loonse & drunense
Moderator:Beheerders
ligt het nou aan mij, of is het gewoon onmogelijk om er zonder veel af te stappen doorheen te komen???
Re:loonse & drunense
Door de droogte is het zand zo mul geworden dat het inderdaad niet te doen is, nee. Vooral als na de zesde keer afstappen het moreel gebroken is
Bij iets vochtiger weer wordt het zand beter berijdbaar. Ideaal is een weekje regen en dan 3 a 4 dagen warm & droog. Dan is de modder in het bos vrijwel weg en het zand nog redelijk hard. Hoef je echt nergens meer af te stappen. Op die ene k-klim (met boomwortel 10cm boven zandrand van 20cm bovenaan) na dan, he.

Bij iets vochtiger weer wordt het zand beter berijdbaar. Ideaal is een weekje regen en dan 3 a 4 dagen warm & droog. Dan is de modder in het bos vrijwel weg en het zand nog redelijk hard. Hoef je echt nergens meer af te stappen. Op die ene k-klim (met boomwortel 10cm boven zandrand van 20cm bovenaan) na dan, he.
Ja "t blijft duinen eej!!!
Je kan altijd afwijken van het uitgezette pad...
Ik vind enkel het middenstuk & het stuk voor de Roestelberg interessant.
(veel bochten met "jumps"... beetje dual-achtig!)
En ja Herfst / Winter is perfect... harde trails ipv. die droge compl. evrzande stukken waar je moet lopen.
Je kan altijd afwijken van het uitgezette pad...
Ik vind enkel het middenstuk & het stuk voor de Roestelberg interessant.
(veel bochten met "jumps"... beetje dual-achtig!)
En ja Herfst / Winter is perfect... harde trails ipv. die droge compl. evrzande stukken waar je moet lopen.
-
Ik vind het nogal meevallen, hooguit een keer of drie. Mischien dat het aan de bandenkeuze ligt. De laatste keer op conti"s twister, ging heel lekker.

gelukkig ligt het dus niet aan mij ;D
en idd je moreel is snel gebroken als je vanaf het begin al vaak moet lopen
en idd je moreel is snel gebroken als je vanaf het begin al vaak moet lopen
Ben er laatst geweest na een lange droge periode, wat een ellende zeg.
Had beter op het strand van Zandvoort kunnen gaan lopen. ;D
Had beter op het strand van Zandvoort kunnen gaan lopen. ;D
Gewoon van de "vaste" route afwijken... rondom de duinen is voldoende "hard-pack" te vinden.
Andere keer alles weer inpakken & naar het "Blauwe Meer" gaan kabelwaterskiën!!! :P
(dichtbij de Efteling zit dat)
Saincvoort? ? ?
Andere keer alles weer inpakken & naar het "Blauwe Meer" gaan kabelwaterskiën!!! :P
(dichtbij de Efteling zit dat)
Saincvoort? ? ?
Drunense Duinen is idd nu niet echt ideaal. Tis eigenlijk ook al weer een paar weken geleden dat ik er doorheen ben gekomen... Maar afgaand op het weer van de afgelopen tijd... denk ik dat ik nog enkele regenbuitjes wacht vooraleer ik er weer in duik... Loszand is leuk op sommige stukken... maar 30km loszand achterelkaar is weinig leuk.
In de hersft en winter ligt hij er vaak ideaal bij... soms net genoeg hard om vrijwel overal doorheen te kunnen banjeren. Afgelopen voorjaar is het ons zegge en schrijven twee keer van die keren dat we er waren, gelukt om geheel rond te duwen zonder af te stappen.
Zelfs die dwarsoversteek.. over dat stuk loszand met dat eilandje groen in het midden in het laatste deel richting de Rustende Jager was rijdbaar.. best uniek dacht ik zow
In de hersft en winter ligt hij er vaak ideaal bij... soms net genoeg hard om vrijwel overal doorheen te kunnen banjeren. Afgelopen voorjaar is het ons zegge en schrijven twee keer van die keren dat we er waren, gelukt om geheel rond te duwen zonder af te stappen.
Zelfs die dwarsoversteek.. over dat stuk loszand met dat eilandje groen in het midden in het laatste deel richting de Rustende Jager was rijdbaar.. best uniek dacht ik zow

- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Gister voor het eerst gereden en het was goed te doen op ss, op een paar zandbakken na.
Echt een leuk stuur rondje, jammer van die zandstukken, anders was het een perfect rondje!!
Echt een leuk stuur rondje, jammer van die zandstukken, anders was het een perfect rondje!!
JJ schreef:
Gister voor het eerst gereden en het was goed te doen op ss, op een paar zandbakken na.
Het is nu het meest ideale; alles nét aangeregent en niet té nat. Dan kan je met een beetje mazzel heel het rondje zonder afstappen rijden. Het is mij tot dusver slechts 3 (of 4)x helemaal gelukt sinds dat ik daar kom (enkele jaren).
Ik weet niet hoe ik hier moet quoten, maar ik kwam dit net tegen gepost de DE kerfs
Drunense Duinen is idd nu niet echt ideaal. Tis eigenlijk ook al weer een paar weken geleden dat ik er doorheen ben gekomen... Maar afgaand op het weer van de afgelopen tijd... denk ik dat ik nog enkele regenbuitjes wacht vooraleer ik er weer in duik... Loszand is leuk op sommige stukken... maar 30km loszand achterelkaar is weinig leuk.
>>>Ik wil heb de route nu een keer of 8 gefietst, en er is wel wat los zand in het middengedeelte. Maar duinen zonder los zand... In totaal fiets je slechts een paar 100 meter door echt mul zand. In de zomer zijn er 2-3 zandbakken van 50 meter lang waar je even af moet stappen.
Verder zijn er 1-2 zandklimmen die je misschien als beginnend biker niet redt, zeker in het losse zand niet.
Om de route zo negatief af te schilderen: Of je kan niet biken of je rijdt alleen op asfalt...
Toen ik voor de eerste keren in de duinen reed kwam iedereen me voorbij. Ik kon trappen wat ik wou, maar het was deze zomer op een warme zomeravond. De route was kurk maar dan ook kurk droog. Dat was een hel voor me, klimmetjes waren te stijl, zandbanken te lang enz. enz.
De keren erop ging het steeds beter, ik begon meer en meer klimmen te halen. Ik ging van 12 km per uur gemiddeld naar de 20! Zeker afgelopen vrijdag was de route makkelijk te doen. In totaal heb ik 1 klim niet gehaald, en 1 zandbank niet.
Ik snap je negatieve reactie totaal niet. Volgens mij heb je gewoon compleet lopen afzien maar mtb-en is afzien. Je moet wel kunnen fietsen wil je de route "leuk" kunnen fietsen. Dat is wat ik met bovenstaande aan wou geven. Dus mijn tip": veel trainen, en niet zeiken!"" Je gaat de route zeker leuker vinden als je harder vooruit komt. :"(
>>>Ik wil heb de route nu een keer of 8 gefietst, en er is wel wat los zand in het middengedeelte. Maar duinen zonder los zand... In totaal fiets je slechts een paar 100 meter door echt mul zand. In de zomer zijn er 2-3 zandbakken van 50 meter lang waar je even af moet stappen.
Verder zijn er 1-2 zandklimmen die je misschien als beginnend biker niet redt, zeker in het losse zand niet.
Om de route zo negatief af te schilderen: Of je kan niet biken of je rijdt alleen op asfalt...

Toen ik voor de eerste keren in de duinen reed kwam iedereen me voorbij. Ik kon trappen wat ik wou, maar het was deze zomer op een warme zomeravond. De route was kurk maar dan ook kurk droog. Dat was een hel voor me, klimmetjes waren te stijl, zandbanken te lang enz. enz.
De keren erop ging het steeds beter, ik begon meer en meer klimmen te halen. Ik ging van 12 km per uur gemiddeld naar de 20! Zeker afgelopen vrijdag was de route makkelijk te doen. In totaal heb ik 1 klim niet gehaald, en 1 zandbank niet.
Ik snap je negatieve reactie totaal niet. Volgens mij heb je gewoon compleet lopen afzien maar mtb-en is afzien. Je moet wel kunnen fietsen wil je de route "leuk" kunnen fietsen. Dat is wat ik met bovenstaande aan wou geven. Dus mijn tip": veel trainen, en niet zeiken!"" Je gaat de route zeker leuker vinden als je harder vooruit komt. :"(
Juist omdat het terrein zo lekker op verschillende weersomstandigheden reageert blijft het leuk. Ik rij al een paar jaar lange het hele jaar door m"n rondje door de Drunense Duinen en het gaat gewoon niet vervelen
De meesten die er geweest zijn klagen idd. vaak over het mulle zand langs de duinrand maar dat is toch een kwestie van de goede techniek gebruiken... al je gewicht op het achterwiel, stuur losjes in de handen/eigen weg laten zoeken, redelijk lage versnelling en door blijven trappen (dat word nog wel eens vergeten
)
Het is overigens wel zo dat 25km Drunense Duinen ongeveer gelijk staat met 40km elders in Nederland...

De meesten die er geweest zijn klagen idd. vaak over het mulle zand langs de duinrand maar dat is toch een kwestie van de goede techniek gebruiken... al je gewicht op het achterwiel, stuur losjes in de handen/eigen weg laten zoeken, redelijk lage versnelling en door blijven trappen (dat word nog wel eens vergeten

Het is overigens wel zo dat 25km Drunense Duinen ongeveer gelijk staat met 40km elders in Nederland...
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
themaniac schreef:
... die je misschien als beginnend biker niet redt, zeker in het losse zand niet.
Om de route zo negatief af te schilderen: Of je kan niet biken of je rijdt alleen op asfalt..
Dus mijn tip": veel trainen, en niet zeiken!"" Je gaat de route zeker leuker vinden als je harder vooruit komt. :"(
Dat is idd de profielschets van DeKerfs.
Bedankt voor de tip

haha
Maar kom op zeg, je koopt een MTB toch om door de shit heen te baggeren. Of het nu in de duinen is, op een modderparcour in kweenie waar, of over de berg (wel offroad), dat is waar je de bike voor koopt.
Maar kom op zeg, je koopt een MTB toch om door de shit heen te baggeren. Of het nu in de duinen is, op een modderparcour in kweenie waar, of over de berg (wel offroad), dat is waar je de bike voor koopt.
ik fiets er nu al 4 a 5 jaar
en echt maakt niet uit wanneer je komt
elke week is het weer een nieuwe verassing
dan hoef ik helemaal nergens te lopen
dan liggen er weer plassen waar je tot je knieen in zakt
maar van losse zand heb ik nooit niet zo veel last
gewoon hard op in gaan en je rijd er door heen
en echt maakt niet uit wanneer je komt
elke week is het weer een nieuwe verassing
dan hoef ik helemaal nergens te lopen
dan liggen er weer plassen waar je tot je knieen in zakt
maar van losse zand heb ik nooit niet zo veel last
gewoon hard op in gaan en je rijd er door heen
Lieve Maniac;
mijn post was allerminst bedoeld om het parcours af te kraken... ben er morgenvroeg weer te vinden; vanuit mn woonplaats met een grote lus naar de Duinen, Duinen door en met grote lus terug. Zal tussen de 75-90km worden....
Tjah, moet trainen he... want ogenschijnlijk kwam ik als beginner over... . ::)
haha...
Nee je kwam heel zeikerig over! De eerste keer dat ik dr reed vond ik het echt klote! Iedereen reed me voorbij. Nu 2 maanden later rij ik hun weer allemaal voorbij! Heerlijk! Zeker al mn MTB maatjes en collega`s die een grote bek hebben: we rijden je wel ff snot!
De eerste paar keer ging ik met een vriend van me, die had al 2,5 jaar ervaring en het was moeilijk hem te volgen. Dat werd steeds makkelijker en laatst reed ik bij hem weg. Gisteren met een jongen gereden die 4 jaar biked en altijd een grote mond heeft. Heb hem op een goede minuut gereden, terwijl hij dacht mij op een minuut of 5 te kunnen zetten...
Mn gemiddelde ligt nu boven de 20 per uur, toen ik begon lag het op 14 of zo. Hele tijd op 17,5 gelegen.
Nee je kwam heel zeikerig over! De eerste keer dat ik dr reed vond ik het echt klote! Iedereen reed me voorbij. Nu 2 maanden later rij ik hun weer allemaal voorbij! Heerlijk! Zeker al mn MTB maatjes en collega`s die een grote bek hebben: we rijden je wel ff snot!
De eerste paar keer ging ik met een vriend van me, die had al 2,5 jaar ervaring en het was moeilijk hem te volgen. Dat werd steeds makkelijker en laatst reed ik bij hem weg. Gisteren met een jongen gereden die 4 jaar biked en altijd een grote mond heeft. Heb hem op een goede minuut gereden, terwijl hij dacht mij op een minuut of 5 te kunnen zetten...
Mn gemiddelde ligt nu boven de 20 per uur, toen ik begon lag het op 14 of zo. Hele tijd op 17,5 gelegen.
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
Ik heb de route nu 2 x keer gereden.
1e keer was in de winter, had een beetje gevroren en toen was het een racebaan.
2e keer met KoeniE dat ging minder hard zeker nadat Koen keertje onderuit gegaan was en ik bijna m"n ballen kwijt was. Remember..
Mijn oma woont er vlakbij en ga er eind december weer heen dus zal de route nu ook wel weer rijden.
Rinse
1e keer was in de winter, had een beetje gevroren en toen was het een racebaan.
2e keer met KoeniE dat ging minder hard zeker nadat Koen keertje onderuit gegaan was en ik bijna m"n ballen kwijt was. Remember..

Mijn oma woont er vlakbij en ga er eind december weer heen dus zal de route nu ook wel weer rijden.
Rinse
ja ik had een blauw boven been de volgende dag miste een uitstekende wortel bij een stukje zandbak
rinse sprong later een zandbak over althans dat was de bedoeling zijn voorwiel stond gelijk stil en rinse op de stang

rinse sprong later een zandbak over althans dat was de bedoeling zijn voorwiel stond gelijk stil en rinse op de stang

KoeniE schreef:
rinse sprong later een zandbak over althans dat was de bedoeling zijn voorwiel stond gelijk stil en rinse op de stang![]()
Vandaar die hoge stem.... ik dacht al dat dat niet alleen met een accent te maken kon hebben....

- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
;D ???

KoeniE schreef:
ja ik had een blauw boven been de volgende dag miste een uitstekende wortel bij een stukje zandbak![]()
rinse sprong later een zandbak over althans dat was de bedoeling zijn voorwiel stond gelijk stil en rinse op de stang![]()
Dat laatste heb ik dus ook meegemaakt afgelopen zomer. Dacht vanaf een stuk hardpack een drop off in het losse zand te maken en dan door te rijden. Dat werd dus spring, zakweg in zand en over het stuur gelanceerd worden. Hierbij sloeg echter m"n stuur om en ik dus een barend in m"n nier. Erg pijnlijk, en daarna nog 10km moeten rijden

Ahhh, de favo plek van een boxer!
Dat laatste heb ik dus ook meegemaakt afgelopen zomer. Dacht vanaf een stuk hardpack een drop off in het losse zand te maken en dan door te rijden. Dat werd dus spring, zakweg in zand en over het stuur gelanceerd worden. Hierbij sloeg echter m"n stuur om en ik dus een barend in m"n nier. Erg pijnlijk, en daarna nog 10km moeten rijden![]()
Erg pijnlijk en niet zomaar weer weg!
Zoals al meer mensen hebben geschreven:
Het is een techniek die je moet beheersen, om door het losse zand
te komen. dit heeft dus niet temaken met hoeveel KM"s je fiets.
Een jaar geleden kwam ik geen 1 zandbak door. nu hoef ik er maar zelden
af .
Een tip is: Je banden wat zachter zetten als normaal , en je gewicht zoveel
mogenlijk naar achteren brengen.
Verder zie ik persoonlijk: MTBen steeds als een uitdaging, en vindt daarom
variatie heel belangrijk. De Drunense Duinen geven dit !!! oftewel : het is een keer wat anders als alleen maar harde bospaden met single tracks.
AD
Het is een techniek die je moet beheersen, om door het losse zand
te komen. dit heeft dus niet temaken met hoeveel KM"s je fiets.
Een jaar geleden kwam ik geen 1 zandbak door. nu hoef ik er maar zelden
af .
Een tip is: Je banden wat zachter zetten als normaal , en je gewicht zoveel
mogenlijk naar achteren brengen.
Verder zie ik persoonlijk: MTBen steeds als een uitdaging, en vindt daarom
variatie heel belangrijk. De Drunense Duinen geven dit !!! oftewel : het is een keer wat anders als alleen maar harde bospaden met single tracks.
AD
heb hem gisteren nog een keer rondgetrapt. vind altijd het stuk vanaf rustende jager tot aan de roestelberg het mooiste... en die laatste paar kilometers voor de rustende jagers ook. Dat saaie stuk door dat bos tussen de roestelberg en de jager is niet veel aan...
Tussen de jager en roestelberg kun je lekker smijten met je fiets, in de bocht een beetje los komen en lekker driften, echt een parcours om lekker te spelen en letterlijk te smijten met je fiets...
Ninko
Tussen de jager en roestelberg kun je lekker smijten met je fiets, in de bocht een beetje los komen en lekker driften, echt een parcours om lekker te spelen en letterlijk te smijten met je fiets...
Ninko