Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.
Moderator:Beheerders
-
N I E L S - Berichten:3653
SPD slecht of goed voor je gewrichten?
Bericht
door N I E L S » wo nov 26, 2003 12:24 pm
hey!
ik heb dus sinds eergisteren spd en dat is wel gaaf wangt het lijkt wel alsof mn grootste blad het middenblad is
maar ehmm, ik heb er dus gelijk 100 km mee gefietst maar dat vonden mn knieen niet zon succes volgens mij. ik vraag me ook af of je knieen en je heupen het wel fijn vinden dat ze nu zeg maar gewrikt worden doordat je vastzit...heeft er iemand ervaring mee?
-
legion
-
Contacteer:
Bericht
door legion » wo nov 26, 2003 6:37 pm
Zet eerst je zadel maar weer eens goed.
-
Bericht
door N I E L S » do nov 27, 2003 1:01 pm
die heb ik al hoger gezet :P
-
JJ
- Forumbeheerder
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » do nov 27, 2003 2:00 pm
Je moet er goed op letten dat de stand van je voeten op het pedaal in vastgeklikte toestand hetzelfde is als op een "normaal" pedaal. Dus ga een stukje fietsen met normale pedalen, kijk af en toe naar benedenen let goed op hoe je voeten onder normale omstandigheden staan.
Zo moeten ze ook op je SPD pedaal staan..
Een klein beetje verdraaid kan al grote problemen opleveren!
-
<OO> - Berichten:1519
Bericht
door <OO> » do nov 27, 2003 5:18 pm
Hey, laat je eens meten door een expert... Dan ben je zeker dat het goed is...
-
@sph@ltdude
-
Contacteer:
Bericht
door @sph@ltdude » do nov 27, 2003 8:07 pm
Time ATAC
Need I say more?
-
DiTemp - Berichten:2005
Bericht
door DiTemp » do nov 27, 2003 8:10 pm
Ook met Time kan je voet een verkeerde stand hebben.
-
Sven
Bericht
door Sven » do nov 27, 2003 9:06 pm
DiTemp schreef:
Ook met Time kan je voet een verkeerde stand hebben.
Juist eerder, is mij verteld.
Je voet heeft namelijk meer bewegingsvrijheid, waardoor je bij grote krachten je gewrichten zo kan verdraaien dat je soms sneller blessures kan krijgen...
-
Rob G - Berichten:491
Bericht
door Rob G » vr nov 28, 2003 3:14 pm
In veel gevallen word Time atac aangeraden aan mensen die makkelijk last hebben van hun knie gewrichten. Bij Time heb je namelijk meer vrijheid als je bent ingeklikt, bij shimano is dit niet het geval.
Groenten
-
Sven
Bericht
door Sven » vr nov 28, 2003 4:18 pm
rob_the_biker schreef:
In veel gevallen word Time atac aangeraden aan mensen die makkelijk last hebben van hun knie gewrichten. Bij Time heb je namelijk meer vrijheid als je bent ingeklikt, bij shimano is dit niet het geval.
Groenten
Maar als je meer vrijheid hebt, heb je toch meer kans dat je voet op een verkeerde plaats / stand komt te staan, waardoor je verkeerde gewrichtsposities krijgt? ::)
-
Binker - Berichten:610
Bericht
door Binker » vr nov 28, 2003 4:22 pm
Ik vind de fiets tip op normale pedalen een goede. Je kan echter ook kijken naar je eigen schoenzool. Aan de slijtage kan je zien hoe je normaal je voet afwikkelt en of je je voeten dus meer naar binnen of buiten draait. Ben zelf een neutrale loper en heb verder dus weinig last qua standen etc.
-
legion
-
Contacteer:
Bericht
door legion » vr nov 28, 2003 4:37 pm
Dn Helle schreef:
Maar als je meer vrijheid hebt, heb je toch meer kans dat je voet op een verkeerde plaats / stand komt te staan, waardoor je verkeerde gewrichtsposities krijgt? ::)
Nee, je lichaam gaat van nature min of meer in een rustpositie staan, met ATAC kan dat. Die gast die je dat wijsmaakte reed of verkocht zeker shimano...
-
Sven
Bericht
door Sven » vr nov 28, 2003 4:39 pm
legion schreef:
[
Dn Helle schreef:
Nee, je lichaam gaat van nature min of meer in een rustpositie staan, met ATAC kan dat. Die gast die je dat wijsmaakte reed of verkocht zeker shimano...
Point...
Was geen LBS, maar een shimano rijder...
-
Rob G - Berichten:491
Bericht
door Rob G » vr nov 28, 2003 5:19 pm
Inderdaad, wat ik dus ook probeer te zeggen: doordat je meer vrije speling hebt kan je lichaam makkelijker een houding vasthouden waarin je gewrichten niet onder "spanning" staan. Dit zorgt voor een meer natuurlijke trapbeweging wat dus resulteert in een lagere belasting voor je gewrichten.
Ik ben nu zelf de shimano 959 aan het testen na jarenlang met time te hebben gereden en het eerste wat ik dus ook al merkte is dat je schoenplaten veel nauwkeuriger moeten worden afgesteld. Nie dat shimano slecht is want de 959 is een heel lekker pedaaltje. Ik heb nu eens voor deze gekozen omdat ik het weke gevoel van de time een beetje beu was (das het enige nadeel vind ik zelf, maar dat is met de nieuwe serie opgelost).
Groenten
-
KoeniE
Bericht
door KoeniE » vr nov 28, 2003 9:18 pm
lat van mijn knieën en heupen tot ik naar time overstapte
het verdween als sneeuw voor de zon
kreeg het niet goed met SPD
-
Brum. - Berichten:3080
Bericht
door Brum. » za nov 29, 2003 12:42 pm
Eggbeaters hebben ook veel bewegingsvrijheid! Voordeel: geen laterale speling, zoals time (word voor 2004 wel opgelost).... Eggbeater heeft wel een iets waziger gevoel (minder "vast" als time)...
Maar qua gewicht, looks en moddershit is er geen opponent voor de Eggbeater natuurlijk :P
-
Animine
Bericht
door Animine » ma dec 01, 2003 8:35 pm
Das afhankelijk van je positie op de fiets... eerst zorgen dat je met de bal van je voet op je pedaal steunt. Als je op je fiets zit, pedalen horizontaal brengen en dan zorg je dat de voorkant van de knieschijf van het been wat vooraan staat op de as van je pedaal valt over er net achter. Als je fiets probeer er dan ook op de letten dat je benen parallel met je frame bewegen als je trapt.
Greetz,
Animine
-
Bericht
door N I E L S » wo jan 28, 2004 11:30 am
Brum schreef:
Eggbeaters hebben ook veel bewegingsvrijheid! Voordeel: geen laterale speling, zoals time (word voor 2004 wel opgelost).... Eggbeater heeft wel een iets waziger gevoel (minder "vast" als time)...
Maar qua gewicht, looks en moddershit is er geen opponent voor de Eggbeater natuurlijk :P
ha, klinkt goed maar kun je de eggbeaters wel met "gewone" spd schoenen gebruiken, ik bedoel, zijn de plaatjes van de eggbeaters compatible met de SPD schoenen of moet je dr speciale schoenen voor hebben?
-
legion
-
Contacteer:
Bericht
door legion » do jan 29, 2004 7:46 pm
ja dat kan
-
Nard - Berichten:671
-
Contacteer:
Bericht
door Nard » di feb 24, 2004 9:31 am
Wat ik met mijn tere knietjes merkte is dat je bij de Times geen "losse" speling hebt. Je draait daar altijd tegen een weerstand (klein, maar toch). Ik ben oa om die reden na lange tijd toch weer overgestapt op Shimano 959 (waar je voet wel een stukje zonder weerstand kan draaien). Als de 959 genoeg graden bewegingsvrijheid geeft (is inderdaad duidelijk minder dan Time, wennen in het begin met ongewild uitklikken) is hij, denk ik, te verkiezen boven de time.