Vork onderhouden

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
FREAKaZOID
Contacteer:
Vork onderhouden

Bericht door FREAKaZOID » di nov 18, 2003 1:10 pm

Ik wilde eigenlijk weten om de hoeveel tijd jullie denken dat k mijn vork moet laten servicen. K heb hem nu een maand of 6, en dat is in mijn geval ongeveer 2000 km . het is niet zo dat k er wat aan merk. Ik pomp hem af en toe op als er te weinig lucht inzit. Maar wanneer weet k nou wanneer de vork een service beurt moet hebben en waar/hoe kan k dit het beste doen. Hij heeft nog weinig echte modder gehapt omdat het toch wel redelijk droog is geweest. Het gaat om mijn Marzocchi MX-comp ETA 2003 :)

Alvast bedankt :)

BattleSickO

Re:Vork onderhouden

Bericht door BattleSickO » wo nov 19, 2003 12:14 am

Ik zou hem maar eens snel opendraaien ... ik had ook ongeveer 3000 km gereden zonder te servicen (heb wel een andere vork) maar ik verschoot toch hoeveel vuil er al inzat. Ben nu toch van plan om het rond de 500 a 1000 km te doen. Vorken zijn redelijk prijzig ... en als je ze niet onderhoud slijten ze nogal snel kapot.

Sjef

Bericht door Sjef » wo nov 19, 2003 10:10 am

Hmmm, en hoe zit dat met Headshoks?
Ik heb gehoord dat die het nogal een tijdje vol kunnen houden met alleen een beetje smeren/schoonmaken.

Maar daar staat tegenover dat als ze service nodig hebben dat het meteen vet knaken kost...

Iemand ervaring?

lies

Bericht door lies » vr nov 21, 2003 10:42 am

lees de gebruiksaanwijzing van je vork eens door! daar staat vast iets zinnigs over onderhoud!

maar waar je altijd voor moet zorgen is dat de poten na een rit weer goed schoon zijn gemaakt!

marzochhi vorken staan er bekend om dat ze weinig onderhoud nodig hebben maar af en toe een doekje zal zeker geen kwaad doen!

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » vr nov 21, 2003 10:44 am

Ja maar als je naar al je onderhoudsboekjes luistert dan ben je binnen een half jaar blut! ;)

Goed er even doorheen lezen kan geen kwaad dusss

Enduro

Bericht door Enduro » vr nov 21, 2003 12:38 pm

1 keer per jaar olie vervangen moet voldoende zijn bij een Zocchi...

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » vr nov 21, 2003 2:16 pm

KIJK daar kan k wat mee! :) En dat wil k horen. lekker makkelijk!!

Enduro

Bericht door Enduro » vr nov 21, 2003 2:51 pm

En het is ook belangrijk dat je de olie vervangt direct na de aankoop. Zitten namelijk metaaldeeltjes in...

En wat ik ook altijd doe, na elke rit, weet niet of het helpt, met een kwastje even de het zichtbare deel van de binnenpoten en seals schoonmaken.

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » vr nov 21, 2003 9:46 pm

inderdaad, marzo vorken hoeven bijna niet onderhouden te worden maar de olie zou ik toch zeker ff vervangen in jouw geval 2000 km enne je kan m wel ff opentrekken als je een beetje handig bent, op internet staan de tekeningen of in je handleiding natuurlijk maar dat is niks nieuws natuurlijk. je wordt er steeds handiger in, enne zie je meteen hoe t werkt en kan je ook voor jezelf bepalen of je t nou wel zo nodig vindt om m te laten servicen, kost een berg wast n beetje...??

peppie

Bericht door peppie » di nov 25, 2003 8:36 pm

Zelf heb ik een Marzocchi Z2 BAM uit 1997 onder een van m"n bikes hangen.
Ik laat hem 1 keer per jaar uit elkaar trekken voor verse olie en nieuwe seals ed.
Ik rij er ongeveer een km of 6000 per jaar mee in elk weertype, en hij is nog steeds in top conditie.
Na iedere rit maak ik de buitenpoten schoon en af en toe eens onder de stofkap met een kwast.
Ik heb geen idee hoe de kwaliteit tegenwoordig is, maar van die Z2 BAM is hij kennelijk erg hoog.
Als het zo door gaat rij ik er nog wel een jaar of 5 mee:)

P5ycho

Bericht door P5ycho » wo dec 10, 2003 12:23 am

Enduro schreef: En het is ook belangrijk dat je de olie vervangt direct na de aankoop. Zitten namelijk metaaldeeltjes in...

En wat ik ook altijd doe, na elke rit, weet niet of het helpt, met een kwastje even de het zichtbare deel van de binnenpoten en seals schoonmaken.
de binnenpoten zijn verhard/verchroomd staal en de buitenpoten hebben bushings aka glijlagers gemonteerd, er is dus helemaal geen metaal-metaal contact en ook geen metaaldeeltjes die nog vrij komen.
Ik denk dat je vorken met motorblokken in de war haalt :)

Mijn Z5 "2000 onderhoud ik zelf:
1x per jaar nieuwe olie er in
Voor elke rit even een druppeltje siliconenspray op de binnenpoten spuiten
Na elke rit binnenpoten schoonmaken en de stofring aka dustseal van boven ook met een tandenborstel (zachtjes wrijven, anders duw je de trooep naar binnen en je seal kapot)
Na elke 10 uur (2-3 ritten dus) de dustseal in zijn geheel even van de buitenpoot afwippen met een schroevendraaier (voorzichtig voor je lak!), omhoog schuiven, oilseal en verdere binnenkant schoonmaken. Even de rand van de dustseal invetten voordat je em weer erop duwt, gaat ie er volgende keer beter af.

Dit is trouwens volgens marzocchi"s onderhoudsboekje, maar dan met de idioot dure en onnodige grappen weggelaten (vervang elke 100 uur je seals, ammehoela ;D

[sub]1ste post en al meteen de betweter uithangen ;)[/sub]

Enduro

Bericht door Enduro » wo dec 10, 2003 3:08 pm

P5ycho schreef:
[
Enduro schreef:
En het is ook belangrijk dat je de olie vervangt direct na de aankoop. Zitten namelijk metaaldeeltjes in...

de binnenpoten zijn verhard/verchroomd staal en de buitenpoten hebben bushings aka glijlagers gemonteerd, er is dus helemaal geen metaal-metaal contact en ook geen metaaldeeltjes die nog vrij komen.
Ik denk dat je vorken met motorblokken in de war haalt :)

Dit is wel degelijk zo, vraag maar aan een willekeurig iemand hier... patman bijvoorbeeld ;)

P5ycho

Bericht door P5ycho » wo dec 10, 2003 3:58 pm

Mochten er metaaldeeltjes in zitten dan is de vork niet schoongemaakt tijdens fabricage, lijkt me sterk dat teflon op verhard stalen binnenpoten metaaldeeltjes kunnen veroorzaken, en de "pumping rod" heeft ook een plastic afdichting -> geen metaaldeeltjes. Ik ben dan ook erg benieuwd waar die deeltjes vandaan zouden moeten komen :)

Gène

Bericht door Gène » do dec 11, 2003 7:23 pm

Lijkt me onodig dat je de metaaldeeltje uit je olie moet gaan halen. Ik neem toch aan dat een bedrijf als Marzocchi haar vorken toch wel goed in elkaar kan zetten. Mag ook wel voor die prijs.
Ik zou dat zelf servicen maar laten als je vork kunstof knopjes heeft. Die kunnen afbreken :-X ::).
Drupje olie, teflon of siliconen spray is wel aan te raden. Stofkapjes eraf halen als het modderzuigers worden.
mzzl
Gène

Plaats reactie