cassette wisselen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Pappie
cassette wisselen

Bericht door Pappie » za nov 15, 2003 6:01 pm

heb nu zo"n 1000 km gereden en heb slijtage van ketting.
Is het noodzakelijk om ook gelijk de cassette achter te vernieuwen ?? ??? ???

Gast

Re:cassette wisselen

Bericht door Gast » za nov 15, 2003 6:14 pm

Ja altijd doen.Want die zijn op mekaar ingesleten.En een nieuwe ketting kan gaan skippen/overslaan op een oude cassette.Dus altijd doen.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » za nov 15, 2003 8:59 pm

Nou een cassette overleeft meestal ook wel 2 kettingen.

Steppie

Bericht door Steppie » za nov 15, 2003 11:06 pm

Ja, gewoon mee doorrijden. Als ie dan toch versleten is merk je het meteen met overslaan en dan vervangen :) Zo doe ik dat tenminste, veel te duur om telkens te vervangen ;)

Ant

Bericht door Ant » zo nov 16, 2003 3:22 pm

Je kunt ook 1 cassette en 2 SRAM kettingen kopen. Als je dan elke keer na een rit bij het poetsen de ketting verwisselt slijt het gelijkmatig. Is wel iets meer werk...

TmFToM

Bericht door TmFToM » zo nov 16, 2003 7:27 pm

volgens mij zou allen de ketting voldoende moeten zijn als je cassette al versleten izz dan moet je je ketting + cassette beter schoonmaken ;)

baquelappe

Bericht door baquelappe » ma nov 17, 2003 10:11 pm

ik heb ongeveer 7000 km met 1 cheap ass shimano deore casette gereden, de standaard versie die al op m"n fiets zat. Gewoon goed schoon houden, dan slijt het allemaal lang niet zo snel.

Tommy

Bericht door Tommy » di nov 18, 2003 3:02 pm

mijn ervaring is, ketting goed schoonhouden (zie onder). Af en toe op slijtage meten (zie onder).
Tandwielen vervang ik pas als nieuwe ketting over tanden slaat.
Met mijn huidige cassette (deore ofzoiets) rijd ik nu al 5000 km. Onlangs na 3100km de ketting (sram pc59) vervangen en deze slaat niet door.

onder:
Ketting reinig ik door ketting af te nemen met doek en droge borstel, vervolgens met Finishline (flesje) alle schakels per stuk smeren. Bij veel zand, modder e.d. spoel ik de ketting met koud water zoveel mogelijk schoon, drogen met doek en vervolgens smeren (zie boven)

Slijtage van de ketting, meet ik door de gebruikte ketting naast een nieuwe te hangen, dus meten over de volle lengte. Is de ketting 0,5% of meer uitgerekt, dan vervang ik deze.

Tommy

Pappie

Bericht door Pappie » di nov 18, 2003 5:24 pm

Thank you all. :) Ben weer wat wijzer. De bike word na elke tocht helemaal schoongemaakt, dus dat zit wel goed. Zal alleen de ketting vervangen, waarschijnlijk door een SRAM.
8)

jojo

Bericht door jojo » di nov 18, 2003 5:25 pm

Mocht de ketting toch overslaan door dat de tandjes van de cassette versleten zijn, kun je ook evt. de versleten tandjes alleen verwisselen.

De groote kransjes zijn meestal toch niet enorm versleten en kunnen een tweede ketting zeker weten nog wel overleven.

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » di nov 18, 2003 8:39 pm

dit lukt niet altijd
bij de goedkopere cassette"s gaat dit
bij de duurdere wel

Sjef

Bericht door Sjef » wo nov 19, 2003 10:21 am

Bij mij loopt de ketting op alle behalve 1 kransje goed.
Op het twee na grootste kransje blijft mijn ketting maar aan het overslaan. (Het ligt dus niet aan de begrenzing (alleen buitenste kransjes) en de indexering lijkt me ook in orde (want alleen bij een kransje))
Slijtagen lijk me onwaarschijnlijk, ik heb het er pas een paar honderd km"s op zitten (PC89r + 9.0)

Ideeën?

Tommy

Bericht door Tommy » wo nov 19, 2003 1:00 pm

Sjef,
idee 1: tandwiel controleren op bramen.
idee 2: controleren of een/meerdere schakels door het grotere naastgelegen tandwiel geraakt/opgetild wordt.
idee 3: ketting te slap, dat zou ook verklaren, waarom de ketting niet overspringt op grotere tandwielen.

Tommy

Sjef

Bericht door Sjef » wo nov 19, 2003 2:18 pm

Tommy schreef:
Sjef,
idee 1: tandwiel controleren op bramen.
idee 2: controleren of een/meerdere schakels door het grotere naastgelegen tandwiel geraakt/opgetild wordt.
idee 3: ketting te slap, dat zou ook verklaren, waarom de ketting niet overspringt op grotere tandwielen.

Goede tips! Ik ga het straks meteen checken!

lies

Bericht door lies » vr nov 21, 2003 10:36 am

beproefd recept: koop vier sram kettingen. pak vier kleine plastic zakjes. schrijf op die zakjes de nummers 1 tot en met 4.
pak ketting 1 doe die op je fiets (we hebben het wel over een nieuwe drivetrain natuurlijk dus geen oude ketting bladen en cassette!!!).
na de tocht je fiets schoonmaken en de ketting vervangen door nummero 2. na de volgende rit ketting nummero 2 eraf en nummero 3 er op!

voordeel: je doet vier keer langer met je hele drivetrain. dus je moet niet elk jaar de hele bliksemse boel vervangen (wat tegenwoordig heel veel geld kost!).

ik pas dit trucje al jaren toe en naar alle tevredenheid!
de enige die er niet blij mee is, is je fietsenmaker!

enne......gebruik gewoon de sram pc 59 ketting, die doet het prima!!!

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » vr nov 21, 2003 10:09 pm

precies, zolang t allemaal werkt niet vervangen, kost niet niks, enne naar mijn weten kan je nog steeds van (nieuwe) ketting wisselen als je niet meer dan 1000km met de cassette gereden hebt, maar dat ligt wel aan je onderhoudt en of de ketting zijdelings niet te slap is geworden door vaak met scheve kettinglijnen te rijden, voor en achter t grootste tandwiel bijv..dan wil t allemaal nog wel s slecht gaan schakelen.

lies

Bericht door lies » za nov 22, 2003 7:18 pm

hoeveel kilometers je verslindt maakt niet uit! het is waar je rijdt en welke versnelling je heel vaak gebruikt; die tandwielen zullen veel eerder slijten dan de anderen dus kan het zo zijn dat je na 300 k. al problemen krijgt als je wisselt naar een nieuwe ketting!

je ketting slijt (wordt langer) en dat veroorzaakt de problemen en als je er dus voor zorgt dat die ketting minder slijt door het eerder voorgestelde wissel programma te gebruiken, gaat de hele drivetrain ongelooflijk veel langer mee! :) :)

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » za nov 22, 2003 10:02 pm

he lies goed idee hoor maar gebruik je bij ketting wisselen toch geen shima ketting mag ik hopen voor je, met die irritante pinnetjes telkens, zeker een sram met vissie?

Rob G

Bericht door Rob G » zo nov 23, 2003 1:50 pm

Powerlinks van sram zijn klote, ik heb een paar keer een sram ketting gehad met powerlink en alle 2 de keren is de ketting telkens op de powerlink gebroken...

En shimano kettingen schakelen beter op shimano tandwielen, lijkt me ook wel wat waard eerlijk gezegd!

Voor mij altijd dura-ace kettingen en optijd vervangen zodat je tandwielen niet zoveel lijden (heb namelijk geen zin om 3 keer per jaar xtr tandwielen te kopen....)

Massol

lies

Bericht door lies » zo nov 23, 2003 8:10 pm

ach, sommige mensen rijden echt alles kapot! ik heb ook zulke vrienden: schakelen op de raarste momenten en dan boos zijn dat hun ketting het begeeft!
als je met hersens schakelt dan werkt die auicklink van sram heel erg goed. dus niet schakelen als je vol in de trappers gaat!
echt ik gebruik al een jaar of vier die quicklinks en bij mij is er nog nooit een stuk gegaan!!

kijk, als je genoeg geld over hebt voor dura ace kettingen dan is mijn wisseltruc niet aan je besteedt! maar als je je geld liever aan andere dingen uitgeeft dan aan "fancy"kettingen dan zou ik gewoon eens proberen! echt, je zal verstelt staan hoe lang je dan met je drivetrain kan blijven rijden!

Sjef

Bericht door Sjef » ma nov 24, 2003 9:40 am

lies schreef:
kijk, als je genoeg geld over hebt voor dura ace kettingen dan is mijn wisseltruc niet aan je besteedt! maar als je je geld liever aan andere dingen uitgeeft dan aan "fancy"kettingen dan zou ik gewoon eens proberen! echt, je zal verstelt staan hoe lang je dan met je drivetrain kan blijven rijden!

Raar maar waar: een Dura-Ace/XTR ketting is ongeveer even duur als een PC 69. Zie B2B.nl

Rob G

Bericht door Rob G » ma nov 24, 2003 9:47 am

Dat bedoel ik dus, die dingen zijn helemaal niet zo duur als iedereen denkt, en ze hebben als voordeel dat ze beter schakelen dan sram kettingen.

En nee, ik kan wel schakelen, want shimano kettingen heb ik nog nooit gebroken en ja ik wissel mijn kettingen altijd optijd zoals ik eerder al heb verteld...

Een sram ketting is gewoon zwak op het punt van de powerlink, misschien niet voor iedereen, maar ik trap ze kapot, en niet door lomp schakelen!

massol

Pappie

Bericht door Pappie » ma nov 24, 2003 9:35 pm

Vandaag dan maar een SRAM PC99 ketting erop gelegd. Cassette goed bekeken maar geen zichtbare slijtage of bramen e.d.
Kunnen er weer even tegenaan. Werkt trouwens beter dan dan opnieuw breekpennetjes erin rammen. :)

Plaats reactie