bergwerk faunus ????
Moderators:JJ, Beheerders
Wie heeft er ervaringen met het merk Bergwerk endurance xt, (de uitvinder van spec. vering ?), en zijn er al testen mee uitgevoerd ??
robert
robert
Re:bergwerk faunus ????
Er zit géén Brain op! Niet hetzelfde als de Spezi, enkel de demperplaatsing... Spezi werkt met andere draaipunten en heeft een Brain, de (Bergwerk) / Merida heeft als feature een 1:1 demperverhouding....
Maar het is zekers een strak fietsje!

Maar het is zekers een strak fietsje!

Het faunus frame in de maat M weegt 2700 gram exclusief demper. Geen lichtgewicht dus. Vond ik zelf te zwaar (voor mijn doel).
Importeur van Bergwerk zit in Emmen, maar die levert tegen hogere prijzen dan S-Tec
Importeur van Bergwerk zit in Emmen, maar die levert tegen hogere prijzen dan S-Tec
Daar zit toch een lockout op die ds demper he??
Kan je daar geen remote lockout van maken?? Want dan ben je zelf de brain.
mzzl
Gène
Kan je daar geen remote lockout van maken?? Want dan ben je zelf de brain.
mzzl
Gène
Er is een remote lockout kit voor die SDD-210L ja.... ::)
Wat zijn de voor/na-delen van de bergwerk t.o.v. de sp epic maraton, en evt testen van deze fiets te vinden/zien
groten robert
groten robert
De bergwerk heeft NIET de vering van de Merida, draaipunten liggen anders (o.a. horst link op de bergwerk) voor 2004 komt manitou met een Swinger voor de merida LRS (OEM), zou misschien interessant zijn als die ook op de bergwerk zou passen...
Lutz Scheffer, toen nog de man achter Bergwerk, heeft dit systeem bedacht en gepatenteerd. Heeft het aan Merida verkocht en via Merida aan Specialized.
DeKerfs schreef:
Lutz Scheffer, toen nog de man achter Bergwerk, heeft dit systeem bedacht en gepatenteerd. Heeft het aan Merida verkocht en via Merida aan Specialized.
Wat ik dus erg mooi vond was, dat ze bij Merida de Lrs dempers nou van Manitou laten komen.En dan zijn het Swinger spv dempers 3 ways.
Waarom is het nu niet meer mooi?
Dekerfs volgens mij klopt dat niet wat je daar beweert. Specialized is volgens mij veel eerder met de ontwikkeling van de epic/brain begonnen dan Merida. De ontwikkeling was volgens mij al zo"n twee jaar bezig en toen is pas Merida begonnen met ontwikkelen. Dat duurde korter. Plus specialized heeft het ontwerp verbeterd door de brain demper en de Horst link(of hoe dat ding mag heten).
mzzl
Gène
mzzl
Gène
DeKerfs schreef:
*Auw*, spijtig voor de "Brain" aanhangers, rijen ze toch rond op Merida´s (hmmm, iets zegt me dat ze dát toch al deden...) ik twijfel bij het lezen van bovenstaande maar twijfel niet aan de kennis van DeKerfs...
Erikje
Maar op een Merida zit toch geen Brain? HUHUHUHUHUHUHUHUHUH
Wordt Specialized niet bij de Big M in elkaar ge(f)la(n)st ::)
Erikje
Erikje
Nee, maar nu dus wel een swinger en géén horstlink (en dat is bij hoge snelheden bij xc wél merkbaar)
@ Gène; In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, maar ik geloof DeKerfs eigenlijk wel....
@ Gène; In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, maar ik geloof DeKerfs eigenlijk wel....
Have FAITH in me...
Nee zonder dolle... wat jullie allemaal door de war halen is het extraatje dat Specialized heeft in de vorm van die Brain.. Het linkage systeem, dus de positie van het overgrote deel van de lagers, en de demper t.o.v. elkaar is geheel Lutz Scheffer"s idee. Dat zowiezo. Daarnaast kwam Merida als eerste uit met een directe kloon van een Bergwerk met dit systeem. Specialized kwam daarna met een "ge-updatete" versie incl. de Brain....

Nee zonder dolle... wat jullie allemaal door de war halen is het extraatje dat Specialized heeft in de vorm van die Brain.. Het linkage systeem, dus de positie van het overgrote deel van de lagers, en de demper t.o.v. elkaar is geheel Lutz Scheffer"s idee. Dat zowiezo. Daarnaast kwam Merida als eerste uit met een directe kloon van een Bergwerk met dit systeem. Specialized kwam daarna met een "ge-updatete" versie incl. de Brain....
Erikje schreef:
*Auw*, spijtig voor de "Brain" aanhangers, rijen ze toch rond op Merida´s (hmmm, iets zegt me dat ze dát toch al deden)
Jah, Specializeds komen vanbij Merida... rijden ze niet minder om

Misschien wel beter
Erikje
Erikje