Aftermarket derailleurkabels

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Bakkersma
Aftermarket derailleurkabels

Bericht door Bakkersma » ma sep 29, 2003 8:07 am

::)Ik heb problemen met mijn standard derailleurkabel en wil andere monteren. Heeft er iemand ervaring met aftermarket kabels, zoals gore of BBB? Het lijkt erop, als ik de informatie op hun sites lees, dat je dan een buitenkabel over de gehele lengte moet monteren en dat was ik niet van plan. Graag je reactie.

Groet Klaas.
;)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Re:Aftermarket derailleurkabels

Bericht door JJ » ma sep 29, 2003 8:28 am

Mijn advies: Gewoon Shimano monteren.

Waarschijnlijk (weet natuurlijk niet over wat voor fiets we praten) zaten er "niet Shimano" kabels als eerste montage op, daar wil men nog wel eens op bezuinigen. Probeer maar, als je toch niet tevreden mocht zijn kun je altijd nog kiezen voor een duurdere en minder handige optie als Gore.

baquelappe

Bericht door baquelappe » ma sep 29, 2003 4:11 pm

JJ schreef:
Mijn advies: Gewoon Shimano monteren.

nog enige concrete argumenten waarom men "gewoon" shimano bekabeling moet nemen? Vind die BBB speedline en brakeline anders best geil! Zwarte binnekabels, gevlochten doorzichtige buitenkabels :o

Afbeelding

En echt slecht zal het al helemaal niet zijn, zeker geen miskoop dus!

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » ma sep 29, 2003 4:24 pm

Ik heb met de Shimanokabels de beste ervaring...o mijn GT zaten Gore kabels die erg snel vast gingen zitten en in de werkplaats krijg ik wel eens fietsen waar van die (inderdaad ze zien er mooi uit) BBB setjes opgezet zijn. Meestal zitten ze vast bij de bocht naar de achterderailleur en knappen de kabeldopjes open aan het uiteinde van de buitenkabel waardoor ze weer gevoelig worden voor vocht. Ik monteer dan Shimanokabels en ik zie de klanten NOOOOOOOOIT meer terug (kan ook ergens anders aan liggen ;D)
Nee, ik zie ze wel terug maar niet voor hetzelfde probleem, meestal een half jaartje verder als "t fietsie weer een beurtje nodig heeft. ;)

baquelappe

Bericht door baquelappe » ma sep 29, 2003 9:46 pm

ik zelf rij al jaren met de standaard Jagwire die op m"n ATX gemonteerd was. Dit werkt nogsteeds perfect, geen klagen. Nog nooit hoeven smeren, lopen nogsteeds zeer soepeltjes. 8)

Bakkersma

Bericht door Bakkersma » ma sep 29, 2003 10:31 pm

;)Thx, Shimano it will be.

Groet Klaas ;)

bettes

Bericht door bettes » di sep 30, 2003 7:24 am

Neem als het ff kan wel xtr kabels... zijn stijver, beter gedicht, teflon coating erop en heerlijk donkergrijs.

Ik rij trouwens op al mijn fietsen met gore tex ride on, schakelt gewoon beestig, nooit vuil erin, geen onderhoud en heel mooi met die witte of gele hulsjes... Je krijgt er enkel problemen mee als je ze onzorgvuldig monteert :?

greetz
bettes

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di sep 30, 2003 8:41 am

bEttEs schreef:
Je krijgt er enkel problemen mee als je ze onzorgvuldig monteert :?

En dat is meteen het probleem.. Shimano kun je niet onzorgvuldig monteren en je kunt drie setjes verbruiken voor de prijs van een setje Gore Ride On kabels. IMHO staat het prijsverschil niet in verhouding...

Maar ik rij dan ook singlespeed ;D

bettes

Bericht door bettes » di sep 30, 2003 9:03 am

idd shimano is idiotproof... Ik monteer men gores zelf, al van in 93 ergens. Je moet eens kijken wat je aan een gore set moet vervangen als er iets mis om terug supercrisp te schakelen moest er toch iets mis gaan. Ja enkel de binnenkabel... dan moet je geen setje kopen maar gewoon (bij een serieuze bikeshop) een kabeltje uit bulk.

greetz
bettes

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » wo okt 01, 2003 7:31 pm

Gore tex kabels, rond uit super, al jaren! schakelt het hele jaar door, ook met 1 meter blubber. Goede garantie!

Bakkersma

Bericht door Bakkersma » za okt 04, 2003 11:16 pm

:)Ik ben toch gezwicht voor de BBB"s. Net gemonteerd ziet er wel netjes uit maar de rubber kabelafdichting lijkt wel kwetsbaar. Ik heb bij B2B een setje gekocht (27 Euro). Setje bevat precies alles wat je nodig hebt. Ik zal mijn ervaringen naar een aantal weken toevoegen. ;)

Patman
Contacteer:

Bericht door Patman » zo okt 05, 2003 12:51 am

een buitenkabel over de gehele lengte moet monteren en dat was ik niet van plan. Graag je reactie.
Hoe meer buitenkabel, hoe meer mogelijk verlies door evtle compressie ervan!

Pino

Bericht door Pino » zo okt 05, 2003 7:42 am

Patman schreef:
een buitenkabel over de gehele lengte moet monteren en dat was ik niet van plan. Graag je reactie.
Hoe meer buitenkabel, hoe meer mogelijk verlies door evtle compressie ervan!

En doorlopende buitenkabels zuigen het water ook op. Ooit gehoord van capillaire werking?
En probeer ze dan eens droog/schoon te krijgen.
Net zo"n kul als een hoes om een voorderailleur. Probeer het daar verzamelde vuil er weer eens uit te krijgen.
Regelmatig binnenkabeltje vervangen en het laatste stukje buitenkabel werkt bij mij het handigst.

Bakkersma

Bericht door Bakkersma » zo okt 05, 2003 4:05 pm

:D Bij BBB heb jeen buitenkabels over de gehele lengte. De buitenkabel vervangt gewoon de standaard kabel. De kabel uiteinden worden afgedicht met rubber flubbels. Ik her er een foto van gemaakt, check it out:

http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=122941

N I E L S

Bericht door N I E L S » di okt 07, 2003 5:06 pm

dat ziet er wel strak uit. die rubberen flubbels lijken het wel best af te dichten :)

Gast

Bericht door Gast » di okt 07, 2003 5:29 pm

Pat heeft daar nog veel leukere darmen voor, werkte bij mij perfect (werkte --> nu ss).

BeenPower

Bericht door BeenPower » ma dec 08, 2003 12:59 pm

Ik heb van de goedheiligman een BBB speedline derailleurkabel gekregen. Het ziet er allemaal netjes uit en ik heb wel vertrouwen in die afdichtingsmethode.
Alleen kan je die niet toepassen bij de derailleur en de remhandle.
Heeft iemand nog een tip om op deze plaatsen de kabel zo goed mogelijk af te dichten?
De (Deore LX) derailleur is inmiddels zijn standaard "afdichting" al verloren.

Joost2

Bericht door Joost2 » ma dec 08, 2003 1:53 pm

ik heb de BBB binnenkabels (met teflon coating) in de oude shimano buitenkabels gedaan, zonder schoonmaken of wat, en dat werkt als een dolle (al een half jaar). Ook als je de kabels er uit haalt zie je minimale schade aan de teflon coating en zo goed als geen vuil in de kabel.
wat betreft afdichten: bij mij zijn de buitenkabels helemaal niet afgedicht, zit zelfs al roest her en der, maar heeft geen enkele invloed op de binnenkabels (wederom vanwege de teflon coating waarschijnlijk)

Cubeman

Bericht door Cubeman » wo dec 10, 2003 5:30 pm

Als je echt top kabel wil hebben die zeer lang mee gaan en zeer soepel lopen moet je Nokon eens proberen.
Ze zijn licht, duurzaam en bijzonder soepel!
Nadeel is dat ze erg duur zijn, maar ze gaan ook langer mee en zijn tussendoor goed te onderhoude/smeren!

Maar voor "iets minder" geld zijn de Gore Extra-lite"s en de Avid Flak-Jacket ook erg goed:)

koenstantijn

Bericht door koenstantijn » do dec 11, 2003 9:48 am

Conclusie:

cheap shimano kabel werkt wel een poos goed maar verslijt te snel op de MTB.
de BBB kabel heb ik gemonteerd en na 2x bike verwijderd.. ik had ze goed en voorzichtig gemonteerd.. (zagen er gaaf uit en goed) kabels ingespoten met cyclon silicone spray, alles liep soepel tot dat ik het bos in ging, de rek ging te snel uit de kabels waardoor ik onderweg bij moest stellen, de 2e x na goed afstellen en stukje testen ging het in het bos weer niet goed.. opschakelen wel maar terugschakelen niet.. de binnekabel bleef hangen..
Toen vervangen voor grijze xtr kabel die schakelde subliem zoals het hoort.
Even later viel mijn blik op een set Nokon kabels.. die waren leuk om te zien licht sterk en schakelde zeker naar mijn wensen.. maar wat was het nadeel ze maken een hoop herrie en zijn niet fijn schoon te maken.. die maar snel verkocht en uiteindelijk zwarte kabel van shimano gekocht die onder xtr.. xt zou je zeggen dus.. maar is gelijk aan xtr op de kleur na :D... dit rijd perfect en er zit nu de 2e set op... incl afdichtings stukken van xtr kabel..

Greetzz Koenie

jaggwire zijn niet geweldig.. buitenkabel raakt vaak kapot wat roest oplevert in de kabels. Gore tec zijn ook fijn maar shimano fijner :D

Fietspomp

Bericht door Fietspomp » zo dec 14, 2003 12:22 pm

koenstantijn schreef:

Even later viel mijn blik op een set Nokon kabels.. die waren leuk om te zien licht sterk en schakelde zeker naar mijn wensen.. maar wat was het nadeel ze maken een hoop herrie en zijn niet fijn schoon te maken..

Hoezo maken ze een hoop herrie, wou net een setje gaan bestellen voor op mn bike

Plaats reactie