Re:Scapin
Moderators:JJ, Beheerders
[DeKerfs schreef:
[sub]frame op foto is MIJN frame... [/sub]
Dusssssssss
Thx.
Castor schreef:
Erg boeiend, DeKerfs. Dat het steeds minder gedaan wordt... heeft dat (ook) te maken met de populariteit van alu?
Alu frames worden in het verre oosten tegen prijzen gemaakt waar je hier in nederland niet eens een blikje cola van kunt kopen (van een B-merk zelfs!). Niet eens zo synisch bedoelt. De kostprijs van alu is tegenwoordig veel aantrekkelijker dan die high-end stalen buizen van merken als Reynolds, Columbus, Dedacciai of True Temper.
Daarbij is de vormvrijheid bij alu veel groter. Doordat dat materiaal licht is, kan je er meer van gebruiken om meer aan vormgeving te doen dan bij staal. Wil je bij staal veel "bijzondere" vormen hebben, dan loop je al snel tegen het gewichtsprobleem aan, evenals de productiekosten; alu is vaak makkelijker te bewerken dan staal.
Die "bijzondere" vormen, is juist waar het overgrote deel van de fietsenindustrie op draait; uiterlijk vertoon voor andere eigenschappen van een frame. Bij staal zie je vaak meer de essentie van het hele gebeuren; form follows function. Elke vorm die daarvan erg afwijkt zal vaak lijden tot een zwaarder gewicht of een enorm duur concept.
Dat is bij alu niet/minder het geval. Die kleine dingen die je bij staal juist wel vaak kán zien; is het vakmanschap en oog voor detail in bijv. een afwerking. Fillet brazing kost gewoon veel tijd. Besteed die tijd niet, en je hebt geen mooi afgewerkt product dat zelfs niet met lakwerk netjes te maken is.
Daarbij ondersteund door het feit dat het gross van de mensen in de fietsenindustrie staal nog steeds als "zwaar" betitelen, immers, alu is lichter (als materiaal jah), maakt het dat staal niet meer een echt massa product is. Wees nu zelf ook eens eerlijk; de meesten kopen geen fietsen van 2000+ euro. Die kopen een goedkopere fiets en kijken naar kleuren/vormen van een fiets. Daarbij staan die alu fietsen altijd voorop, de een met een nog meer bijzonder model dan de ander... Dat is wat de mensen willen zien, zien allen het totaal plaatje. Is niets mis mee. Maar op detailfetishisten als ikzelf draait de fietsindustrie gewoonweg niet...
[
Castor schreef:
Het is toch ook een procede om stalen frames sterker te produceren?
Weet niet goed wat je bedoelt, maar de verbindingen die gefillet brazed worden hebben weldegelijk andere eigenschappen dan een TIG gelaste. Elke heeft zn voordeel, en de ene buis geeft een beter eindresultaat met fillet brazing, de ander met TIG. Denk hierbij aan eigenschappen als warmte-inbreng en lucht-hardende eigenschappen van de buizen (Reynolds 853, Columbus Foco, True Temper S3 e.d.) waarbij bepaalde grenstemperaturen minimaal overschreden moeten worden om een goede verbinding te krijgen.
Met een fillet brazed naad, kan je de krachten wat egaler verspreiden over het uiteinde van de buis. Hier moet de buis wel voor geschikt zijn zoals gezegt. Extra korte butt-lengtes (voornamlijk de lichtere buizensets) zijn hier niet zo geschikt voor, omdat je dan te dicht bij de overgang van het "dikkere" naar het dunner deel komt, waardoor scheuren makkelijker mogelijk is.
De meeste high-end stalen buizensets zijn tegenwoordig vooral op TIG lassen toegespitst. Fillet brazing kom je daardoor ook voornamelijk alleen nog maar tegen bij kleine framebouwers die iets aparts willen doen. Die de tijd willen nemen om een mooie verbinding te maken. Laten zien wat ze echt kunnen en dus ook echt bezig zijn met het maken van kleine "kunstwerkjes" zoals ze dat zelf zien.
JD = Real schreef:
...wat doet cannondale dan? Die naden zijn ook altijd prachtig afgewerkt. (Als ik me niet vergis geld dat ook voor Klein?).
Prachtig is een kwestie van smaak. Mooi.. misschien, maar de methode waarop C"dale het doet is in mijn ogen absoluut niet geweldig. Klein doet het anders. Dat zo dadelijk.
C"dale last enorm dikke lasnaden, die ze vervolgens vlakschuren. Hierbij is het niet mogelijk de buis zelf NIET te schuren. Dus; je schuurt je al dunne buizen, nog dunner op juist de plaatsen waar deze het sterkst moet zijn. Verklaring wellicht voor de reputatie van de "scheurgrage" C"dales? Dunno.. Vrijwel alle buizen fabrikanten geven geen garantie op de buizen als deze methode gebruikt word op hun buizen. Nu zal C"dale, gezien hun grootte, de buizen naar spec"s laten maken, en ga ik er vanuit dat ze hopelijk meer materiaal aan het uiteinde hebben dan de concurrenten... Bij staal heb je hier bijna geen of in elk geval minder last van, omdat dat materiaal veel harder is.
Klein schuurt niet. Bij TIG lassen voeg je materiaal toe, dat dus de naad opvult. Dit is de lasrups. Klein gaat vervolgens met de TIG toorst nog eens over de naad, echter zonder toevoeging. Wat je dan krijgt, is dat je je lasnaad uitvloeid door hem nog eens op te warmen. Zodoende krijg je ook een glad geheel, maar is in mijn ogen constructief gezien een veel betere methode. Schuren is materiaal verwijderen. Zeker bij materialen als alu kan dat behoorlijk kritisch zijn.
onze wandelende fietsencyclopedie is weer aardig op dreef in dit topic ;D ;D ;D
M"n komplimenten Dekerfs :-* :-* :-*
dusssss©
M"n komplimenten Dekerfs :-* :-* :-*
dusssss©
Ik ben serieus onder den indruk....
en ik begin steeds meer raspect te hebben voor die kleine framebouwers.
Ik was pas nog eens aan het kijken op http://www.vanillabicycles.com

Ben ook nog een Rocky Mountain blizzard tegengekomen. Een erg mooie fiets, met een schitterende paintjob, maar eigenlijk mist ie wel wat, zeker bij de prijs van 930euro... Dat frame is niet echt licht, en heeft weinig echt exclusieve details.
en ik begin steeds meer raspect te hebben voor die kleine framebouwers.
Ik was pas nog eens aan het kijken op http://www.vanillabicycles.com

Ben ook nog een Rocky Mountain blizzard tegengekomen. Een erg mooie fiets, met een schitterende paintjob, maar eigenlijk mist ie wel wat, zeker bij de prijs van 930euro... Dat frame is niet echt licht, en heeft weinig echt exclusieve details.
ROXY schreef:
Wat ik al zei; de Blizzard staat niet voor al dat moois wat Rocky in het verleden aan ijzerwerk gemaakt heeft...
Vanilla; zeker mooi.
Ook mooi en zonder enige machine gemaakt: www.oswaldcycleworks.com
Zeker niet verkeerd, alles TIG gelast, maar erg strak afgewerkt: www.ifbikes.com
nog enkele artiesten:
www.sycip.com (twee Aziaten die erg mooi spul maken in San Fransisco)
www.steelmancycles.com (broer van Arnold S.

www.truenorthcycles.com (from up north Canada)
www.curtlo.com
www.soulcraftbikes.com (oud Salsa framebouwer)
www.strongframes.com (werkte in de laatste dagen van Ibis, samen met hun)
www.viciouscycles.com (mooie kerel, mooi spul)
www.ingliscycles.com (gewoon gaaf!)
www.kellybike.com (leuk)
en natuurlijk;
www.dekerf.com
DeKerfs schreef:
[Castor schreef:
Het is toch ook een procede om stalen frames sterker te produceren?
verbindingen die gefillet brazed worden hebben weldegelijk andere eigenschappen dan een TIG gelaste. Elke heeft zn voordeel, en de ene buis geeft een beter eindresultaat met fillet brazing, de ander met TIG.
Met een fillet brazed naad, kan je de krachten wat egaler verspreiden over het uiteinde van de buis. Hier moet de buis wel voor geschikt zijn zoals gezegt.
Het zat hem dacht ik in de hoge temperatuur bij TIG tegenover de lagere bij fillet brazed, resulterend in een sterkere verbinding bij de laatste methode. Maar dat is dus per buissoort verschillend. Thx - het is weer een baal goeie info.
Bij Filipsport hebben ze nog mooie Fietsjes staan.. :P
http://www.filipsport.com/dutch/promotions.php
http://www.filipsport.com/dutch/promotions.php
Lefty jij aaarsch, loop dit topic nu eens niet te vervuilen.
DK, dit soort posts horen in een soort verzamelings-plek op DP thuis, waar je informatieve tijdsloze posts kunt "bewaren" en snel op kunt zoeken, vind je niet?
Gezien DP Ruben z"n fanatieke scripten voor DP zie ik dit zeer snel gebeuren.
DK, dit soort posts horen in een soort verzamelings-plek op DP thuis, waar je informatieve tijdsloze posts kunt "bewaren" en snel op kunt zoeken, vind je niet?
-
Voor de liefhebbers, Ik heb nog een echte stalen Spezialized Stumjumper fs 19" in de garage hangen. Een classic naar schijnt....
Ik heb hem opnieuw laten lakken want die originele lak is geen f#^§k waard.... Hij is te koop....
Ik heb hem opnieuw laten lakken want die originele lak is geen f#^§k waard.... Hij is te koop....
Black Tragic schreef:
Ik hoop met originele transfers in de originele kleur??
Foto (if available) naar: Cruelcycles@hotmail.com
Goed; hier enkele fotos van de 2004 modellen van Scapin...
Scapin; niet geheel mijn ding, maar opzich niet onaardig... Heel erg "eigen" in elk geval.
Scapin heeft altijd al iets gehad met a-symetrische achterbruggen. Hier hun laatste creatie. Bedoelt om aan de ketting-kant maximale stijfheid te krijgen en dus een zo efficient mogelijke overbrenging op t achterwiel:

De "Nope". Crosscountry hardtail met de achterbrug die we voorgaande jaren ook al tegen kwamen in de Rudolf e.d. Meer comfort achteraan. De buizen zijn toch wel erg dun...

Mijn Italiaans is niet zo goed; wat dit excentrisch bracketpot precies doe dient is me niet geheel duidelijk.

Je moet er van houden, maar Scapin heeft echt een eigen visie op ijzeren fietsen.. hier een close-upje van de nieuwe zadelpensluiter:

Nieuwe discbrake montage... Lijkt me niet echt dé manier van bevestigen bij een schijf. De montage bouten zitten erg dicht bij elkaar, het moment dat door het remmen ontstaat wordt zo wel erg geconcentreerd op een kleine plek. Ben benieuwd hoe snel die afbreekt...

Bron: Ciclismo 9, Settembre.
Scapin; niet geheel mijn ding, maar opzich niet onaardig... Heel erg "eigen" in elk geval.
Scapin heeft altijd al iets gehad met a-symetrische achterbruggen. Hier hun laatste creatie. Bedoelt om aan de ketting-kant maximale stijfheid te krijgen en dus een zo efficient mogelijke overbrenging op t achterwiel:

De "Nope". Crosscountry hardtail met de achterbrug die we voorgaande jaren ook al tegen kwamen in de Rudolf e.d. Meer comfort achteraan. De buizen zijn toch wel erg dun...

Mijn Italiaans is niet zo goed; wat dit excentrisch bracketpot precies doe dient is me niet geheel duidelijk.

Je moet er van houden, maar Scapin heeft echt een eigen visie op ijzeren fietsen.. hier een close-upje van de nieuwe zadelpensluiter:

Nieuwe discbrake montage... Lijkt me niet echt dé manier van bevestigen bij een schijf. De montage bouten zitten erg dicht bij elkaar, het moment dat door het remmen ontstaat wordt zo wel erg geconcentreerd op een kleine plek. Ben benieuwd hoe snel die afbreekt...

Bron: Ciclismo 9, Settembre.
De uitvoering van sommige ideeen is fraai verzorgd. De kleurstellingen zijn wederom prachtig.
Maar degene die de ideetjes heeft uitgedacht heeft flink aan de grappa gezeten. Waarschijnlijk was hij de kurk kwijt en moest de fles echt leeg.
Waarschjijnlijk is hij met z"n zatte kop ook over de aanstaande staande achtervorken heen geflikkerd en op de schuine buis van de reetfiets. Die laatste is nu vierkant :"(
Bij de bestelling van liggende achtervorken is hij door Alzheimer getroffen.
Hulde aan de lassers en schilders die er toch een aangenaam ogend produkt van hebben weten te brouwen!
Maar degene die de ideetjes heeft uitgedacht heeft flink aan de grappa gezeten. Waarschijnlijk was hij de kurk kwijt en moest de fles echt leeg.
Waarschjijnlijk is hij met z"n zatte kop ook over de aanstaande staande achtervorken heen geflikkerd en op de schuine buis van de reetfiets. Die laatste is nu vierkant :"(
Hulde aan de lassers en schilders die er toch een aangenaam ogend produkt van hebben weten te brouwen!
Dit valt me eigenlijk zwaar tegen. Het is gewoon "te" in mijn ogen. De 2003 modellen waren sober, met mooie subtiele details, maar zo een gespleten achtervork kan je moeilijk subtiel noemen, enz...
Ze mogen ze houden, nah!
Ze mogen ze houden, nah!
Pino schreef:
De uitvoering van sommige ideeen is fraai verzorgd. De kleurstellingen zijn wederom prachtig.
Jah, ik weet ook niet zo goed wat ik er mee aanmoet. Wat ik wel weet; aeroshaped buizen zuigen.. Gewoon RONDE pijp jongens.. .aub..
Verder; ben benieuwd van Scapin overblijft. Vanuit Italiaanse bronnen (thanks to Michel) vernomen dat Scapin te koop staat. Grote financiele problemen. Wil ik best geloven. Want je moet wel heel veel fietsjes weg zetten om 10 (!!) lassers op de loonlijst te hebben...

@Roxy
Ik heb daarom ook deze foto"s ingescannt. Dacht wel dat je je "zou bedenken"... aangezien dit toch wel een "andere" kant van het ijzerwerk is. Tis staal, maar verder houd de vergelijking met de "traditionele" staalboeren snel op...

Beetje offtopic: Gisteravond stond er zo"n RM Summit in de eerste Leidsedwarsstraat, vlakbij zo"n ouwe stalen Stumpjumper zoals Steelboy heeft. Op het rembrandsplein nog een GT LTS... Waar moet dat heen met de wereld? Nothing is sacred! Zulke fietsen mag je toch mee nemen dan?
DeKerfs schreef:
[Ruud schreef:
Voor zover ik zelf nog niet klassiek was, zal ik dat tegen dié tijd wél zijn.![]()
Als je naast je 40 urige werk week ook nog een Huis compleet verbouwd en dan om 1 uur "s nachs pas tijd hebt voor DP en andere dingen... tja...
Ruben schreef:
Als je naast je 40 urige werk week ook nog een Huis compleet verbouwd en dan om 1 uur "s nachs pas tijd hebt voor DP en andere dingen... tja...
Just kiddin" je natuurlijk Ruben.. en uh.. gelukkig komt Steelboy je helpen... en uh.. je weet ons te vinden he vriend!