Schoonmaken ketting
Moderator:Beheerders
-
Hey is ff een vraagje over het schoonmaken van je ketting hoe doen jullie dat? Ik vraag me af of het verstandig is zo"n bakje te kopen met van die borsteltjes waar je de ketting doorheen kan laten lopen. Ik draai de ketting nu altijd gewoon door een droge doek en daarna door een doek vol wasbenzine en krijg hem dan vrij goed schoon. Vervolgens weer teflonspray er overheen en ik ben klaar. Is dit volgens jullie een goede manier of kan ik beter is zo"n bakkie kopen?
Re:Schoonmaken ketting
gewoon met teflon inspuiten of als je schijven hebt op de doek een grote teflonplek maken. Draai de ketting achteruit door de doek en verplaats regelmatig de doek om het vuil lekker los te weken en niet het vuil uit de doek weer over de ketting te versprijden (bent u er nog? :P)
Herhaal dit een aantal maal en zie daar...er komt weer een ketting te voorschijn. zorg dat de ketting na het reinigen niet te vet blijft, dit komt overal op je frame en onderdelen waardoor het eruitziet als een ouwe olieboot. Ik doe dit al jaren en haal hoge kilometerstanden uit een setje.
Die borsteldozen die in de winkels liggen zijn ronduit K*T te noemen...je drukt het zand eerder IN de ketting dan dat het er uitkomt en als je de borsteldoos opent zit zo"n beetje alles onder inclusief gezicht, handen, armen, benen, tapijt,behang...kortom, liggen laten dat kreng! ;D
Herhaal dit een aantal maal en zie daar...er komt weer een ketting te voorschijn. zorg dat de ketting na het reinigen niet te vet blijft, dit komt overal op je frame en onderdelen waardoor het eruitziet als een ouwe olieboot. Ik doe dit al jaren en haal hoge kilometerstanden uit een setje.
Die borsteldozen die in de winkels liggen zijn ronduit K*T te noemen...je drukt het zand eerder IN de ketting dan dat het er uitkomt en als je de borsteldoos opent zit zo"n beetje alles onder inclusief gezicht, handen, armen, benen, tapijt,behang...kortom, liggen laten dat kreng! ;D
Ik heb er nog wel 1 liggen, 3 of 4 keer gebruikt, en ligt nu al heeeeel lang niks te doen. Noem een idioot hoog bedrag, neem de verzending voor uw rekening en "make my day".
-
er gaat wat mij betreft toch niets boven ouderwets koken...
-
dus kokend water ontvet? Ga ik zeker eens proberen!
heb zeker nooit opgelet bij scheikunde :-[
Ik zelf draai meestal de ketting efkes door een doek heen, daarna weer vol spuiten met teflon. Verder 1x in de maand efkes demonteren, laten weken in een bakkie peut, daarna weer goed vol spuiten met teflon. Dat volspuiten nog 4x herhalen, helft vervliegt meestal weer. Alst goed is moet je je ketting "bahandelen" met teflon, dus niet gewoon 1x inspuiten.
heb zeker nooit opgelet bij scheikunde :-[
Ik zelf draai meestal de ketting efkes door een doek heen, daarna weer vol spuiten met teflon. Verder 1x in de maand efkes demonteren, laten weken in een bakkie peut, daarna weer goed vol spuiten met teflon. Dat volspuiten nog 4x herhalen, helft vervliegt meestal weer. Alst goed is moet je je ketting "bahandelen" met teflon, dus niet gewoon 1x inspuiten.
-
Koken?? In zo"n blik met kettingvet?
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Ik gebruik wel zo"n kettingding met roterende borsteltjes, alleen niet volgens de gebruiksaanwijzing. Volgens de fabrikant moet je er een klein bodempje degreaser in doen, en dan 5 rondjes draaien. Op die manier gaat het vet er wel en het zand niet uit, en gaat ie nog harder kraken. Gewoon het ding flink vol met water + zeepsop, lekker draaien, vers water d"r in en weer draaien, en zo een keertje of 10. Dan ketting eraf (SRAM Powerlink = :-* ) en onder de gloeiend hete kraan afspoelen. Vervolgens drogen op een elektrische kookplaat 
Dan teflon, olijfolie, boter of ander smeermiddel aanbrengen.

Dan teflon, olijfolie, boter of ander smeermiddel aanbrengen.
ik heb nu een bakje waar de ketting door het vuile spul heen gaat, niet echt super.
Ik had hiervoor een bakje waar je een bakje had met vuil water en een met schoon water(met spul erin natuurlijk), door op een knopje te drukken kon je de hoeveelheid schoon water regelen dat over de ketting komt. Zon bakje is echt top!!!!
Ik had hiervoor een bakje waar je een bakje had met vuil water en een met schoon water(met spul erin natuurlijk), door op een knopje te drukken kon je de hoeveelheid schoon water regelen dat over de ketting komt. Zon bakje is echt top!!!!