hoe belangrijk is het type snelspanner?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Ghostdog - X
Contacteer:
hoe belangrijk is het type snelspanner?

Bericht door Ghostdog - X » zo aug 17, 2003 2:29 pm

ik heb net mn Hope bulb naaf omgebouwd van steekas naar quickrelease. Bij het ombouwsetje zat geen snelspanner. Nu zie ik die dingen van 20 euro tot 100 euro voor titanium snelspanners van Hope. Nooit geweten dat die shit zo duur is. Hoe belangrijk is dit voor je stuurgedrag welke snelspanner je dr ingooit? Ik heb dus een hope bulb naaf in een D321 velg van mavic met 8" hayes schijven in een Manitou sherman.

bling bling hope snelspanner:
Afbeelding

adios, Jop

S a n t o S

Re:hoe belangrijk is het type snelspanner?

Bericht door S a n t o S » zo aug 17, 2003 2:35 pm

De twee grootste verschillen zitten hem in het:

- Gewicht (zover je daar over kan spreken, voor echte lichtgewicht freaks)
- en de Sterke

Natuurlijk is er ook een rol voor possing. Voor het bling bling gehalte op je fiets.

Qua stuurgedrag zal het volgens mij (mening) niet veel uit maken.

S a n t o S aka Robin

Ghostdog - X
Contacteer:

Bericht door Ghostdog - X » zo aug 17, 2003 2:39 pm

gewicht boeit me geen f*ck. het moet vooral sterk zijn en geen afbreuk doen aan de rest van de setup. Maar volgens mij beinvloed zo"n klein asje niet zoveel van je rij gedrag of heb ik dat mis?

S a n t o S

Bericht door S a n t o S » zo aug 17, 2003 2:45 pm

Naar mijn mening rust je vork op je naaf. Het enigste wat een snelspanner moet doen is de vork op de naaf houden. De dikte maakt in zoverre niet uit.

De dikte maakt wel uit als je praat over hoeveel kracht de snelspanner aan kan om de vork tegen de naaf aan te drukken.

S a n t o S aka Robin

Abuse that Sl*t

Bericht door Abuse that Sl*t » zo aug 17, 2003 5:17 pm

ik zou persoonlijk gewoon voor een shimano snelspanner gaan, ik zou niet voor een titanium gaan want die "pakken" minder goed op je vork zodat het kan gebeuren dat je voorwiel scheef schiet, laatst ook 1 of andere kerl overkomen en die is er aan overleden.... (trek had een onderzoek ernaar gestart??? )
voor de rest blingbling gehalte is natuurlijk wel hoog van die hope dingen ;D

Enduro

Bericht door Enduro » zo aug 17, 2003 5:25 pm

Salsa Cro-mo"s, ook heel erg bling bling, voor 59,95...

Ghostdog - X
Contacteer:

Bericht door Ghostdog - X » zo aug 17, 2003 5:29 pm

maar ik weiger een beetje 60 euro uit te geven voor zo"n onderdeeltje. het gaat toch vooral om je naaf of is de snelspanner van groot belang?

Enduro

Bericht door Enduro » zo aug 17, 2003 5:37 pm

Als jij je fiets optilt, zorgt je QR er voor dat je wiel er niet uitvalt. Een QR houd alle krachten van het wiel tegen behalve de kracht van boven...

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo aug 17, 2003 6:03 pm

Met Titanium kan je niet de gewenste klemkracht krijgen omdat deze een grotere rek heeft dan Staal bij dezelfde trekkracht ;). Het wordt dan ook sterk afgeraden om Ti snelspanners te gebruiken in combinatie met schijven. En inderdaad. Trek is met een onderzoek bezig naar de kwaliteit van snelspanners omdat dit kennelijk een zeer kritisch onderdeel is waar ook wel eens wat fouten in zitten. Niet echt een onderdeel dus om op te bezuinigen qua gewicht.
Beste spanners, misschien shimano maar Salsa heeft ook goeie. Ik vind de Mavic ook wel goed want je voelt heel goed dat hij voorbij dat bovenste punt draait en een stapje terug. Ik ben alleen niet helemaal zeker van dat kunststof hendeltje, beetje fragiel met dat kleine pinnetje erdoor heen.

(SUFKUT heeft X-max XL Disc en rijdt met Mavic alu snelspanners ::) ;D so far so good)

baquelappe

Bericht door baquelappe » zo aug 17, 2003 7:09 pm

tis puur proberen welke het beste bevalt, sommige willen gaan schuiven bij schijfremmen. Wiel gaat dan scheef staan na een paar keer flink remmen, maakt niet uit hoe hard je de QR ook vast zet, hij blijft scheef schieten :-X

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » zo aug 17, 2003 7:14 pm

Ik vind Shimano"s (vanaf Deore) gewoon OK. Niet zo poserig, gewoon OK.

Ook mooi: Campa Record ;D
Daarmee klem ik mijn Mavic Cosmossen vast in mijn voor de rest Ultegra afgemonteerde racertje :-*

jojo

Bericht door jojo » zo aug 17, 2003 8:56 pm

Misschien heeft je LBS er nog een liggen die je mag overnemen voor een symbolisch bedrag ;)

Enduro

Bericht door Enduro » zo aug 17, 2003 9:12 pm

Ik heb nog wel een setje snelspanners, zijn originele uit mijn Spezi Enduro, zilver, 15 euro, voor een foto kan gezorgd worden. Zeer goede staat.

Fisher_HKEK

Bericht door Fisher_HKEK » ma aug 18, 2003 3:52 pm

Voor 5 euro(+evt verzendkosten) kan je mijn setje standaard shimano snelspanners krijgen

koenstantijn

Bericht door koenstantijn » ma aug 18, 2003 9:38 pm

De deore zijn me lang goed bevallen, maar de XT bevallen iets beter.. zijn makkelijker vast te klemmen, en met het scheeftrekken van het wiel heb ik geen last bij het rijden met XT schijven.. gewoon de calipper goed uitlijnen.. kan het wiel er mooi recht in..

Mavic snelspanners zijn ook wel fijn, vooral die van de Tourde france wielset, met meer titanium en 20 gram lichter (uit de race bike)

Dirty-Harry

Bericht door Dirty-Harry » di aug 19, 2003 9:25 am

neem shimano qr, ik heb ooit woodman"s gekocht , voor niet weinig, stond mooi enzo, maar mijn voorwiel schoot altijd scheef met mijn schijfrem voorraan, ik wist niet vanwaar het kwam, tot ik eens een andere quick release heb gestoken, het maakt dus echt wel uit dewelke,, en zonder zeveren, de goedkoopste zijn de beste!, diegene die enduro aanbiedt zijn de beste die te krijgen zijn in mijn ogen, alleen niet voor weejtwatchers...

rene

Bericht door rene » di aug 19, 2003 9:53 am

Heb ook woodmans. Vin" het erg prettig dat je je voorwiel er uit kunt halen, zonder de snelspanner te hoeven loszetten en losdraaien. Ik zit er echter wel steeds meer over te denken om toch maar de voorvork met een vijl te bewerken, en weer goeie snelspanners te kopen. De woodmans klemmen namenlijk echt stukken minder. In mijn achterwiel zit alweer m"n oude snelspanner. :o
Shimano klemt goed. Salsa schijnt ook oké te zijn.

Castor

Bericht door Castor » di aug 19, 2003 12:28 pm

Zelf goede ervaringen met XT QRs van Shimano, bij 180 mm schijven.
Hoor vaker dat de Shimano snelspanners tot de beste horen.

GrUnN

Bericht door GrUnN » wo aug 20, 2003 8:47 pm

Ik zou zo zeggen: onbelangrijk. Ik heb allerlei soorten QR doorelkaar heen van DT, Mavic tot XT Dura Ace en Ultegra, en ook goedkopere, het maakt allemaal niets uit. Alleen de een sluit je wat makkelijker, maar dat heeft dan weer geen invloed op het rijgedrag.

Graai eens in de rommelbak bij je dealer en je zult er vast wel uit komen...

Ghostdog - X
Contacteer:

Bericht door Ghostdog - X » do aug 21, 2003 8:01 am

heb een QR asje van bontrager geregeld. eens ff kijken hoe die het doet.

thanx for the advice!

Plaats reactie