kopen?
yup kopen.
ja oorlogen zijn zeer duur, en verdien je ni terug op een jaartje. maar met kopen heb je geen controle. Amerika heeft nie alleen olie nodig ook controle op de olie.
Wel misschien heb je hier wel gelijk. Amerika houdt niet van oliecrissisen. Dat betekent nog niet dat ze ervoor willen sterven.
Overigens is olie redelijk makkelijk te controleren, er zijn immers veel aanbieders. Eigenlijk is die hele OPEC kartelvorming van kom eens kijken, is dus in de hele wereld verboden behalve voor de olieverkopende landen.
Zoals al eerder gezegd, de grootste leveranciers van Amerika komen niet uit het MO, buiten de Saoudi"s.
Dus als het al om de olie te doen is, dan is het om voldoende reserve te hebben als ze de Saudi"s willen gaan aanpakken. En dat zullen ze niet snel doen, hoewel iedereen weet dat SA een probleem wordt op termijn.
Maar we mogen ni blind zijn voor wa er in de schaduw van die schittering gebeurt.
Mee eens, maar Irak is zo"n klein deeltje van wat er gebeurd. 3 miljoen doden in Congo etc etc.
Cultuur? dus volgens jou is t een missionarissenwerk? Wie zij wij om een cultuur te be- of veroordelen? Volgens welke maatstaf? Hebben bvb woestijnnomaden als tuaregs nix van cultuur? Of inuit? Of mongoolse steppenjagers? lijken ook middeleeuwse tribes he
T is alleszins een cultuu waar mondelinge beloftes nagekomen worden.
Ik heb het zeg maar over de cultuur die oproept tot heilige strijd (opvallend veel Syriers) en mensen over de hele wereld recruteert om te sterven voor een godsbeeld van een paar lui. Die uithuwelijken van minderjarigen aan oom Abdullah wel okee vindt. (En elk wetenachappelijk bewijs als goddeloos beschouwt)
Ja dat durf ik zonder schroom een middeleeuwse cultuur te noemen. Ik bedoel dat een iemand blaat en de rest hem hersenloos nablaat hebben we hier toch al effe gehad ... enige natrillingen in Duitsland en Italie niet te na gesproken.
En kijk het maar eens na de top tien landen van waaruit vluchtelingen komen. De komen echt niet naar hier omdat wij hier achterlopen. En persoonlijk ben ik absoluut niet gediend van het feit dat die lui altijd wijzen naar het Westen (en dan met name de VS) voor alles wat er fout loopt. Probleempje dat de islam niet kan verklaren ? Begin je antwoord met "Amerika, de baarlijke duivel heeft ervoor gezorgd dat <vul hier onzin in>.
Mensen hebben hier jarenlang gevochten voor een beetje vrijheid, en voila we relativeren het wel even weg, vanuit de gedachte iedereen is gelijk en evenwaardig.
Als je naar de klaagbaak hier kijkt loopt daar een draadje over. Kijk eens naar reportages over buurland iran (toch niet echt vreemd ervan) das een prachtig land. De bakermat van onze kultuur ligt in irak (mesopotamie)
Iran een prachtig land ? Om op vakantie te gaan zeker
Maar vooral: Amerika gaat daar geen cultuur bijbrengen. Ze hebben zelfs 12 jaar de meest basic gezondheidszorg ontzegd aan de burgers. Zelfs griepvaccins.
Als je Saddam moest geloven wel ja, maar zie mijn vorige post hieromtrent.
op nn ruimere schaal beschaving: maanden na de oorlog is er nog altijd geen electriciteit, worden wegen en parken vernietigd (er zou wel eens een sluipschutter in kunnen zitten) en komt er van de raad voor het bestuur van irak nix in huis.
Dat zijn idd de grote problemen. De VS heeft het opbouwen van Irak idd zwaar onderschat, net als de steun van de bevolking. Die steun is er eigenlijk wel, alleen in de driehoek Tikrit-Mosul-Baghdad hebben ze problemen. (heel af en toe in het Zuiden, maar veel minder) En voor zover duidelijk is wat er gaande is:
- overgebleven fedayeen die nog guerilla voert
- mensen van het oude regime wiens rol uitgespeeld is
- lui die geld krijgen om een granaat af te schieten oid (zoals in Afghanistan)
De Amerikanen hebben dit ook redelijk door, proberen steeds hun aanpak bij te sturen
Lees de Standaard van vandaag es. Verkrachtingen nemen hand over hand toe, er wordt nog altijd geplunderd. Er is geen rechtspraak.....
Tsja maar dat zijn dan toch vooral de Irakezen zelf. De rechtspraak in Irak was op het einde van het Saddam-regime ook bijna onbestaande. In Baghdad tierde criminaliteit toen ook al weeldig.
En nu BadF, ga ik proberen het erbij te laten ... ik heb deze discussie al vaker gevoerd (meestal op een te laag nivo) en ben het dus een klein beetje beu ... hoewel ik het waarschijnlijk toch niet kan laten nog te reageren. En legion zo vriendelijk zou willen zijn om die foto van Dhr. Fortuyn onder mijn quote weg te halen ... I"m not worthy (x100)