onderhoud fiets

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
maartje
onderhoud fiets

Bericht door maartje » zo jul 27, 2003 6:38 pm

Ik heb net een fiets gekocht en vind het heerlijk om met vettig weer te gaan rijden.
Hoe onderhoud ik men fiets best na zo"n braspartijtje door het slijk.?
Ik weet dat hier verschillende meningen over zijn .Laat maar horen.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Re:onderhoud fiets

Bericht door JJ » zo jul 27, 2003 7:07 pm

Afspuiten met water (veel, weinig druk), reinigen met borstel, inspuiten met teflon spray en klaar 8). Ketting smeren met Pedros SynLube, als ie te vet is ontvetten aan de buitenkant met ontvetter.

Eens per jaar hele fiets uit elkaar voor grondige schoonmaak, werkt voor mij..

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » di jul 29, 2003 8:06 am

Ik zou zeggen: nooit met ontvetter aan de gang bij je ketting. Te veel kans dat het kostbare vet in het inwendige er vandoor gaat. Beter:
1 droogmaken met doek
2 Schoonmaken met doek + olie (brunox ofzo)
3 Invetten met kettingolie (pedros, rohlof, etc)
4 voor je gaat rijden zoveel mgl vet wat aan de buitenkant zit wegpoetsen met weer een doek.

Volhouden zo, dan kan je er lang mee doen!

HOME

Bericht door HOME » wo jul 30, 2003 12:12 pm

Wat ook wel handig is is zo`n borstel die op je tuinslang past. Als je thuis komt gelijk even met die borstel over je fiets en je bent binnen 2 min klaar.(modder is dan nog vloeibaar)Wel uitkijken dat je met die borstel niet over je eventuele schijven heen poets.Je kan dan nl de eerste 5km niet meer normaal remmen.

Pimiento

Bericht door Pimiento » ma aug 04, 2003 9:37 am

Een oude tandenborstel voor op de moeilijk berijkbare plaatsen, bv bij de voorder of je crank ketting bladen. Voor een goede beurt kun je je bike natuurlijk ook even naar een goede LBS brengen. Mijn oude LBS vergat ooit mn balhoofd lagers te smeren, die er vervolgens verrot uitkwamen toen ik mijn vork verving :"(. Als je wat handiger wordt kun je je bike zelf ook goed servicen.

jojo

Bericht door jojo » ma aug 04, 2003 11:56 am

Heb net een hogedrukreiniger gekocht. eerder gewoon met tuinslang.
Spuit hem eerst in met planten spuit met zeepsop en water, ff inlaten trekken en dan afspuiten. droog maken met doek of gewoon wachten, vervolgens ketting smeren en klaar is kees.

angel

Bericht door angel » di aug 05, 2003 5:32 pm

Maartje
"k heb nog een advies ,of maar mijn idee een goede tip:
Ik heb voor weinig geld zo"n grote planten spuit (die ze ook voor het verdelgen van onkruid gebruiken met een slang en spuitmond en pomp om um op druk te brengen) gekocht +/- 20,= Er gaat 10 liter water in ,eventueel shampoo ,direct na het biken spuit ik um op lokatie ff af voordeel alles is nog vers Thuis ff met de tuinslang en een borstel En dan weer voorbereiden op de next tocht dus invetten ,spelling e.d sjekken
Groet 8)Angel 8)

urban waste

Bericht door urban waste » wo aug 06, 2003 9:54 am

Dat is een goed idee zo"n grote planten of gifspuit! Ik woon zelf op een flat en heb dus niet echt de mogelijkheid om m"n fiets mooi schoon te maken met een tuinslang oid. Tot nu toe liet ik de modder opdrogen, om het daarna eraf te borstelen. Ketting goed schoonmaken met een tandenborstel en dan opnieuw smeren.

Plaats reactie