Wie kent deze Hayes!!!!!!!!!!

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Wytze
Wie kent deze Hayes!!!!!!!!!!

Bericht door Wytze » do jul 10, 2003 6:09 pm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een oude Hayes die ik voor een appel en een ei van m"n LBS meekreeg, maar ik krijg em niet goed werkende, mijn LBS doet bijna niks aan MTB"s dus hij weet het ook niet, hij had deze "rommel" gewoon nog liggen ;D ;) Ik kon deze rem erg goed gebruiken omdat die voor op de MTB van mijn zusje komt, de vork heb ik voor 25 euro van Arthur gekocht (demping was kapot, inmiddels gerepareerd 8) )en daar kan alleen schijfrem op en dan ook nog es postmount dus als ik deze rem goed werkend krijg ben ik heeeel blij, anders had ik idd wel een V-brake genomen maar zonder V-brake nokken moet het wel zo

DE VRAAG: Wie kent deze "semi-hydraulische" rem van hayes, en weet hoe ik em goed werkend krijg, de blokken komen niet terug, hij heeft nauwelijks remkracht, en waar dient het gaatje voor in het laatste plaatje, er komt namelijk olie uit. Hoe ontlucht je em, kun je nog iets stellen?
btw de rem is NIEUW :o , maar heeft jarenlang in het magazijn gelegen, dat zal em geen goed hebben gedaan.

Please help my sister!! ze verdient een goede MTB :-* en ik ben goed op weg om voor 100 euro een leuke bike te bouwen

Afbeelding

Dirty-Harry

Re:Wie kent deze Hayes!!!!!!!!!!

Bericht door Dirty-Harry » do jul 10, 2003 6:16 pm

verkpen voor veel geld aan een verzamelaar zou ik doen, ik denk dat zo een semi hydro niet lekker werkt.

Gemini

Bericht door Gemini » do jul 10, 2003 9:33 pm

beetje loze opmerking die laatste...

Help die jongen liever met wat zinnige opmerkingen!!!

ps. voor 100 euro vind ik het wel een heeeel mooi fietske worden!!!

hoop voor je dat je nog wat info over die remmen kan vinden!!
Heb je anders al een mailtje gestuurt naar hayes zelf met een foto d"r bij?!

Misschien dat zij je verder kunnen helpen!!!!

mzzl Gemini

Zane!

Bericht door Zane! » do jul 10, 2003 10:30 pm

ik weet enkel dat cannondale deze rem een tijd monteerde, misschien kunnen zij je verder helpen?

succes, zane

Wytze

Bericht door Wytze » vr jul 11, 2003 8:57 am

ik heb al een mailtje naar hayes gestuurd, hoop dat zij mij kunnen helpen, maar ervaring leert dat mensen die zelf met een product rijden je vaak erg goed kunnen helpen met herkenbare problemen, terwijl hayes misschien zegt: stuur maar op ::)

ja de aandrijving had ze zelf hiervoor al op een stalen fiets zitten, dus die 100 euro is tot nu toe voor frame, vork, rem, voorwiel, banden, stuur, en nog wat kleinspul

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » di jul 15, 2003 8:38 pm

Dit is een klassiek remzuiger-probleem. Na het lang stilstaan/liggen van de onderdelen gaat de rem vastzitten. Reden is dat de remrubbers uitdrogen of dat er ONDER de remrubbers een ophoping van oude olie zit. Deze olie gaat uitdrogen en uitzetten waardoor de zuiger(s) niet goed meer heen en weer kunnen.
De oplossing is heel simpel. Haal de remklauw los en haal de zuiger(s) uit de klauw door (zonder remblokken) de remhevel een aantal keer in te knijpen. Dit geeft uiteraard een oliebende dus een paar oude kranten zijn raadzaam. Ook kan het door de klauw van de kabel los te halen en met luchtdruk door het ontluchtingnippel de zuiger(s) naar buiten te blazen. (Eerst alle olie eruit laten lopen!) ;D
Let wel op welke zuiger uit welke cilinder komt vanwege de passing!
Als de zuiger(s) verwijderd zijn kan je de remrubbers zien zitten.Dit zijn de rubbers die aan de binnenkant in de cilinder zitten.
Met een klein schroevendraaiertje kan je de rubbers verwijderen, pas op dat je ze niet kapot prikt dus voorzichtig te werk gaan.
Leg deze rubbers in een bakje met wat teflon olie (bijvoorbeeld voor de ketting) en laat dit een tijdje liggen.
Kijk nu in de binnenkant van de remklauw in de groef waar de rubbers uitkomen. Als daar een soort van bloemkoolachtige aanslag zit kan je dit met het schroevendraaiertje wegkrabben. Zorg daar wel bij dat je de binnenwand van de cilinder niet beschadigd.
Kijk ook even de zuigers na op beschadigingen/corrossieaanslag. Indien nodig kan je met een waterproef superfijn schuurpapiertje de aanslag weghalen. Maak ook de rubbers goed schoon en controleer op uitdroging. Als alles schoon is kan je de rubbers weer monteren. Haal overtollige olie van de rubbers en leg ze weer in de groeven.
Vet de zuigers een beetje in met wat teflon en monteer ze op hun plaats.
Zorg bij plaatsing dat ze recht gemonteerd worden, als de waterpomptang erbij moet komen is er iets niet goed ;)
Monteer de rem weer aan de kabel en ontlucht deze. Nu moet de rem wel goed aanvoelen voor zover dat gaat met kabelbediende remmen, dit voelt altijd iets sponzig aan natuurlijk.

Dit probleem kwam heel vaak voor bij een oud type motor van Yamaha die ook zo"n systeem had. Na een winter in de stalling was dit vaste prik in de werkplaats. ::)

Mocht je nog vragen hebben laat het maar horen :)
Succes!

Plons

Bericht door Plons » di jul 15, 2003 8:44 pm

ik zou het niet beter kunnen uitleggen.

oja, agu heeft zuigertjes en dichtingen op voorraad.

Wytze

Bericht door Wytze » zo jul 20, 2003 12:05 am

Oké, echt super bedankt!! :-*
heb alles zo gedaan, en idd zat er wat van die aanslag, hij zit nu weer in elkaar geen lucht meer in het systeem, de blokken komen beter terug nu en de remkracht is redelijk goed, anders kan ik nog es naar de blokken kijken, misschien dat ze toch iets vettig zijn geworden en dat ie nog meer kracht zou kunnen hebben.
Maarja Hayes stuurde me ook al een mailtje dat ze deze rem niet voor niets uit de productie hebben gehaald :-X :-[

hoe dan ook, hij remt nu net zo goed als een V-brake en das voor zuslief zeker wel genoeg, nou hopen dat ie het een beetje uit houdt! ::)

nogmaals bedankt, van mij mag er een slotje op!

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » zo jul 20, 2003 7:41 pm

Blij dat ik je blij heb kunnen maken :)
Tot het volgende probleem ;D

The Flying V

Bericht door The Flying V » zo jul 20, 2003 8:51 pm

Kan je die semi-hydraulische remmen met een "normale" V-brake remhendel gebruiken?
Appart systeem.

V.

Wytze

Bericht door Wytze » do jul 24, 2003 7:18 pm

nee niet een V-brake hendel die is vaak iets te kort (2 vingers) er zit een eigen hendel bij en die doet het gewoon het best, maar in principe kun je em op elke hendel zetten (en je kan er een rotor tussen zetten zodat je stuur 360 kan draaien ;D )

Bro

Bericht door Bro » wo aug 06, 2003 4:30 pm

Jaah, ik heb ook zoon soort Schijfrem van iemand gekregen, maar dan van Grimeca! ;D

Ik heb m al ff geprobeert te vullen, en hij werkt al n beetje.. ook heb ik er nog een andere schijf bij gekregen, n magura 160mm :)

Zou het mogelijk zijn deze om te bouwen naar compleet hydrolisch, of zal ik m in combinatie met rotor en SS gaan rijden?

Bro.

Plaats reactie