Afstellen XTR 2003 achterderailleur

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Fisher_HKEK
Afstellen XTR 2003 achterderailleur

Bericht door Fisher_HKEK » do jul 17, 2003 5:37 pm

Goeiedag,
Vanmiddag is eindelijk mijn pakketje van B2B binnengekomen met oa nieuwe shifters(XT) en derailleurs(XTR 2003). Shifters gemonteerd, derailleurs gemonteerd, kabels aangelegd gaat allemaal prima. Vervolgens de voorderailleur afgesteld gaat ook prima, het enige is dat hij bij het terug schakelen een enorme klap geeft is dat normaal?
En na de voorderailleur verder met de achterderailleur. Dit gaat niet prima! Het grootste blad haalt ie wel maar de 2 kleinste tandwielen(12 en 11) bereikt ie niet. Wanneer ik met het schroefje ga instellen krijg ik hem nog wel op de 12 maar de 11 haalt ie zowieso niet! Wat doe ik verkeerd?
Dus wie geeft mij antwoord op de volgende 2 vragen:
  • Is de klap van de voorderailleur bij het terugschakelen normaal?
  • Hoe stel ik de achterderailleur zo in dat ie alle tandwielen haal??

The Flying V

Re:Afstellen XTR 2003 achterderailleur

Bericht door The Flying V » do jul 17, 2003 6:00 pm

1 De klap van je voorder. is normaal, dit heb ik ook. De veer is gewoon erg sterk die in de voorder. zit.

2 Heb je een Rapid Rise achterder.? Het kan dan zijn dat je je kabel iets strakker moet trekken.

V.

Fisher_HKEK

Bericht door Fisher_HKEK » do jul 17, 2003 6:03 pm

Volgens de omschrijving van B2B zou het rapidrise moeten zijn ja! Ik ga de kabel is ff strakker trekken! Kijken wat er dan gebeurd!

The Flying V

Bericht door The Flying V » do jul 17, 2003 6:05 pm

Zet je achterder. op het grootste blad. Schakel daarna naar een kleinere versnelling zonder te trappen, waardoor je kabel slapper wordt. Nu kan je makkelijk je kabel strakker stellen.

Zou een RR moeten zijn? Als je met de dium zwaarder schakelt is het een RR!

V.

Fisher_HKEK

Bericht door Fisher_HKEK » do jul 17, 2003 6:24 pm

Ja het is een rapidrise(http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=492)
Ik heb het net geprobeerd maar het lukt niet. Wat ik merk is dat ik als ik bij het lichter schakelen de ketting op het grootste blad achter heb ik nog 2 keer lichter kan schakelen op de shifter. Dit is de twee keer die ik aan de andere kant nodig heb. Wat doe ik verkeerd???

The Flying V

Bericht door The Flying V » do jul 17, 2003 6:27 pm

Het is duidelijk dat je kabel voor je achterder. niet goed staat.. Zet je ketting achter op het grootste blad. Schakel volledig terug, totdat je geen versnelling op je indicator meer over hebt. (dus voor je shifter de lichste versnelling, dus blijven schakelen met je wijsvinger..) Maak je kabel bij je achterder. los. Je kabel zal nu iets verschieten. Zet je kabel weer vast. Het moet nu werken!

V.

//Edit: je ketting loopt dus 2 versnelling achter! Laatkomertje! ;D

Fisher_HKEK

Bericht door Fisher_HKEK » do jul 17, 2003 7:15 pm

Hehehe goed we zijn nu aangeland dat het goed werkt! Jaja koste wat moeite maar het is me gelukt. De ketting bereikt alle tandwielen alleen hij springt nog een beetje, als ie van het ene naar het andere blad gaat blijft ie beetje hangen en dan gaat ie pas. Hoe verhelp ik dat nog?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do jul 17, 2003 7:20 pm

Fine tunen met de "barrel adjusters"... die stel dingen bij je shifter en derailleur, waar de buitenkabel begint/ophoud/ingaat...

Fisher_HKEK

Bericht door Fisher_HKEK » do jul 17, 2003 7:26 pm

Kan bij die XTR 2003 achterderailleur niet! Was het eerste wat me opviel toen ik ze uitpakte maar op de shifters(XT) kan het wel, dus zal zo eventjes doen. En dan heb ik toch een mooi fietsie!!!!!!!!!!!!

The Flying V

Bericht door The Flying V » do jul 17, 2003 7:36 pm

Fisher_HKEK schreef:
Kan bij die XTR 2003 achterderailleur niet! Was het eerste wat me opviel toen ik ze uitpakte maar op de shifters(XT) kan het wel, dus zal zo eventjes doen. En dan heb ik toch een mooi fietsie!!!!!!!!!!!!

Het is ook de bedoeling dat het bij de shifters WEL kan! ;)
Heb je een fotootje van je bike?

V.

Fisher_HKEK

Bericht door Fisher_HKEK » do jul 17, 2003 7:46 pm

Jazeker dit is hem nog wel zoals hij voor de metamorphose was ;)

http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... mage=54666

Er zitten nu dus XTR 2003 derailleurs op, XT shifters, heb intussen kabelgeleiders voor de remleiding zodat ik die isolatietape weg kan halen.

Als mn ouders terug zijn van vakantie en dus de digicam weer terug is zal ik een nieuwe foto maken.

Plaats reactie