Dit is een klassiek remzuiger-probleem. Na het lang stilstaan/liggen van de onderdelen gaat de rem vastzitten. Reden is dat de remrubbers uitdrogen of dat er ONDER de remrubbers een ophoping van oude olie zit. Deze olie gaat uitdrogen en uitzetten waardoor de zuiger(s) niet goed meer heen en weer kunnen.
De oplossing is heel simpel. Haal de remklauw los en haal de zuiger(s) uit de klauw door (zonder remblokken) de remhevel een aantal keer in te knijpen. Dit geeft uiteraard een oliebende dus een paar oude kranten zijn raadzaam. Ook kan het door de klauw van de kabel los te halen en met luchtdruk door het ontluchtingnippel de zuiger(s) naar buiten te blazen. (Eerst alle olie eruit laten lopen!) ;D
Let wel op welke zuiger uit welke cilinder komt vanwege de passing!
Als de zuiger(s) verwijderd zijn kan je de remrubbers zien zitten.Dit zijn de rubbers die aan de binnenkant in de cilinder zitten.
Met een klein schroevendraaiertje kan je de rubbers verwijderen, pas op dat je ze niet kapot prikt dus voorzichtig te werk gaan.
Leg deze rubbers in een bakje met wat teflon olie (bijvoorbeeld voor de ketting) en laat dit een tijdje liggen.
Kijk nu in de binnenkant van de remklauw in de groef waar de rubbers uitkomen. Als daar een soort van bloemkoolachtige aanslag zit kan je dit met het schroevendraaiertje wegkrabben. Zorg daar wel bij dat je de binnenwand van de cilinder niet beschadigd.
Kijk ook even de zuigers na op beschadigingen/corrossieaanslag. Indien nodig kan je met een waterproef superfijn schuurpapiertje de aanslag weghalen. Maak ook de rubbers goed schoon en controleer op uitdroging. Als alles schoon is kan je de rubbers weer monteren. Haal overtollige olie van de rubbers en leg ze weer in de groeven.
Vet de zuigers een beetje in met wat teflon en monteer ze op hun plaats.
Zorg bij plaatsing dat ze recht gemonteerd worden, als de waterpomptang erbij moet komen is er iets niet goed
Monteer de rem weer aan de kabel en ontlucht deze. Nu moet de rem wel goed aanvoelen voor zover dat gaat met kabelbediende remmen, dit voelt altijd iets sponzig aan natuurlijk.
Dit probleem kwam heel vaak voor bij een oud type motor van Yamaha die ook zo"n systeem had. Na een winter in de stalling was dit vaste prik in de werkplaats. ::)
Mocht je nog vragen hebben laat het maar horen
Succes!