kraakvrij maken Ritchey zadelpen
Moderator:Beheerders
Hey mensen..
Net weer terug gekomen van de XC meeting in Valkenburg en heb me de hele dag dood geergerd aan m"n krakende zadelpen..
Tis een Ritchey Comp 27,2 mm en hij kraakt dus bij de zadelklem... Strak aandraaien heeft geen zin.. Hij blijft kraken...
Ben echt in staat om dat ding het raam uit te Fl*kkeren... Maar weet iemand een oplosing???
alvast bedankt!
mzzl Gemini
Net weer terug gekomen van de XC meeting in Valkenburg en heb me de hele dag dood geergerd aan m"n krakende zadelpen..
Tis een Ritchey Comp 27,2 mm en hij kraakt dus bij de zadelklem... Strak aandraaien heeft geen zin.. Hij blijft kraken...
Ben echt in staat om dat ding het raam uit te Fl*kkeren... Maar weet iemand een oplosing???
alvast bedankt!
mzzl Gemini
Re:kraakvrij maken Ritchey zadelpen
Wat bij mij geholpen heeft is alles even demonteren, dus ook de klem van de zadelpen. Alles ontvetten met spiritus. Vervolgens op alle klemmende onderdelen een heel, heel klein beetje kogellagervet gesmeerd en daarna alles weer goed en stevig monteren. Hierna nog even met een doek erlangs om het laatste beetje vet te verwijderen.
Natuurlijk had ik je dit vanmiddag ook kunnen vertellen
Natuurlijk had ik je dit vanmiddag ook kunnen vertellen

heb ik al wel eens geprobeerd...
alleen dan met een heel klein beetje vaseline... Maar zoals ik vandaag heb gemerkt blijft ie dan dus kraken....
mzzl Gemini
alleen dan met een heel klein beetje vaseline... Maar zoals ik vandaag heb gemerkt blijft ie dan dus kraken....
mzzl Gemini
Is het nie omdat het er te ver uitsteekt. Ik heb da ook met mijne Ritchey Comp als ik hem op de max zet.
tis een pen van 40 cm maar hij zit nog tot 4 cm boven de minimale insteek... Maar daar kraakt hij ook niet!
Het is echt de kop van de zadelpen!
mzzl Gemini
Het is echt de kop van de zadelpen!
mzzl Gemini
-
Als je alles nou eens erg goed schoonmaakt, dus echt alles. Tot en met de het draad van de schroeven. Daarna alles goed insmeert met montage pasta en dan de hele handel weer eens in elkaar zet..
Kraakt het alleen als je zit.. of ook als je staat en aanzet?
V.
Kraakt het alleen als je zit.. of ook als je staat en aanzet?
V.
-
gokje, maar wel misschien is het niet je zadelpen maar je BB en / of cranks.........
anders de zooi ontvetten, geen troep erop en gewoon vastzetten, werkt bij mij, nooit problemen met losmaken of andere ellende.............
anders de zooi ontvetten, geen troep erop en gewoon vastzetten, werkt bij mij, nooit problemen met losmaken of andere ellende.............
Schoonmaken en montagevet op de bout(en) en ook op de zadelrails!
Controleer ook of je zadel niet ergens kraakt zonder de zadelpen...kan ook een mooi zoekplaatje zijn ;D
Geen vet zal altijd wat geluid geven, ongeacht wat andere daarvan denken of zeggen.
Controleer ook of je zadel niet ergens kraakt zonder de zadelpen...kan ook een mooi zoekplaatje zijn ;D
Geen vet zal altijd wat geluid geven, ongeacht wat andere daarvan denken of zeggen.
Arme kerel :"(
Ik heb zelf ook zo"n kraakje "ergens". Ik neem me nu nog niet de tijd om ernaar te zoeken, alleen de tijd om me eraan te ergeren
Wat ik wel eens met succes heb toegepast: Bouten van de kop los en schoonmaken, ook de gaten waar ze ingaan. Bouten invetten met kopervet. Tussen rails en klem hele stevige tape of latoenkoper(=bladkoper, heeel dun) leggen. Geheel goed vastzetten. Werkte toen goed. Nu nog niet geprobeerd.
Succes, laat eens weten hoe het is afgelopen. Als niets helpt, dan zit het waarschijnlijk ergens anders. Dit soort kraakjes kunnen je zover krijgen dat je je hele fiets het liefst zou weggooien.
Ik heb zelf ook zo"n kraakje "ergens". Ik neem me nu nog niet de tijd om ernaar te zoeken, alleen de tijd om me eraan te ergeren

Wat ik wel eens met succes heb toegepast: Bouten van de kop los en schoonmaken, ook de gaten waar ze ingaan. Bouten invetten met kopervet. Tussen rails en klem hele stevige tape of latoenkoper(=bladkoper, heeel dun) leggen. Geheel goed vastzetten. Werkte toen goed. Nu nog niet geprobeerd.
Succes, laat eens weten hoe het is afgelopen. Als niets helpt, dan zit het waarschijnlijk ergens anders. Dit soort kraakjes kunnen je zover krijgen dat je je hele fiets het liefst zou weggooien.
-
ramon73 schreef:
.. Dit soort kraakjes kunnen je zover krijgen dat je je hele fiets het liefst zou weggooien.
Bingo!
V.
Ritchey comp zei je? Kan je vergeten, je kan beter een nieuwe pen kopen om van de zeik af te zijn. Easton (EA 50) is een aanrader
Maar daar waar het zadel op de rails zit moet alles droog zijn. Aleen de bout (schroefdraad) mag je wat vet aan zetten. Ik had ook vet op m"n ritchey comp gedaan tegen het kraken. Het gevolg wat dat de de klemming uitgesleten was. Dat gebeurde bij het op springen op de fiets tijdens een wedstrijd. Kraak kan ook in het zadel zitten of idd in de crank of de trappers. Ik rij ook rond met kraakjes. Jammer dan. Als je er aan irriteert kun je beter oordoppen kopen.
mzzl
Gène
Maar daar waar het zadel op de rails zit moet alles droog zijn. Aleen de bout (schroefdraad) mag je wat vet aan zetten. Ik had ook vet op m"n ritchey comp gedaan tegen het kraken. Het gevolg wat dat de de klemming uitgesleten was. Dat gebeurde bij het op springen op de fiets tijdens een wedstrijd. Kraak kan ook in het zadel zitten of idd in de crank of de trappers. Ik rij ook rond met kraakjes. Jammer dan. Als je er aan irriteert kun je beter oordoppen kopen.
mzzl
Gène
als ik uit het zadel kom in en korte klim kraakt er helemaal niks!!!
En als ik op lange stukken over asfalt rij hoor ik ook niks totdat het ruw terrein word... Bij elke hobbel kraakt ie dan ff....
dus vandaar dat ik cker weet dat het m"n zadelpen is...
Voor de rest is me fiets helemaal kraakvrij!
dat montagevet? is dat van dat vet dat een beetje hard word zal ik maar zeggen??
Binnenkort eens even proberen met een beetje kogellagervet (dat heb ik zo liggen vandaar) en anders koop ik gewoon een mooie nieuwe pen!!
wil fietsen zonder kraakjes.. :"(
mzzl Gemini
En als ik op lange stukken over asfalt rij hoor ik ook niks totdat het ruw terrein word... Bij elke hobbel kraakt ie dan ff....
dus vandaar dat ik cker weet dat het m"n zadelpen is...
Voor de rest is me fiets helemaal kraakvrij!
dat montagevet? is dat van dat vet dat een beetje hard word zal ik maar zeggen??
Binnenkort eens even proberen met een beetje kogellagervet (dat heb ik zo liggen vandaar) en anders koop ik gewoon een mooie nieuwe pen!!
wil fietsen zonder kraakjes.. :"(
mzzl Gemini
-
- Contacteer:
Mijn zadelpen de originele uit mijn giant kraakt ook als de ziekte, tword dus een nieuwe. Invetten schoonmaken en nog meer van dat soort dingen helpen bij mijn iig echt niet
-
FREAKaZOID schreef:
Mijn zadelpen de originele uit mijn giant kraakt ook als de ziekte, tword dus een nieuwe. Invetten schoonmaken en nog meer van dat soort dingen helpen bij mijn iig echt niet
je giant heeft zeker een 27.2 zadelpen en dan een shim ofniet?? koop direct een dikke zadelpen want die shim is het volgens mij die zo kraakt

Ik heb nog nooit last gehad van kraken, maar mijn gedachte is:
"Droog" monteren helpt niet,
"Nat" monteren helpt niet,
Dan zou ik op de contactvlakken tussen klem en pen een stukje stof doen, of tape of katoenenvelglinttape.
Het was maar een gedachte die me binnen schoot.
"Droog" monteren helpt niet,
"Nat" monteren helpt niet,
Dan zou ik op de contactvlakken tussen klem en pen een stukje stof doen, of tape of katoenenvelglinttape.
Het was maar een gedachte die me binnen schoot.
-
Dirty-Hands schreef:
Schoonmaken en montagevet op de bout(en) en ook op de zadelrails!
Hey,
kan je uitleggen hoe dat komt? Ik heb hier namelijk nog nooit van gehoord en eigenlijk ook geen last van maar ben wel benieuwd hoe dat zit!
Als ik iemand in de werkplaats krijg die een krakend stuur, zadel oid heeft dan maak ik alles schoon en monteer de delen met montagevet. Tot nog toe is er niemand met de klacht terug gekomen dus in mijn ogen werkt het. Als je iets "droog" monteerd (trapas, balhoofdcups, pedalen etc.) en het moet er later weer eens uit of af dan kan het ongelovelijk vast gaan zitten. Soms zelfs zo vast dat er zonder schade geen mogelijkheid tot vervangen is. Montagevet voorkomt dit probleem en het kost niets extra aan tijd bij het monteren. Zie het maar als boter op je boterham...droog brood is eigenlijk ook niet lekker toch ;D