Houdbaarheid van Mavic X517
Moderator:Beheerders
Jaartje gelden een setje laten spaken bij m"n lbs. Mavic X517 met XT naven en Hoshi spaken. Geheel zilver. Maar nu begint de velg er toch behoorlijk gebruikt uit te zien. Ik weet dat dat slijt maar hoe snel?? Oke ik weet ook dat dat ligt aan hoeveel je remt maar das een dom antwoord. Ik wil gewoon weten hoelang ze mee gaan bij wedstrijd/marathon gebruik. Ik merk ook dat ze niet helemaal stijf zijn. Een slag zit er al snel in en ik heb er al een aantal in gehad. Wat moet ik doen, nieuwe velg erin laten spaken? Ik trouwens niet geheel voorzichtig met ze om tijdens de wedstrijd. Plus ze willen nog wel eens behoorlijk warm worden tijdens lange afdalingen. Ik doe nu voornamenlijk ardenne werk.
mzzl
Gène
mzzl
Gène
-
- Berichten:3652
- Lid geworden op:wo jul 04, 2001 9:25 pm
Re:Houdbaarheid van Mavic X517
als je met velgremmen rijd kun je voelen of je rem rand niet aan het hol worden is, zoja, dan kun je beter een eniuwe kopen
Re:Houdbaarheid van Mavic X517
Gène schreef:Ik merk ook dat ze niet helemaal stijf zijn.
Dan moet je eens met je wielenbouwer gaan praten... als de spaaksnapping goed is, is het wiel net zo stijf als bijv. met een X618... Al zou er dan al een verschil in zitten in ... dan is dat zo klein, dat je dat onmogelijk kunt merken... Dingen als dit heeft 9 van de 10 gevallen altijd van doen met de spaakspanning...
Re:Houdbaarheid van Mavic X517
Maar dat heeft toch niets met de spaakspanning temaken. Die spaken rekken tenslotte toch wel. Kan zijn dat je een ander spaakpatroon hebt laten aanmeten ofzo. Je moet wel bedenken dat een X517 velg de lichtste is uit de mtb familie van Mavic en tja minder materiaal op de flanken misschien = sneller je velg laten vernieuwen. Je zou anders eens een ceramic versie kunnen uitproberen. Wat betreft stijfheid. Hoe veel weeg je eigenlijk want het kan ook daaraan liggen he dat je voelt dat het wiel niet mee wil werken in de bochten.

Re:Houdbaarheid van Mavic X517
Nou ik weeg niet zoveel, 71 kilo. Maar ik ben wel lang 1.90m ongeveer. En ik soms behoorlijk op kracht naar boven. Tja de achter velg is hol aan het worden ja. Maar ik wacht sowieso met een nieuwe velg totdat ik het seizoen heb afgesloten. Over het algemeen ben ik wel te spreken over de mavic"s. Moet ik trouwens ook de voorvelg vernieuwen? Of moet ik daarvoor wachten totdat ik die ook verbruikt heb?
mzzl
Gène
mzzl
Gène
Re:Houdbaarheid van Mavic X517
Bikeroo schreef: ...Hoe veel weeg je eigenlijk want het kan ook daaraan liggen he dat je voelt dat het wiel niet mee wil werken in de bochten.![]()
.. en dát heeft alles te maken met de juiste spaakspanning....
Overigens is de 517 heeft iets dunner wanden jah, maar niet erg veel. Er is ook bespaard op de eyelets... de 618"s bijv. zijn dubbel gebust.. de 517 maar enkel.
Re:Houdbaarheid van Mavic X517
Gène schreef:
Nou ik weeg niet zoveel, 71 kilo. Maar ik ben wel lang 1.90m ongeveer. En ik soms behoorlijk op kracht naar boven. Tja de achter velg is hol aan het worden ja. Maar ik wacht sowieso met een nieuwe velg totdat ik het seizoen heb afgesloten. Over het algemeen ben ik wel te spreken over de mavic"s. Moet ik trouwens ook de voorvelg vernieuwen? Of moet ik daarvoor wachten totdat ik die ook verbruikt heb?
mzzl
Gène
Een te holle velg moet vervangen worden, ik zou niet wachten tot eind seizoen. Uitscheuren van de velg heeft haast altijd een klapband tot gevolg.
Ik rij trouwens mijn wedstrijden met 36 spaaks x517. Blijven perfect recht met mijn 85 kilo. Ik heb ze in twee jaar tijd nog niet hoeven bij te stellen. Spaken staan dan ook wel erg strak

Als voorvelg nog goed is: mooi laten zitten.
Re:Houdbaarheid van Mavic X517
Nog ff een ervaring met 517 ceramic van een toer/wedstrijdjes rijder van 73 kilo. Bij mij hield de ceramic flank veel langer dan de velg, die begon te scheuren bij de eyelets. Voor mij dus geen 517 cer. meer achter...
Re:Houdbaarheid van Mavic X517
517 is idd een lichte velg maar houdt het in de regel vrij goed.
wel raad ik het gebruik van aluminium nippel voor de 517 aan. alu nippels hebben namelijk een lagere treksterkte dan messing nippels, wat er wel eens gebeurt is dat een 517 met messing nippels uitscheurt terwijl met bij een 517 mte alu nippels de nippels breken. Beter een andere nippel dan een andere velg.
Ik krijg trouwens kippevel van Hoshi spaken, echte bagger, kies liever Sapim, DT of Alpina. Ik denk dat hoshi japans is voor pech.
wel raad ik het gebruik van aluminium nippel voor de 517 aan. alu nippels hebben namelijk een lagere treksterkte dan messing nippels, wat er wel eens gebeurt is dat een 517 met messing nippels uitscheurt terwijl met bij een 517 mte alu nippels de nippels breken. Beter een andere nippel dan een andere velg.
Ik krijg trouwens kippevel van Hoshi spaken, echte bagger, kies liever Sapim, DT of Alpina. Ik denk dat hoshi japans is voor pech.