Houdbaarheid van Mavic X517

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gène
Houdbaarheid van Mavic X517

Bericht door Gène » za jul 12, 2003 9:40 pm

Jaartje gelden een setje laten spaken bij m"n lbs. Mavic X517 met XT naven en Hoshi spaken. Geheel zilver. Maar nu begint de velg er toch behoorlijk gebruikt uit te zien. Ik weet dat dat slijt maar hoe snel?? Oke ik weet ook dat dat ligt aan hoeveel je remt maar das een dom antwoord. Ik wil gewoon weten hoelang ze mee gaan bij wedstrijd/marathon gebruik. Ik merk ook dat ze niet helemaal stijf zijn. Een slag zit er al snel in en ik heb er al een aantal in gehad. Wat moet ik doen, nieuwe velg erin laten spaken? Ik trouwens niet geheel voorzichtig met ze om tijdens de wedstrijd. Plus ze willen nog wel eens behoorlijk warm worden tijdens lange afdalingen. Ik doe nu voornamenlijk ardenne werk.
mzzl
Gène

Dirty-Harry

Re:Houdbaarheid van Mavic X517

Bericht door Dirty-Harry » za jul 12, 2003 10:10 pm

als je met velgremmen rijd kun je voelen of je rem rand niet aan het hol worden is, zoja, dan kun je beter een eniuwe kopen

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo jul 13, 2003 3:06 pm

Gène schreef:Ik merk ook dat ze niet helemaal stijf zijn.

Dan moet je eens met je wielenbouwer gaan praten... als de spaaksnapping goed is, is het wiel net zo stijf als bijv. met een X618... Al zou er dan al een verschil in zitten in ... dan is dat zo klein, dat je dat onmogelijk kunt merken... Dingen als dit heeft 9 van de 10 gevallen altijd van doen met de spaakspanning...

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo jul 13, 2003 5:40 pm

Maar dat heeft toch niets met de spaakspanning temaken. Die spaken rekken tenslotte toch wel. Kan zijn dat je een ander spaakpatroon hebt laten aanmeten ofzo. Je moet wel bedenken dat een X517 velg de lichtste is uit de mtb familie van Mavic en tja minder materiaal op de flanken misschien = sneller je velg laten vernieuwen. Je zou anders eens een ceramic versie kunnen uitproberen. Wat betreft stijfheid. Hoe veel weeg je eigenlijk want het kan ook daaraan liggen he dat je voelt dat het wiel niet mee wil werken in de bochten. ;)

Gène

Bericht door Gène » zo jul 13, 2003 7:26 pm

Nou ik weeg niet zoveel, 71 kilo. Maar ik ben wel lang 1.90m ongeveer. En ik soms behoorlijk op kracht naar boven. Tja de achter velg is hol aan het worden ja. Maar ik wacht sowieso met een nieuwe velg totdat ik het seizoen heb afgesloten. Over het algemeen ben ik wel te spreken over de mavic"s. Moet ik trouwens ook de voorvelg vernieuwen? Of moet ik daarvoor wachten totdat ik die ook verbruikt heb?
mzzl
Gène

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo jul 13, 2003 10:07 pm

Bikeroo schreef: ...Hoe veel weeg je eigenlijk want het kan ook daaraan liggen he dat je voelt dat het wiel niet mee wil werken in de bochten. ;)

.. en dát heeft alles te maken met de juiste spaakspanning....

Overigens is de 517 heeft iets dunner wanden jah, maar niet erg veel. Er is ook bespaard op de eyelets... de 618"s bijv. zijn dubbel gebust.. de 517 maar enkel.

aardvark

Bericht door aardvark » ma jul 14, 2003 7:38 am

Gène schreef:
Nou ik weeg niet zoveel, 71 kilo. Maar ik ben wel lang 1.90m ongeveer. En ik soms behoorlijk op kracht naar boven. Tja de achter velg is hol aan het worden ja. Maar ik wacht sowieso met een nieuwe velg totdat ik het seizoen heb afgesloten. Over het algemeen ben ik wel te spreken over de mavic"s. Moet ik trouwens ook de voorvelg vernieuwen? Of moet ik daarvoor wachten totdat ik die ook verbruikt heb?
mzzl
Gène

Een te holle velg moet vervangen worden, ik zou niet wachten tot eind seizoen. Uitscheuren van de velg heeft haast altijd een klapband tot gevolg.

Ik rij trouwens mijn wedstrijden met 36 spaaks x517. Blijven perfect recht met mijn 85 kilo. Ik heb ze in twee jaar tijd nog niet hoeven bij te stellen. Spaken staan dan ook wel erg strak :)

Als voorvelg nog goed is: mooi laten zitten.

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » vr jul 18, 2003 1:38 pm

Nog ff een ervaring met 517 ceramic van een toer/wedstrijdjes rijder van 73 kilo. Bij mij hield de ceramic flank veel langer dan de velg, die begon te scheuren bij de eyelets. Voor mij dus geen 517 cer. meer achter...

Infloto

Bericht door Infloto » zo jul 20, 2003 10:11 pm

517 is idd een lichte velg maar houdt het in de regel vrij goed.
wel raad ik het gebruik van aluminium nippel voor de 517 aan. alu nippels hebben namelijk een lagere treksterkte dan messing nippels, wat er wel eens gebeurt is dat een 517 met messing nippels uitscheurt terwijl met bij een 517 mte alu nippels de nippels breken. Beter een andere nippel dan een andere velg.

Ik krijg trouwens kippevel van Hoshi spaken, echte bagger, kies liever Sapim, DT of Alpina. Ik denk dat hoshi japans is voor pech.

Plaats reactie