zadelpen zakt

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BOSS
Contacteer:
zadelpen zakt

Bericht door BOSS » wo jun 18, 2003 4:33 pm

hey,

onlangs een nieuwe zadelpen gekocht, maar die zakt; zwaar irritant dus :? :?

het betreft een Airborne titanium 27,2 mm pen.
Aangezien mijn buis 31.8 is heb ik er een Woodman shim ingezet 27.2---31.8.
Ik heb gewoon mijn standaard zadelpenklem weer gebruikt (Ritchey)

ik heb dus eerst de shim in de buis gedaan en daarna de klem erop, dit leek mij het meest logische, toch?????

Iemand die wellicht weet hoe ik dit probleem kan tekkelen ??? ??? ???

thnx

dusssss©

Steppie

Re:zadelpen zakt

Bericht door Steppie » wo jun 18, 2003 5:01 pm

Je zou er een stuk oude binnen band om kunnen doen. Das tenminste wat ik gedaan heb bij mijn afzakkende zadelpen. Werkte goed, alleen zit ie dan wel erg strak ;)
Of een zadel pen klem met imbus sluiting, die kan je lekker strak aandraaien.........

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jun 18, 2003 5:14 pm

Steppie schreef:
Je zou er een stuk oude binnen band om kunnen doen. Das tenminste wat ik gedaan heb bij mijn afzakkende zadelpen. Werkte goed, alleen zit ie dan wel erg strak ;)
Of een zadel pen klem met imbus sluiting, die kan je lekker strak aandraaien.........

een stuk oude binnenband, zoveel speling zit er nou ook weer niet op. :? :?
Dat krijg je er van z"n levensdage nooit tussen

en ik heb al een klem met inbus.(btw het is iNbus ipv imbus)

dusssss©

The Flying V

Bericht door The Flying V » wo jun 18, 2003 5:18 pm

@BOSSS, koop jij alles te klein, eerst je zadel en nu je zadelpen? ;)

Misschien wil dit helpen:
- Veel montage pasta
- Andere shim (misschien dom..)
- Andere zadelpenklem
- Stukje blik ertussen doen, bijvoorbeeld van een blik knakworsten!
- Laagje tape
- Etc..

V.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jun 18, 2003 5:29 pm

The Flying V schreef:
@BOSSS, koop jij alles te klein, eerst je zadel en nu je zadelpen? ;)

Misschien wil dit helpen:
- Veel montage pasta
- Andere shim (misschien dom..)
- Andere zadelpenklem
- Stukje blik ertussen doen, bijvoorbeeld van een blik knakworsten!
- Laagje tape
- Etc..

V.

de maten die ze aangeven kloppen, alleen de produkten zijn volgens mij niet helemaal spatzuiver. :- :-

wellicht een beetje overdreven maar ik kwam deze net tegen bij B2B:

Afbeelding

24 bicycles COCKRING

>25.4MM VOOR BMX
>28.6MM VOOR ERRR....
>31.8MM VOOR EHH, TJA?
>34.9MM VOOR 24 BICYCLES BIKES
>MM=BUITENDIAMETER ZITBUIS

Niet zomaar een klem om je zadelpen mee vast te zetten. Alleen voor de echte hardcore rijders :)

44,- EURO :- :- :-

dusssss©

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo jun 18, 2003 5:30 pm

Shim enkel aan buitenzijde invetten.. carbon pen NIET....

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jun 18, 2003 5:33 pm

DeKerfs schreef:
Shim enkel aan buitenzijde invetten.. carbon pen NIET....

titanium ook niet???, die heb ik nl. wel ingevet :? :? :?

dusssss©

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo jun 18, 2003 7:43 pm

De shim tussen de binnenwand van je titanium frame invetten. Dit, omdat deze na enkele goede regen-ritten gewoon muur vast komt te zitten... Daarnaast, mag je een carbonzadelpen zelf nooit invetten.. dus de shim aan de binnenkant waar de zadelpen in steekt, niet in vetten...

Side-note: zit er in jouw frame standaard geen alu bus ingeperst?? Dat is iets wat tegenwoordig elk titanium frame zowat heeft, en heeft als voordeel dat je zadelpen nooit direct in contact staat met het titanium.. zodat mensen die weinig smeren geen problemen hoeven te verwachten...??

k@tze

Bericht door k@tze » wo jun 18, 2003 7:51 pm

een cola blikje bied hier uitkomst, reepje uitsnijden en ertussen zetten, voila.. ;)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo jun 18, 2003 9:46 pm

Vast lijmen ook ;)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jun 18, 2003 10:22 pm

DeKerfs schreef:
De shim tussen de binnenwand van je titanium frame invetten. Dit, omdat deze na enkele goede regen-ritten gewoon muur vast komt te zitten... Daarnaast, mag je een carbonzadelpen zelf nooit invetten.. dus de shim aan de binnenkant waar de zadelpen in steekt, niet in vetten...

Side-note: zit er in jouw frame standaard geen alu bus ingeperst?? Dat is iets wat tegenwoordig elk titanium frame zowat heeft, en heeft als voordeel dat je zadelpen nooit direct in contact staat met het titanium.. zodat mensen die weinig smeren geen problemen hoeven te verwachten...??

eeeeeeeehhhhhhhhhh, De Kerfs

volgens mij haal je het eea door elkaar, het betreft hier dus een alu frame (Santos), een alu shim(Woodman) en een titanium zadelpen (Airborne).

Als ik het goed begrijp moet ik dus de shim invetten, erin prakken en de titanium zadelpen droog in de shim.

dusssss©

Gast

Bericht door Gast » wo jun 18, 2003 10:29 pm

Zou ik niet doen, 2 verschillende metaal soorten zonder smering in elkaar prakken. I agree met carbon verhaal.

Je moet koperpasta ertussen smeren, dit om de chemische reactie tussen alu - staal - en titanium te voorkomen, en hiermee voorkom je ook dat de verschillende soorten aan elkaar worden "gelast" (ahw).

Erikje

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo jun 18, 2003 10:45 pm

Lezen is idd een vak apart en overduidelijk niet aan mij besteed...

afijn.. poging 2 idd..

titanium zadelpen zeker wel invetten... die gaat muur vast zitten.. shim in frame zelfs ook van vet voorzien (tussen frame en shim).. Blank alu delen gaan ook invreten door de oxidatie van het materiaal....

Hmm.. het lijkt er dan op, alsof een van de delen niet goed op maat is tov de andere delen... Dat is lastig.. meten is ook moeilijk aangezien de ervaring leert dat bovenaan bij de klemband de maat ooit een tikkie wil afwijken van datgeen wat het moet zijn...

Meet alles goed na... zou je nou het geval hebben dat de passing shim-zadelpen te krap was, zou je wat ligt kunnen schuren.... .ruw oppervlak en een tikkie vet.. moet te doen zijn... Maar dit is niet het geval...

Je zou wellicht gebruik kunnen maken van de hardheid van het titanium. Ik heb hier een Moots pen liggen (juist.. daar waar die Airborne van af is geleid) en die heb ik voor optische reden licht met 3M Scotch Brite opgeschuurd zodat ie mooi was.. Je haalt eigenlijk weinig materiaal weg en maakt op de dia. geen noemenswaardig verschil. Jij zou dit ook kunnen doen in het klembereik van de pen... dit om dus eigenlijk wat meer wrijving te creeëren... gepolijst tita is spiegelglad... en de meeste alu pennen zijn redelijk ruw gedraaid.. juist vanwege de extra weerstand die dan ontstaat bij montage.....

Op dit laatste zou ik best durven gokken, aangezien je een tita pen niet snel "verschuurd"...

Hoop dat ik deze keer wel nuttige praat verkocht heb... ;)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr jun 20, 2003 1:32 pm

ik denk dak de oorzaak heb, de zadelpenklem :? :?

ik heb er 1 die veel lijkt op deze, echter waar bij deze er gefreesd is, zit bij mij een uitsparing door en door (een gat dus).
Afbeelding

met als gevolg dat door gebruik van de shim, de klem niet helemaal over de buis komt en als je hem vastdraait trek je de klem dus scheef.
Ook is de Airborne pen geen 27,2 mm zoals het eigenlijk zou horen, maar iets van 27,05mm :? :?
lekker al die "standaard" maten.
Ik heb er dus een stukje Black Wrap (dik zwart alu folie) tussen de pen en shim gedaan, kijken of dit helpt.
Ga nu ff een andere klem halen.

dusssss©

Plaats reactie