Z1 freeride vs. dj1
Moderator:Beheerders
- Drooze @ DirtE19
- Contacteer:
wel, 2001 was niet zo"n goed jaar voor marzo, beetje stagneren, hebben ze dus in 2002 iets nieuws geprobeert (cryofit) wat helemaal mislukte (ongelooflijk veel vorken die begonnen kraken of gewoon braken), dus 2002 was een rotjaar.
voor 2003 moesten ze dus in aller ijl het probleem verhelpen, en dat is dus maar deels gelukt (breken nog steeds, superweinig tire clearance) . voor 2004 zie ik het wel positief in. zie maar naar de Z150, de 888, de Z1 drop off (dc),....
voor 2003 moesten ze dus in aller ijl het probleem verhelpen, en dat is dus maar deels gelukt (breken nog steeds, superweinig tire clearance) . voor 2004 zie ik het wel positief in. zie maar naar de Z150, de 888, de Z1 drop off (dc),....
Re:Z1 freeride vs. dj1
roodkapje schreef:
voor 2004 zie ik het wel positief in. zie maar naar de Z150, de 888, de Z1 drop off (dc),....
buiten de tire clearance dan

-
is da geen meer taajer clierens?

@ roodkapje, die DJ1 kan wel op 130 gebracht worden
die Z1 op 110 zal iets moeilijker zijn door die ETA
Ik vind trouwens dat ze die rommel (blokkeersystemen) ni op FR vorken moeten zetten, da ze da is bij XC laten, wat voor zin heeft dat? Gewoon 2 veren en rebound control zoals vroeger, vele beter
die Z1 op 110 zal iets moeilijker zijn door die ETA
Ik vind trouwens dat ze die rommel (blokkeersystemen) ni op FR vorken moeten zetten, da ze da is bij XC laten, wat voor zin heeft dat? Gewoon 2 veren en rebound control zoals vroeger, vele beter
- Drooze @ DirtE19
- Contacteer:
die "freeride" in Z1 FR staat voor de originele gedachte achter freeride, namelijk met een fiets waar je alles mee kan doen in de bergen rustig rondtouren, en op de downhill stukjes alles opengooien. met die ECC kan je dus nog klimmen, en met die 130mm kan je gerust een bergje afrijden. mensen begonnen die vorken dan van twee meter drops te gooien, maar daar waren ze niet voor bedoelt.
dus een Z1 naar 110 brengen is volledig de gedachter erachter missen.
die DJ naar 130mm brengen gaat wel, maar zoveel verweg heb je echt niet nodig voor street en dj.
dus een Z1 naar 110 brengen is volledig de gedachter erachter missen.
die DJ naar 130mm brengen gaat wel, maar zoveel verweg heb je echt niet nodig voor street en dj.
zoooooooo vandaag met de z1 gereden (thanks dude) lekkere vork, maar denk te soppig voor dirt, weet t wel zeker eigenlijk
dus k denk dat t de dj wordt!
dus k denk dat t de dj wordt!
-
A wise choice my friend! Zie je vanmiddag!
-
Gelukkig, dat is een goede keuze!
Wanneer krijg je hem?
Wanneer krijg je hem?
Zo"n systeem als eta lijkt me eigenlijks wel wat voor urban, ga je lompe shit uit halen heb je 110 mm tot je beschikking =plenty. Wil je meer gaan trailen dan kan je em droppen, sta je veel lager en word je afzet minder "opgezogen" door de vering. Of zit ik er nu meters naast ofzo?
- Drooze @ DirtE19
- Contacteer:
legion schreef:
Zo"n systeem als eta lijkt me eigenlijks wel wat voor urban, ga je lompe shit uit halen heb je 110 mm tot je beschikking =plenty. Wil je meer gaan trailen dan kan je em droppen, sta je veel lager en word je afzet minder "opgezogen" door de vering. Of zit ik er nu meters naast ofzo?
in je post zie ik twee dingen staan: urban en verwezen naar ETA.
dus neem ik aan dat je het over een stevige vork hebt. dus over de dj of de Z1. de dj heeft geen ETA, dus we hebben het over de Z1 freeride ETA.
hierboven heb ik al het nut van deze vork uitgelegd, lees dat eerst nog es.
die ETA, die zorgt ervoor dat je vork niet meer uitveert, ze blijft dus gewoon beneden staan, en veert nog net een klein beetje.
!!!!dit is dus voor tijdens beklimmingen!!!!!
als je met je vork in die stand zotte dingen doet, gaat ze kapot!!!!!
dat is trouwes ook zo bij de shermans en de fox vanilla"s. je kan de travel wel regelen, maar in een lagere setting kan je er niet extreem mee gaan!!!
verder is die Z1 standaard ALTIJD 130mm=5". en je kan hem dus niet downen denk ik, en als het toch mogelijk is, dan lijkt het mij verspilling.
je hebt ook ECC, standaard ook op 130mm (op de Z1 freeride ECC). dat is eigenlijk een doorgedreven vorm van de ETA. je kan hem gewoon open zetten, dus gewoon 130mm. dan kan je hem op een stand in het midden erges zetten (er zijn 5 standen), en dan werkt de vork nog wel, maar sopt ze niet zo meer, dus stroever, dus beter voor te klimmen. of je zet hem helemaal dicht, en dan heb je zoiets als de ETA als die dicht staat.
maar weer: dit is alleen maar voor te klimmen, niet voor te stunten!!!
je zat er dus maar een klein beetje naast :-*
ps, de ECC en ETA heb je ook nog wel in andere vorken, die standaard 100mm zijn, maar dat zijn dan XC/enduro vorken.
Awel en ik heb ne Marathon 02 gehad en ik kan u zeggen da ge da ni gebruikt! de eerste weken is da leuk omda da nieuw is en ge da wilt testen, maar daarna gebruikt ge da ni veel meer, bij de goedkopere vorken zetten ze er een klein hendeltje op en da "s verdorie pakken handiger dan die mooie M-styled knoppen op de dure vorken, Marathon en de Z1 FR SL. Op het terrein is het echt ni gemakkelijk om dat FF op te zetten voor een klim. De enige plek waar ik het nuttig vond was in de Alpen in Oostenrijk, maar zelfs dan nog is het ni noodzakelijk, voelt trouwens veel te nerveus aan, vooral als je recht op de trappers gaat staan. Bij mij stond de vork voor 90% van het gebruik gewoon in de uiterste open stand
legion schreef:
[
dirk de schurk schreef:
in je post zie ik twee dingen staan: urban en verwezen naar ETA.
dus neem ik aan dat je het over een stevige vork hebt. dus over de dj of de Z1. de dj heeft geen ETA, dus we hebben het over de Z1 freeride ETA.
hierboven heb ik al het nut van deze vork uitgelegd, lees dat eerst nog es.
Shiver sc heeft "t (eta/ecc, whatever) maar ik zeg nergens dat er vorken zijn die het hebben
[
dirk de schurk schreef:
die ETA, die zorgt ervoor dat je vork niet meer uitveert, ze blijft dus gewoon beneden staan, en veert nog net een klein beetje.
!!!!dit is dus voor tijdens beklimmingen!!!!!
als je met je vork in die stand zotte dingen doet, gaat ze kapot!!!!!
dat is trouwes ook zo bij de shermans en de fox vanilla"s. je kan de travel wel regelen, maar in een lagere setting kan je er niet extreem mee gaan!!!
Kijk, dat wist ik dus niet.
[
dirk de schurk schreef:
verder is die Z1 standaard ALTIJD 130mm=5". en je kan hem dus niet downen denk ik, en als het toch mogelijk is, dan lijkt het mij verspilling.
je hebt ook ECC, standaard ook op 130mm (op de Z1 freeride ECC). dat is eigenlijk een doorgedreven vorm van de ETA. je kan hem gewoon open zetten, dus gewoon 130mm. dan kan je hem op een stand in het midden erges zetten (er zijn 5 standen), en dan werkt de vork nog wel, maar sopt ze niet zo meer, dus stroever, dus beter voor te klimmen. of je zet hem helemaal dicht, en dan heb je zoiets als de ETA als die dicht staat.
maar weer: dit is alleen maar voor te klimmen, niet voor te stunten!!!
je zat er dus maar een klein beetje naast :-*
legion schreef:
Of zit ik er nu meters naast ofzo?
ok
zow, zaterdagavond op mn balkonnetje de dj dr ingedouwd (thanks to trialpimp en sexxxyboy voor de assistentie). T weekend wat mee gedirt en gestreet en k moet zeggen t is n heeeeeeerlijk bruut vorkje ;D
god stijf en progrssief. 1 -puntje, omdat die vork stijver is dan mn vorige is mn voorrem wat minder powerfull, de oude vork absorbeerd enamelijk ook kracht en deze amper :P
anyway dank u christiaan >:( voor de uwe mooie vork :-*
god stijf en progrssief. 1 -puntje, omdat die vork stijver is dan mn vorige is mn voorrem wat minder powerfull, de oude vork absorbeerd enamelijk ook kracht en deze amper :P
anyway dank u christiaan >:( voor de uwe mooie vork :-*
-
You are more than welcome!!!!! Succes ermee, pas er wel goed op