Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
maartje - Berichten:9
- Lid geworden op:vr apr 18, 2003 9:04 pm
naven
Bericht
door maartje » di jun 10, 2003 7:38 pm
Wie kan me het verschil(in werking) uitleggen tussen gewone naven en industrienaven??
-
Dirty-Harry - Berichten:3652
- Lid geworden op:wo jul 04, 2001 9:25 pm
Bericht
door Dirty-Harry » di jun 10, 2003 7:54 pm
gewone naven lopên op bolletjes, industrienaven op industrielagers, veel beter...
-
BLRacing - Berichten:2754
- Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
- Locatie:Ergens in Utrecht
Bericht
door BLRacing » di jun 10, 2003 8:14 pm
Dirty-Harry schreef:
gewone naven lopên op bolletjes, industrienaven op industrielagers, veel beter...
Verschil zit hem in de soort lagering. Gewone naaf ala shimano heeft een as met een conus en contramoer en in de naaf zit de cup en de bolvormige kogeltjes. Deze kan je dus afstellen door de conus op of af te schroefen en weer borgen met de contramoer.
Industrielagernaaf is net even wat anders qua bouw omdat daar een lager inzit die je kan vervangen als er problemen zijn en die je in principe ook niet uit elkaar kan halen (vaak). Ook heeft deze meestal zelf al een labyrintafdichtingsring om het vuil tegen te houden en de opgesloten vet binnen te houden.
Meestal kan je een industrielager ook niet afstellen. Voordeel van industrielager is; je kan lichter bouwen, sterker, en vervangbaar.
-
Luc
- Berichten:4164
- Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am
Bericht
door Luc » di jun 10, 2003 8:18 pm
Fundamenteel werken ze dus eigenlijk precies hetzelfde: ze lopen op bolletjes. ;D
-
Oz - Berichten:453
- Lid geworden op:di sep 03, 2002 10:08 pm
- Locatie:Ten oosten van de Noordzee
Bericht
door Oz » di jun 10, 2003 8:23 pm
alleen gaan goede industrie-lager gelagerde naven veel langer mee; bijv. Hugi.
Conventionele gekogellageerde naven zijn vaak eerder verslten
oz
-
zonoskar
- Berichten:2600
- Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am
Bericht
door zonoskar » di jun 10, 2003 9:16 pm
Dat komt voornamelijk omdat conventionele lagers niet zo goed afgedicht zijn dan industrie lagers.
-
Gast
Bericht
door Gast » di jun 10, 2003 9:21 pm
Doen ze in de MTB wereld eigenlijk aan keramische lagers?
-
KoeniE
- Berichten:2673
- Lid geworden op:ma jan 01, 2001 12:00 am
Bericht
door KoeniE » di jun 10, 2003 10:54 pm
in de MTB wereld wordt ook aan industrie keramische lagers gedaan alleen zijn ze ENORM duur en daarom minder normaal dan gewone metalen die al heel lang mee gaan als ze een 2RS afdichting bezitten
-
DeKerfs
- Berichten:7014
- Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
Bericht
door DeKerfs » wo jun 11, 2003 5:49 am
Ruud schreef:
Doen ze in de MTB wereld eigenlijk aan keramische lagers?
Tune
-
Luc
- Berichten:4164
- Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am
Bericht
door Luc » wo jun 11, 2003 9:04 am
Levensduur van conventionele lagers heeft veel, zoniet alles te maken met het onderhoud ervan. Da"s voor mij het grote verschil met industrielagers, die geen of bijna geen onderhoud nodig hebben.
-
Gast
Bericht
door Gast » wo jun 11, 2003 10:08 am
Dat keramische lagers duur zijn weet ik jah. Ik vroeg me dit af omdat ik daar gisteren het een en het ander over hoorde (ook over een frees die met een sensorresolutie werkte van 5 nanameter en luchtgelagert was, leuk spul slingert hier rond

).
-
@sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
-
Contacteer:
Bericht
door @sph@ltdude » wo jun 11, 2003 11:14 am
Wat mij alleen zo verbaast is dat in de fietselarij een "INDUSTRIELAGER" zo"n, ja hoe zeg je het, exclusief ding is, zo duur en hoog in aanzien. Het kost geen fuck namelijk. Een skeelerlagertje kost 2 euro, maak daarvoor een lager voor in je naaf nou eens 5,6 keer zo veel van maar dan nog is het helemaal niet duur. Waarom hebben niet veel meer naven ze????