golf-ellenboog

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Yvkov
golf-ellenboog

Bericht door Yvkov » vr mei 16, 2003 8:37 am

Nee, "t is geen grappige variante op een tennisellenboog maar realiteit.
Hoe krijg je het en wat is het.
Wel door intense belasting van de ellenboog en door een constante spanning die je maakt door je handen stevig te klemmen rond je stuur(hevige afdalingen ;D) Zo kan het zijn dat je pijn begint te krijgen ter hoogte van de ellenboog.Echter is dat in mijn geval al een ruime tijd bezig zonder dat ik er enige aandacht aan schonk.Nu, mijn vraag. Ga ik binnenkort mijn arm verliezen? Moet ik uitkijken voor een prothese?? :P. Moet ik wel zeggen dat die pijn na een bezoekje bij de kine, het nog een dag of 2 nazinderd.Zorgen maken?? ::)
Nog lotgenoten??

Diwwek

Re:golf-ellenboog

Bericht door Diwwek » zo mei 18, 2003 12:20 pm

yvkov schreef:
Nee, "t is geen grappige variante op een tennisellenboog maar realiteit.
Hoe krijg je het en wat is het.
Wel door intense belasting van de ellenboog en door een constante spanning die je maakt door je handen stevig te klemmen rond je stuur(hevige afdalingen ;D) Zo kan het zijn dat je pijn begint te krijgen ter hoogte van de ellenboog.Echter is dat in mijn geval al een ruime tijd bezig zonder dat ik er enige aandacht aan schonk.Nu, mijn vraag. Ga ik binnenkort mijn arm verliezen? Moet ik uitkijken voor een prothese?? :P. Moet ik wel zeggen dat die pijn na een bezoekje bij de kine, het nog een dag of 2 nazinderd.Zorgen maken?? ::)
Nog lotgenoten??

Je moet je stuur nooit te strak vast hebben.... Je moet ontspannen op je fiets zitten zodat je de klappen beter op kunt vangen met je ellebogen/nek etc. Ik denk dat je er dan ook minder last van krijgt.

Dr Mous, 'The Stairmaster

Bericht door Dr Mous, 'The Stairmaster » wo mei 21, 2003 2:03 pm

In principe komt het doordat je vaak een beweging met je pols naar buiten maakt (als je je handen plat op tafel legt met de palmen naar beneden en dan je vingers van de tafel optillen terwijl je polsen op tafel blijven) of omdat er op die spieren langdurig veel spanning of stress staat. De karakteristieke beweging die overbelasting op die aanhechting van je spieren veroorzaakt is golfen (rechterarm als je rechts bent). Het is eigenlijk het tegenovergestelde van een tennisarm, die zit aan de binnenkant. Als je niet golft kan een golfarm ook veroorzaakt worden door typen/muizen in een verkeerde houding achter de computer, het werken met een pneumatische hamer, en misschien dus ook van mountainbiken. Ik kan me voorstellen dat als je hard in je stuur knijpt of, meer waarschijnlijk, veel springt of wheelies rijdt je, als je het niet gewend bent, last van zo"n blessure krijgt.
Rust is dan aan te bevelen, maar essentieel is uitvinden waardoor de overbelasting komt en daarop je houding/beweging aanpassen. Als dit niet mogelijk is zul je het moeten vermijden. Sommige mensen hebben baat bij een brace (een strak bandje klitteband vlak bij de elleboog om de onderarm). Men beweert dat je hierdoor een soort kunstmatig aanhechtingspunt voor de overbelaste spier creeert, waardoor het oorspronkelijke aanhechtingspunt ontlast wordt. Injecties met corticosteroiden helpen soms ook, maar is niet aan te bevelen.

Vind eerst eens uit of het echt wel alleen door het fietsen komt, dit lijkt mij namelijk sterk. Probeer eerst je houding achter de PC of iets op je werk aan te passen. Succes!

Splinter

Bericht door Splinter » di jun 10, 2003 6:25 pm

Dit heb ik zo ongeveer cronisch sinds ik zo"n 10 jaar geleden me elleboog heb gebroken (echt van binnen zeg maar) :"(. Door kalkvorming zijn die spieren en pezen een beetje vast komen te zitten en dus net wat te kort. Bij mij komt dit naar boven als ik veel rust op mijn polsen (wat je dus bij mtb-en doet) omdat je dan deze spieren en pezen aantrekt. De oplossing is een beetje rekken en dus (zoals hier eerder iets dergelijks is gezegd) met je hand tegen de muur en je arm streken. Het moet lukken (het strekken) als het niet lukt zou je dus een golfarm kunnen hebben. Maar daar kun je heel goed mee leven en heel erg oud mee worden so no worry"s ;)

Eric

(ik d8 ik maak het weer eens actueel :D )

Wytze

Bericht door Wytze » di jun 10, 2003 9:32 pm

wel benieuwd of Yvkov er al vanaf is,
ik heb het nu ook nml. Ik heb mijn moeder (die is Huisarts) ff naar laten kijken, maar het was geen tennisarm maar wel gewoon overblaste peesjes waarschijnlijk ookwel door computeren (moet een lang verslag op de compu maken) het zit vooral in de elleboog.
Ik muis nu al met links, maar het wil nog niet weggaan heb er nu al ongeveer drie weken last van, echt heel vervelend want kan nu ook weinig (urban) oefenen op de fiets.
wil van de zomer langs wat parkjes maar hoop dan wel dat het weg is ::) :-[

Gast

Bericht door Gast » di jun 10, 2003 9:38 pm

Ik neem aan dat je al weet wat je moet doen om dat te verhelpen (voor zover dat kan) en om het te voorkomen?

Want I happen to weet daar wat van enzo ;)

Splinter

Bericht door Splinter » di jun 10, 2003 10:26 pm

@ Ruud: Zorgen dat alles lekker los is: elleboog, polsen en ook dat je voor de rest niet te krampachtig op je fiets zit en het stuur gewoon losjes vasthouden en voor de rest: computer niet te vaak en blijft al helemaal zoveel mogelijk van die muis af.

Verhelpen: Beetje rekken en strekken die pols en onderarm spieren, bij mij werkt dit perfect.

Wytze

Bericht door Wytze » di jun 10, 2003 10:58 pm

Ruud schreef:
Ik neem aan dat je al weet wat je moet doen om dat te verhelpen (voor zover dat kan) en om het te voorkomen?

Want I happen to weet daar wat van enzo ;)

Ja jij zal ook wel de nodige info op je universiteit er over gekregen hebben, daar ligt het niet aan, maar het is zoiets van "nah ik let daar wel op, ik compu niet zoveel, mij zal het niet gebeuren" Maar het sluipt er zo sneaky in en ik denk echt dat het een combi is met overbelasting door de rare dingen die ik de laatste tijd op de fiets deed ::)

Gast

Bericht door Gast » wo jun 11, 2003 10:05 am

Jah, overbelasting in een repeterende beweging + stress, gaat harder dan je denkt. Ik heb het idee dat sommigen er gewoon gevoeliger voor zijn dan anderen, maar volgens mij is dat officieel niet zo ofzo.

Heb je en vriendin? ::)

Wytze

Bericht door Wytze » wo jun 11, 2003 10:29 am

Ja ik dacht dat ik er ook niet gevoelig voor zou zijn, maar het komt nu volgens mij ook echt door overbelasting op de fiets, volgende keer iets meer armspiertjes trainen voor ik naar todtnau ga ofzo :?
En uhm ja ik heb een vriendin, maarruh wat wou je daar mee zeggen? ::) trouwens nog nooit gehoord dat je daar last van je elleboog van krijgt daar werd je toch doof van :P ;D

Gast

Bericht door Gast » wo jun 11, 2003 10:37 am

Wytze schreef:
Ja ik dacht dat ik er ook niet gevoelig voor zou zijn, maar het komt nu volgens mij ook echt door overbelasting op de fiets, volgende keer iets meer armspiertjes trainen voor ik naar todtnau ga ofzo :?
En uhm ja ik heb een vriendin, maarruh wat wou je daar mee zeggen? ::) trouwens nog nooit gehoord dat je daar last van je elleboog van krijgt daar werd je toch doof van :P ;D

WATTE?

Nee, maar dan zou je je arm nog meer gebruiken als je geen vriendin had. Beetje een Plonsopmerking ofzo :P
Maargoed, het is dus idd belangrijk dat je soms ff wat anders doen en geen tintelingen gaat negeren. Trouwens, RSI en overbelasting door het teveel gebruiken is iets anders he. Wat ik er van heb begrepen is dat je bij RSI steeds minder spiergroepen gebruikt en dat uiteindelijk te weinig spiergroepen nog wat doen en die dus overbelast raken.
Bij "normale" overbelasting is het naar mijn weten niet zo specifiek in die "computerspieren".

Maar dat zul je aan iemand moeten vragen die er meer van weet :) Ik weet hoe je het kunt voorkomen (veeeel voorlichten gehad en gelezen) en globaal wiewatwaaromwanneer, maar meer ook niet :)

Plaats reactie