isis bottom bracket probleem
Moderator:Beheerders
Ja truvativ is goed, heb ik zelf ervaring mee, en het voordeel is ook nog eens dat je eventuele speling zo verwijderd nadat je de BB gedemonteerd hebt, is namelijk zeer eenvoudig af te stellen!!
wie doet dat na? (ja, raceface met de duursten).
wie doet dat na? (ja, raceface met de duursten).
Re:isis bottom bracket probleem
Ik heb zelf al 4 bb"s (FSA ultimax) stuk gereden, stronlight isis bb was voor mij de oplossing(goedkoop maar zeer goed)
Got a Raceface Taperlock Steel running smoothly as hell...
-
- Contacteer:
Ik wil binnenkort een Race face prodigy op mijn bike maken, maar k begin nu wel te twijfelen als ik dit zo hoor. K ben echt niet van plan de allerduurste isis te gaan kopen maar k d8 dat de "goedkopere" versies ook goed zouden zijn, is dit van die problemen nu niet een beetje overtrokken of is de kans aanzienlijk dat ik daar ook last van ga krijgen.
Misschien toch een vierkante BB??

Misschien toch een vierkante BB??

Ik rijdt al een anderhalfjaar met FSA, nooit problemen mee gehad.
dan heb jij veel geluk
ik heb gehoord van iemand dat je twee verschillende hebt en hij had eerst een die na een paar weken kapot was en daarna heeft hij en goede gekrege
mtbgappie schreef:
dan heb jij veel geluk
ik heb gehoord van iemand dat je twee verschillende hebt en hij had eerst een die na een paar weken kapot was en daarna heeft hij en goede gekrege
Ik heb alle 2 de soorten geprobeerd maar voor drop-off van 1.5m zijn ze niet sterk genoeg
FREAKaZOID schreef:
Ik wil binnenkort een Race face prodigy op mijn bike maken, maar k begin nu wel te twijfelen als ik dit zo hoor. K ben echt niet van plan de allerduurste isis te gaan kopen maar k d8 dat de "goedkopere" versies ook goed zouden zijn, is dit van die problemen nu niet een beetje overtrokken of is de kans aanzienlijk dat ik daar ook last van ga krijgen.![]()
Misschien toch een vierkante BB??![]()
Mijn race face signiture xc is na 3 maand al stuk , is al 6 weken opgestuurd naar de invoerder voor garantie maar is nog altijd niet terug(slechte service !)
mtbgappie schreef:
uh,niels, jij rijdt met een lx crank.....
ja dit was een stukje uit iemand anders zijn reactie
Mijn RF Evolve DH is ook kapot sinds afgelopen weekend in Todtnau, kogellagers helemaal vast en speling op de as, voor de vuilbak dus... Truvativ Gigapipe DH met isis is onderweg ;D
Greetz,
Animine
Greetz,
Animine
Hier nog zo een. Vanaf begin dit jaar nieuwe Giant NRS 2 en nu 750km op de teller (slecht weer he en het spinning abo liep nog :-[ ). Toch maar eens het BB eruit getrokken, blijkt dus dat Giant in een fiets die ze als professioneel in de markt zetten, het goedkoopste BB"tje zetten. Ik trof namelijk een Raceface SRX aan die na dit beetje fietsen al kraakt en speling heeft. Bij de eerste beurt via de LBS zal het wel garantie zijn. Dat asje gaat eruit en wordt in de kast bewaard totdat de nood aan de man is. Wat kan ik er nu het best inzetten? Truvativ en FSA hebben goede spullen (lijkt het) voor een redelijke prijs. Vreemd dat mijn simpele BB-UN52 op mijn oude fiets het 7! jaar heeft uitgehouden. Op het laatst geprobeerd met een warme hogedrukreiniger erin te spuiten, lukte niet. Niet kapot te krijgen gewoon.
Wel is er van Raceface de Signature XS ISIS: 8 onafhankelijke afdichtingen en dubbele lagers. Is wel 2x zo duur als FSA of Truvativ.
Ik las hier dat Truvativ af te stellen is, hoe werkt dat en kun je de lagers schoonmaken en smeren?
Wel is er van Raceface de Signature XS ISIS: 8 onafhankelijke afdichtingen en dubbele lagers. Is wel 2x zo duur als FSA of Truvativ.
Ik las hier dat Truvativ af te stellen is, hoe werkt dat en kun je de lagers schoonmaken en smeren?
Truvativ kun je idd nastellen, er schijnt een speciale sleutel voor te zijn maar met een grote tang lukt het ook wel, ik ben niet zo ver gegaan dat ik de lagers tegenkwam, dus ik weet niet of je die er uit kan halen en kan servicen.
Echter, toen ik laatst wat gekraak vanonder hoorde toch maar even de BB verwijderd (ik dacht dat het een kraakje op het draad was) en zag wat roest(!) op de body, lagers liepen ook beroerd. Ter verduidelijking: een hogedrukreiniger of waterspuit heeft mijn fiets nog nooit gezien!
FSA is on its way.
Echter, toen ik laatst wat gekraak vanonder hoorde toch maar even de BB verwijderd (ik dacht dat het een kraakje op het draad was) en zag wat roest(!) op de body, lagers liepen ook beroerd. Ter verduidelijking: een hogedrukreiniger of waterspuit heeft mijn fiets nog nooit gezien!
FSA is on its way.
Ik rij al jaren met de splined assen van shimano en geen probs. Maar het is wel zo dat doordat er nu oversized holle assen gebruikt worden (zonder oversizen kun je geen sterke splined as op de markt brengen), de lagers ook anders zijn geworden. Vroeger zaten er hoekcontact-achtige lagers in met vrij grote kogels die ook de axiale krachten kunnen hebben op een as met een relatief kleine as diameter. Wat we nu hebben zijn holle oversized assen dus minder ruimte tussen het schroefdraad van de shell en en de as en daar zit hem de crux. Minder ruimte is: kleinere kogels, meer gebruik maken van naaldlagers die geen axiale krachten kunnen opnemen, afdichting wordt nog krapper, ja probeer maar eens een goeie afdichting te maken in zo weinig ruimte ::) .
Laat die raceface, truvative en bontrager engineers nog maar eens hun huiswerk doen want ik lees bijna alleen maar negatieve dingen over hun isis brackets. Vooral de prodigy"s zijn gewoon junkyard ready brackets. Shitmano is ook niet alles maar ik heb er tot nog toe geen een gebroken of vastgereden.
Bij de weg. Misschien wordt het inderdaad wel eens tijd dat er grotere behuizingen komen voor brackets net zoals Cannondale en megateck ofzoiets doen. Of zoals shimano doet met XTR2003, de lagers verder uit elkaar zetten naar buiten toe.
Laat die raceface, truvative en bontrager engineers nog maar eens hun huiswerk doen want ik lees bijna alleen maar negatieve dingen over hun isis brackets. Vooral de prodigy"s zijn gewoon junkyard ready brackets. Shitmano is ook niet alles maar ik heb er tot nog toe geen een gebroken of vastgereden.
Bij de weg. Misschien wordt het inderdaad wel eens tijd dat er grotere behuizingen komen voor brackets net zoals Cannondale en megateck ofzoiets doen. Of zoals shimano doet met XTR2003, de lagers verder uit elkaar zetten naar buiten toe.
@torso: ik spuit mijn fiets idd af met een hogedruk reiniger. Dat gaat super als je goed oplet WAAR je spuit. Ik doe heeel voorzichtig bij lagers en blijf er ver vandaan. Mijn stelling is dat je bij een MTB mag verwachten dat hij waterbestendig is. Wat me irriteert is dat ik op mn oude trekje een goedkope BB had die nooit kapotging. Nu op een dure fiets zit er een die 2x zo duur is en al snel speling heeft. kweet niet of er vocht in is gekomen (lijkt met niet want loopt kraakvrij). Maar speling heeft het wel al.
Als ik het hier zo lees, dan is Truvativ toch de winnaar, nastelbaar en hoekcontactlagers. Maar de teneur is toch dat de squaretaper assen betrouwbaarder zijn, net als ik zelf ook heb gemerkt. Dan maar liever wat zwaarder in gewicht ipv je portemonnee elke 3 maanden omkeren.
Als ik het hier zo lees, dan is Truvativ toch de winnaar, nastelbaar en hoekcontactlagers. Maar de teneur is toch dat de squaretaper assen betrouwbaarder zijn, net als ik zelf ook heb gemerkt. Dan maar liever wat zwaarder in gewicht ipv je portemonnee elke 3 maanden omkeren.
Tatataaaaaaaaaaaaaaa jawel hoor op mijn nieuw uit de doos gehaalde Kona met een RF Prodigy DH met isis As. een halve meter spelling. (beetje overdreven maar goed je snapt het wel)...Ik heb besloten om hem kapot te rijden en dan garantie te gaan halen (in andere woorden`` te ruilen voor een Truvativ giga pijpie``)
*sjkop*
zo ik schop dit topic ff omhoog, ik ben namelijk op zoek naar een ISIS as maar krijg kippevel van die verhalen hier
Dusss alweer nieuwe ervaringen? blijft Truvativ de enige met "goede" assen??
zo ik schop dit topic ff omhoog, ik ben namelijk op zoek naar een ISIS as maar krijg kippevel van die verhalen hier

Dusss alweer nieuwe ervaringen? blijft Truvativ de enige met "goede" assen??
Heb zelf sinds maart 2003 een Truvativ XR
tot nu toe probleemloos.....nok...nok
Tommy
tot nu toe probleemloos.....nok...nok
Tommy
Zijn er ook al mensen die problemen hebben met octalink???
Producenten geven al toe dat ISIS prut is. Net fiets terug van eerste garantiebeurt bij LBS. Geklaagd over speling. Heb m"n fiets teruggekregen met een ander BB erin (nog een duurdere ook). Ging wel erg makkelijk, vaak doen ze lastiger. Voor mij het bewijs dat men zelf ook wel weet dat ISIS niet veel soeps is.