Linkage Bicycle Suspension software ervaringen
Moderator:Beheerders
Hallo DP-ers,
Ik studeer Industrieel Product Ontwerpen te Den Haag, en ben nu bezig met mijn afstudeerproject. Ik heb al gezien dat ik niet de enige afstudeerder ben die hier iets post, haha.
Het wordt een full suspension marathon fiets. De geometrie ligt al vast, maar nu het allerbelangrijkeste: het veersysteem!
Nou ben ik zelf geen XC of marathon rijder, dus ik heb geen ervaring met dit soort fietsen. Maar als ik een marathon zou rijden op een fully zou ik een fiets willen hebben die de eerste 20-30 mm soepel veert en daarna wat progressiever wordt. En het belangrijkste zal zijn dat de vering onafhankelijk veert van de trapinvloeden.
Ik heb in het programma "Linkage" (www.bikechecker.com) diverse veersystemen onderzocht en geanalyseerd. Nou zijn er helaas ook veel gepatenteerde systemen, dus deze vallen af.
Mijn vraag is of er mensen hier op het forum zijn die ervaring hebben met Linkage.
Waar moet ik op letten bij de waarden van de diverse grafieken?
Op welke overbrenging moet de "pedal-kickback" zo laag mogelijk zijn?etc.
Alle tips zijn welkon!
Dank jullie wel.
Groeten,
Jeff
Ik studeer Industrieel Product Ontwerpen te Den Haag, en ben nu bezig met mijn afstudeerproject. Ik heb al gezien dat ik niet de enige afstudeerder ben die hier iets post, haha.
Het wordt een full suspension marathon fiets. De geometrie ligt al vast, maar nu het allerbelangrijkeste: het veersysteem!
Nou ben ik zelf geen XC of marathon rijder, dus ik heb geen ervaring met dit soort fietsen. Maar als ik een marathon zou rijden op een fully zou ik een fiets willen hebben die de eerste 20-30 mm soepel veert en daarna wat progressiever wordt. En het belangrijkste zal zijn dat de vering onafhankelijk veert van de trapinvloeden.
Ik heb in het programma "Linkage" (www.bikechecker.com) diverse veersystemen onderzocht en geanalyseerd. Nou zijn er helaas ook veel gepatenteerde systemen, dus deze vallen af.
Mijn vraag is of er mensen hier op het forum zijn die ervaring hebben met Linkage.
Waar moet ik op letten bij de waarden van de diverse grafieken?
Op welke overbrenging moet de "pedal-kickback" zo laag mogelijk zijn?etc.
Alle tips zijn welkon!
Dank jullie wel.
Groeten,
Jeff
-
- Berichten:409
- Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
- Locatie:Vianen
- Contacteer:
je wilt liefst helemaal geen chain-pull, das optimaal
en als je het al wel toelaat dan het liefst beperken tot alleen in het sag-gebied (stuk dat de schokbreker inzakt onder gewicht berijder) en daarna nul over de gehele lijn tot einde slag
daarnaast is natuurlijk de reminvloed minstens net zo belangrijk als de chain-pull.
en bovendien wil je een veer systeem dat soepel aanspreekt.
de schokbreker moet bereikbaar zijn voor onderhoud en instellen/tunen maar mag ook weer geen vuil opbouwen.
wat ik niet begrijp is dat de geometrie al bekend is zonder dat je een keuze hebt gemaakt voor het veersysteem.
grtn
Erik
en als je het al wel toelaat dan het liefst beperken tot alleen in het sag-gebied (stuk dat de schokbreker inzakt onder gewicht berijder) en daarna nul over de gehele lijn tot einde slag
daarnaast is natuurlijk de reminvloed minstens net zo belangrijk als de chain-pull.
en bovendien wil je een veer systeem dat soepel aanspreekt.
de schokbreker moet bereikbaar zijn voor onderhoud en instellen/tunen maar mag ook weer geen vuil opbouwen.
wat ik niet begrijp is dat de geometrie al bekend is zonder dat je een keuze hebt gemaakt voor het veersysteem.
grtn
Erik
Hey Erik,
Dank je wel voor de opmerkingen.
Het veersysteem is egenlijk al bekend, ik wil het alleen niet online vermelden.
Ik kan alleen in linkage niet aflezen of het systeem hard wordt met remmen. Ook moet ik aangeven hoe de gewichtsverdeling is. Ik vermoed dat dit 60 % achterwiel en 40% voorwiel is bij een marathon fiets. Echter is dit sterk afhankelijk van de geometrie, stand zadel, voorbouw etc.
Nog meer tips.
Dank je wel voor de opmerkingen.
Het veersysteem is egenlijk al bekend, ik wil het alleen niet online vermelden.

Ik kan alleen in linkage niet aflezen of het systeem hard wordt met remmen. Ook moet ik aangeven hoe de gewichtsverdeling is. Ik vermoed dat dit 60 % achterwiel en 40% voorwiel is bij een marathon fiets. Echter is dit sterk afhankelijk van de geometrie, stand zadel, voorbouw etc.
Nog meer tips.
Als je goed zoekt blijkt dat er heeeeeeeel veel systemen gepatenteerd zijn. Alleen gelden sommige patenten alleen in bepaalde landen.
Giant heeft een VPP patent (meastro) toegediend gekregen in Nederland in november 2006. Ook in Duitsland, UK en Frankrijk hebben ze patent hiervoor, het is dus niet alleen Santa die dit patent bezit.
Felt en Lapierre hebben soortgelijke VPP systemen maar ontlopen dit patent van Giant door net iets anders te doen. En ook dit is gepatenteerd. (niet in Nederland)
Maar genoeg hierover.
Tips over Linkage!!!!!?????
Giant heeft een VPP patent (meastro) toegediend gekregen in Nederland in november 2006. Ook in Duitsland, UK en Frankrijk hebben ze patent hiervoor, het is dus niet alleen Santa die dit patent bezit.
Felt en Lapierre hebben soortgelijke VPP systemen maar ontlopen dit patent van Giant door net iets anders te doen. En ook dit is gepatenteerd. (niet in Nederland)
Maar genoeg hierover.
Tips over Linkage!!!!!?????
In Amerika doen ze moeilijk. Scott had, zoals Jurriaan zei, een 4-bar (Genius) maar nu verandert naar single pivot omdat ze dat niet mochten verkopen in Amerika. Lapierre heeft in Europa geen probleem met FPS2, wel in Amerika waar deze bikes niet te krijgen zijn.Jeff schreef: Felt en Lapierre hebben soortgelijke VPP systemen maar ontlopen dit patent van Giant door net iets anders te doen. En ook dit is gepatenteerd. (niet in Nederland)
Ik vraag met wel af of je je wel zou gaan richten op een veersysteem. Zit heel wat jaren research en geld achter in de grote bedrijven, zeer subjectief ook. Misschien wat pretentieus om dan te gaan denken dat je op een paar maanden tijd wat gaat vinden. No offence.
Als je toch verder wilt met zelf iets te ontwerpen zou ik bij een single pivot blijven. Is al complex genoeg en er valt al genoeg te experimenteren met rotatiepunt, linkages naar de demper, veerwegcurve, ... Heb je 'path analysis' al gelezen?