Linkage Bicycle Suspension software ervaringen

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Jeff
Linkage Bicycle Suspension software ervaringen

Bericht door Jeff » do feb 22, 2007 2:45 pm

Hallo DP-ers,

Ik studeer Industrieel Product Ontwerpen te Den Haag, en ben nu bezig met mijn afstudeerproject. Ik heb al gezien dat ik niet de enige afstudeerder ben die hier iets post, haha.

Het wordt een full suspension marathon fiets. De geometrie ligt al vast, maar nu het allerbelangrijkeste: het veersysteem!

Nou ben ik zelf geen XC of marathon rijder, dus ik heb geen ervaring met dit soort fietsen. Maar als ik een marathon zou rijden op een fully zou ik een fiets willen hebben die de eerste 20-30 mm soepel veert en daarna wat progressiever wordt. En het belangrijkste zal zijn dat de vering onafhankelijk veert van de trapinvloeden.

Ik heb in het programma "Linkage" (www.bikechecker.com) diverse veersystemen onderzocht en geanalyseerd. Nou zijn er helaas ook veel gepatenteerde systemen, dus deze vallen af.

Mijn vraag is of er mensen hier op het forum zijn die ervaring hebben met Linkage.
Waar moet ik op letten bij de waarden van de diverse grafieken?
Op welke overbrenging moet de "pedal-kickback" zo laag mogelijk zijn?etc.

Alle tips zijn welkon!
Dank jullie wel.

Groeten,
Jeff

Ironhorse Erik
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » do feb 22, 2007 4:19 pm

je wilt liefst helemaal geen chain-pull, das optimaal

en als je het al wel toelaat dan het liefst beperken tot alleen in het sag-gebied (stuk dat de schokbreker inzakt onder gewicht berijder) en daarna nul over de gehele lijn tot einde slag

daarnaast is natuurlijk de reminvloed minstens net zo belangrijk als de chain-pull.

en bovendien wil je een veer systeem dat soepel aanspreekt.

de schokbreker moet bereikbaar zijn voor onderhoud en instellen/tunen maar mag ook weer geen vuil opbouwen.