Alfine Belt drive fully
Moderators:JJ, Beheerders
Ik ben begonnen om mijn oude Giant ATX 900 om te bouwen tot een belt drive fully.
Op onderstaande blog kun je het project volgen:
http://timmermansteun.wordpress.com/
Op onderstaande blog kun je het project volgen:
http://timmermansteun.wordpress.com/
Veranderd de chain length niet van je fullly?
Bij het in-veren veranderd de hart-hart afstand tussen achteras en voorbladen, leg je hier een belt over dan valt ie er af.
Nog afgezien van of de achtervork wel stijf genoeg is om goed samen te werken met een belt.
Ik verwacht dat je aan een ketting en chain tensioner vast zit.
Bij het in-veren veranderd de hart-hart afstand tussen achteras en voorbladen, leg je hier een belt over dan valt ie er af.
Nog afgezien van of de achtervork wel stijf genoeg is om goed samen te werken met een belt.
Project is al dood voordat het gestart isTomG schreef:Veranderd de chain length niet van je fullly?

hahaha
Maar daar komt het mooie, ik ben nu bezig met het draaien en frezen van de onderdelen. Bracket wordt uit het frame geslepen en daarvoor in de plaats komt een bracket met de lagers voor de liggende achtervork eromheen. Op die manier veranderd de hart-hart afstand tussen de bracket en de achteras niet. op de liggende achtervork komt ook een spanner voor de belt drive (een gefixeerde zonder veer)

Maar daar komt het mooie, ik ben nu bezig met het draaien en frezen van de onderdelen. Bracket wordt uit het frame geslepen en daarvoor in de plaats komt een bracket met de lagers voor de liggende achtervork eromheen. Op die manier veranderd de hart-hart afstand tussen de bracket en de achteras niet. op de liggende achtervork komt ook een spanner voor de belt drive (een gefixeerde zonder veer)
- cyberhawk
- Contacteer:
nou omdat " het kan"
en het dadelijk "laat zien "
is er toch weer stapje gezet..
denk maar dat de meeste sus bakjes uitelkaar te halen zijn en HT frames niet.
dus de belt kan meestal makkelijk erdoorheen
ipv speciale belt drive frames te ontwerpen
bedenk dan met een pulley en een langere belt dat dit toepasbaar is op meerdere bikes dan,..
en reken dan een versnell. naaf of gearbox, 2 carbon tandwielen en een belt wat dat scheelt aan gewicht itt nu
je moet t alleen wel allemaal willen en uitwerken
en het dadelijk "laat zien "
is er toch weer stapje gezet..
denk maar dat de meeste sus bakjes uitelkaar te halen zijn en HT frames niet.
dus de belt kan meestal makkelijk erdoorheen

bedenk dan met een pulley en een langere belt dat dit toepasbaar is op meerdere bikes dan,..
en reken dan een versnell. naaf of gearbox, 2 carbon tandwielen en een belt wat dat scheelt aan gewicht itt nu

je moet t alleen wel allemaal willen en uitwerken

Lekker sceptisch allemaal 
Project heeft idd een hoog omdat het kan gehalte, maar het scheelt dat ik het gwoon leuk vind om met dit soort probeersels bezig te zijn.
Maar wat voor mij eigenlijk het belangrijkste is, Ik wil gewoon een fully zonder kettinggekletter wanneer ik ergens naar beneden jakker
Ik heb bovendien niet zo heel veel centen maar wel beschikking tot een lekkere werkplaats, draaibank, een tig lasapparaat (en iemand die heel veel beter kan lassen dan ik) en een maat van me kan onderdelen waterstralen en laseren. Dus dat het veel werk is maakt me niet uit
http://timmermansteun.wordpress.com/201 ... ive-fully/

Project heeft idd een hoog omdat het kan gehalte, maar het scheelt dat ik het gwoon leuk vind om met dit soort probeersels bezig te zijn.
Maar wat voor mij eigenlijk het belangrijkste is, Ik wil gewoon een fully zonder kettinggekletter wanneer ik ergens naar beneden jakker

Ik heb bovendien niet zo heel veel centen maar wel beschikking tot een lekkere werkplaats, draaibank, een tig lasapparaat (en iemand die heel veel beter kan lassen dan ik) en een maat van me kan onderdelen waterstralen en laseren. Dus dat het veel werk is maakt me niet uit

http://timmermansteun.wordpress.com/201 ... ive-fully/
Ik in ieder geval niet. Daarnaast zien de plaatjes van de gemaakte onderdelen er prima uit en je bent inmiddels al een mooi eind op weg.tizzle schreef:Lekker sceptisch allemaal![]()
Waarover iig mijn post ging is: je hebt veren en veren. Giant heeft in een ver verleden (~1999?) dit frame ontwikkeld en laten we eerlijk zijn: het is uit de tijd dat fully's nog niet zo doorontwikkeld waren als nu. Je krijgt iets van 80mm veerweg, maar niet in de well-behaved, lichtgewicht package die je vandaag op de markt vindt (ook: haleluja moderne dempers). Dat heeft als voordeel dat je niet zoveel verpesten kunt, maar uit je posts tot nu toe blijkt nog niet dat je heel erg nagedacht hebt over wat het verleggen van het onderste draaipunt doet met het veergedrag (zie ook Cybers post). Kan beter worden, kan ook slechter worden. En wat doe je eigenlijk met de geo? Blijven de hoeken hetzelfde? Blijft de achtervorklengte hetzelfde? Waarom?
Naast dat is een beltdrive fully (uberhaupt een singlespeed fully) imho altijd - misschien muv van dirt - een dubieuze freakshow.

Ah, gaaf dat je dit zelf gaat doen, het is idd de oplossing.tizzle schreef:Maar daar komt het mooie, ik ben nu bezig met het draaien en frezen van de onderdelen. Bracket wordt uit het frame geslepen en daarvoor in de plaats komt een bracket met de lagers voor de liggende achtervork eromheen. Op die manier veranderd de hart-hart afstand tussen de bracket en de achteras niet. op de liggende achtervork komt ook een spanner voor de belt drive (een gefixeerde zonder veer)
Over het niet werken van 80mm veerweg zou ik me geen zorgen maken, met een moderne demper kun je niet veel fout doen. Het zal hooguit aanvoelen als 80 (waar een enkele moderne fiets de indruk geeft over meer veerweg te beschikken door een uitgedacht systeem, maar dat zijn er ook niet veel). En daarbij is de wielvlucht nog altijd gunstiger dan bij een enkel draaipuntsysteem dat achter de trapas gelagerd is!
Waar ik me vooral zorgen over zou maken is die riem. Die heeft gewoon een redelijk stijf frame nodig. En als je dan toch al met een dusdanig systeem werkt, dan is ook eenvoudig een ketting te monteren die ook niet klappert zolang je deze op spanning houdt. En dat bespaart je weer 200 euro...
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ik volg hem met belangstelling, leuk dit 
Lenz heeft er ook 1, zoals Mateis al zei, hoog freak gehalte, maar wel super tof!!
http://www.lenzsport.com/detail.php?prodID=4
JJ

Lenz heeft er ook 1, zoals Mateis al zei, hoog freak gehalte, maar wel super tof!!
http://www.lenzsport.com/detail.php?prodID=4
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Interessante reacties
ff over de geometrie, ik heb wel berekend wat er met de veer/dempingscurve gebeurd wanneer ik de geometrie verander (zal het een keer inscannen). Op zich veranderd daar eigenlijk heel weinig aan. Wat wel veranderd is de manier waarop mijn gewicht helpt met het inveren van de achtervering. de fiets zal meer pomp neigingen krijgen vrees ik. Maar misschien dat een propedal demper uitkomst bied. de hoeken worden wel aangepast zodat er een 120/130 mm vork in gaat en de achterweg zal ook vergroot worden.
Ik heb in mijn leven al een hoop fietsen bereden door mijn baantje bij Cycleparts nijmegen en heb hierdoor ook wel wat ervaring met wat wel en niet kan. Samen met mijn opleiding industrieel ontwerp kan ik ook wel het een en ander uitrekenen wanneer dat nodig is.
Het scheelt natuurlijk ook dat mijn eisen voor een all mountain fiets niet extreem hoog zijn, ik had in 1998 mijn eerste fully en ik kies nog steeds voor simpelheid en weinig gerammel boven alles. Dan kun je zeggen gooi er gewoon een ketting op, maar dan kies ik toch vor de omdat kan factor en een beltdrive

ff over de geometrie, ik heb wel berekend wat er met de veer/dempingscurve gebeurd wanneer ik de geometrie verander (zal het een keer inscannen). Op zich veranderd daar eigenlijk heel weinig aan. Wat wel veranderd is de manier waarop mijn gewicht helpt met het inveren van de achtervering. de fiets zal meer pomp neigingen krijgen vrees ik. Maar misschien dat een propedal demper uitkomst bied. de hoeken worden wel aangepast zodat er een 120/130 mm vork in gaat en de achterweg zal ook vergroot worden.
Ik heb in mijn leven al een hoop fietsen bereden door mijn baantje bij Cycleparts nijmegen en heb hierdoor ook wel wat ervaring met wat wel en niet kan. Samen met mijn opleiding industrieel ontwerp kan ik ook wel het een en ander uitrekenen wanneer dat nodig is.
Het scheelt natuurlijk ook dat mijn eisen voor een all mountain fiets niet extreem hoog zijn, ik had in 1998 mijn eerste fully en ik kies nog steeds voor simpelheid en weinig gerammel boven alles. Dan kun je zeggen gooi er gewoon een ketting op, maar dan kies ik toch vor de omdat kan factor en een beltdrive

- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Stijheid zal een issue zijn, ben wel benieuwd of de nieuwe belts en tandwielen een minder stijf achterframe tolereren.
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Je krijgt in ieder geval last van pedaal invloed. Het pivot point zat eerst ergens ter hoogte van waar je ketting op het middelste tandblad komt. Als je aan je ketting trekt gaat het door de pivot. Met de pivot om je bracket trek je de achterbrug omhoog.
Mocht je nog met geo's willen spelen
http://bikechecker.com/
heeft een gratis versie van linkage waar je een end mee komt.
Mocht je nog met geo's willen spelen
http://bikechecker.com/
heeft een gratis versie van linkage waar je een end mee komt.
-
intersant projectje
.
Ik ben een paar jaar geleden ook verliefd geweest op een Kona A, een SS fully met het zelfde systeem. Maar werd destijds niet uitgeleverd aan Europa
Het pivotpoint zal naar mijn mening niet zo'n probleem zijn, er zijn zoveel mtb's met het pivotpoint om het bracket. Het probleem zal de spanning van de belt zijn. Doordat die spanning heel hoog moet zijn heb je een zeer stijf frame nodig.
In dit geval, zal al die druk ipv het frame op het lager komen. Dus zal je vaak de lagers moeten vervangen, of een zwaar lager gebruiken maar dan komt je Qfactor in het gedrang.
Blijf er mee bezig, we kunnen zoiets tenslotte alleen maar toejuichen.

Ik ben een paar jaar geleden ook verliefd geweest op een Kona A, een SS fully met het zelfde systeem. Maar werd destijds niet uitgeleverd aan Europa

Het pivotpoint zal naar mijn mening niet zo'n probleem zijn, er zijn zoveel mtb's met het pivotpoint om het bracket. Het probleem zal de spanning van de belt zijn. Doordat die spanning heel hoog moet zijn heb je een zeer stijf frame nodig.
In dit geval, zal al die druk ipv het frame op het lager komen. Dus zal je vaak de lagers moeten vervangen, of een zwaar lager gebruiken maar dan komt je Qfactor in het gedrang.
Blijf er mee bezig, we kunnen zoiets tenslotte alleen maar toejuichen.
Be reasonable, do it my way !
Het is deels natuurlijk ook een experiment, maar de lagers die ik gebruik zijn in ieder geval groter dan die op de andere fietsen met zo'n systeem.
Over de stijfheid van het frame maak ik me eerlijk gezegd niet zoveel zorgen. Ik zou niet kunnen zeggen waarom, maar ik denk dat alles wel sterk genoeg is. volle achteras, dikke achterpadden, dikke lagers en lassen die mooi gepositioneerd zijn.
Ik wacht nu nog op de klem voor de lagers die aan de liggende achtervork gelast zal worden. Die worden gewaterstraald, maar de machine is even down
Over de stijfheid van het frame maak ik me eerlijk gezegd niet zoveel zorgen. Ik zou niet kunnen zeggen waarom, maar ik denk dat alles wel sterk genoeg is. volle achteras, dikke achterpadden, dikke lagers en lassen die mooi gepositioneerd zijn.
Ik wacht nu nog op de klem voor de lagers die aan de liggende achtervork gelast zal worden. Die worden gewaterstraald, maar de machine is even down

Je had jezelf wel lekker in de underdog-positie gemanoeuvreerd eerst, zeg. Je liet nergens blijken dat je met zoveel dingen rekening hield. Nice!
Ben je niet bang dat de zittingen van de lagers vervormen tijdens het lassen, waardoor je die lagers niet mooi kan monteren? Of heb je daar ook een trucje voor bedacht?

Ben je niet bang dat de zittingen van de lagers vervormen tijdens het lassen, waardoor je die lagers niet mooi kan monteren? Of heb je daar ook een trucje voor bedacht?
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=617192&page=2
Staan wel lekker verontrustende dingen in:
"So what did I learn.
The expandable urethane worked. If you need to go that route get the good stuff as its a one shot deal.
Belt drive +Alfine +fat tires = pain in the a--. Might work for skinny road tires but its very tight around were the belt /cog and tire meet at the chain stay. Still don't have any idea why Shimano didn't fix these issues with the Alfine 11. They blew it. Really who uses BSC thread? Its not metric or imperial.
Gates needs to offer more cog and ring sizes.
I won't do any more conversions unless a lot of money changes hands."
ff kijken hoe we daarmee omgaan...
Staan wel lekker verontrustende dingen in:
"So what did I learn.
The expandable urethane worked. If you need to go that route get the good stuff as its a one shot deal.
Belt drive +Alfine +fat tires = pain in the a--. Might work for skinny road tires but its very tight around were the belt /cog and tire meet at the chain stay. Still don't have any idea why Shimano didn't fix these issues with the Alfine 11. They blew it. Really who uses BSC thread? Its not metric or imperial.
Gates needs to offer more cog and ring sizes.
I won't do any more conversions unless a lot of money changes hands."
ff kijken hoe we daarmee omgaan...