marathon in Alpen

Mooie toertocht in het verschiet of zojuist gereden? Deel je bevindingen hier.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
flits
marathon in Alpen

Bericht door flits » zo dec 01, 2002 3:12 pm

Ben van plan dit jaar mijn eerste marathon in de Alpen te gaan rijden. Ik zag in de agenda van bikers.be al dat er een heel aantal zijn. Iemand nog suggesties??

Fred mtb-sport

Re:marathon in Alpen

Bericht door Fred mtb-sport » zo dec 01, 2002 4:45 pm

In ieder geval niet de bewuste kalender aanhouden want die is van 2002. ;D ;D
Op mijn site staan inmiddels wel een aantal 2003 data, mar nog lang niet compleet.
Suggesties: Doen, want het is gewoon erg gaaf.
Welke:
De Cristalp blijft een toppertje met 131 km en 4600 hm
Salzkammer heeft een goede organisatie, is wat beter te doen en wat ruimere marges om aan de finish te komen.
Verder veel trainen en vooraf bijvoorbeeld al een WIllingen e.d. rijden om aan je uren te komen.

Watje

Bericht door Watje » zo dec 01, 2002 7:58 pm

Als ik van jou was zou ik eerst eens de TMB (Tour du Mont Blanc)proberen. Niets tegen de tijd, alles op "t gemakske. Je kan dan best in Chamonix vertrekken op het einde van de maand augustus. Als je later de tocht zou doen bestaat de kans dat de berghutten op winterregime draaien. Indien je eerder gaat, moet je je waarschijnlijk aanpassen aan de hikers.

Meer informatie vind je zeker op het internet. Waarschijnlijk ergens op de wandelpagina"s.

Pino

Bericht door Pino » ma dec 02, 2002 9:34 am

Effe wat indrukken van een vogel die er een paar heeft gereden, maar zweker niet alles.
"De" klassieker is de Cristalp.
Als je voor het eerst zoiets wil gaan rijden misschien eerst eens in Willingen proberen.
Mijn tip is om de korte Cristalp te rijden als je geen bovenmodale wedstrijdrijder bent. Die is voor een "gewone" rijder goed behapbaar en heeft de mooiste stukken van de "grote" Cristalp.
De tijdslimieten op de 130 km zijn scherp en je mist een hoop van de omgeving als je je op bruut uitrijden richt.
Heb dit jaar met veel plezier de Forestiere in de Jura gereden, bij echte nattigheid had dat een debacle kunnen worden.
Swiss Bike Masters zijn ook fraai, lange afstand is minder zwaar dan de lange Cristalp.

flits

Bericht door flits » di dec 03, 2002 9:22 am

Tnx,

Denk dat het in ieder geval verstandig is deze winter een hoop kilometers te maken en een paar in Duitsland te gaan rijden. Heb namelijk nog niet zoveel ervaring met lange mtb-tochten. Ben wel gewend om een tijd op de racefiets te zitten maar dat schijnt toch anders te zijn.....

Mooie site trouwens Fred!!!

Pino

Bericht door Pino » di dec 03, 2002 9:50 am

Effe nog een nabrander/tip/aanrader: Brevet des Ardennes vanuit Theux (Belgie).
Normaliter op Pinkstermaandag. Als je dat uitrijdt ben je in ieder geval goed voor de korte versies.
Leuk parcours, dat ik alleen mijd als het de week vantevoren heeft geregend.
Zoals je uit deze en een vorige post ziet heb ik een verschrikkelijke hekel aan modder ;)

ROXY

Bericht door ROXY » di dec 03, 2002 12:08 pm

Pino heeft gelijk: Theux is de knapste en zwaarste van België en omgeving ...

Je zou ook moeten bekijken wat je het beste kan: heel lang klimmen, en maar enkele hellingen of constant op en af...
Als je heel goed heel lang kan klimmen, dan is Tegernsee heel mooi (begin juli) of Riva (Italië) (begin mei) of Garmisch of... nog vele andere in de Alpen.
Als je beter op en af en op en af en... kan dan is Willingen best ok, of Bouillon, of... deze zijn algemeen genomen ook minder technisch.

Fred mtb-sport

Bericht door Fred mtb-sport » di dec 03, 2002 2:31 pm

ROXY schreef:
Theux is de knapste en zwaarste van België en omgeving ...

Als je heel goed heel lang kan klimmen, dan is Tegernsee heel mooi (begin juli)

Theux mee eens: waanzinning mooi, maar dan kan je ook Malmedy pakken welke beide afgelopen seizoen deel uitmaakte van de EBBT serie.

TegernSee mooi ?? Ik weet niet of jij hem gereden hebt, maar ik vondt hem zwaar tegenvallen. OK hij is zwaar maar absoluut niet technisch (op 1 stukje na) en zonder al te veel fantasie in elkaar gezet. Te veel asfalt en dat "loze" rondje om het meer ook niet echt geweldig. Ik was toch in de buurt en pakte hem maar even mee, maar ga er niet meer speciaal voor in de auto zitten.
Overigens van de TegernSee en nog enkele anderen heb ik een aantal hoogteprofielen met detailstukken op m"n site gezet om een idee te krijgen.
Verder heb ik begrepen dat er op 11 mei in Winterberg een marathon van zo"n 100 km gaat komen, dus ideaal om de krachten te testen. Grote kans dat je mij tegen het lijf loopt.

ROXY

Bericht door ROXY » di dec 03, 2002 2:50 pm

Is wel waar, Tegernsee is een beetje een vreemde eend ein de bijt op het technische vlak, maar past er wel bij in de zin van erg zwaar door de hoogteverschillen en de ligging van deze hellingen...
dat rondje rond het meer, och ja, zolang ik maar mag fietsen...

btw Fred: leuke site inderdaad

flits

Bericht door flits » za dec 07, 2002 7:26 pm

Bedankt gasten, ik zal er Pinkstermaandag in Theux zeker bij zijn. Goeie test voor het echte werk deze zomer. Misschien tot dan....

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma dec 09, 2002 8:15 am

My 2 cents:
Onderschat Theux niet. Door constant op en af met weinig tijd voor herstel tussendoor is ie echt zwaar. Zorg dus ook voor Theux dat je de nodige kilometers in de benen hebt.. Is geen tocht als voorbereiding alleen.

ROXY

Bericht door ROXY » ma dec 09, 2002 8:31 am

Idd, ik vind de 80km van Theux zeker zo zwaar als de 80km marathon aan t gardameer en zwaarder als de 90km van Bouillon...

Fred mtb-sport

Bericht door Fred mtb-sport » ma dec 09, 2002 12:56 pm

ROXY schreef:
Idd, ik vind de 80km van Theux zeker zo zwaar als de 80km marathon aan t gardameer en zwaarder als de 90km van Bouillon...

Tja Theux is een toppertje en inderdaad veel zwaarder dan die "snelwegen" van Bouillon. Ook lekker technisch met leuke singletracks.

ROXY

Bericht door ROXY » ma dec 09, 2002 1:18 pm

Fred, ik begin je meer en meer te mogen... ;)

Fred mtb-sport

Bericht door Fred mtb-sport » ma dec 09, 2002 7:00 pm

ROXY schreef:
Fred, ik begin je meer en meer te mogen... ;)

Opes, dat hoor ik niet vaak van een man. Zullen we het er op houden dat je een gelijk gezinde marathon mafkees gevonden hebt.

JeTeR

Bericht door JeTeR » vr mar 07, 2003 12:16 pm

Hier nog iemand die besmet is met het marathon virus... Ik heb ook een heel lijstje op mijn kalender staan voor 2003.
Riva, Theux, Malmedy, Dolomiti Superbike, TransAlp,...

Voor de geinteresseerden: http://www.e2team.be

JeTeR

SICK

Bericht door SICK » ma mei 26, 2003 7:20 am

Gaat er nog iemand naar de Bike marathon in Willingen 14/15 juni ?
Ik zou graag gaan rijden en zoek nog vervoer, vandaar.

Groet SICK.

ROXY

Bericht door ROXY » ma mei 26, 2003 9:16 pm

Naar Willingen ga ik niet (examens, en der zijn er mooiere!), maar van de zomer wil ik er nog wel enkele gaan doen, als ik mede-kandidaten vind... :-[ :?
Misschien moeten we ns proberen om enkele gelijkgezinden te vinden... ik kan nog wel enkele marathon-makkers gebruiken!

SICK

Bericht door SICK » ma mei 26, 2003 9:20 pm

Klinkt goed laat maar weten als je gaat ik weet ook nog wel mensen!

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » di mei 27, 2003 6:44 pm

Hiero!!! Ik ga naar Willingen. Ik heb dus GEEN vervoer kom ik net achter!! wie heeft nog plek? Verder is het wel zo dat ik nog met school zit en met op zaterdag werken. Dus kan ik niet zo heel veel rijden. Rij in het land meestal 2 x per week en daarvan op de woensdag 50 en zondag 80-100

RInse

Thermo-Rider

Bericht door Thermo-Rider » wo jun 04, 2003 10:26 am

Ik ga ook, mij geven ze op school gewoon vrij en op mijn werk ook 8)

Plaats reactie