Single-ring: het optimale verzet?
Moderator:Beheerders
Een vraag aan degene met (Belgische/Franse) enduro-wedstrijden in de benen: wat is de ideale 1*9 (of 1*10) set-up? En is het überhaupt aan te raden om single-ring te rijden?
Ik rij nu met een 34t tandblad en 11-34 cassette (9-speed). Die cassette wordt binnenkort vervangen voor een 12-36, maar om buitenlandse enduro's te rijden zal wellicht ook een kleiner tandblad nodig zijn. RaceFace heeft sinds kort een 30t narrow-wide blad. Is dat de uitkomst? Of is 30*12 te licht om te sprinten in de special stages
Kortom, is single-ring te adviseren of blijft het raadzaam om voor enduro-wedstrijden een voorderailleur & 24t tandblad te monteren?
PS: er bestaat al een topic over, maar die gaat voornamelijk over de komst van SRAM XX1.
Ik rij nu met een 34t tandblad en 11-34 cassette (9-speed). Die cassette wordt binnenkort vervangen voor een 12-36, maar om buitenlandse enduro's te rijden zal wellicht ook een kleiner tandblad nodig zijn. RaceFace heeft sinds kort een 30t narrow-wide blad. Is dat de uitkomst? Of is 30*12 te licht om te sprinten in de special stages
Kortom, is single-ring te adviseren of blijft het raadzaam om voor enduro-wedstrijden een voorderailleur & 24t tandblad te monteren?
PS: er bestaat al een topic over, maar die gaat voornamelijk over de komst van SRAM XX1.
Ik rij geen wedstrijden, en rij met een 32t Raceface wide/narrow voorblad en een 12-36 10sp cassette en kom in de Ardennen op 90% van de klimmetjes boven, zo nu en dan dus toch nog lopen. 32 - 12 vind ik nog steeds een licht verzet maar voor mij is het niet zo van belang om bij te trappen bij snelheden ver boven de 30km/u het is puur voor de fun voor mij.
Persoonlijk denk ik dat het voor wedstrijd gebruik op een 11sp groep van Sram na de rest toch net tekort komt helemaal met 30-12 is het bij trappen snel voorbij.
Mijn ervaring is overigens met 26" wielen
Persoonlijk denk ik dat het voor wedstrijd gebruik op een 11sp groep van Sram na de rest toch net tekort komt helemaal met 30-12 is het bij trappen snel voorbij.
Mijn ervaring is overigens met 26" wielen
Dank voor jullie reacties.
De stap van een 34t naar 32t voorblad lijkt zo minimaal, dat ik een 30t overweeg/overwoog. Maar eerst maar eens testen hoe ver en hoe diep ik nou eigenlijk moet gaan op een 34t (26" op een zware enduro-bike).
PS: hier kun je handig uitrekenen met welk verzet je welke snelheid kunt rijden (standaard ingesteld op een kadans van 85 toeren): www.gear-calculator.com/
De stap van een 34t naar 32t voorblad lijkt zo minimaal, dat ik een 30t overweeg/overwoog. Maar eerst maar eens testen hoe ver en hoe diep ik nou eigenlijk moet gaan op een 34t (26" op een zware enduro-bike).
PS: hier kun je handig uitrekenen met welk verzet je welke snelheid kunt rijden (standaard ingesteld op een kadans van 85 toeren): www.gear-calculator.com/
Ik rijd zelf 34 voor en 11 36 achter.
Ik kom er overal goed mee weg , reed eerst 36 voor maar na 1 keertje rijden was dit toch teveel .
ik zag nu ook iets interessants voorbij komen .
http://www.bikemag.com/gear/news-single ... s-a-boost/
maak je van je 10 speed 42 tands als grootste achterblad.

kost alleen wel $100
Ik kom er overal goed mee weg , reed eerst 36 voor maar na 1 keertje rijden was dit toch teveel .

kost alleen wel $100
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen daarmee. Afstelling van je derailleur schijnt heel exact te moeten zijn om de shift van 36 naar 42 te maken, en er ook niet terug te vallen naar 36 als je naar achteren trapt.
En wellicht kan deze ene sprocket nogal je body aantasten, omdat 'ie niet (samen met de andere grootste kransjes) uit een stuk bestaat (wat als functie heeft de kracht wat beter over de body te verdelen).
Maargoed, ik overweeg nog niet om 'm te kopen aangezien ik nog old-fashioned 9-speed rij.
En wellicht kan deze ene sprocket nogal je body aantasten, omdat 'ie niet (samen met de andere grootste kransjes) uit een stuk bestaat (wat als functie heeft de kracht wat beter over de body te verdelen).
Maargoed, ik overweeg nog niet om 'm te kopen aangezien ik nog old-fashioned 9-speed rij.
Dat is spot goedkoop man helemaal met de bikerumor aktie dan kost ie $75 & als we puur kijken naar het totaal plaatje,de 42t + bijv SRAM X5 PG1030 11-36t 10sp cassette ben je bijna 109 euro kwijt.stennis schreef:Ik rijd zelf 34 voor en 11 36 achter.
kost alleen wel $100
In contrast met bijv de XX1 cassette die een belachelijke hoge prijs kaartje heeft van 380 euro,is dat nogal een groot verschil + de kosten van al het andere bij elkaar van de XX1 groep komen ernog boven op de prijs.
$100 lijkt veel maar in werkelijkheid is dat nog onder de 75 euro,weet wel zeker dat een SRAM XX1 kettingblad meer kost los in de winkel dan die 42t achterblad.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life