Single-ring: het optimale verzet?

Over klimmen en afdalen met redelijk wat veerweg.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bramtb
Berichten:87
Lid geworden op:vr apr 11, 2008 10:51 am
Locatie:Nijmegen
Single-ring: het optimale verzet?

Bericht door Bramtb » ma nov 25, 2013 5:15 pm

Een vraag aan degene met (Belgische/Franse) enduro-wedstrijden in de benen: wat is de ideale 1*9 (of 1*10) set-up? En is het überhaupt aan te raden om single-ring te rijden?

Ik rij nu met een 34t tandblad en 11-34 cassette (9-speed). Die cassette wordt binnenkort vervangen voor een 12-36, maar om buitenlandse enduro's te rijden zal wellicht ook een kleiner tandblad nodig zijn. RaceFace heeft sinds kort een 30t narrow-wide blad. Is dat de uitkomst? Of is 30*12 te licht om te sprinten in de special stages
Kortom, is single-ring te adviseren of blijft het raadzaam om voor enduro-wedstrijden een voorderailleur & 24t tandblad te monteren?

PS: er bestaat al een topic over, maar die gaat voornamelijk over de komst van SRAM XX1.

joddi
Berichten:298
Lid geworden op:za sep 23, 2006 7:50 pm
Locatie:IJsselstein

Bericht door joddi » ma nov 25, 2013 9:56 pm

Ik rij geen wedstrijden, en rij met een 32t Raceface wide/narrow voorblad en een 12-36 10sp cassette en kom in de Ardennen op 90% van de klimmetjes boven, zo nu en dan dus toch nog lopen. 32 - 12 vind ik nog steeds een licht verzet maar voor mij is het niet zo van belang om bij te trappen bij snelheden ver boven de 30km/u het is puur voor de fun voor mij.

Persoonlijk denk ik dat het voor wedstrijd gebruik op een 11sp groep van Sram na de rest toch net tekort komt helemaal met 30-12 is het bij trappen snel voorbij.

Mijn ervaring is overigens met 26" wielen

freeko
Berichten:1238
Lid geworden op:vr feb 06, 2004 8:10 pm
Locatie:Denekamp

Bericht door freeko » di nov 26, 2013 5:52 pm

Ben ook wel benieuwd naar deze vraag...

Ik rijd nu met 2X10 op mijn 29er Kona Satori. Deze heeft een 11/36 Casette met een 26/39 T chainring-set. Bevalt me eigenlijk wel goed zo maar als er een ideale verhouding bestaat om met een single blad voor te rijden lijkt mij dit zeker interessant...

Gebruikersavatar
J.BL
Berichten:527
Lid geworden op:wo sep 06, 2006 8:49 pm
Locatie:Stein Tropez

Bericht door J.BL » di nov 26, 2013 6:38 pm

32 tands voorblad, met 11-36 cassette is de ideale combinatie IMHO.
Op een dag met slechte benen kan dat nog wel eens pijn doen, maar een 30t gaat denk ik te licht zijn. de 11t wordt bij mij toch regelmatig gebruikt. 26 inch.

Gebruikersavatar
Bramtb
Berichten:87
Lid geworden op:vr apr 11, 2008 10:51 am
Locatie:Nijmegen

Bericht door Bramtb » ma dec 02, 2013 12:03 pm

Dank voor jullie reacties.
De stap van een 34t naar 32t voorblad lijkt zo minimaal, dat ik een 30t overweeg/overwoog. Maar eerst maar eens testen hoe ver en hoe diep ik nou eigenlijk moet gaan op een 34t (26" op een zware enduro-bike).

PS: hier kun je handig uitrekenen met welk verzet je welke snelheid kunt rijden (standaard ingesteld op een kadans van 85 toeren): www.gear-calculator.com/

Gebruikersavatar
stennis
Berichten:515
Lid geworden op:vr okt 28, 2011 9:33 am
Locatie:Waalre

Bericht door stennis » ma dec 02, 2013 6:14 pm

Ik rijd zelf 34 voor en 11 36 achter.
Ik kom er overal goed mee weg , reed eerst 36 voor maar na 1 keertje rijden was dit toch teveel .

ik zag nu ook iets interessants voorbij komen .

http://www.bikemag.com/gear/news-single ... s-a-boost/

maak je van je 10 speed 42 tands als grootste achterblad.

Afbeelding

kost alleen wel $100

Gebruikersavatar
WitteReus
Berichten:1479
Lid geworden op:wo jun 09, 2010 1:37 pm
Locatie:Melick
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di dec 03, 2013 9:34 am

Dann rij ik nog wel ff wat zwaarder de berg op :lol:
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

Gebruikersavatar
stennis
Berichten:515
Lid geworden op:vr okt 28, 2011 9:33 am
Locatie:Waalre

Bericht door stennis » wo dec 04, 2013 7:48 am

WitteReus schreef:Dann rij ik nog wel ff wat zwaarder de berg op :lol:
inderdaad ,flink wat cash , op ebay is ook een gast die een 41t tandwiel maakt en kost dan $50 dacht ik.
is alleen niet zo mooi :D

Gebruikersavatar
Bramtb
Berichten:87
Lid geworden op:vr apr 11, 2008 10:51 am
Locatie:Nijmegen

Bericht door Bramtb » wo dec 04, 2013 12:11 pm

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen daarmee. Afstelling van je derailleur schijnt heel exact te moeten zijn om de shift van 36 naar 42 te maken, en er ook niet terug te vallen naar 36 als je naar achteren trapt.

En wellicht kan deze ene sprocket nogal je body aantasten, omdat 'ie niet (samen met de andere grootste kransjes) uit een stuk bestaat (wat als functie heeft de kracht wat beter over de body te verdelen).

Maargoed, ik overweeg nog niet om 'm te kopen aangezien ik nog old-fashioned 9-speed rij.

Druuf
Berichten:177
Lid geworden op:vr jun 23, 2006 2:51 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Druuf » wo dec 04, 2013 12:17 pm

Bestaan nog een paar van dergelijke opties. Google maar eens op xx1 alternative
Mij lijkt de general lee oplossing wel wat omdat daarmee de laatste paar stappen minder groot zijn.
Prijzen vallen in vergelijk met xx1 wel mee lijkt me...

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » wo dec 04, 2013 12:32 pm

Druuf schreef:Bestaan nog een paar van dergelijke opties.
En als je je afvraagt hoe Sram aan de inspiratie kwam:

Afbeelding

(Schultz)
/Marten

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » wo dec 04, 2013 5:46 pm

stennis schreef:Ik rijd zelf 34 voor en 11 36 achter.
Ik kom er overal goed mee weg , reed eerst 36 voor maar na 1 keertje rijden was dit toch teveel .

ik zag nu ook iets interessants voorbij komen .

http://www.bikemag.com/gear/news-single ... s-a-boost/

maak je van je 10 speed 42 tands als grootste achterblad.

Afbeelding

kost alleen wel $100
Dat is spot goedkoop man helemaal met de bikerumor aktie dan kost ie $75 & als we puur kijken naar het totaal plaatje,de 42t + bijv SRAM X5 PG1030 11-36t 10sp cassette ben je bijna 109 euro kwijt.

In contrast met bijv de XX1 cassette die een belachelijke hoge prijs kaartje heeft van 380 euro,is dat nogal een groot verschil + de kosten van al het andere bij elkaar van de XX1 groep komen ernog boven op de prijs.

$100 lijkt veel maar in werkelijkheid is dat nog onder de 75 euro,weet wel zeker dat een SRAM XX1 kettingblad meer kost los in de winkel dan die 42t achterblad.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Plaats reactie