Keuzehulp 29er Fully AM=>>Keuze gemaakt....

Over klimmen en afdalen met redelijk wat veerweg.

Moderator:Beheerders

freeko
Keuzehulp 29er Fully AM=>>Keuze gemaakt....

Bericht door freeko » za okt 13, 2012 2:14 pm

De kogel is door de kerk.....er gaat een 29er AM fully komen.

Inzetbereik=van het rondje om de kerk tot de uitstapjes naar het buitenland.Denk hierbij aan de lekkere toertochten tot aan afdalings gerichte paden in de Alpen.Mijn Nomad blijft voorlopig ook nog wel voor het echte ruigere enduro werk maar het is wel de bedoeling de 29er degelijk op te bouwen zodat je er wel fatsoenlijk een drop/jump me kan doen.
Omdat het een beetje een "do it all" moet worden zijn er uiteraard wel een paar vereisten:min.140 mm veerweg voor/achter,liefst verstelbare voorvork,nogal "slacke" balhoofdhoek(niet meer 70 graden)en niet boven de 15kg(hoe lichter hoe beter uiteraard)
Ik weet nog niet of ik complete fiets aanschaf of er zelf één opbouw vanaf een kaal frame,dit hangt een beetje van het aanbod af.
2X10 lijkt me het handigst.Remmerij zien we dan wel,dat is zo veranderd.Er moet wel een dropper post in passen,maar dat zal vandaag de dag wel lukken met de diversiteit in aanbod van die dingen.
Framemaat hangt volgens mij nogal van de fabrikant af maar ik ben i.i.g 1.83m.,zal dus meestal op een Large uitdraaien.

Uiteraard heb ik zelf ook al nogal wat rondgekeken,er is genoeg mooi spul te koop.

Foes Shaver 29.

Mijn favoriet,ook de ideale geo in mijn ogen voor het inzetbereik wat ik zoek.Alleen nogal aan de dure kant.

Afbeelding

Santa Cruz Tallboy LT.

Ik heb nu ook een Santa Cruz en het VPP veersysteem bevalt me prima.Alleen ook niet goedkoop,maar misschien onderhand wel gebruikt te vinden.

Afbeelding

Intense tracer 29.

Vergelijk ik eigenlijk met de Tallboy.Ik vind alleen de balhoofdhoek nogal steil(70 graden) ik weet niet of dit op te lossen is door een 150mm vork te monteren of dat er headsets zijn waarmee je de balhoofdhoek kunt veranderen.En ook niet de goedkoopste maar inmiddels wel tweedehands te vinden.

Afbeelding

Transition Bandit 29.

Een stuk voordeliger dan bovengenoemden.En ik lees er veel lovende woorden over op het net.

Afbeelding

Niner WFO

Vind ik persoonlijk ook een erg mooie fiets.Is alleen al een paar jaar op de markt en misschien een keer aan een update toe.Tevens compleet opgebouwd nogal zwaar lijkt me.Kwa geo komtb deze voor mij ook goed uit de bus.Ook lastig om ergens te vinden.

Afbeelding

Cube Stereo Super HPC 140

Vind ik de minst mooie van allemaal.Tevens weet ik niet hoe het veersysteem presteerd.Wel de lichtste van allemaal denk ik.Is wel het makkelijkste aan te schaffen omdat er hier in het dorp een Cube dealer zit en die ken ik goed... :-q

Afbeelding

Nu kreeg ik van iemand deze link:http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... qq=intense

Lijkt mij in het eerste opzicht zeker niet duur,alleen zit er volgens mij een 120 mm vork in en dat is me toch echt te weinig.Hierdoor lijkt zo op de foto's te zien de fiets ook een nogal steile balhoofdhoek te krijgen.Daar zal dan dus wat anders in moeten.

Hoe meer info hoe beter,ik vind het nogal lastig een keuze te maken.Haast heb ik niet direct,ik moet gewoon even tegen de juiste deal aan lopen.Of dit dan een complete nieuwe fiets is of een frame only maakt me niet uit.Mag ook gerust gebruikt zijn.Budget is afhankelijk van het aanbod uiteraard maar zeker geen 4000€ of hoger.(hoe goedkoper hoe beter,zoals iedereen het graag wil,lijkt me logisch :winkie: )

Wat is jullie mening/of bevindingen?Of mocht iemand nog een goede deal weten?

.
Laatst gewijzigd door freeko op do okt 25, 2012 2:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Chmod

Bericht door Chmod » za okt 13, 2012 2:17 pm

De veerweg van een 29'er moet je niet vergelijken met die van een 26inch bike.

Als ik jouw verwachtingen goed begrepen heb, is 120 ruim voldoende.

Vergeet de Pyga Oneten niet!

freeko

Bericht door freeko » za okt 13, 2012 2:44 pm

Ik weet dat de veerweg van een 29er niet met die van een 26er te vergelijken is.

Maar mijn huidige bike heeft 160 mm veerweg en ik wil graag iets wat minstens overeenkomt...kwa gevoel dan...

Zoals ik al vertelde moet het een allrounder worden,dus wat extra veerweg voor het ruigere werk lijkt mij niet verkeerd.Voor het idee: de megavalanche track moet er mee te rijden zijn....

Die Pyga is een mooie bike,denk alleen nogal exclusief en lastig te vinden.Tevens lijkt mij 110mm toch echt te weinig...

Op mtb.nl wezen ze me op de Kona Satori....bracht me toch ook aan het denken...

Op dit moment ben ik in onderhandeling met de persoon die de Intense aanbied op tweedehands.be.Op zich een mooie fiets alleen zit er een verkeerde vork in.Deze heeft 120mm en met een 140/150 mm komt de geo toch beter uit voor mij.Betekent dus dat ik er een andere vork bij moet zoeken.Even afwachten wat daar uit gaat komen dus.

Een Foes of Santa Cruz als complete nieuwe fiets aanschaffen gaat waarschijnlijk sowiezo veel te duur worden.In dat geval zou ik een frameset moeten kopen en die geleidelijk aan op gaan bouwen.

Als we voor een nieuwe complete fiets moeten gaan dan zou het tussen de Transition,de Specialized en de Cube gaan.De Cube kan ik hier in mijn woonplaats bestellen,de Transition is bij Go-Cycle in Duitsland niet duur als frameset te verkrijgen.Ik weet zo niet waar ik de Specialized voor de beste deal zou kunnen vinden.

Het mooiste zou zijn als er ergens een keer een testdag was waar je een keer wat verschillende modellen aan de tand kon voelen,als je all reviews een beetje na-leest merk je toch dat er veel verschillende meningen zijn.Iedereen stelt andere eisen aan een fiets dus heeft ook iedereen een andere mening.

Mocht iemand nog ergens een mooie 29er met meer dan 130mm veerweg weten te staan dan hoor ik het graag.Ik woon zelf in het oosten van het land,in de buurt van Enschede.Hier in de regio zijn helaas niet veel fietsenzaken(ik geloof geneen)die het type fiets wat ik zoek in de winkel hebben staan.

Sneeck

Bericht door Sneeck » za okt 13, 2012 3:47 pm

Banshee Prime.

=Pashley=

Bericht door =Pashley= » za okt 13, 2012 3:51 pm

Mooie fiets voor die prijs die Tracer! en een andere vork is snel geregeld, niet?

Verder lees je veel goede dingen over die Bandit. Ik zag er laatst nog een te koop, helaas maar een M dus waarschijnlijk te klein voor je... http://www.velovert.com/annonce/291194/ ... -bandit-29
Heeft ronde wielen

Lars TB

Bericht door Lars TB » za okt 13, 2012 9:36 pm

Cube doet echt niet onder voor het rijtje amerikanen, daarbij zeer betaalbaar en mocht 'ie echt niet bevallen, is hij ook zo weer verkocht zonder al te groot verlies.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » za okt 13, 2012 10:03 pm

dikke fietsen allemaal!
Chmod schreef:De veerweg van een 29'er moet je niet vergelijken met die van een 26inch bike.
Ik ben het hier niet mee oneens. Drops en sprongen worden niet kleiner als je met grote wielen rijdt.
Qua grip, gerammel op sten en door kuilen én tijdens technisch klimwerk maakt het wél verschil.

Overigens rijd ik zelf op een Trek Rumblefish. "Slechts" 120mm veerweg, maar bevalt mij prima. Voor jou wellicht wat aan de lichte kant.

overigens staat er hierhttp://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php ... rumblefish een te koop in xl

fucalot

Bericht door fucalot » zo okt 14, 2012 8:40 am

commencal meta am
Afbeelding

fucalot

Bericht door fucalot » zo okt 14, 2012 8:41 am

salsa horsethief
Afbeelding

fucalot

Bericht door fucalot » zo okt 14, 2012 8:46 am

ben ook al lang op zoek en die Kona blijf ik geweldig mooi vinden (raw in prototype)
Afbeelding

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » zo okt 14, 2012 9:07 am

freeko schreef: Als we voor een nieuwe complete fiets moeten gaan dan zou het tussen de Transition,de Specialized en de Cube gaan.De Cube kan ik hier in mijn woonplaats bestellen,de Transition is bij Go-Cycle in Duitsland niet duur als frameset te verkrijgen.Ik weet zo niet waar ik de Specialized voor de beste deal zou kunnen vinden.

Welke Specialized heb je het nu over?
De Stumpjumper ?
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

freeko

Bericht door freeko » zo okt 14, 2012 10:23 am

Stumpjumper FSR Comp Evo 29..

Sneeck

Bericht door Sneeck » zo okt 14, 2012 3:23 pm

nee nee nee, dit is hem. meerdere drop outs voor verschillende naven en "flip chips" om de geo iets te veranderen: 67,5 68.0 of 68.5 graden balhoofd. 130 mm veerweg, lijkt mij genoeg om de mega mee te kunnen rijden. INA lagers in de achterbrug en taperd balhoofd.

Afbeelding

het is dat ik geen fan ben van 29'ers anders wist ik het wel :bounce: :dribble: :inlove:

freeko

Bericht door freeko » zo okt 14, 2012 8:18 pm

Bij de Tracer op tweedehands.be: http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... qq=intense. moet er een andere vork in.Zit nu een 120 mm in en het frame is uitgedacht voor een 140mm.De balhoofdhoek wordt mij te steil met een 120mm vork.Dat betekent dus dat de kosten voor een nieuwe vork nog een keer bij de vraagprijs op komt.Dan kom ik al ruim over de 3000 euro voor die fiets.Lijkt mij nogal duur voor een tweedehands,ongeacht of hij er maar 25 km mee gereden heeft.(wat ik sowiezo een vreemd verhaal vind.)

Wat is jullie mening hier over?...Is de prijs realistisch?

suri

Bericht door suri » ma okt 15, 2012 9:02 am

Als je echt veel ruig werk gaat rijden zou ik kiezen voor de Prime, bandit of yeti SB 95.

Ze hebben al drie een kortere chain stay en dat maakt het net iets speelser en bovendien hebben ze al balhoofdhoeken rond de 68 graden.

Ga je meer all mountain rijden dan zou ik overwegen de SC tallboy LT, intense spider 29 comp carbon (geo ziet op papier goed uit), RIP 9 (zeker de RDO die volgend jaar uitkomt indien geld geen rol speelt) of de Turner sultan (DW link en veel lovende recensies over Turner).

Kijk zeker ook eens naar de Pyga oneten! Voor Nederlandse begrippen tot all mountain bereik ruim voldoende.

Ga niet een 29er met een 26er vergelijken. De wielen maken een enorm verschil qua rijeigenschappen.

Ik denk dat de geo belangrijker is dan de veerweg. Iets minder veerweg betekent vaker een levendiger fiets en laten we eerlijk zijn hoeveel procent van de tijd heb je echt zo veel travel nodig?

pieterp

Bericht door pieterp » ma okt 15, 2012 9:31 am

Ik was ook op zoek naar een allrounder en mijn keuze is op de Pyga OneTen29 gevallen.
Al de rest is overkill voor toertochten/ritten in de Ardennen (rondje rond de kerk).

Een allrounder is een compromis en dan moet je toch steeds kiezen naar een bepaald soort gebruik, bij mij is het dan meer naar gebruik voor all mountain/trail gericht dan naar enduro.

Verder kan de afmontage ook veel verschil maken:
- wielen en banden
- stuurpenlengte, stuurbreedte

freeko

Bericht door freeko » ma okt 15, 2012 11:22 am

Mijn Nomad is met zijn 160mm veerweg voor Nederland en het "rondje om de kerk" ook overkill,maar dat neem ik voor lief,in de Alpen ben ik blij dat ik 160 mm heb.Dus rond de 130/140 mm lijkt mij ok.

Die Pyga is zeker wel erg mooi,wat kost die als complete fiets en waar koop je die?

Op dit moment ziet het er naar uit dat het de Intense gaat worden.De verkoper houd de 120 mm vork en doet een X bedrag van de prijs af.In dat geval moet ik dus alleen even een 29er vork met min. 140 veerweg zien te scoren.

pieterp

Bericht door pieterp » ma okt 15, 2012 1:07 pm

De pyga is enkel frame only te verkrijgen (1799, Bikeboutique).

Voor een 29er zijn er tot nu toe enkel standaard vorken met maximum 140mm veerweg.
De Fox F34 lijkt me voor jou de beste keuze, Rock Shox heeft ook een 140mm Revelation 29er (helft van de prijs van de F34).

freeko

Bericht door freeko » vr okt 19, 2012 10:44 pm

We komen dichterbij...........

De overblijvers:

De Intense Tracer kan ik overnemen voor 2000 zonder de voorvork,moet ik dus een vork bij kopen en kom ik totaal op ongeveer 2700€ uit.Heb dan geen nieuwe fiets en geen garantie(voor zover ik weet gaat de garantie niet over op een andere koper?).Vind deze wel één van de mooiste,maar misschien ben ik wel bevooroordeeld omdat ik nu een Santa Cruz Nomad heb en de frame's nogal op elkaar lijken.

Ik bentoch maar gaan kijken naar de Kona Satori en die begint me toch steeds meer te trekken.In het wit vind ik deze zeker ook mooi ogen.Deze is te koop bij Barracuda voor 2195€.Veel bike voor weinig geld lijkt me en eventueel later nog wel te upgraden mocht dat nodig zijn.

De Transition kan ik als frame+demper+balhoofd+wielen vinden voor 1690€,moet dan de rest er nog bij kopen en zelf samenbouwen.Op wat voor bedrag je dan uitkomt is moeilijk te schatten.Als complete fiets kan ik 'm vinden voor 3900€.Persoonlijk vind ik het prijsverschil met de Kona erg groot.Kwa geometrie en als je de reviews leest komen de Kona en de Bandit erg overeen.

De laatste is de Cube Super HPC 140.Deze zal rond de 3000€ uitkomen.Persoonlijk vind ik dit de minst mooie fiets.Hij is wel de lichtste van het stel en waarschijnlijk kan ik deze wel eerst testrijden.

Ik zit zelf te twijfelen tussen de Intense en de Kona.Het moet een allrounder zijn die meer neigt richting het afdalen/fun hebben.Wat is de balhoofdhoek van de Intense met een 140mm vork? Het VPP systeem bevalt me wel en heb geen ervaring met de horst-link van de Kona.Het merk Intense spreekt mij meer aan maar de Kona lijkt me wat speelser.En zou er veel verschil zitten tussen het gewicht van deze twee?

Het nadeel is dat je in Nederland niet de mogelijkheid hebt alle fietsen een keer te testen,dan was ik er zo uit denk ik....nu moet je een "blinde"keuze maken,dat maakt het nogal lastig.

freeko

Bericht door freeko » do okt 25, 2012 2:10 pm

De overblijver:

Kona Satori......de meeste bike voor het minste geld,en komt overal goed uit de tests....nu nog kijken waar we die het gunstigst kunnen vinden.Mag gerust een 2012 model zijn.

Afbeelding

Afbeelding

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do okt 25, 2012 4:38 pm

Kmoet zeggen dat ik hem in RAW wel stukken beter vind smoelen dan mèt lak......
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

fucalot

Bericht door fucalot » do okt 25, 2012 9:41 pm

illuminatastigmata schreef:Kmoet zeggen dat ik hem in RAW wel stukken beter vind smoelen dan mèt lak......
Mij viel ie ook flink tegen na de proto-foto's, alhoewel het ook voor een groot deel aan de afmontage ligt.

benhermans

29am'er

Bericht door benhermans » vr nov 09, 2012 10:32 am

Hey, Ik heb een tijdje rondgereden op een nomad en ben nu overgeschakeld op de tallboy ltc. Kan je vertellen dat die minstens even lekker bergaf gaat als de nomad, en bergop een stuk sneller. Er zit een 34 14mm fox in en veerweg is meer dan voldoende voor het brutere werk.

freeko

Bericht door freeko » za nov 10, 2012 8:26 am

Straks de Satori ophalen....yessss

fucalot

Bericht door fucalot » zo nov 11, 2012 9:09 pm

mijn horsethief is ook geleverd, morgen ophalen bij de buren...

Plaats reactie