Enduro met een 29er
Moderator:Beheerders
Heeft er iemand hier ervaring met enduro rijden met een 29er?...
Ik ben wel eens benieuwd naar hoe een 29er zich gedraagt bij het groffere afdalingswerk en zodra het nogal technisch wordt.(krappe bochten en zo).
Kan je met een 29er nog uit de voeten in een bikepark(zeg maar de DH van Winterberg,die is nu ook prima te doen met m'n Nomad)
Zou b.v een Megavalanche met een 29er goed te rijden zijn?
En welke 29er zou dan echt gechikt zijn voor het ruigere werk?Ik zou het liefst toch rond de 160 mm veerweg houden maar kan zo geen 29er vinden die dat heeft...
Ik ben wel eens benieuwd naar hoe een 29er zich gedraagt bij het groffere afdalingswerk en zodra het nogal technisch wordt.(krappe bochten en zo).
Kan je met een 29er nog uit de voeten in een bikepark(zeg maar de DH van Winterberg,die is nu ook prima te doen met m'n Nomad)
Zou b.v een Megavalanche met een 29er goed te rijden zijn?
En welke 29er zou dan echt gechikt zijn voor het ruigere werk?Ik zou het liefst toch rond de 160 mm veerweg houden maar kan zo geen 29er vinden die dat heeft...
Alles kan...
Maar ik ben benieuwd waarom dan?
Ik rij al dik 4 jaar naar tevredenheid op een On One 29", maar voor mijn buitenland fiets heb ik toch bewust voor 26" gekozen vanwege de lol/levendigheid.
In sommige situaties zal 29 voordelig zijn, in andere wat minder.
Maar als je ziet hoe hard de snelle mannen naar beneden knallen op een 5 a 6" 26" , zit er nog meer dan genoeg reserve in de fiets.
Het poppetje erop zal toch het verschil moeten maken.
Maar ik ben benieuwd waarom dan?
Ik rij al dik 4 jaar naar tevredenheid op een On One 29", maar voor mijn buitenland fiets heb ik toch bewust voor 26" gekozen vanwege de lol/levendigheid.
In sommige situaties zal 29 voordelig zijn, in andere wat minder.
Maar als je ziet hoe hard de snelle mannen naar beneden knallen op een 5 a 6" 26" , zit er nog meer dan genoeg reserve in de fiets.
Het poppetje erop zal toch het verschil moeten maken.
Re: Enduro met een 29er
29"wiel, + 160mm veerweg, + balhoofd met voldoende lengte om dat allemaal een beetje in bedwang te houden? Zie dat maar eens in een aantrekkelijk ogende fiets te gieten met het stuur op een redelijke hoogte zodat je het ook nog in volume verkocht krijgtfreeko schreef:Ik zou het liefst toch rond de 160 mm veerweg houden maar kan zo geen 29er vinden die dat heeft...
/Marten
Re: Enduro met een 29er
Inderdaad...marten schreef:29"wiel, + 160mm veerweg, + balhoofd met voldoende lengte om dat allemaal een beetje in bedwang te houden? Zie dat maar eens in een aantrekkelijk ogende fiets te gieten met het stuur op een redelijke hoogte zodat je het ook nog in volume verkocht krijgtfreeko schreef:Ik zou het liefst toch rond de 160 mm veerweg houden maar kan zo geen 29er vinden die dat heeft...
Brrrrr

En slechts 6", dus niet de 160 die je vraagt.
Misschien even op MTB.nl vragen, dan ben je binnen een minuut overtuigd...freeko schreef:Owkeej....over de hoogte had ik inderdaad niet nagedacht.....
Maar voor de rest???...Een Niner heeft toch wel 140 mm....heeft er iemand ervaring hoe een 29er rijd op technische afdalingen?

Of klokkie hier.
Maar denk dat je het toch echt moet gaan proberen, het rijdt vooral anders, en dat moet je maar net liggen.
Bij Akkermans geen Sultan ritje te regelen?
Willem (toch?) hier heeft trouwens ook een dikke 29 Salsa waarmee hij naar de Alpen is geweest, staat een heel verslag van.
Ja, en conclusie voor mij is dat het allemaal perfect gaat.Brum. schreef: Willem (toch?) hier heeft trouwens ook een dikke 29 Salsa waarmee hij naar de Alpen is geweest, staat een heel verslag van.
Aleen op vanaf s3 (zie singletrail-skala.de) en hele strakke bochten met "umsteigen" (achterwiel omhoog) is 26" allemaal net wat wendbaarder.
Downhill is voorlopig nog exclusief 26" , daar wordt wel geexpermimenteerd, maar nog niemand op een 29" tijdens worldcup.
Zoek op youtube en vimeo op tallboy en je ziet serieuze afdalingen

Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
Het is wel een HT en heeft maar 120mm veerweg: Kona Honzo
http://www.konaworld.com/gravity_hardta ... tent=honzo
Ik heb er gister even een rondje op gereden en was echt verrast!
Ik had totaal niet het gevoel dat hij moeite had met krappe bochten, zelf op een stukje met balken (northshore) van ongeveer 15cm breed makkelijk te rijden.
Kona plaats de Honzo dan ook in hun Gravity collectie met als gebruik AM.
http://www.konaworld.com/gravity_hardta ... tent=honzo
Ik heb er gister even een rondje op gereden en was echt verrast!
Ik had totaal niet het gevoel dat hij moeite had met krappe bochten, zelf op een stukje met balken (northshore) van ongeveer 15cm breed makkelijk te rijden.
Kona plaats de Honzo dan ook in hun Gravity collectie met als gebruik AM.
Laatst gewijzigd door nonsens op ma apr 02, 2012 7:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.