gezocht nieuwe AM/Enduro

Over klimmen en afdalen met redelijk wat veerweg.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
nonsens
gezocht nieuwe AM/Enduro

Bericht door nonsens » zo mar 04, 2012 6:15 pm

Vandaag tijdens een heerlijke rit kom ik er achter dat er een scheur in het aluminium frame van mij net ge-update Scott Ransom zit. :-{ :-{ :-{

Ik heb de bike een half jaar geleden via dit forum overgenomen, dempers laten reviseren, lagers vervangen kleine kraakjes en piepjes verholpen.

Vandaag was slechts de tweede keer dat ik er mee had kunnen rijden...... ik denk dat ik hem met scheur heb gekocht voor maar liefst €1200,- :-{ :-{ reparatie koste daarbij opgeteld kom ik op zo'n € 1700,-

Dit heeft mij doen besluiten nooit meer tweedehands te kopen en alleen nog nieuw.
Naast mijn Scott heb ik ook nog een Specialized Stumpjumper FSR 2007, deze gaat ook de deur uit.
Omdat ik anders geen nieuwe fiets kan bekostigen.

Wat ik nu eigenlijk zoek is een fiets die precies tussen de Scott Ransom en de Stumpjumper in zit.
Ik wil er voornamelijk All Mountain/Enduro mee rijden maar ook op de NL routes mee kunnen spelen
(snelle rondentijden ben ik niet van)
Toertochten als BBC en Limburgs mooiste wil ik er ook mee kunnen rijden.

Mijn Stumpjumper vind ik eigenlijk iets te iel en de Scott was wel heel zwaar (16kg)

- Min 150mm veerweg
- rond de 13 kg
- redelijk afgemonteerd
- prijs tot €2000,-
- Voor April leverbaar in maat L/XL

In begin April staan er een aantal trips en Enduro wedstrijden gepland waar ik graag met een nieuwe bike aan mee doe :D

graag advies; Naar welke fiets moet ik volgens jullie kijken en wat zijn de mogelijkheden in zo'n korte tijd?

mogelijke opties zijn:
GT force
http://www.gtbicycles.com/2012/bikes/mo ... -force-3-0
voor €1750,- bij almountainbike.nl met een levertijd van een week. Deze is wel wat minimaal afgemonteerd.
Maar ik kan nog €250 meer betalen en onderdelen beter af laten monteren. of Sram x9 en juicy 7 over zetten van mijn Scott.

Canyon Nerve AM
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... tml?b=2564
Direct leverbaar en goed afgemonteerd maar natuurlijk niet zo sexy als de GT.

Rose Uncle Jimbo 2
http://www.rose.nl/artikel/rose-uncle-j ... aid:551792
Lijkt me wel een goeie afmontage maar hoe betrouwbaar is Rose, en heeft het zelfde probleem als Canyon...niet zo sexy als de GT.

YT:
http://www.yt-industries.com/shop/index ... t&info=210
http://www.yt-industries.com/de/bikes-2012/wicked-160/

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door nonsens op zo mar 04, 2012 6:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » zo mar 04, 2012 6:25 pm

Probeer de YT maar eens of anders de Canyon ga je van allebei geen spijt krijgen!
What goes up must come down(hill)

nonsens

Bericht door nonsens » zo mar 04, 2012 6:32 pm

YT heeft geloof ik alleen wat problemen met levertijden, ga ze morgen eens bellen met
de vraag hoe snel ik hem kan hebben.

Hebben jullie nog andere opties?

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » zo mar 04, 2012 6:37 pm

Specialized Enduro of Stumpjumper Evo, Trek Remedy of Slash de La Pierre Zesty of Spicy etc etc weet alleen de prijsen niet uit mn hoofd!
What goes up must come down(hill)

Moos273
Contacteer:

Bericht door Moos273 » ma mar 05, 2012 5:12 pm

Heb net de vaste route van Heerlen gereden met de Force 1.0 van dit jaar. En vorige week heb ik m Filthy Trails laten zien... Voor allebei een geweldige fiets! Kan gewoon niks op tegen het I-drive systeem. Klimt niks minder dan mn carbon Zaskar en je hebt de hele rit een dikke smile op je gezicht... vooral naar beneden! Top-Enduro fiets!

Houding is ook echt lekker. Niet net of je onderuit zit op een sofa zoals bij een "echte" freerider en ook weer niet met je neus op het voorwiel zoals een xc-fiets.
Keep on FijnFietsen.nl

nonsens

Bericht door nonsens » di mar 06, 2012 12:20 am

Moos273 schreef:Heb net de vaste route van Heerlen gereden met de Force 1.0 van dit jaar. En vorige week heb ik m Filthy Trails laten zien... Voor allebei een geweldige fiets! Kan gewoon niks op tegen het I-drive systeem. Klimt niks minder dan mn carbon Zaskar en je hebt de hele rit een dikke smile op je gezicht... vooral naar beneden! Top-Enduro fiets!

Houding is ook echt lekker. Niet net of je onderuit zit op een sofa zoals bij een "echte" freerider en ook weer niet met je neus op het voorwiel zoals een xc-fiets.
@Moos273 Klinkt goed! ik val alleen toch wel erg over de afmontage van de Force 3.0 (mijn budget laat geen 1.0 toe) :D Alles Deore en een Voorvork met Coil :(
De iets betere afgemonteerde 2.0 is dan alweer €1000,- duurder :shock:

Eind deze week ga ik een beslissing nemen; een nieuwe fiets zo welke? Geeft Scott me nog garantie? of ga ik dit seizoen alles op mijn Stumpjumper fsr 2007 doen en koop ik
volgend jaar iets met een wat ruimer budget.

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » di mar 06, 2012 12:02 pm

@Nonsens: Op CRC staan ook nog wat Yeti 575 Carbon frames (uit 2008 en 2009) nieuw, voor +/- 1000e. Als je toch nog alle onderdelen hebt van je kapotte bike misschien ook nog een optie? :)

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » wo mar 07, 2012 6:53 am

Kennis van me heeft ook zo'n Force.
Heeft wel HEEL VEEL onderhoud nodig dat I-drive systeem.
Als je veel in de drek rijdt en je kan niet goed tegen een krakende fiets zou ik er vanaf blijven.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Moos273
Contacteer:

Bericht door Moos273 » wo mar 07, 2012 7:01 am

illuminatastigmata schreef:Kennis van me heeft ook zo'n Force.
Heeft wel HEEL VEEL onderhoud nodig dat I-drive systeem.
Als je veel in de drek rijdt en je kan niet goed tegen een krakende fiets zou ik er vanaf blijven.
Hoe oud istie Force? Het oudere systeem is idd wel onderhoudsgevoelig. Maar het onderhoud aan de nieuwe I-Drive is wel héél simpel. En doe je t goed dan kraakt ie ook niet.
Keep on FijnFietsen.nl

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » wo mar 07, 2012 7:05 am

Moos273 schreef:Hoe oud istie Force?
Die is inderdaad al wat ouder,2008 gok ik.
Dus niet de heel oude I-drive maar in veersystemen is 4 jaar wel oud inderdaad.
Ik weet echter niet of de I-drive ondertussen alweer is verbeterd.
Ik weet wel dat hij recent heel het systeem(links etc.)heeft moeten vervangen omdat het''opgesleuteld''was door het vele demonteren en monteren omdat het continu kraakte.....

dirty sanches

Bericht door dirty sanches » vr mar 09, 2012 4:26 pm

Ik zou toch noch eens overwegen of je niet 2de hands zou kopen.
Want met een 301 van liteville kun je hardcore am rijden. maar de low country marathon in houufalize is ook geen enkel probleem. fiets er zelfs mee naar mijn werk. is 120 km retour. en je kan relatief goedkoop de veerweg achter aanpassen. stop je voor een talas achtige vork in! en je bent van alle markten thuis. En het allergrootste voordeel, de service/garantie. ongekend. het frame heeft de garantie, en niet de eigenaar. heb de mijne op ebay in duitsland gekocht! en er was een probleempje met het lager in de boven buis, frame opgestuurd, en na 1.5 week stond die weer op de stoep met het duurste lager wat syntace verkoopt. en alles gratis.heb door gebruik van de verkeerde loctide de schroefjes van de kabel geleiders verneukt, een mailtje! hele nieuwe set gekregen. zonder vragen.
betere service ben ik nog niet tegen gekomen.
en als de 301 niet heftig genoeg is, heb je ook nog de 601.
ps de mijne was dus ook 2de hands
werk zelf bij defensie en heb veel buitenland gezien! van de woestijn bij dubai tot st maarten en ongeveer alles aan de noord/oostzee. en ook wel de hele middelandse zee. fiets heeft me niet 1 keer in de steek gelaten, en onderhoud is niet mijn sterkste punt. hoop dat je hier wat aan hebt.

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » vr mar 09, 2012 11:19 pm

Ook Nicolai kent framegarantie en dus niet de eerste eigenaar alleen.
Heb zelf een Helius AM waar ik zeer blij mee ben als allroundert.

alain

Bericht door alain » za mar 10, 2012 6:47 am

Ik ken iemand die een Nicolai wilde verkopen om een 301 in huis te halen.
Maar niemand was geinteresseerd in die Nicolai dus houdt hij 'm maar bij.
En als die 'iemand' een xc tochtje organiseert dan brengen er velen kniestukken mee ;)

Ik heb ook een 301 (een MK7), sinds vorig jaar heb ik er een -2° balhoofd in gezet en nu rijdt die gewoon super(der) voor mij.

nonsens

Bericht door nonsens » za mar 10, 2012 10:15 am

Scott wil helaas niet meewerken, het frame is vijf jaar oud en dus zit er geen garantie meer op.

Maar er is hoop! via de oude eigenaar (thanx man!) van de Ransom kan ik aan een ander frame komen en ga dan alle parts overzetten.

Ook zit ik te denken om er meteen een andere voorvork in te plaatsen, heeft iemand ervaring met een SR Suntour durolux? ik weet dat de Epicon een goeie vork is voor weinig maar over de Durolux is weinig bekend.
Wat zijn andere mid- budget voorvorken met tapered HT en 160mm veerweg?

Plaats reactie