Heb een aantal vraagjes ten aanzien van mijn fiets (surly ogre). Ik heb de fiets nu opgebouwd met Vbrakes en een derailleur. Ik heb naast deze ogre ook nog een Idworx OR (dus met rohloff en magura firmtech).
Vorige week ergens in Stroe een atb-rit gereden met de Ogre, ging op zich prima, alleen het schakelen geeft een enkele keer chainsuck. Bovendien kraakt de ketting door al het zand. Het remmen met de vbrakes is ook niet al te strak, zand en vuil op de velg geeft gepiep en geschuur en daarmee een onzeker gevoel. De Idworx heeft in modderige omstandigheden toch wel een voordeel met firmtech en rohloff. Maar ja, rohloff fietst naar mijn gevoel ietsje zwaarder en een zwaar achterwiel stuitert minder vloeiend (gevoelskwestie). Bovendien is de OR 26", en met mijn lengte en gewicht vind ik een 29'er toch net even iets prettiger, vooral op die lange rechte wegen in de Rockies. Bovendien onder goede droge omstandigheden lijkt het net alsof een derailleur gewoon efficienter fietst (elke trap is raak). Gevoelskwestie, ik weet het, maar toch ik begin dus iets te twijfelen en ik heb budget om mijn afmontage van de Surly te verbeteren. Maar om de Ogre nu te verbouwen met een rohloffwiel en Hope schijfremmen gaat misschien ook wat ver.
Mijn vraag: is er met simpele aanpassingen veel te verbeteren ten aanzien van het remmen en schakelen. Is die velo-orange crankset niet gewoon wat teveel van het goede? 48-36-24T icm met 11-34 9sp cassette. Klein-klein levert dan 24-11, dat is vragen om problemen. Is dat de oorzaak van chainsuck? Of moet ik de ketting iets inkorten zodat ie wat strakker blijft in geval ik terugschakel van 36 naar 24? Zit ook te denken om om te bouwen naar 1x10sp, zoals Mike Hall..... of anders een normaal double atb-crank (2x10 ipv 3x9). De 1x11 van SRAM vindt ik te duur. Mike Hall fietste met een XTR achterderailleur (RD-M986-SGS Shadow Plus), zou dat een goede verbetering zijn ten opzichte van mijn simpele Deore XT derailleur? En in hoeverre bepaalt de achterderailleur de chainsuck?
Ten aanzien van het remmen: er zitten nu LX vbrakes onder met standaard shimano remblokken. Zijn Koolstop Salmon remblokken veel beter, is daarmee het gepiep ten einde?
Voor de rest niet zo ontevreden met de Ogre, de fiets is wel wat zwaar qua gewicht (16kg inclusief frametassen, pomp, reserveband en pedalen), maar goed, dat ben ik zelf ook (95kg).
Hier een plaatje van de Ogre:

Aanvullend enkele vragen t.a.v. mijn packlijst, voor wat betreft het nachtrijden. Is het aan te raden een Lupine (2800lumen) aan te schaffen, icm met een edelux voorlamp? Of is een Petzl Nao al genoeg in de praktijk (355 lumen)? Heb een Son-naafdynamo (niet op foto), dus een Petzl Nao zou wellicht makkelijk zijn om onderweg middels de son-dynamo op te laden
Laatste vraag: what about the banden? Iemand een bandentip? Heb in 2010 de GDMBR gereden met Marathon Extreme, maar die haalden het einde niet.
Mondial? Big Ben, Smart Sam Plus? Welk profiel, welke breedte?
Slijtage en duurzaamheid zijn van belang op de TDR, veel steenslagwegen en rotte afdalingen waar je banden van willen slijten, dus liever geen racing ralph.
Morgen maar de setup weer even testen in Zeddam, hopelijk droge omstandigheden.