Tour Divide Race 2019 (voorbereidingen)

Voor woon-werk verkeer op een snelle fiets en light camping.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
GDABW

Bericht door GDABW » di dec 31, 2013 12:21 am

marten schreef: ik zou die Ogre een vermageringskuur geven en met derailleurs gaan. Wat subtiel verschillende verzetten bij elkaar gaan verschil maken als je in je ligstuur hangt, De grote stappen in de Rohloff zijn dan irritant. Die voorderailleur moet toch manieren bij te brengen zijn, desnoods met andere bladen (TA, Blackspire) en een Jumpstop
Tja, vermageringskuur, maar hoe? Heb je verfrissende ideeën? Nieuwe voorvork? De huidige weegt 1,4kg. Dus daar win je hoogstens 600gram mee. Voor de rest wil ik de fiets wel zo houden. Lekker degelijk..... en zolang ikzelf elke dag van de week nog 10kg overgewicht meezeul, kan ik beter nog ietsje aan mezelf werken. De packlijst komt later nog wel eens aan de orde, daar zal ook nog wel wat te winnen zijn. Maar aan de fiets kan ik weinig bedenken eerlijk gezegd, tenzij je een lichter crank kiest met minder voorbladen en het ligstuur skipt en de voorvork korter afzaagt. Lichter pompje, lichtere bi/bu-banden..... allemaal dilemma's die ik nog even wil uitstellen.

Die Jumpstop van N-Gear ziet er een stuk beter uit dan dat dingetje van Rose Versand die ik er op heb zitten.

hier een detailopname van mijn situatie.
Afbeelding

De Jumpstop ziet er robuuster en degelijker uit, lijkt de ketting beter op te vangen
http://www.gravelbike.com/?p=348
Afbeelding

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di dec 31, 2013 11:08 am

Ik zou andere bladen monteren (TA voor goed schakelen) en daarbij een derailleur nemen met een wat sterkere veer, zoals Shimano en SRAM ze tegenwoordig hebben. Meer spanning is minder kleven van de ketting.

Stalen Surly zijn inderdaad geen schakelbladen, moet je ook niet willen denk ik,

Reed meneer Desmedt ook niet met een Rohloff? Ja zeker! Rohloff heeft inderdaad wat minder mogelijkheden qua verzetten (soms) met mss wat grotere stapjes, maar je krijgt er ook wat zekerheden voor terug. Waaronder geen chain suck. En een klap gewicht in je achterwiel. Maar om die mooie fiets nu weer helemaal om te bouwen..

Mooie fotoos had je trouwens gepost, echt super mooi! Krijg je spontaan zin van om te gaan fietsen..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

GDABW

Bericht door GDABW » di dec 31, 2013 12:04 pm

JJ schreef:Ik zou andere bladen monteren (TA voor goed schakelen) en daarbij een derailleur nemen met een wat sterkere veer, zoals Shimano en SRAM ze tegenwoordig hebben. Meer spanning is minder kleven van de ketting.
Ik heb nu een simpele XT Dual Pull Top Swing erop zitten, FDM770M6
http://www.rose.nl/artikel/shimano-deor ... aid:221478
Een voorderailleur met een capaciteit van 22T...... Mijn Velo Orange Triple heeft een omvang van 48-24=24T.... zou het daar ook aan kunnen liggen? Is het kleinste blad niet gewoon te klein?

Een TA Zelito dan maar? 28T?
http://www.specialites-ta.com/gb/plateau-zelito.html

Het schakelen van de 36 naar 48 geeft geen problemen, zal ook komen omdat je dan op snelheid bent en zonder kracht kunt schakelen (wat beter/rustiger schakelt). Van 36T naar 24T is een probleem bij modder/bijna-stilstand/kracht-zetten-op-de-pedalen.

Overigens ik kom op de site van Rose nergens voorderailleurs tegen met een capaciteit van 24T.... ontwerpfoutje van VO?
Aan de andere kant, die VO triple is natuurlijk ook geen mtb-crank..... meer een mooi blingbling wegcrank, voor schone wegen om over te flaneren.

willem12

Bericht door willem12 » di dec 31, 2013 1:03 pm

Het kleinste blad is niet te klein, het grootste te groot. Maar ik val in herhaling. Alle mtb derailleurs zijn ontworpen voor 44-22.

Waarom zit die ligsteun op eigen voorbouw? Voor de rug?

Geef jezelf nog maximaal 2-3 weken de tijd om ontwerp aan te passen. Daarna proefrijden en shakedowns om alle fouten tijdens gebruik er uit te halen. Ik heb nog wel een track voor een wat langere tocht :)
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

marten

Bericht door marten » di dec 31, 2013 1:33 pm

GDABW schreef: Overigens ik kom op de site van Rose nergens voorderailleurs tegen met een capaciteit van 24T.... ontwerpfoutje van VO?
8sp XTR had een capaciteit van 26 tanden

Gewichtsbesparen in de fiets: Rubber is zwaar, dus kijk kritisch naar je binnenbanden, je neemt ook een paar reserve mee dus dat scoort dubbel. Buitenbanden varieren ook, dikke noppen lijk je niet nodig te hebben

Die stuurconstructie is leuk verzonnen maar er zit natuurlijk erg veel dubbel in.
/Marten

Pino

Bericht door Pino » di dec 31, 2013 3:05 pm

Standaard XT-aandrijving erop. Kun je overal wisselen als het versleten is.

marten

Bericht door marten » di dec 31, 2013 3:22 pm

Pino schreef:Standaard XT-aandrijving erop. Kun je overal wisselen als het versleten is.
De luxe Shimano MTB groepen zijn ontwikkeld voor mountainbikes, ie fietsen die doorgaans niet verder komen dan een uurtje lopen naar de auto. :roll:

De VS is een raar land, hoogtechnologische steden maar vooral heel veel derde wereld ertussen. Op de GDR zou ik niet te veel op fietsenmakers rekenen
/Marten

willem12

Bericht door willem12 » di dec 31, 2013 4:23 pm

Er zitten minimaal twee goede fietsenzaken op de route. Me dunkt dat die een gezonde voorraad middenbladen, 29" licht lopende banden, kettingen en Shimano buitenboord lagers hebben, en natuurlijk nog wat remblokjes.

GDABW

Bericht door GDABW » di dec 31, 2013 5:26 pm

willem12 schreef:Het kleinste blad is niet te klein, het grootste te groot. Maar ik val in herhaling. Alle mtb derailleurs zijn ontworpen voor 44-22.

Geef jezelf nog maximaal 2-3 weken de tijd om ontwerp aan te passen. Daarna proefrijden en shakedowns om alle fouten tijdens gebruik er uit te halen. Ik heb nog wel een track voor een wat langere tocht :)
Met andere woorden de ketting is te lang?
Zonet de fiets even schoongemaakt en opgehangen. Ketting opnieuw in de olie en geprobeerd de roest wat te verwijderen. Roesten gaat snel als ie twee dagen in de modder blijft hangen. Maar goed, de ketting is weer schoon en soepel, dus even testen.
Bij het terugschakelen van het middenblad (36t) naar het kleine blad (24t) blijft de ketting hangen bovenop de kettingtanden. De ketting valt dus niet meteen in de tanden. Pas als de lichtere versnellingen geschakeld zijn (dus met meer kettingspanning en iets rechtere kettinglijn) valt de ketting meteen op zijn plaats op het 24t blad. Ik weet niet wat het is, ik hoop dat de Jumpstop beter werk verricht dan mijn huidige kettingtegenhouder. Of de chainsuck daar ook mee voorkomen wordt is een tweede vraag. Gewoon nog even testen de komende weken.

Een nieuw XT crank zou ook een optie kunnen zijn. Maar dan heb ik ook een nieuwe bracketas nodig, buitenboordlagers. En nu had ik het een beetje hufterproof oldskool opgelost met een UN-55 asje.

Ik snap niet geheel waarom het buitenblad te groot zou zijn, schakelen van de 36 naar de 48 levert geen problemen, vice versa ook niet. Je bedoelt toch dat de ketting te lang is?

Tja, het ligstuur heb ik zo geplaatst om enerzijds de vorkbuis niet af te hoeven zagen en anderszijds omdat het de meest comfortabele houding is. Op mijn Cervelo P2 zit ik dieper uiteraard, maar van die fiets is de bovenbuis ook korter. De Surly heeft een atb/trekking-bovenbuis, dus iets langer dan een racefiets. Ligstuur op atb-stuur gemonteerd leverde me niet de meest lekkere houding op. Comfortabel liggen (hoog en korte afstand naar zadel) gecombineerd met sportieve houding in het atb-stuur. De straf is inderdaad extra gewicht (extra pen en extra lengte stalen vorkbuis).

Gewicht van de banden is wel een ding. Fijn soepele banden zijn sneller, maar slijten ook eerder. In Colorado zijn diverse fietsenwinkels (Salida, Steamboat Springs) dus dat zijn de laatste winkels om slijtage onderdelen te vervangen alvorens het ruige New Mexico begint. Daar zijn de slechtste wegen en de minste fietswinkels.

Schwalbe Big Bens? zou dat wat zijn? Rolt ook lekker snel op asfalt. Waardeloos op modder, maar dat kom je sporadisch tegen.
wikken en wegen

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di dec 31, 2013 8:53 pm

GDABW schreef:
JJ schreef:Ik zou andere bladen monteren (TA voor goed schakelen) en daarbij een derailleur nemen met een wat sterkere veer, zoals Shimano en SRAM ze tegenwoordig hebben. Meer spanning is minder kleven van de ketting.
Ik heb nu een simpele XT Dual Pull Top Swing erop zitten, FDM770M6
Ik bedoel de achterderailleur. Moderne MTB derailleurs hebben een hogere veerspanning, Shimano Shadow Plus of SRAM Type 2. Je geeft al aan dat de spanning van de achterderailleur te laag is, deze derailleurs lossen dat op.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

marten

Bericht door marten » di dec 31, 2013 9:43 pm

GDABW schreef:
willem12 schreef:Het kleinste blad is niet te klein, het grootste te groot. Maar ik val in herhaling. Alle mtb derailleurs zijn ontworpen voor 44-22.

Met andere woorden de ketting is te lang?
je hangt de ketting over de grootste bladen, eindjes naar elkaar toe en nog 2-3 cm extra voor de derailleur. Maar dat kan de voorderailleur niet schelen, die ziet toch niet wat er voor ketting onder de achtervork hangt

Huidige mtb derailleurs zijn ontworpen op sprongen van 10 en 12 tanden. Dat bepaalt namelijk hoeveel hoger het volgende tandwiel is en waar dus de bulten in de kooi moeten zitten. Wijk je van de designspecificatie af dan kun je met kleine verschillen de boel vaak nog wel aanvaardbaar krijgen met wat experimenteren (de hoogte van de kooi boven het blad). Te grote verschillen kun je schudden
/Marten

GDABW

Bericht door GDABW » wo jan 01, 2014 9:03 pm

marten schreef: je hangt de ketting over de grootste bladen, eindjes naar elkaar toe en nog 2-3 cm extra voor de derailleur. Maar dat kan de voorderailleur niet schelen, die ziet toch niet wat er voor ketting onder de achtervork hangt

Huidige mtb derailleurs zijn ontworpen op sprongen van 10 en 12 tanden. Dat bepaalt namelijk hoeveel hoger het volgende tandwiel is en waar dus de bulten in de kooi moeten zitten. Wijk je van de designspecificatie af dan kun je met kleine verschillen de boel vaak nog wel aanvaardbaar krijgen met wat experimenteren (de hoogte van de kooi boven het blad). Te grote verschillen kun je schudden
De meeste Shimano crankstellen werken met sprongen van 10.... soms 8 in de laatste sprong. Mijn laatste sprong is 12. Met een kleiner voorblad (bv 44t ipv de huidige 48t) zou mijn voorderailleur wel wat kunnen zakken en kan ik mijn ketting inkorten. Zou het dan goed moeten zijn?

Anders van dezum maar aanschaffen. Triple XT 9sp crank
http://www.bike-components.de/products/ ... 0fc%20m770

Wat ook nog kan is een compleet nieuwe XT 10sp groep. Dan met double crank. Prijs is nog te overzien.
http://www.bike-components.de/products/ ... Naben.html

Hier nog een leuke DIY chainsuck protector :)
Afbeelding

PS
Iedereen de beste wensen voor 2014!

GDABW

Bericht door GDABW » vr jan 03, 2014 8:52 pm

dubbel
Laatst gewijzigd door GDABW op vr jan 03, 2014 9:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GDABW

Bericht door GDABW » vr jan 03, 2014 8:53 pm

GDABW schreef:Afbeelding
fietsen in een modderbad is een nadeel van vbrakes, remt voor geen meter als de slijtage te erg wordt. Binnenkort komen de HS33's binnen, hopelijk gaat het remmen in de modder dan beter en met minder bijgeluiden.

Afbeelding
resultaat chainsuck na een rondje atb'en in Zeddam (prachtig rondje overigens, 25km, 500hm)

Afbeelding
beetje schuren

Afbeelding
beetje autolak erover

Afbeelding
geen gezicht, dus dan maar een beetje rubber eroverheen wikkelen

Afbeelding
lekker wikkelen

Afbeelding
eindje even tijdelijk vastpinnen met tieripjes

Afbeelding
Afbeelding
montage jump-stop

Afbeelding
demontage crank, op zoek naar bramen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
slechts een paar keer gemountainbiked met dit crank, dus in aantal kilometers nog relatief weinig het kleine en middelblad gebruikt, toch hier en daar al wat sprake van wegsmeltend aluminium...... geen bramen van betekenis gevonden overigens.

Afbeelding
ketting twee schakels ingekort, gaat nog net groot-groot (48-34)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tieripjes als chainsuck protection
Afbeelding
ook een paar uitstulpingen aan de bovenkant van de buis in geval de ketting van boven naar beneden wil duiken tussen crank en liggende achtervork

Afbeelding
of het gaat werken, geen flauw idee, ik doe ook maar wat :)
Voorlopig draait ie weer als een zonnetje :)

willem12

Bericht door willem12 » vr jan 03, 2014 10:40 pm

Fiets laten afvallen... Ja ja.
Pas op met die tie-wraps en dat rubber, als je ketting er nu tussen komt dan "hapt" het in het rubber en sta je redelijk agressief stil. Ook wel bekend als over the bar of kloten-op-de-stang. Wel goed dat je het meteen repareert, mijn Big Mama ziet er op die plek uit als een krentenbaard. Hopelijk gaat het nu beter.

dader

Bericht door dader » di jan 07, 2014 11:30 am

Wat een gedoe al die modificaties, ik zou ook eens goed een 1x10 set up testen.
scheelt veel rommel en schakel problemen.
Dat moet toch kunnen? Ze doen het per slot van rekening ook singlespeed.

http://www.driven2divide.com/2013/12/09 ... -finisher/

GDABW

Bericht door GDABW » wo jan 08, 2014 9:37 am

dader schreef:Wat een gedoe al die modificaties, ik zou ook eens goed een 1x10 set up testen.
1x10, 2x10, 2x9, 1x9 en rohloff...... het zijn allemaal nog overwegingen die ik maak.

Ik heb hier inmiddels een Surly 36T (110bcd) liggen, mooi van roestvrij staal.
Dus ik zou er een 1x9 van kunnen maken.

Echter de mooi Shadow Plus derailleurs zijn weer in 10speed..... en het Surly blad is 9sp.

Resteert de vraag of:
1) Is de 10sp Shadow Plus compatibel te maken met een 9 speed cassette?
2) Of is het Surly blad te combineren met een 10sp ketting?
3) Zijn er mooie RVS singlespeed (110bcd) bladen te koop geschikt voor 10sp?

Kan een Jtek Shiftmate een oplossing geven?
of kun je een shadow plus derailleur beter opsturen naar deze duitser?

GDABW

Bericht door GDABW » wo jan 08, 2014 9:37 am

dader schreef:Wat een gedoe al die modificaties, ik zou ook eens goed een 1x10 set up testen.
1x10, 2x10, 2x9, 1x9 en rohloff...... het zijn allemaal nog overwegingen die ik maak.

Echter de mooi Shadow Plus derailleurs zijn weer in 10speed..... en het Surly blad is 9sp.

Resteert de vraag of:

of kun je een shadow plus derailleur beter opsturen naar deze duitser?

GDABW

Bericht door GDABW » wo jan 08, 2014 9:43 am

1x10, 2x10, 2x9, 1x9 en rohloff...... het zijn allemaal nog overwegingen die mogelijk zijn..... Maar voorlopig wil ik een 3x9 nog een kans geven (heb daarvoor inmiddels dit dingetje in huis). Vrijdag testen tijdens de 130km van de WAM.
Afbeelding

Resteert de vraag of:

of kun je een shadow plus derailleur beter opsturen naar deze duitser?[/img]

GDABW

Bericht door GDABW » wo jan 08, 2014 9:47 am

Weten jullie ook nog goede trainingstips?

Hoe train je tegen slaap?
Hoe enorm lange afstanden combineren met 4h slaap per nacht?
Wat is een goede opbouw in de voorbereidingsperiode naar de TDR toe?
LSD-trainingen?
op zaterdag/zondag/woensdag een 250km fietsen?
verhouding rust/inspanning in de VP (periodisering?)
Klimtrainingen?

Hoe de TDR zelf op te bouwen?
Wat is goed voedsel tijdens de TDR (veel water en trailmix?)
etc-etc

bert
Contacteer:

Bericht door bert » wo jan 08, 2014 11:56 am

GDABW schreef:Weten jullie ook nog goede trainingstips?

Hoe train je tegen slaap?
Hoe enorm lange afstanden combineren met 4h slaap per nacht?
Wat is een goede opbouw in de voorbereidingsperiode naar de TDR toe?
LSD-trainingen?
op zaterdag/zondag/woensdag een 250km fietsen?
verhouding rust/inspanning in de VP (periodisering?)
Klimtrainingen?

Hoe de TDR zelf op te bouwen?
Wat is goed voedsel tijdens de TDR (veel water en trailmix?)
etc-etc
- Niet slapen? Daar kun je niet tegen trainen. Je kunt er alleen mee oefenen, maar net zoals niet drinken, kun je dat niet oprekken.
Het is belangrijk dat je weet wat je tegenkomt. Je geest moet erop ingesteld zijn.

Een paar man die TNWO gereden hebben, heeft dat aan den lijve ervaren. Van beroepsmilitairen weet ik dat ze onder begeleiding leren tot het gaatje van slaapvermijding te gaan. Tot de roze olifantjes aan toe. "Wat doe je?". "Ik loop om dat obstakel heen". "Er staat geen obstakel, je denkt dat er een obstakel staat".
Die gasten leren elkaar in gaten te houden en zichzelf in de gaten te houden. Dat is waarschijnlijk hetzelfde als jij bedoelt met LSD-trainingen?

Vanwege de LSD-effecten zou je tenminste met twee man moeten rijden. Er is nog een tweede Nederlander die overweegt om te gaan. Hij is meelezer in dit topic en moet zichzelf maar melden.

- Trainingsopbouw?
D1, D1 en nog eens D1.
Meten is weten. Wat is je MaxHF, wat is je omslagpunt, wat is je rustpols? Wat was vanochtend toen je opstond je rustpols? En houd je die rustpols op een lijstje van dag tot dag bij?
Je rustpols is dé primaire indicator die aangeeft hoe je ervoor staat.
De tweede indicator is je omslagpunt

Door training wil je twee effecten bereiken:
- Je rustpols moet laag, lager, laagst worden. Dat moet echt significant zichtbaar worden in je dagstaat.
- Je omslagpunt moet omhoog, richting je maxHF. En door training moet je die waarde langer vast kunnen houden.
- Gezien je doel is je rustpols belangrijker dan je omslagpunt, maar om een overdosis vermoeidheid te voorkomen, moet je op zware stukken niet boven je omslagpunt komen. Triatleten die de Ironman op Hawaii doen, realiseren een toptijd en komen niet boven de 140 á 150 bpm uit.
- Je rustpols is ook een goede objectieve indicator van je mate van vermoeidheid. Als je rustpols 's ochtends hoger is dan daarvoor, dan ben je vermoeid en dan mag niet niet trainen. Een tweede indicator is je eigen subjectieve beleving, maar die is minder goed, omdat je karakter je in de weg zit. Je bent gewend door te zetten.
- trainingsopbouw kun je volgens mij afkijken van Ironman triatleten.
- Periodiseren is persoonlijk. De een heeft drie zware weken en dan een rustweek, de ander boekt meer progressie bij twee op, éen af.
- Je moet nu al beginnen met lange stukken fietsen. Wat je aankunt en wat het weer toelaat. Ik zag een filmpje van gasten die aan een of andere Strava challenge meededen en met Kerst in éen ruk van Parijs naar Haarlem fietsten. Dat zijn vanaf nu je vrienden.

Petje af en veel succes. :flowers:
Humps are for camels

GDABW

Bericht door GDABW » wo jan 08, 2014 12:26 pm

Met LSD-trainingen bedoel ik meer zoiets als dit:
http://www.ultraned.org/training/traini ... chema.html

Long Slow Distance...... niet Lysergeenzuurdi-ethylamide de drug..... hoewel het effect in combinatie met slaaptekort misschien wel hetzelfde is :)

Misschien is het tempo nog wel lager dan D1 trainingen (3h), maar gezien de duur 6h-12h+ wel zwaarder. Als ik in rustig tempo een 230km fiets, dan voel ik de benen wel. Dat moet ik dus zien uit te bouwen. Afgelopen zomer een keer een 300km gefietst (gewoon op asfalt, op de Idworx Off Rohler op 50mm kojaks) en daarbij had ik toch echt wel een hersteldagje nodig. Slapen gaat dan als de beste na zo'n rit en moet er dan niet aan denken om de volgende dag weer een 300km te fietsen....... terwijl straks zal dat gedurende drie weken elke dag moeten (inclusief 3000hm).... pff.

Toch denk ik dat een lichaam goed kneedbaar is. Na mijn GDMBR in 2010 was ik in supervorm, reed de MTR toen in 3.06, dus ik denk dat veel mogelijk is. Nog zes maanden de tijd om wat kilo's vet kwijt te raken :)..... Maar ook weer niet als een magere graat aan de start verschijnen, beetje reserve aan het begin van zo'n rit kan geen kwaad.

Eén van de belangrijkste aandachtspunten zal naast het fysieke aspect (verhouding inspanning/rust) en de packlijst (slaapsysteem, kleding/eten/drinken en het opbergen daarvan) ook het mentale aspect zijn. Hoe houd je jezelf gemotiveerd gedurende drie weken. Ben je in staat tussendoelen te stellen zonder het hoofddoel uit het oog te verliezen. Ben je in staat niet te gek van start te gaan en reserve over te houden tijdens de laatste dagen in New Mexico....

Komt veel bijelkaar in deze puzzel, dat is ook het leuke natuurlijk :)

willem12

Bericht door willem12 » wo jan 08, 2014 1:26 pm

Houdt focus. 1x9 en 1x10 zijn m.i. niet de oplossingen die je zoekt. GDR heeft een grote variatie aan terrein en je wilt precies en goed schakelen, niet 4h lang een halve versnelling te hoog of te laag.

Trainen op louter LSD maakt je niet sneller, je gaat alleen langzamer dood. Vergeet het intensieve werk niet. GDR winst haal je in de herhaalbaarheid van je inspanning. Een dag ver fietsen is stap 1. Twee keer in een weekend is al beter en 3x met Pasen nog beter. De mate waarin je kan herstellen is bepalend en dat moet je trainen.

Racen zonder slaap en is een ervaringskwestie. Je moet het gewoon meemaken, verwerken en je gedrag aanpassen. Is voor iedereen verschillend. Ik heb zeer verschillende reacties gezien tijdens TNWO waar zeer getrainde deelnemers toch total loss waren na een nachtje doorhalen. Ga een keertje vrijdagavond weg en blijf 24h doorfietsen, dan weet je meer.

GDABW

Bericht door GDABW » wo jan 08, 2014 3:32 pm

willem12 schreef:Houdt focus. 1x9 en 1x10 zijn m.i. niet de oplossingen die je zoekt. GDR heeft een grote variatie aan terrein en je wilt precies en goed schakelen, niet 4h lang een halve versnelling te hoog of te laag.

Trainen op louter LSD maakt je niet sneller, je gaat alleen langzamer dood. Vergeet het intensieve werk niet. GDR winst haal je in de herhaalbaarheid van je inspanning. Een dag ver fietsen is stap 1. Twee keer in een weekend is al beter en 3x met Pasen nog beter. De mate waarin je kan herstellen is bepalend en dat moet je trainen.

Racen zonder slaap en is een ervaringskwestie. Je moet het gewoon meemaken, verwerken en je gedrag aanpassen. Is voor iedereen verschillend. Ik heb zeer verschillende reacties gezien tijdens TNWO waar zeer getrainde deelnemers toch total loss waren na een nachtje doorhalen. Ga een keertje vrijdagavond weg en blijf 24h doorfietsen, dan weet je meer.
LSD trainingen (6-12h+) zal ik dit jaar meer accent geven. Daarnaast blijf ik gewoon mijn intensieve trainingen doen. Ik heb een achtergrond vanuit het langebaanschaatsen en een beetje tijdrijden op de fiets. Ben gewend om met een groep fanatieke marathon- en (prof)langebaanschaatsers mee te trainen en dat wil ik ook blijven doen. Daarnaast zoals je zegt een enkele keer een 24h/meerdaagse tocht doen (rondje zuiderzee/teutenburgerwald/retourtje Ardennen ofzo), maar ook gewoon mijn jaarlijkse cyclo's, tochten en korte tijdritjes (Waalse Pijl, Tecklenburger Rundfahrt, 11-steden, etc) en wie weet nog een fietsvakantie vooraf.

Vooralsnog heb ik de afgelopen weken met dit prachtige lenteweer de nodige uurtjes gemaakt op mijn tractorfiets en dat gaat prima. Gister even lekker kletsnat geregend en weer opgedroogd tijdens het fietsen, dat ging prima. Kreeg pas na 4uurtjes enige honger en tot die tijd op water geleefd. Er is dus nog enige basis. Waar ik persoonlijk de komende tijd op moet letten is goede eetgewoontes en trainingsdiscipline. Ook als je geen zin hebt, gewoon op die fiets stappen.

Mijn totaalgewicht zal wel een probleem blijven, ben gewoon een zware jongen, afvallen tot 87kg (nu 95kg) zal heel misschien nog lukken, maar aangevuld met een redelijk zware fiets en wellicht niet de meest efficiente packlijst met enige overmaat aan comfort (camera 850gram bijvoorbeeld, rugzak van een kg, 5L waterzak, te zware regenjas, etc), zal het totaalgewicht vele kilograms zwaarder zijn dan van lichtere ervaren mannetjes. Mede daardoor denk ik dat een triple voor mij een relatief voordeel is (klein beetje meergewicht, meer bereik.... maar ook grotere kans op misschakelen). Een Rohloff is wat dat betreft dan weer ideaal, maar ja, wel weer duur en zwaar.

Zal binnenkort met een marathonschaatser een trainingsplan maken. Veel wandelen na zo'n 2x250km blok was ook niet verkeerd zei die. Accent zal meer liggen op doorzettingsvermogen dan op uithoudingsvermogen, dus veel trainen op je aerobe drempel.

In '97 heb ik ooit eens de 11-steden geschaatst, hoewel mijn basistechniek goed is, zal ik nooit vergeten hoeveel pijn ik op mijn drukpunten had. Dat zal ook voor de TDR gelden...... denk daarbij aan het uithoudingsvermogen van je voetzolen, handpalmen, rug, ellebogen, pols en knie- en heupgewrichten. Je zult te maken krijgen met (zenuw)pijntjes die je niet kent van een gemiddelde cyclo of toertocht.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo jan 08, 2014 6:10 pm

6 uur fietsen is toch nog helemaal geen LSD training?
Dat is gewoon een lekker stukkie fietsen!
Voordat je de 11-steden gaat fietsen kan je deze nog mooi even mee pakken: http://cycloteam.com/events-rides/tilff-bastogne-tilff/
Erg mooie tocht, goed georganiseerd en een perfecte prijs kwaliteit verhouding.
Tevens 2 dagen een lange afstand.
Als je een keer 24u wilt trainen kan ik je deze aanbevelen: http://www.lakebike24.nl/

Phoehee, ik krijg zin om zelf nog even de fiets te pakken. :lol:
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Plaats reactie