Zowel de 26 als 35 zijn mooie routes, maar redelijk tam en "druk", al is dat natuurlijk relatief. Als je een dag of wat geen autos tegen wilt komen en wat avontuurlijk bent ingesteld dan kan ik je de oude Sprengisandur aanbevelen. Deze begint net ten noorden van Nyidalur aan de F26, direct na de rivier rechtsaf. Google maps kent de weg niet, dat zegt denk ik voldoende over het karakter van de route. Ik heb hier met een paar markers de hoofdlijnen uitgezet (
http://goo.gl/maps/Um1FT). Als je flinkt inzoomt en naar de satelliet beelden kijkt dan kun je de sporen volgen. Mijn IJsland kaart van 15 jaar geleden had deze route er nog op staan. Je zou even moeten kijken of dat bji de nieuwere uitgaven nog steeds het geval is. Uiteindelijk kom je in centraal IJsland bij het kratermeer Askja uit, uit m'n hoofd was het iets van 110-120km. Vandaar kun je weer over normale wegen richting Myvatn in het noorden en de ringweg oppakken.
Er zitten aardig wat rivier oversteken in deze route, allen komen van de gletscher Vatnajokull af en kunnen, afhankelijk van de temperatuur, behoorlijk snel stromen. Over het algemeen is het waterniveau is 's ochtends vroeg op z'n laagst.
Have fun! Giel