Eerste rit op mijn eerste Fixie

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Pieter!
Eerste rit op mijn eerste Fixie

Bericht door Pieter! » di sep 07, 2010 10:40 am

Gisteren mijn eerste woon-werk ritje (14 km heen, 14 km terug) gedaan op de nieuwe fiets. Mijn eerste echte fixie-ritje :D

Opbouw:
[/b]- On-One Pompino frame (gekocht van Dida),
- wielen die M-Gineering heeft gemaakt. Ik wou sterk en niet te duur. Het is geworden 36-spaaks Rigida DP18 velgen, met een (wel dure, maar ook mooie) Goldtech achternaaf en een goedkope (maar prima) Novatec (meen ik) voornaaf.
- banden: 30mm Grandbois 8) Ik heb gekozen voor lage rolweerstand boven anti-lek. Hopen maar dat het mee gaat vallen met de lekke banden
- stuur: Midge bar
- remmerij: Shimano DX V-brakes. Goedkope remmetjes dus. Cane creek handels.
- kettingblad en kransje: al sla je me dood.....betaalbaar spul. 48/18 zit er nu op, bevalt tot nu toe prima.
- cranks, pedalen: Dura Ace cranks, Shimano SPD (type??) pedalen.
- SKS spatbordjes

Mijn ervaringen:

- Stilte! Allemachtig wat is het stil en rustig, heerlijk!

- Je fietst veel meer één tempo

- Blij dat ik vast zat aan de pedalen, af en toe vergat ik even te trappen en dan "herinnert" de fiets je er aan dat je echt op een fixie zit :shock: . Met klikpedalen is dat geen enkel probleem, maar met platformpedalen zou dat vervelend zijn

- Blij met mijn remmen. Doordat je door moet trappen heb je al het gevoel dat je niet "kunt" stoppen, zonder remmen lijkt me dat 'killing'.

- Fix in de stad is niet echt handig. Stoppen, losklikken, vastklikken...... Het doortrappen in de bocht is niet het grootste probleem maar het goed 'timen' van het losklikken wel. Ik hoop dat ik er handiger in wordt, zo nee, dan moet ik er toch maar een freewheel opzetten (dus een singlespeed van maken in plaats van een fixie). Maar goed, ik geef het wel even tijd.

Nog aan te passen aan de fiets:

- Verlichting. Een forumgenoot ;) is op dit moment bezig met een lekker felle voorlamp. Eentje waar je echt iets bij kan zien :lol:

- Bagagedrager (ik denk Tubus Logo) en fietstassen (Ortlieb ? Of Vaudé ?)

- Slot. Ik heb nu een 2,8 kilo zwaar Axa motorslot in de rugtas. Oerdegelijk maar wel héél erg zwaar. Ik denk dat ik zo'n Abus vouwslot koop. Ook nog altijd 1,6 kilo ,maar veiligheid weegt nu eenmaal wat. Een lichte ketting knippen ze zo door. En deze Abus is handig aan het frame te zetten.

Afbeelding

- Pedalen: op termijn gooi ik er enkelzijdige SPD-pedalen op met platform aan de andere kant, zodat je er ook op gewone schoenen op kan.

- De Midge bar is lekker maar mocht wel smaller. Zo breed is in de stad niet echt nodig, misschien ga ik er een smaller racestuur op zetten. Of een bull bar.

Foto's volgen!

Reacties en tips welkom!

koekie

Bericht door koekie » di sep 07, 2010 11:50 am

Heerlijk woon werken op een doortrapper.
Qua stuurtjes heb ik ook van alles geprobeerd.
On-one mungo bar, Token baan drops, Risers, Cinelli Valencia
De mungo is lekker breed, maar op de één of andere manier zat ik nooit écht lekker. Maar gewoon o.k. De Valencia is fijn voor in de stad, wat meer rechtop. smal, en de sweep is net lekker voor je polsen. Op lange ritten mis je een beetje wat andere handposities en dat is op den duur vermoeiend.
Het blijft lastig.

Enneuh..
waar zijn de fotoooooo's :o ???

@sph@ltdude
Contacteer:

Re: Eerste rit op mijn eerste Fixie

Bericht door @sph@ltdude » di sep 07, 2010 5:20 pm

Pieter! schreef: - Blij met mijn remmen. Doordat je door moet trappen heb je al het gevoel dat je niet "kunt" stoppen, zonder remmen lijkt me dat 'killing'.
Komt nog wel.
- Fix in de stad is niet echt handig. Stoppen, losklikken, vastklikken.....
Oplossing: Sur Place 8)
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Plaats reactie