Fixie maken. Waar te beginnen? ( Zo goed als af )
Moderators:JJ, Beheerders
Haha 2 maanden hoop ik niet voor je, in mijn ervaring duurt het korter (week ofzo extra) maar ze zeggen zelf niet voor niks 2 maanden, dan zal dat misschien wel eens voorkomen.
Grondlak is wel verstandig om te doen, je hebt dan een mooie egale en goed hechtende basis voor je kleurlak. Een voordeel is ook dat als het frame eenmaal in de grondlak staat, je beter kunt zien waar nog oneffenheden zitten, plekjes die je net ff niet netjes geschuurd hebt enzo. die kan je dan nog even mooi schuren en die plaatsen nog bijstippen met grondlak.
In mijn ervaring is 2 a 3 lagen kleur genoeg, eerste laag dekt nog niet, tweede laag meestal wel en anders nog en derde laag. Doe het wel echt heel dun, dat hecht beter dan een dik plakkaat. Daarna blanke lak, ook 2 lagen. Met blanke lak is het altijd wat moeilijker in te schatten hoe dik de laag is die je aanbrengt, dus voorzichtig dat je geen zakkers krijgt.
Als de lak echt helemaal goed uitgehard is (nadat het frame een week ofzo binnen in een verwarmde kamer heeft gestaan) kan je hem in de turtle wax oid zetten, daar knapt ie echt van op. Het resultaat van gewoon kleurlak is niet te vergelijken met een kleurlak met blanke lak en wax.
Je moet inderdaad wel altijd voorzichtig blijven met je zelf gelakte frame want de lak is in 100% uitgeharde toestand nog veel zachter dan fabriekslak. Het zal er niet af vallen terwijl je ernaar kijkt, maar wees wel extra voorzichtig met op slot zetten etc.
Grondlak is wel verstandig om te doen, je hebt dan een mooie egale en goed hechtende basis voor je kleurlak. Een voordeel is ook dat als het frame eenmaal in de grondlak staat, je beter kunt zien waar nog oneffenheden zitten, plekjes die je net ff niet netjes geschuurd hebt enzo. die kan je dan nog even mooi schuren en die plaatsen nog bijstippen met grondlak.
In mijn ervaring is 2 a 3 lagen kleur genoeg, eerste laag dekt nog niet, tweede laag meestal wel en anders nog en derde laag. Doe het wel echt heel dun, dat hecht beter dan een dik plakkaat. Daarna blanke lak, ook 2 lagen. Met blanke lak is het altijd wat moeilijker in te schatten hoe dik de laag is die je aanbrengt, dus voorzichtig dat je geen zakkers krijgt.
Als de lak echt helemaal goed uitgehard is (nadat het frame een week ofzo binnen in een verwarmde kamer heeft gestaan) kan je hem in de turtle wax oid zetten, daar knapt ie echt van op. Het resultaat van gewoon kleurlak is niet te vergelijken met een kleurlak met blanke lak en wax.
Je moet inderdaad wel altijd voorzichtig blijven met je zelf gelakte frame want de lak is in 100% uitgeharde toestand nog veel zachter dan fabriekslak. Het zal er niet af vallen terwijl je ernaar kijkt, maar wees wel extra voorzichtig met op slot zetten etc.
- SimonTEmplar
Net de grondlaag erop gelegd en zie wat plekken die ik nog wat moet schuren, heb ook wat te dik gespoten zie druppels hier en daar dus dat gaat ook wat schuren worden. Goed dat ik dat nu ff met die grondlaag zie wat te dik is dan ga ik extra voorzichtig doen bij de echte kleur en het goed dun houden.
Kan ik dat morgen al doen of hoelang moet je wachten ?
Kan ik dat morgen al doen of hoelang moet je wachten ?
- SimonTEmplar
Ziet er netjes uit voor zo ver ik kan zien. Ben benieuwd naar het eindresultaat, hij wordt blauw toch? En met roze banden?
Heb je trouwens de klemmetjes nog waarmee de remkabel aan de bovenbuis vastgeklemd zat? Zo ja, mag ik die?
Ik ga een achterrem op m'n fixie maken zodat ik ook freewheel kan rijden.
Heb je trouwens de klemmetjes nog waarmee de remkabel aan de bovenbuis vastgeklemd zat? Zo ja, mag ik die?

- SimonTEmplar
- SimonTEmplar
Hopelijk is dit gewoon routine en gaat het er gewoon door.
Status: Into Foreign Customs
Your item is being processed by customs in BELGIUM. Information, if available, is updated periodically throughout the day. Please check again later.
Detailed Results:
Into Foreign Customs, October 03, 2010, 5:11 pm, BELGIUM
Arrived Abroad, October 03, 2010, 5:11 pm, BELGIUM
International Dispatch, October 01, 2010, 4:18 pm, ISC CHICAGO IL (USPS)
Arrival
Electronic Shipping Info Received, October 01, 2010
Status: Into Foreign Customs
Your item is being processed by customs in BELGIUM. Information, if available, is updated periodically throughout the day. Please check again later.
Detailed Results:
Into Foreign Customs, October 03, 2010, 5:11 pm, BELGIUM
Arrived Abroad, October 03, 2010, 5:11 pm, BELGIUM
International Dispatch, October 01, 2010, 4:18 pm, ISC CHICAGO IL (USPS)
Arrival
Electronic Shipping Info Received, October 01, 2010
- SimonTEmplar
Zal eens kijken waar ik die heb gesmeten :p als ik ze nog hebL'ESPRIT schreef:Ziet er netjes uit voor zo ver ik kan zien. Ben benieuwd naar het eindresultaat, hij wordt blauw toch? En met roze banden?
Heb je trouwens de klemmetjes nog waarmee de remkabel aan de bovenbuis vastgeklemd zat? Zo ja, mag ik die?Ik ga een achterrem op m'n fixie maken zodat ik ook freewheel kan rijden.
- SimonTEmplar
- SimonTEmplar
Nog altijd aan het wachten op m'n spullen. blublubblub. Maar dit weekend in Antwerpen toevallig wel een leuke fixie gespot en er hing ook eentje bij Bike project op. Helaas was de winkel dicht wou eens vragen of je ook via hun wat dingen kan bestellen.
Wat slechte fototjes van gepakt :p Mischien wel iemand van op het forum ?

Wat slechte fototjes van gepakt :p Mischien wel iemand van op het forum ?

- SimonTEmplar
- SimonTEmplar
- SimonTEmplar
Gisteren voor de eerste keer gereden met m'n fixed gear. Eerst op een pleintje en op gras wat geoefend op skidden wat nu best ok gaat. heb er geen remmen opgezeet. En vandaag nog wat rondgereden in de stad enzo gaat best lekker. Het voelt in ieder geval super zo rijden en lekker hoe stil het ook is ! De lockring was wel een beetje losgekomen dus heb em terug laten vastzetten.
Vandaag nog wat gaan rondrijden het lukt beter en beter. Allen vertrekken en m'n voeten in die clips krijgen ziet er meestal wel fucking lomp uit
Trouwens ik dacht echt dat je niet zo goed kon remmen met alleen skidden. Ik ging wel van een grote brug af en maakte wat snelheid waarbij ik op het einde moest skidden om te stoppen maar doordat ik zo snel ging durfde ik niet meteen recht te staan en te skidden dus deed ik een soorrt halve skid waardoor ik bijna op de controle verloor
Achteruit fietsen lukt me wel nog niet :p En Van rotterdamfixedgear krijg ik maar geen antwoord op m'n mails. m'n spullen zijn na 10 dagen nog altijd niet geleverd. Vraag me af of ze mij hebben opgezet daar.
Vandaag nog wat gaan rondrijden het lukt beter en beter. Allen vertrekken en m'n voeten in die clips krijgen ziet er meestal wel fucking lomp uit

Trouwens ik dacht echt dat je niet zo goed kon remmen met alleen skidden. Ik ging wel van een grote brug af en maakte wat snelheid waarbij ik op het einde moest skidden om te stoppen maar doordat ik zo snel ging durfde ik niet meteen recht te staan en te skidden dus deed ik een soorrt halve skid waardoor ik bijna op de controle verloor

Achteruit fietsen lukt me wel nog niet :p En Van rotterdamfixedgear krijg ik maar geen antwoord op m'n mails. m'n spullen zijn na 10 dagen nog altijd niet geleverd. Vraag me af of ze mij hebben opgezet daar.
Lekker kleurtje, lijkt wel Gios blauw, heb je da expres gedaan?
Wat voor clips heb je, van die klassieke kooitjes met riempjes of van die brede banden? Het laaste type vind ik zelf makkelijker in en uit komen en je schoenen gaan er ook niet verrot van. 10 dgen is inderaad wel erg lang, gewoon blijven mailen en post anders eens een comment bij een blog post, of ze ff je mail willen beantwoorden.
Post ff een foto van de complete fiets!

Post ff een foto van de complete fiets!
- SimonTEmplar
Ik heb kootjes en het lukt wel beter en beter is ff oefen denk ik. Ik heb wel een probleem met die fucking lockring man. Elke keer als ik ga rijden moet ie weer wat vaster want na een aantal keer skidden slipt m'n tandwiel
Als ik em weer tikkeltje vast doe komt ie na een tijdje gewoon weer losser te zitten.
fototje komt eraan

fototje komt eraan
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Lockring moet niet tikkeltje vast, die moet flink vast!!
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- SimonTEmplar
JJ schreef:Lockring moet niet tikkeltje vast, die moet flink vast!!
JJ
ik bedoeld tikkeltje vaster maar die fietsenmaker zat em vast te maken met een hamer en een platte schroevendraaier. Lijkt me beetje onorthodox

- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Mij ookSimonTEmplar schreef:Lijkt me beetje onorthodox![]()

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- SimonTEmplar
Jawel BBB heeft ze voor een paar euro's, die fietsenmaker van jou klinkt als een mongool. Het is dezelfde tool als je nodig hebt om de bottom bracket lockring los te draaien:

Wat misschien zou kunnen is dat je door kracht te zetten op de pedalen het achtertandwieltje aandraait, waardoor de lockring er niet meer superstrak tegenaan zit en zo zichzelf een beetje losdraait. Wat je kan proberen is een redelijk lange, steile heuvel op te rijden, als je boven bent rustig uit laten rollen (zonder tegendruk op de pedalen te leveren want dan draai je het tandwiel weer los) en dan de lockring stevig aan te draaien. Eventueel met loctite. Dan moet je dus wel je lockring tool en loctite meenemen
Ga er trouwens niet met je hele gewicht op hangen om de lockring vast te krijgen, ik heb gehoord van mensen die de lockring zo strak aandraaien dat de schroefdraad van hun naaf af stript. Dus wel goed stevig aandraaien maar niet overdrijven
Ik word trouwens echt een beetje moe van die incompetente fietsenmakers, laatst probeerde één van hen mij wijs te maken dat er maar 1 maat balhoofdset is.

Wat misschien zou kunnen is dat je door kracht te zetten op de pedalen het achtertandwieltje aandraait, waardoor de lockring er niet meer superstrak tegenaan zit en zo zichzelf een beetje losdraait. Wat je kan proberen is een redelijk lange, steile heuvel op te rijden, als je boven bent rustig uit laten rollen (zonder tegendruk op de pedalen te leveren want dan draai je het tandwiel weer los) en dan de lockring stevig aan te draaien. Eventueel met loctite. Dan moet je dus wel je lockring tool en loctite meenemen

Ik word trouwens echt een beetje moe van die incompetente fietsenmakers, laatst probeerde één van hen mij wijs te maken dat er maar 1 maat balhoofdset is.

- SimonTEmplar
Vandaag een bottombracket tool gekocht waarbij je die lockring ook kan doen. en heb vandaag best lang gefiets en zit nog lekker vast dus dat is al goed . Ook nog mail gehad van rotterdamfixedgear. Ze vertelde me dat het zeker opgestuurd was en als het niet aankomt dan stuurde ze me een nieuwe dus stelt me al wat gerust.
Ook een paar clikjes genomen tijdens het rijden. Zoals je ziet zit dat bommazadel er nog op
Het is in ieder geval zalig rijden op een fixed gear. Denk dat ik het nog nooit zo leuk had op een straat fiets!
Oo ja ik had me achterwiel er vandaag even afgenomen en terug op gezet en tijdens dat ik een brug afreed vloog me ketting eraf doordat ik em niet hard genoeg had aangedraaid
ff paniekeren en toen snel m'n voet op m'n achterband gezet
stonk wel een beetje. goed dat ik wat filmpjes heb gezien zodat ik wist wat te doen hehe

Chainline is niet 100% recht maargoed lukt zo wel
Ook een paar clikjes genomen tijdens het rijden. Zoals je ziet zit dat bommazadel er nog op

Oo ja ik had me achterwiel er vandaag even afgenomen en terug op gezet en tijdens dat ik een brug afreed vloog me ketting eraf doordat ik em niet hard genoeg had aangedraaid

Chainline is niet 100% recht maargoed lukt zo wel
- chieldefolleter