Koga Miyata ombouwen naar fixed

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Fred

Bericht door Fred » wo sep 24, 2008 10:33 pm

Weer een updatetje
Heb via MP een mooi zadeltje gevonden, een zwarte Brooks B17 :D
Zal binnenkort de foto's posten .
Ga hem bijsnijden zodat het er wat beter uit gaat zien, zadel is me nu nog wat te dik.
Trouwens ook nog een setje jaren 80 Dura-Ace cranks gevonden, moeten nog wel helemaal ontlakt en gepolijst worden, maar dat gaat vast wel lukken.

Fred

Bericht door Fred » wo sep 24, 2008 10:38 pm

jammah schreef:Knap werk! Mooie fiets geworden! Wel een beetje jammer van die witte vlakken. :shock:
Maar smaken verschillen.

Hier staan foto's van mijn projectje. Een stuk bescheidener dan dat van jou, maar ik ben ook niet zo handig, geduldig
en/of ik heb er niet zo veel geld voor over :oops: .
De jouwe ziet er ook prima uit. :D
De kosten vielen trouwens wel mee, in totaal heeft de fiets me €325,- gekost.
Scheelt wel dat ik zelf alles gedaan heb, muv het poedercoaten en dat ik al het het benodigde gereedschap al heb liggen.

Fred

Bericht door Fred » do sep 25, 2008 10:14 pm

Zoals beloofd de foto's

Het zadel, wel gebruikt maar ziet er nog erg goed uit. :)

Afbeelding

Zo zag het zadel eruit op m'n fiets, past er wel bij maar een beetje te groot.
Afbeelding
Afbeelding

Naar aanleiding van de tips en het linkje besloten het zadel wat bij te werken. De lijn van het zadel aangehouden en dit afgeplakt om als snijlijn te gebruiken.
Afbeelding

Had gelezen dat het snijden goed wil met een dremel of een haakse slijper, maar ben eigenwijs dus eerst maar proberen met een nieuw/ scherp stanleymes.
Na een paar keer over de lijn gesneden te hebben was de flap al los.
Afbeelding
Vervolgens was de andere kant aan de beurt en konden de snijranden wat bijgeschuurd worden en daarna ingevet met het brooks zadelvet.

En het eindresultaat
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vind het zelf wat beter passen bij de fiets. Heb er al een klein stukje op gefietst en het zadel zit prima, wel een paar plekjes die nog ff wennen zijn maar dat schijnt te horen in het begin bij een Brooks zadel.

Carabo.X

Bericht door Carabo.X » do sep 25, 2008 11:58 pm

Ziet er netjes uit, knap werk! Zadel past inderdaad goed bij de klassieke uitstraling van de fiets.

Shame

Bericht door Shame » vr sep 26, 2008 1:21 am

Vet, lijkt een beetje op de swallow van Brooks!

driven

Bericht door driven » vr sep 26, 2008 8:02 pm

:oops: best jaloers op dat stukkie huisvlijt mooi man :)
old school never dies

DGR

Bericht door DGR » za sep 27, 2008 7:32 pm

Perfect match :)

Fred

Bericht door Fred » ma sep 29, 2008 10:27 pm

Bedankt voor de reacties, zadel zit erg lekker, nu maar hopen dat dat ook zo blijft. :)
Heeft iemand trouwens nog een goed frame + vork liggen van 48 cm c-c?
M'n vriendin wil namelijk graag dat ik ook een fiets voor haar maak. :)

Fred

Bericht door Fred » ma okt 12, 2009 6:18 pm

Fred schreef:Ff weer een kleine update. :)
Heb na veel zoeken een oude langere zadelpen kunnen vinden, lag ergens onderin een doos bij een oud fietsenzaakje. Ben er wel blij mee want er zitten dezelfde gleuven in als in de orginele, ziet er toch wat mooier uit dan de een kale pen.
Ook een nieuw balhoofd gekocht, was ook behoorlijk zoeken, het is een nieuwe Tange Levin geworden. Wel een die oorspronkelijk bedoeld is voor een mtb, maar het past en ziet er prima uit.
Het achterwiel heb ik ook weer opnieuw uitgelijnd, erg zaten nog een paar kleine hoogteslagen in het wiel, maar na veel werk is het met toch gelukt een recht wiel te maken die ook rondom goed op spanning staat.
Nu nog wachten op de laatste bestelde onderdelen, o.a een remhandel. In de tussentijd hoop ik dat het me deze of de komende week lukt om de fiets naar de coater te brengen en dan kan het opbouwen beginnen. :D
Nog iemand die een goed adres weet om logo stickers of transfers te laten maken?

De zadelpen. (beetje wazige foto)
Afbeelding

martijnvlwkmp

Bericht door martijnvlwkmp » zo mar 06, 2011 11:39 pm

Waar heb je de stickers besteld?

Paul Chris

Bericht door Paul Chris » ma mar 07, 2011 8:53 am

Google is je vriend, en ook op ebay worden verschillende koga miyata decals aangeboden. Je zou er ook een mailtje aan Mario Verhoeven aan kunnen wagen (www.defietsenmaker.nl)

Fred

Bericht door Fred » ma mar 07, 2011 5:49 pm

martijnvlwkmp schreef:Waar heb je de stickers besteld?
Bij http://www.onlinesticker.nl/ lettertype timesbi

Maar er zijn veel andere stickerzaakjes die hetzelfde kunnen.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma mar 07, 2011 8:30 pm

Ziet er mooi uit dat zadel, maar ik betwijfel of ie zo blijft. Je had beter wat buig en naaiwerk in je ontwerp kunnen toevoegen, dan zou hij waarschijnlijk langer zo blijven. Idd net de swallow, mooi!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Fred

Bericht door Fred » ma mar 07, 2011 10:33 pm

JJ schreef:Ziet er mooi uit dat zadel, maar ik betwijfel of ie zo blijft. Je had beter wat buig en naaiwerk in je ontwerp kunnen toevoegen, dan zou hij waarschijnlijk langer zo blijven. Idd net de swallow, mooi!

JJ
Het zadel is tot nu toe goed gebleven, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik de fiets maar een paar honderd km per jaar gebruik.
Hieronder de fiets met hoge velgen.
Afbeelding

Lars TB

Bericht door Lars TB » di mar 08, 2011 7:36 pm

En hoe staat het nu met een single speed voor je vriendin 8)

Fred

Bericht door Fred » di mar 08, 2011 8:07 pm

Lars TB schreef:En hoe staat het nu met een single speed voor je vriendin 8)
Die heeft een eigen topic gekregen.
http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... highlight=

Lars TB

Bericht door Lars TB » di mar 08, 2011 9:17 pm

Fred schreef:
Lars TB schreef:En hoe staat het nu met een single speed voor je vriendin 8)
Die heeft een eigen topic gekregen.
http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... highlight=
Ah. Ook netjes, maar net niet zo gaaf als jouw Koga (laat haar dat maar niet horen...)

Fengwei

Bericht door Fengwei » wo sep 28, 2011 7:37 pm

Hey Fred!

Ik ben nu bezig met een haast identiek project, en graag zou ik je advies ontvangen op enkele puntjes.

Namelijk, heb je de twee 'uitstekende punten' waar de versnellingshendels aanzaten eraf gehaald? De foto's duiden er wel op, en waar heb je dit dan mee gedaan? Zelf heb ik geen grof gereedschap liggen, dus dan zou ik wat moeten lenen.

Verder ook nog of je het lusje wat aan het frame zit aan de rechterzijde (bij het achterwiel), er ook af hebt gezaagd (?)? Die is namelijk ook niet van belang bij het fixed gear maken.

Tot slot, ik lees dat je zelf de fiets volledig van zijn oude coating hebt ontdaan, heb je dat gedaan met behulp van schuurpapier/schuurmachine/iets anders?

Alvast hartelijk dank!

David

Fred

Bericht door Fred » do sep 29, 2011 10:25 pm

Fengwei schreef:Hey Fred!

Ik ben nu bezig met een haast identiek project, en graag zou ik je advies ontvangen op enkele puntjes.

Namelijk, heb je de twee 'uitstekende punten' waar de versnellingshendels aanzaten eraf gehaald? De foto's duiden er wel op, en waar heb je dit dan mee gedaan? Zelf heb ik geen grof gereedschap liggen, dus dan zou ik wat moeten lenen.

Verder ook nog of je het lusje wat aan het frame zit aan de rechterzijde (bij het achterwiel), er ook af hebt gezaagd (?)? Die is namelijk ook niet van belang bij het fixed gear maken.

Tot slot, ik lees dat je zelf de fiets volledig van zijn oude coating hebt ontdaan, heb je dat gedaan met behulp van schuurpapier/schuurmachine/iets anders?

Alvast hartelijk dank!

David
De bevestiging van de versnellingshendels zat bij mij geklemd, deze kon ik heel makkelijk losschroeven. Bij jou zitten ze waarschijnlijk gesoldeerd, je kan ze er vast wel afkrijgen door ze te verhitten of anders te zagen en vijlen.

Het lusje, heb ik ik er afgezaagd en vervolgens gevijld.

De lak is verwijderd met afbijt en daarna de hoekjes met een staalborstel en wat schuurpapier.

Veel succes met je fiets. Post je een foto als ie klaar is.

de lachende derde
Contacteer:

Bericht door de lachende derde » za okt 01, 2011 3:50 pm

Afbeelding

Fred

Bericht door Fred » za okt 01, 2011 8:22 pm

de lachende derde schreef:Afbeelding

:?

stenn

Bericht door stenn » di dec 13, 2011 4:34 pm

hoe heb je dat nu fixed gemaakt ? als je maar 1 kant schroefdraad had ?
normaal is het toch grote draad met tandwiel en kleinere linkse draad met lockring

Fred

Bericht door Fred » di dec 13, 2011 11:03 pm

stenn schreef:hoe heb je dat nu fixed gemaakt ? als je maar 1 kant schroefdraad had ?
normaal is het toch grote draad met tandwiel en kleinere linkse draad met lockring
Is een Suicide Hub, op de naaf zit alleen maar rechts draad waar een baankrans op geschroefd is, deze is een geborgd met borgring van een oude bottom bracket.
Nadeel is dat het los kan komen bij skidden oid. Dus wel een rem monteren.

Mitch_s

Bericht door Mitch_s » wo feb 01, 2012 6:13 pm

Ben nu zelf ook bezig met het opbouwen van een Fixed Gear, de hub die ik heb lijkt ontzettend veel op de jouwe, daarbij dus mn vraga, hoe heb je de lockring gemonteerd? of rij je zonder?
Fred schreef:De lbs had alle onderdelen die ik nodig had op voorraad, dus ik kon weer verder. :D
Eerst het achterwiel uit elkaar gehaald zodat alles gepoetst kon worden, gaat een stuk makkelijker als alles uit elkaar ligt.
Ziet er wel mooi uit zo'n gepolijst naafje :D (op de achternaaf staan trouwens de letters DA, staat dit voor Dura Ace? :o )
Afbeelding

Plaats reactie