hoe lang gaan tandwielen/kettingblad mee?

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
urban waste
hoe lang gaan tandwielen/kettingblad mee?

Bericht door urban waste » zo aug 24, 2014 1:33 pm

Ik heb dit weekend mijn ketting vervangen echter met de nieuwe ketting merk ik een bepaalde "ratel" die je ook voelt in de crank als ik met m'n hand het pedaal rond draai (fiets op de kop ;)). Uiteraard kan ik me voorstellen dat het kan komen omdat het kettingblad en/of tandwiel achter aan slijtage onderhevig is. Echter visueel vind ik dat lastig vast te stellen.....tandjes zien er goed uit (geen haaievinnen zoals je ziet bij bijv. een 3x9 set-up) en als je van de zijkant kijkt lijkt de ketting mooi tussen de tandjes te vallen (nergens ruimte ertussen of afwijkingen).

Ik heb inmiddels zo'n 9500 km gereden met de fiets (schrok er zelf van toen ik het uitrekende :) ) en dit is mijn derde ketting. Iemand enige ervaring met hoe lang kettingbladen/tandwielen mee gaan in een fixed set-up?
Het is voor mij namelijk vrij nieuw en het werkt blijkbaar anders dan een fiets met derailleur...

Ps de rest is gecontroleerd (kettinglijn is goed, naaf achter is goed, ketting spanning heb ik al mee gevarieerd, en alles is 3/32)

marten

Re: hoe lang gaan tandwielen/kettingblad mee?

Bericht door marten » zo aug 24, 2014 2:45 pm

urban waste schreef: en als je van de zijkant kijkt lijkt de ketting mooi tussen de tandjes te vallen (nergens ruimte ertussen of afwijkingen).)

Onbelast zie je meestal weinig, maar blokkeer het achterwiel en duw eens stevig op de crank: bij slijtage blijft de ketting niet meer roerloos liggen in de tandholtes maar zie je hem omhoog kruipen
/Marten

urban waste

Bericht door urban waste » zo aug 24, 2014 7:18 pm

Bedankt voor de tip Marten. Dat ga ik morgen even uitproberen..

urban waste

Bericht door urban waste » di sep 02, 2014 10:50 am

Ik kon de ketting niet echt ophoog zien kruipen...
Inmiddels zijn we zo'n 200 km verder en is de ketting zo goed als geruisloos.....Blijkbaar moest ie toch wat ingereden worden.

Plaats reactie