Achterwiel kwestie

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Aron K
Berichten:24
Lid geworden op:ma mar 18, 2013 5:06 pm
Achterwiel kwestie

Bericht door Aron K » ma mei 20, 2013 8:32 pm

Ik ben bezig met het zelf bouwen van een fixie. Ik ben op zoek naar een fixed achterwiel, maar ik kom er niet uit. Door de bomen zie ik het bos niet meer, en wil maximaal 60-80 euro uitgeven aan het achterwiel alleen, gezien mijn magere scholierenbudget. Een tweedehands wiel zou volstaan, maar op marktplaats is het aanbod zeer klein. Het liefst zou ik een wiel met remvlak hebben, in de stijl van mijn voorwiel.
Bovendien gebruik ik een raceframe, de afstand tussen de twee dropouts is ongeveer 128mm(rare maat, 130mm lijkt mij logischer).

Heeft er iemand misschien een tip waar ik zo'n wiel vandaan haal? Is het kopen van een fixed naaf, en die in het oude racewiel laten spaken een optie?

Afbeelding
Huidige voorwiel

Basabc
Berichten:75
Lid geworden op:zo jul 01, 2012 7:56 pm
Locatie:Zuid-Limburg

Bericht door Basabc » ma mei 20, 2013 8:41 pm

60-80 euro is een prima budget voor een achterwiel, alleen ik vind het raar dat er niet genoeg keus staat op marktplaats volgens mij staan daar degelijk genoeg wielen.

De afstand van je achtervork kun je ook aanpassen door middel van spacers, dus daar hoef je eigenlijk niet zo veel zorgen over te maken. 120, 126, 128, 130mm alles kan :)
Het omspaken van je oude velg kan maar daarvoor is die niet gemaakt. De velg is waarschijnlijk al een beetje op waardoor er kans is dat je sneller kapot rijdt, maar dat hoeft natuurlijk niet. Ik zou voor safe gaan en voor nieuwe/tweedehands fixie naaf+velg gaan.

nutsjesmoar
Berichten:74
Lid geworden op:di nov 01, 2011 11:44 pm
Locatie:Mantgum
Contacteer:

Bericht door nutsjesmoar » ma mei 20, 2013 10:05 pm

Je oude achterwiel omspaken kan juist prima. Gewoon goed checken, op zal hij niet zijn.
Je moet de remrand even bij langs gaan, dat die niet te ingesleten is. En even op krasjes/scheuren/oxidatie checken. Met wat staalwol kun je een alu velg weer heel mooi oppoetsen.
Band eraf, velglint eraf, alle nippels even losdraaien en dan de velg nagaan.

Deze naaf:
http://www.tontacycles.com/products/hub ... 36h-silver
(goede prijs/kwaliteit, alles gewoon goed monteren. Lagers oprijden en dan voor 10 euro sks lagers erin en je kan erg lang vooruit).

Spaken even bij je LBS vragen, of online uitrekenen, dan een paar DT swiss competition spaken. Zelf (leren) spaken en laten richten bij je LBS.

Ben je ongeveer tien euro kwijt voor het richten en spannen en dan zit je op zo'n 60-80 euro voor een erg goed achterwiel.

Aron K
Berichten:24
Lid geworden op:ma mar 18, 2013 5:06 pm

Bericht door Aron K » di mei 21, 2013 1:13 pm

Basabc schreef:60-80 euro is een prima budget voor een achterwiel, alleen ik vind het raar dat er niet genoeg keus staat op marktplaats volgens mij staan daar degelijk genoeg wielen.
Erg raar inderdaad, maar er staan bar weinig wielen. Ik controleer elke dag of er nieuwe bij zijn gekomen, onder alle mogelijke tags.
Er staan wel een aantal wielsets, maar die gaan al gauw richting de €150, en zo breed is mijn budget niet. Daarbij heb ik prima voorwiel, dus waarom een andere.

Aron K
Berichten:24
Lid geworden op:ma mar 18, 2013 5:06 pm

Bericht door Aron K » di mei 21, 2013 1:26 pm

nutsjesmoar schreef:Je oude achterwiel omspaken kan juist prima. Gewoon goed checken, op zal hij niet zijn.
Je moet de remrand even bij langs gaan, dat die niet te ingesleten is. En even op krasjes/scheuren/oxidatie checken. Met wat staalwol kun je een alu velg weer heel mooi oppoetsen.
Band eraf, velglint eraf, alle nippels even losdraaien en dan de velg nagaan.

Deze naaf:
http://www.tontacycles.com/products/hub ... 36h-silver
(goede prijs/kwaliteit, alles gewoon goed monteren. Lagers oprijden en dan voor 10 euro sks lagers erin en je kan erg lang vooruit).

Spaken even bij je LBS vragen, of online uitrekenen, dan een paar DT swiss competition spaken. Zelf (leren) spaken en laten richten bij je LBS.

Ben je ongeveer tien euro kwijt voor het richten en spannen en dan zit je op zo'n 60-80 euro voor een erg goed achterwiel.
Bedankt, ik zal even gaan uitzoeken hoe mijn wiel eraan toe is. Is het spaken erg moeilijk?

Basabc
Berichten:75
Lid geworden op:zo jul 01, 2012 7:56 pm
Locatie:Zuid-Limburg

Bericht door Basabc » di mei 21, 2013 5:16 pm

Een wiel spaken is niet zo lastig, en een wiel richten is ook geen kunst. Op internet staan genoeg filmpjes hoe je een wiel kan spaken. Voor een wiel te richten is echter wel wat meer geduld nodig, je kunt het zelf doen maar je kunt het ook door je lbs laten doen. Hij is hier in natuurlijk gespecialiseerd (hopelijk).

http://www.velofilie.nl/wieltjes.htm geeft je enorm veel info over hoe/wat enzovoort, succes.

Aron K
Berichten:24
Lid geworden op:ma mar 18, 2013 5:06 pm

Bericht door Aron K » ma jun 03, 2013 6:44 pm

Voor 15 euro kan ik een nieuw achterwiel laten maken. Novatec fix/fix naaf, Rigina Chrida chrome velg, DT Champion spaken, DT Messing nippels, Schwalbe 622 velglint. Totale kosten incl lockring en arbeidskosten €81,25. Eventueel met een tandwiel erbij, meerprijs €10.
Is dit een redelijke prijs?

De inbouwbreedte is 120mm. Zijn spacers een must? Ik kan ze erbij geleverd krijgen voor 15 euro extra. Is dat een goede prijs of kan ik ergens anders andere vinden?

Plaats reactie