Fixed achternaaf
Moderators:JJ, Beheerders
Ben op zoek naar een nieuw fixed achternaafje. Wat zijn mijn opties als ik geen 'dual thread' achternaaf wil maar iets in de zin van de Charge shaker of de white industries naven?
Vereisten:
-120mm inbouw
-liefst moeren om vast te zetten, of grotere inbussen
-kleur maakt niet zoveel uit
-32 of 36H
Thx!
Vereisten:
-120mm inbouw
-liefst moeren om vast te zetten, of grotere inbussen
-kleur maakt niet zoveel uit
-32 of 36H
Thx!
Voor zover ik weet heb je twee oplossingen: of je monteert het kransje op de plaats van de schijfrem (er moeten dan wel gaten in het kransje zijn geboord) of je gebruikt een specifiek 'dedicated' systeem.
* Schijfrem-naaf + kransjes. Onder andere Tomi Cog (zie singlespeed.nl) en Velosolo (velosolo.co.uk).
* Dedicated systemen: Miche, Level INI (hubjub.co.uk), White Ind. (noemde je zelf ook al).
Nadelen van de dedicated systemen vind ik de beperkte (en soms dure) keuze in kransjes, is het over 5 jaar ook nog leverbaar? en de mogelijkheid dat er speling in gaat komen (Miche, maar ook over White al gelezen).
Schijfremsysteem spreekt me meer aan, maar die heeft weer als nadeel dat de flenzen minder ver uit elkaar staan dan bij een schroefdraadnaaf en dat het vaak (altijd?) 32 spaaks is, ik hou zelf meer van 36 spaaks (nog liever had ik 40 spaaks, maar ik kan geen geschikte velgen vinden.
Voordeel is wel het makkelijk wisselen van kransjes en het aan kunnen passen van de kettinglijn.
Laatste idee: kun je die Pool (Mackhubs, zie hierniet vragen om een ISO-systeem naaf te maken met het gewenste aantal spaken én grote flensafstand?
* Schijfrem-naaf + kransjes. Onder andere Tomi Cog (zie singlespeed.nl) en Velosolo (velosolo.co.uk).
* Dedicated systemen: Miche, Level INI (hubjub.co.uk), White Ind. (noemde je zelf ook al).
Nadelen van de dedicated systemen vind ik de beperkte (en soms dure) keuze in kransjes, is het over 5 jaar ook nog leverbaar? en de mogelijkheid dat er speling in gaat komen (Miche, maar ook over White al gelezen).
Schijfremsysteem spreekt me meer aan, maar die heeft weer als nadeel dat de flenzen minder ver uit elkaar staan dan bij een schroefdraadnaaf en dat het vaak (altijd?) 32 spaaks is, ik hou zelf meer van 36 spaaks (nog liever had ik 40 spaaks, maar ik kan geen geschikte velgen vinden.
Voordeel is wel het makkelijk wisselen van kransjes en het aan kunnen passen van de kettinglijn.
Laatste idee: kun je die Pool (Mackhubs, zie hierniet vragen om een ISO-systeem naaf te maken met het gewenste aantal spaken én grote flensafstand?
-
- Berichten:132
- Lid geworden op:vr okt 06, 2006 6:32 pm
- Locatie:muiderberg
Hier wordt veel onzin verteld.
Natuurlijk zijn specifieke fixed naven en onderdelen over 5 jar nog leverbaar, die gebruiken ze op de baan al sinds mensenheugenis en daar zullen ze niet over 5 jaar mee stoppen. Je kunt jezelf beter afvragen of tandwielen voor schijfrem naven nog leverbaar zijn als de fixie hype straks op z'n gat ligt.
Holle as met quick release kan ook prima met een vast verzet. Op de baan mag je alleen met moeren rijden, maar dat komt niet doordat quick releases te slap zijn ofzo. Die regel komt nog uit de tijd dat vleugelmoeren normaal waren maar die werden gevaarlijk geacht in verband met vallen en blijven haken enzo. Quick releases bestonden toen nog helemaal niet.
Natuurlijk zijn specifieke fixed naven en onderdelen over 5 jar nog leverbaar, die gebruiken ze op de baan al sinds mensenheugenis en daar zullen ze niet over 5 jaar mee stoppen. Je kunt jezelf beter afvragen of tandwielen voor schijfrem naven nog leverbaar zijn als de fixie hype straks op z'n gat ligt.
Holle as met quick release kan ook prima met een vast verzet. Op de baan mag je alleen met moeren rijden, maar dat komt niet doordat quick releases te slap zijn ofzo. Die regel komt nog uit de tijd dat vleugelmoeren normaal waren maar die werden gevaarlijk geacht in verband met vallen en blijven haken enzo. Quick releases bestonden toen nog helemaal niet.
@ L'Esprit:
Ik laat me graag corrigeren. Punt van verkrijgbaarheid, OK. Maar wat met uitlubbereb? Wordt van Miche systeem door gebruikers wel gezegd en zelfs heb ik het gelezen van het White systeem.
Ik rij zelf met ouderwets schroef kransje, maar is ook niet ideaal als je vaak wilt wisselen (wil ik niet). OK, ooit moet ie er af voor vervanging. En het kan ook stuk.
Mijn ideaal zou zijn een naaf met zo wijd mogelijke flensafstand, 36 spaaks, ISO bevestiging. Eventueel een schroefdraad aan de andere kant voor een freewheel. En een variant met 2xISO voor een fix/fix flipflop
heh heh (Note to self: door Mackhubs laten maken?
)
Ik laat me graag corrigeren. Punt van verkrijgbaarheid, OK. Maar wat met uitlubbereb? Wordt van Miche systeem door gebruikers wel gezegd en zelfs heb ik het gelezen van het White systeem.
Ik rij zelf met ouderwets schroef kransje, maar is ook niet ideaal als je vaak wilt wisselen (wil ik niet). OK, ooit moet ie er af voor vervanging. En het kan ook stuk.
Mijn ideaal zou zijn een naaf met zo wijd mogelijke flensafstand, 36 spaaks, ISO bevestiging. Eventueel een schroefdraad aan de andere kant voor een freewheel. En een variant met 2xISO voor een fix/fix flipflop


White gebruikt een naaf met een speciaal vormgegeven interface. Als Doug morgen onder lijn 11 ligt heb je een probleem.Pieter! schreef:@ L'Esprit:
Ik laat me graag corrigeren. Punt van verkrijgbaarheid, OK. Maar wat met uitlubbereb? Wordt van Miche systeem door gebruikers wel gezegd en zelfs heb ik het gelezen van het White systeem.
Miche schroeft een adapter op de standaard italiaanse draad van de naaf. Kun je ook gewoon een iso kransje op schroeven, of een verse adapter
/Marten
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
En als je echt niks leuks vindt kan je altijd Phil Wood mailen of ze iets voor je willen maken.
Er is een gozer die een dubbele freewheel naaf wou. Dat wil zeggen LHD en RHD dus twee kettingen. Een links en een rechts. Op MTBR komt ie af en toe langs.
Er is een gozer die een dubbele freewheel naaf wou. Dat wil zeggen LHD en RHD dus twee kettingen. Een links en een rechts. Op MTBR komt ie af en toe langs.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Ai.....da's jammer voor jeik zoek dergelijk systeem omdat ik mijn white industries fixed naaf met dubbele draad kapot heb geremd

White maakt dus zeer dure spullen die gewoon kapot gaan - bye bye Mr. White

Wat dat uitlubberen betreft (@ L'esprit): er komt speling in na een tijdje, kransje/adapter. Dus de adapter zelf zit netjes vast (en kan dus vervangen worden, en het kransje misschien ook). Maar daar koop je zoiets niet voor.
Voor mij moet het bomvast vast zitten. White is een leuk idee maar te gevoelig, Miche idem. Bomvast = 6 schoeven (of meer) = ISO, of schoefdraad (=wat al 100 jaar werkt en best verbeterd kan worden maar dan wel met iets dat - eh - béter is , en dus niet alleen dúúrder
