houtje touwtje fixies

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Wytze
Berichten:1309
Lid geworden op:do jan 10, 2002 2:05 pm
houtje touwtje fixies

Bericht door Wytze » do jan 08, 2009 4:11 pm

In de fixed gallery ging het over op een goedkope manier een fixie maken.
Om dat topic niet te verneuken, hier een nieuw topic met hoe je dat voor
elkaar krijgt. Er zijn vast meer mensen creatief in de weer geweest met
bizarre fietsonderdelen om een el cheapo fixie te klussen
Hier nog even de tips uit de Gallery:
racer met schroefpignon achternaaf
- helemaal strippen tot fixie, pignon eraf schroeven,
- voor 3 euro een standaard achter tandwiel voor rem / versnellingsnaaf bij je
LBS kopen en ook de buitenste schroef ring waarmee je oude trapas lagers borgt
en ook moet je nog een ring hebben waarmee je trapassen uitlijnt (zit vaak bij
73mm trapassen die ook als 68mm trapas kan gebruiken of bij chainguides)
- met een dremel en een rond freesje van 5mm drie groeven in het schroefdraad
gedeelte van de naaf frezen die overeen komen met de uitstulpingen van je nieuwe
tandwieltje. tandwiel erop hameren (past precies)
- een trapas shimmetje / ring erop (schuift er ook heel precies op),
- de trapas schroefborgring op de naaf draaien (jaja precies hetzelfde schroefdraad)
en die met 388,5Nm vast zetten, eventueel nog een 2e lock ring erop,
- de as uit de naaf halen en de bussen van de rechterkant er tussen uit halen en aan
de linkerkant erbij plaatsen, zodat de pignon-kant zover mogelijk naar het frame
toe komt (voor een rechte kettinglijn),
- spaken aan de rechterkant van het wiel een slag losser draaien, spaken aan de
linkerkant een slag vaster draaien zodat het wiel weer gecentreerd is.

Deze fixie valt en staat met het materiaal waarvan de achternaaf gemaakt is, met
je dremelwerk en met hoe vast je de lockring aangedraaid krijgt.
Na regelmatig en hard skidden zal het tandwiel in de naaf gaan vreten, waardoor
er speling op komt. Hoe dikker je tandwiel hoe beter. Er schijnen ook oude schroef
tandwielen te bestaan die precies op de pignon naaf passen. Ik weet niet of het
schroefdraad van een fixie tandwiel ook hetzelfde is als dat van een pignon naaf Confused

racer met een cassettebody achternaaf
- helemaal strippen tot fixie,
- cassette eraf halen, grootste cassette tandwiel er los weer terug op zetten en met
boutjes, moeren en ringen door de gaten (die er meestal al inzitten) het tandwiel
vast zetten aan de spaken,
- rest van de cassettebody opvullen met tussenringen van een oude cassette en 1
tandwiel ertussen voor je verzet, goed de kettinglijn uitlijnen en de lockring er
weer op.

Je kan de body ook vast lassen als je beschikking hebt over een lasapparaat.


Natuurlijk is het heeeel makkelijk om deze oplossingen de grond in te boren, omdat
het slechts houtje touwtje werk is.
Kijk, als je bereid bent de moeite te nemen het achterwiel over te spaken zijn er opeens
veel betere oplossingen, maar om zonder over te spaken toch het fixed gevoel te
benaderen moet je een beetje aanklooien met dit soort geknutsel.

Graag nog meer tips om van een marktplaats racefiets een fixed te maken :arms:

Shame
Berichten:146
Lid geworden op:do mar 27, 2008 5:25 pm
Locatie:Eindhoven

Bericht door Shame » do jan 08, 2009 6:00 pm

Leuk topic!

Om even een aanvulling te geven op het hele gebeuren hier wat foto's van een budget fix wiel dat ik samen met een huisgenoot heb gemaakt..

Afbeelding

Afbeelding

Het Is een wiel voor schroefpignon waar we een baankransje op hebben gezet, no biggie!

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do jan 08, 2009 7:32 pm

Heb je dat wiel al in een fiets gehad?

lastige kettinglijn zo!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Shame
Berichten:146
Lid geworden op:do mar 27, 2008 5:25 pm
Locatie:Eindhoven

Bericht door Shame » do jan 08, 2009 8:16 pm

Dat valt best mee, we hebben wat gefoefeld met de crank en het past allemaal net!

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » vr jan 09, 2009 9:09 am

Misschien nog wat foefelen met de spacers op je achter naaf. Ik heb een Normandy hoge flens naaf omgefoefeld tot SS naaf. prima ketting lijn.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr jan 09, 2009 9:53 am

Foefelen... mooi woord...:D

Maarre wie o wie heeft er dat vastmaken van je cog aan de spaken al geprobeerd..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » vr jan 09, 2009 12:13 pm

Foefelen, het nieuwe zwaffelen :D

Ik heb dat vast zetten van je cassette alleen als noodoplossing gehoord voor het thuis komen met een doortrappende body, om er nou fixed mee te gaan rijden ... :roll:

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
Tjeu81
Berichten:319
Lid geworden op:ma sep 03, 2007 4:10 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Tjeu81 » vr jan 09, 2009 4:22 pm

Maar zit er nou een lockring op of niet?

Shame schreef:Leuk topic!

Om even een aanvulling te geven op het hele gebeuren hier wat foto's van een budget fix wiel dat ik samen met een huisgenoot heb gemaakt..

Afbeelding

Afbeelding

Het Is een wiel voor schroefpignon waar we een baankransje op hebben gezet, no biggie!

Paul Chris
Berichten:110
Lid geworden op:za nov 22, 2008 2:45 pm
Locatie:Ede

Bericht door Paul Chris » vr jan 09, 2009 4:50 pm

Tjeu81 schreef:Maar zit er nou een lockring op of niet?
Volgens mij is het een sluitring van een ouderwetse bracketas die als lockring is gebruikt. Draait i.t.t. een "echte" lockring dezelfde kant op als het kransje, dus wat locktite is wel aan te bevelen, anders kan je met remmen behoorlijk de mist in gaan :)

Shame
Berichten:146
Lid geworden op:do mar 27, 2008 5:25 pm
Locatie:Eindhoven

Bericht door Shame » za jan 10, 2009 5:39 pm

Locktite, de truuk!!! en het is trouwens een oud schroefkransje (de eerste die op van die oude schroefcassettes zit) maar dan zonder tanden en met 2 vlakke stukken voor een degelijke baco (houtje-touwtje!!)

Gebruikersavatar
MarkMeisner
Berichten:82
Lid geworden op:vr mei 16, 2008 10:53 pm
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » za aug 01, 2009 6:51 pm

Paul Chris schreef:
Tjeu81 schreef:Maar zit er nou een lockring op of niet?
Volgens mij is het een sluitring van een ouderwetse bracketas die als lockring is gebruikt. Draait i.t.t. een "echte" lockring dezelfde kant op als het kransje, dus wat locktite is wel aan te bevelen, anders kan je met remmen behoorlijk de mist in gaan :)
Hoe kan een echte lockring de andere kant op draaien? Dat heeft toch ook te maken met het schroefdraad op de naaf?

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » za aug 01, 2009 7:02 pm

MarkMeisner schreef:
Hoe kan een echte lockring de andere kant op draaien? Dat heeft toch ook te maken met het schroefdraad op de naaf?
Afbeelding

http://www.m-gineering.nl/fixiebouwen.htm
/Marten

Gebruikersavatar
MarkMeisner
Berichten:82
Lid geworden op:vr mei 16, 2008 10:53 pm
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » za aug 01, 2009 8:08 pm

Ook weer geholpen :D Ik wil binnenkort beginnen aan een fixie, dus dat zal ik gaan doen met een baankransje en een sluitring van een BB.

flash
Berichten:183
Lid geworden op:za mar 09, 2002 9:46 pm
Locatie:N-H

Bericht door flash » di aug 04, 2009 8:12 pm

Deze kwam ik tegen op ebay.co.uk, een hub converter:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De converter rechtstreeks op je oude naaf, heel goed vastzetten bijvoorbeeld met behulp van een bankschroef. En dan je kransje + lockring erop.

Lijkt mij de meest eenvoudige en nog redelijk betrouwbare oplossing voor degene die z'n wiel niet wil omspaken.
[url[/url]

Gebruikersavatar
MarkMeisner
Berichten:82
Lid geworden op:vr mei 16, 2008 10:53 pm
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » di aug 04, 2009 9:08 pm

Op zich leuke oplossing, maar voor dat geld heb je een baankrans waarmee je meer kracht kunt zetten op je naaf. Zeker met een fixie komt er aardig wat kracht op je naaf te staan en als je dan met een 'dun' tandwiel gaat sliden kun je na een tijdje volgends mij je tandwiel gaan verwisselen omdat hij te dun is en kapot zou kunnen gaan/invreten in je ebay-body.

Voordeel is wel dat het uitlijnen een stuk makkelijker gaat!

flash
Berichten:183
Lid geworden op:za mar 09, 2002 9:46 pm
Locatie:N-H

Bericht door flash » wo aug 05, 2009 8:59 am

MarkMeisner schreef:Op zich leuke oplossing, maar voor dat geld heb je een baankrans waarmee je meer kracht kunt zetten op je naaf. Zeker met een fixie komt er aardig wat kracht op je naaf te staan en als je dan met een 'dun' tandwiel gaat sliden kun je na een tijdje volgends mij je tandwiel gaan verwisselen omdat hij te dun is en kapot zou kunnen gaan/invreten in je ebay-body.

Voordeel is wel dat het uitlijnen een stuk makkelijker gaat!
Het idee is juist dat je een baankrans kan gebruiken én een lockring. Daarnaast kan je de converter beter vastzetten dan alleen los een kransje op een oude naaf (=> suicide hub). Die slip je zo weer los als je een beetje je best doet.

En zoals je zelf al aangeeft is de kettinglijn ook beter, maar zal je het nog steeds moeten uitlijnen met behulp van je lagers.
[url[/url]

TIthomas
Berichten:570
Lid geworden op:za nov 04, 2006 7:21 pm
Locatie:Haarlem

Bericht door TIthomas » wo aug 05, 2009 9:25 am

vind beetje een spannend ding die converter. Al kan je hem beter vastzetten, het blijft
zo dat je met genoeg slippen/remmen de converter los kan trappen....Dit is geen oplossing, alleen verplaatsen van het probleem!
Gewoon iets meer sparen en zo low budget mogelijk een baan-naaf gebruiken en zelf een wieltje vlechten. Dat is de enige degelijke optie!

of een disc tandwiel op een oud disc voorwiel monteren
http://www.velosolo.co.uk/shopdisc.html

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » wo aug 05, 2009 11:22 am

TIthomas geeft het enige juiste antwoord :)

De enige fixie converter die werkt is van Surly en kan gebruikt worden op Shimano geared naven. Die ebay oplossing is idd verplaatsing van het probleem.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

flash
Berichten:183
Lid geworden op:za mar 09, 2002 9:46 pm
Locatie:N-H

Bericht door flash » wo aug 05, 2009 11:53 am

Het blijft natuurlijk een houtje-touwtje oplossing, daarom heb ik het ook in dit topic gepost als beter alternatief voor de suicide-hub methode.

Zelf zou ik nu een disc naaf ombouwen: geen gezeur meer met slechte afdichtingen van baannaven en het kransje zit stevigste vast.
[url[/url]

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » wo aug 05, 2009 12:54 pm

flash schreef:Het blijft natuurlijk een houtje-touwtje oplossing, daarom heb ik het ook in dit topic gepost als beter alternatief voor de suicide-hub methode.

Zelf zou ik nu een disc naaf ombouwen: geen gezeur meer met slechte afdichtingen van baannaven en het kransje zit stevigste vast.
Ik kende ze al van Mavic, om de Boink-boink diskwielen om te bouwen voor baangebruik. Op de baan laten ze de borgringen vaak weg, dus dan maakt het niet uit waar de boel los loopt

:D
/Marten

Plaats reactie