Fixed Gallery

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carabo.X
Berichten:41
Lid geworden op:di mei 27, 2008 9:38 pm
Locatie:Delft

Bericht door Carabo.X » wo dec 03, 2008 9:57 pm

Hey Wytse, Ziet er goed uit! Die heb je nog rap in elkaar gezet zeg. Ook knap met zo'n krap budget als je me afgelopen zaterdag vertelde. Trouwens de fiets onderaan op pagina 26 moet je bekend voorkomen ;)

Wat voor een zadel is dat precies? Herken hem niet meteen.

Wytze
Berichten:1309
Lid geworden op:do jan 10, 2002 2:05 pm

Bericht door Wytze » wo dec 03, 2008 10:19 pm

Wat er nu op zit is het standaard giant zadel, zit natuurlijk ook voor geen meter, ik
denk dat als de fiets en het fixed gevoel goed gekeurd is, er wel een ander zadeltje op
mag. Maar opzich is het zo wel grappig, een beetje zoals je je kleurpotloden opbergt;
geel stuurlint, oranjegele banden, oranje frame, rood zadel

Ja ik had je fiets al herkend, weet je hoeveel de jouwe weegt? ik ga denk ik voor mezelf
ook een (lichte) fixed bouwen, zit nog te twijfelen over de basis; een MTB (oude Cadex
met uitwisselbare achterpatten) of een lichte racefiets.

010fixedgear
Berichten:23
Lid geworden op:do sep 18, 2008 6:42 pm
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Bericht door 010fixedgear » zo dec 21, 2008 12:23 am

Aardig wat leuke fietsjes voorbij zien komen hier!
Ik kwam net toevallig op dit lijntje terecht...

Bij dezen mijn ride:

Afbeelding

Grips zijn ondertussen paars en stuur is wit...

DGR
Berichten:102
Lid geworden op:di mar 04, 2008 9:27 pm

Bericht door DGR » zo dec 21, 2008 6:35 pm

Heel gaaf ding! :D

Gebruikersavatar
mek~prut
Berichten:117
Lid geworden op:wo jan 10, 2007 11:44 am
Locatie:Rotterdam

Bericht door mek~prut » zo dec 21, 2008 10:53 pm

hee kan het zijn adt ik je regelmatig einde van de middag over Willemsbrug zie komen? super strak ding!
WAT JE MOEDER?! // www.singlespeed.nl/forum // touch the SKY.... give them HELL

010fixedgear
Berichten:23
Lid geworden op:do sep 18, 2008 6:42 pm
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Bericht door 010fixedgear » ma dec 22, 2008 1:31 am

Thnxs!

Dat zou zeker kunnen, alhoewel ik vaker de Erasmusbrug neem. Ben dan onderweg van Barendrecht naar huis.

toverei
Berichten:21
Lid geworden op:di aug 29, 2006 8:49 pm
Locatie:Wageningen

Bericht door toverei » wo dec 31, 2008 2:47 pm

Mijn nieuwe fixed project. Schaamteloze reclame: hij is te koop, voor specs zie MP.

Afbeelding

Afbeelding
Hipstenger

Chri5to
Berichten:21
Lid geworden op:di jun 17, 2008 9:15 pm
Locatie:Nijmegen

Bericht door Chri5to » wo dec 31, 2008 2:58 pm

Mooie unit, maar moet er geen langere voorvork in?

binkie
Berichten:394
Lid geworden op:ma sep 30, 2002 10:07 am

Bericht door binkie » wo dec 31, 2008 6:15 pm

Wow, mooi fietsje. Voorvork lijkt me niks mis mee.
Wat voor verzet heb je daar nu opzitten?

toverei
Berichten:21
Lid geworden op:di aug 29, 2006 8:49 pm
Locatie:Wageningen

Bericht door toverei » wo dec 31, 2008 6:28 pm

het verzet is 39x17, eigenlijk veels te klein, maar ik was bang dat ik anders remloos niet zo makkelijk stil kon komen te staan.

De voorvork hoort bij het frame. Het is een achtervolgingsbaanfiets (leuk woord voor scrabble) waar een aero positie belangrijk is. Vandaar de schuin aflopende bovenbuis waardoor het lijkt alsof er een te korte voorvork in zit.
Hipstenger

dgmtc
Berichten:234
Lid geworden op:vr aug 24, 2007 3:06 pm
Locatie:B'hell'gië

Bericht door dgmtc » do jan 01, 2009 9:29 pm

aka "lo-pro" oftewel low profile... ik zou zeggen zet hem op ebay want lo-pro's zijn hipper-de-hip (liefst met een nitto pearl stuurpen en risers)...

mooi fietsje, ik zou er persoonlijk wel eerder een oldschool crankstel met JIS/ISO vierkant as dinges op gezet hebben...

Shame
Berichten:146
Lid geworden op:do mar 27, 2008 5:25 pm
Locatie:Eindhoven

Bericht door Shame » vr jan 02, 2009 2:15 pm

Ik zou hem ik onderdelen verkopen! mocht je dat doen, wat moet je dan voor het frame hebben ;)

toverei
Berichten:21
Lid geworden op:di aug 29, 2006 8:49 pm
Locatie:Wageningen

Bericht door toverei » vr jan 02, 2009 9:30 pm

Zou hem best op e-bay willen zetten, maar heb geen zin om een hele fiets te verschepen ( geen ervaring mee). Volgens mij kost het ook een vermogen om een hele fiets te verzenden.
Hipstenger

Klapband
Berichten:11
Lid geworden op:za jun 21, 2008 1:08 pm
Locatie:Utrecht

Bericht door Klapband » ma jan 05, 2009 1:49 pm

toverei schreef:Zou hem best op e-bay willen zetten, maar heb geen zin om een hele fiets te verschepen ( geen ervaring mee). Volgens mij kost het ook een vermogen om een hele fiets te verzenden.
Dat laat je dan toch betalen? Kun je als voorwaarde opnemen in je aanbieding.. (lijkt mij)

Gebruikersavatar
Timmos
Berichten:1903
Lid geworden op:ma mar 12, 2007 9:44 am

Bericht door Timmos » di jan 06, 2009 8:40 pm

Wytze schreef:Deze fixie heb ik met een heel krap budget opgbouwd voor een vriend. Hij is er zoals
je ziet erg blij mee.

Afbeelding

voor ik em kon overhandige moest ik hem natuurlijk een paar dagen uitgebreid testen ;)
en ja het maakt elk suf ritje tot een ware experience, dus denk dat ik er voor mezelf
ook eentje ga bouwen.
hoeveel heb je er ingestoken? wil ook aan een projectje beginnen maar ben beetje aan het uitzoeken kwa geld enz.

tips?

Wytze
Berichten:1309
Lid geworden op:do jan 10, 2002 2:05 pm

Bericht door Wytze » wo jan 07, 2009 2:20 pm

zoals ie daar op de foto staat was ie 55 euro, maar inmiddels zit er een nieuwe set
'echte' fixed wielen in en is er gelijk 120 euro bij gekomen.

En de gouden tips: ;)
(vooral de schroefpignon versie ben ik nog nooit tegengekomen dus misschien
wel een première hier)

Als je het alleen een tijdje wilt proberen kun je elke oude el cheapo marktplaats
racefiets ombouwen tot fixie zonder grote extra kosten, de meeste van die racers
zullen een pignon achternaaf hebben:
racer met schroefpignon achternaaf
- helemaal strippen tot fixie, pignon eraf schroeven,
- voor 3 euro een standaard achter tandwiel voor rem / versnellingsnaaf bij je
LBS kopen en ook de buitenste schroef ring waarmee je oude trapas lagers borgt
en ook moet je nog een ring hebben waarmee je trapassen uitlijnt (zit vaak bij
73mm trapassen die ook als 68mm trapas kan gebruiken of bij chainguides)
- met een dremel en een rond freesje van 5mm drie groeven in het schroefdraad
gedeelte van de naaf frezen die overeen komen met de uitstulpingen van je nieuwe
tandwieltje. tandwiel erop hameren (past precies :shock: )
- een trapas shimmetje / ring erop (schuift er ook heel precies op),
- de trapas schroefborgring op de naaf draaien (ja precies hetzelfde schroefdraad :shock: )
en die met 388,5Nm vast zetten, eventueel nog een 2e lock ring erop,
- de as uit de naaf halen en de bussen van de rechterkant er tussen uit halen en aan
de linkerkant erbij plaatsen, zodat de pignon-kant zover mogelijk naar het frame
toe komt (voor een rechte kettinglijn),
- spaken aan de rechterkant van het wiel een slag losser draaien, spaken aan de
linkerkant een slag vaster draaien zodat het wiel weer gecentreerd is.

Deze fixie valt en staat met het materiaal waarvan de achternaaf gemaakt is, met
je dremelwerk en met hoe vast je de lockring aangedraaid krijgt.
Na regelmatig en hard skidden zal het tandwiel in de naaf gaan vreten, waardoor
er speling op komt. Hoe dikker je tandwiel hoe beter. Er schijnen ook oude schroef
tandwielen te bestaan die precies op de pignon naaf passen. Ik weet niet of het
schroefdraad van een fixie tandwiel ook hetzelfde is als dat van een pignon naaf :?

racer met een cassettebody achternaaf
- helemaal strippen tot fixie,
- cassette eraf halen, grootste cassette tandwiel er los weer terug op zetten en met
boutjes, moeren en ringen door de gaten (die er meestal al inzitten) het tandwiel
vast zetten aan de spaken,
- rest van de cassettebody opvullen met tussenringen van een oude cassette en 1
tandwiel ertussen voor je verzet, goed de kettinglijn uitlijnen en de lockring er
weer op.

Je kan de body ook vast lassen als je beschikking hebt over een lasapparaat.

Het kost wat tijd, maar het scheelt je een naaf en overspaken en je kan al voor
zo'n 25 euro een fixie maken gewoon om het te proberen.

Shame
Berichten:146
Lid geworden op:do mar 27, 2008 5:25 pm
Locatie:Eindhoven

Bericht door Shame » wo jan 07, 2009 6:20 pm

Als je een wiel met schroegpignon gebruikt kan je er meestal ook gewoon een baankransje op zetten, schroefdraad is als het goed is precies hetzefde!

Dit verhaal snap ik trouwens niet helemaal:

racer met een cassettebody achternaaf
- helemaal strippen tot fixie,
- cassette eraf halen, grootste cassette tandwiel er los weer terug op zetten en met
boutjes, moeren en ringen door de gaten (die er meestal al inzitten) het tandwiel
vast zetten aan de spaken,
- rest van de cassettebody opvullen met tussenringen van een oude cassette en 1
tandwiel ertussen voor je verzet, goed de kettinglijn uitlijnen en de lockring er
weer op.

Heb je daar misschien een fototje van?

Gebruikersavatar
Tjeu81
Berichten:319
Lid geworden op:ma sep 03, 2007 4:10 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Tjeu81 » do jan 08, 2009 10:14 am

Ja, zo'n krans-op-schroefpignon-opzet zat op mijn Concorde. Eén keer hard skidden en de hele krans kwam los... Dat doe ik niet meer.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » do jan 08, 2009 10:41 am

Het vastmaken van het kransje aan de spaken is een heel erge ghetto fix en werkt niet voor iedere vorm van "stevig" rijden. Is echt een noodoplossing om thuis te komen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Shame
Berichten:146
Lid geworden op:do mar 27, 2008 5:25 pm
Locatie:Eindhoven

Bericht door Shame » do jan 08, 2009 6:03 pm

Tjeu81 schreef:Ja, zo'n krans-op-schroefpignon-opzet zat op mijn Concorde. Eén keer hard skidden en de hele krans kwam los... Dat doe ik niet meer.
Maat van me rijd al geruime tijd met zon wiel, eigenlijk nog nooit problemen mee gehad!
Ik ben best verbaast dat het met skidden ed. nog zo goed houd!

Gebruikersavatar
sunaj-janus
Berichten:200
Lid geworden op:do sep 04, 2008 2:13 pm
Locatie:Amsterdam
Contacteer:

Bericht door sunaj-janus » do feb 05, 2009 1:08 pm

Mijn eerste fixie. Verzet was prima toen die nog ss was, maar misschien niet voor fixed. Net proefrit gemaakt in de regen en ja dat fixed rijden is heerlijk!

Afbeelding

straightedgepat
Berichten:82
Lid geworden op:za sep 06, 2008 10:06 pm

Bericht door straightedgepat » do feb 05, 2009 1:26 pm

cool! wat voor verzet heb je?

Gebruikersavatar
sunaj-janus
Berichten:200
Lid geworden op:do sep 04, 2008 2:13 pm
Locatie:Amsterdam
Contacteer:

Bericht door sunaj-janus » do feb 05, 2009 1:35 pm

52/16 dus 3,25 en 700c wielen (weet niet wat daar de wielomtrek van is)

INDECS
Berichten:22
Lid geworden op:wo feb 04, 2009 8:28 pm
Locatie:EHV

Bericht door INDECS » do feb 05, 2009 2:37 pm

Mijn huidige fietsje:

2008 Kona Paddywagon.
Vrij standaard, heb er een andere dropbar op gezet, Conti Gatorskins, Koobi AU Enduro zadel, Wellgo pedalen en een Cane Creek Crosstop lever.

Afbeelding

Hij bevalt goed, maar zelf bouwen is toch leuker/mooier, dus m'n 2e fixed gear is in de maak!

straightedgepat
Berichten:82
Lid geworden op:za sep 06, 2008 10:06 pm

Bericht door straightedgepat » do feb 05, 2009 2:43 pm

één is geen :)

Plaats reactie