Scott Voltage FR 20

Toon hier je fiets! Ook voor je nieuwe project in opbouw. (s.v.p. één onderwerp per fiets).

Moderator:Beheerders

Gebruikersavatar
Trail Freak
Berichten:218
Lid geworden op:zo feb 26, 2012 7:15 pm
Locatie:Breda
Scott Voltage FR 20

Bericht door Trail Freak » vr mar 14, 2014 2:02 pm

Greetings DP-ers,

Eind vorig jaar voor een leuke prijs een zowat niet gebruikte Scott Voltage FR20 uit 2011 kunnen kopen.
Omdat ik niet wist of de rij eigenschappen van deze bike me zouden bevallen en of de maat (short) wel bij me paste, besloten om eerst maar eens wat parks te gaan bezoeken alvorens de zaak te gaan upgraden.
Maar na een paar bezoekjes Filthy Trails en heerlijke zondag in Willingen ben ik er wel achter: dit is een heerlijke, speelse, bike die de upgrades die ik voor ogen heb meer dan waard is.
De standaard onderdelen die erop zitten voldoen eigenlijk nog prima, maar deze bike verdiend meer 8)

Hier een foto zoals die eruit zag toen ik hem ging halen:

Afbeelding

Zo'n beetje alles wordt vervangen, behalve (voorlopig dan :satisfied: ) de wielset seatpost en de chainguide.

Hieronder de lijst met parts die wordt vervangen:

Fork: Rockshox Domain RC Dual Crown --> Marzocchi 888 RC3 EVO V2 Ti 2013
Shock: Fox VAN R --> Fox DHX RC4 Kashima 241/76 Ti Spring
Headset FSA Orbit E 1.5R --> Cane Creek 40

Handlebar Scott Pilot FR 1 Pro 750/20 --> CHROMAG Fubar OSX 780/25 (Purple)
Stem Truvativ Hussefelt --> CHROMAG Director Stem (Black/Purple)
Grips Scott Lock-on --> CHROMAG Squarewave Grip Lock-On (Black)
Brakes: Avid Elixir 5 (203/203) --> Shimano Saint BR-M820 (SM-RT86 203/203 rotors)

Derailleur SRAM X7 --> Shimano Saint RD-M820 SS Shadow+
Shifter R SRAM X5 --> Shimano Saint SL-M820 Rapidfire Plus
Crank: Truvativ Hussefelt 1.0 --> RaceFace Atlas FR 165 (Black)
Chainring: CHROMAG Clocker Chainring 36T
Pedals: Wellgo --> DMR Vault Brendog

Cassette: SRAM PG-950 --> Shimano Ultegra CS-6700 Cassette 10-speed
Chain: Shimano CN-HG53 --> KMC X10 SL DLC 10

Saddle: Scott Voltage FR --> CHROMAG Lynx DT
Seatclamp: SIXPACK Menace (Purple)

Tyres Schwalbe Big Betty --> Schwalbe Magic Mary Super Gravity 2.35 VertStart
Schwalbe Big Betty --> Schwalbe Magic Mary 2.35 DH Wired VertStart

De 888 en de Saint remmen zijn in ieder geval al binnen.
Afbeelding
De rest is besteld en zal in de komende 2 weken binnen komen.
1 ding is zeker: ik heb zin in deze build en al helemaal om hem uit te testen :sticktongue: :bounce:
Laatst gewijzigd door Trail Freak op vr mar 14, 2014 2:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Smittie
Berichten:2028
Lid geworden op:wo dec 10, 2003 1:35 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Smittie » vr mar 14, 2014 2:26 pm

Goeie upgrade!
Maar knal er een -1.5° angleset in.
Dat maakt m een stuk stabieler :D

Hoe lang ben je zelf eigenlijk als je een S gaat rijden?

Gebruikersavatar
Trail Freak
Berichten:218
Lid geworden op:zo feb 26, 2012 7:15 pm
Locatie:Breda

Bericht door Trail Freak » vr mar 14, 2014 2:35 pm

Thnx!
Is niet de 1e keer dat ik hoor dat ik er beter een angleset ik kan gooien ;)
Is dit op basis praktijkervaring met deze bike?
Als ik nl de HA van deze bike met een 180mm vork bekijk, dan is deze 65°. Trek er 1 vanaf als je met 200mm gaat rijden: 64° dus. Een headset van 1.5° zou dus op 62,5 uitkomen. Is dat niet TE slack?
Ben zelf trouwens 1.82

Gebruikersavatar
Smittie
Berichten:2028
Lid geworden op:wo dec 10, 2003 1:35 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Smittie » vr mar 14, 2014 3:16 pm

Verschil tussen 180 sc en 200 mm dc is slechts 3 mm.
Dat is zeker geen 1°

En met een -1,5° angleset daalt ie niet precies 1,5° omdat dit ook afhangt van de lengte van je headtube.

Ik had het voor mij voltage eens berekend en ik kwam op 63,8°
Ook reed ik met de lange drop outs.

Ik ben ook 182 en reed op een L dat beviel mij wel.
Zou echt niet op een S willen rijden

Gebruikersavatar
Trail Freak
Berichten:218
Lid geworden op:zo feb 26, 2012 7:15 pm
Locatie:Breda

Bericht door Trail Freak » vr mar 14, 2014 4:39 pm

Als dat verschil slechts 3mm is, dan is dat idd geen hele graad :(
Misschien dan toch maar aan een angleset.
Toevallig ervaring met die van Works Components? Of toch maar voor de duurdere Cane Creek gaan?

Ik moet zeggen dat ik de S toch ook wel heel fijn vind rijden hoor. Heb nog niet op L kunnen rijden dus een vergelijking heb ik niet. En aangezien de S bedoeld is voor rijders tot 190, leek mij de L wat logger.
Ik ga ervan uit dat er bikes zijn die altijd beter zullen rijden, maar hetgeen wat ik nu rijd, voelt voor mij goed iig.

Thnx voor de info!!

Gebruikersavatar
alain
Berichten:804
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 2:08 pm

Bericht door alain » vr mar 14, 2014 6:09 pm

Ik heb een paar fietsen met een angleset van Works Components, en ben daar heel tevreden over.
En ik zou zelfs een -2° erin pleuren + offset demperbushings...

Gebruikersavatar
Smittie
Berichten:2028
Lid geworden op:wo dec 10, 2003 1:35 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Smittie » vr mar 14, 2014 6:40 pm

Ja S is tot ongeveer 185.
Natuurlijk kan alles maar om meer te racen had L mijn voorkeur.
Ik had een -1.5° angleset van works components.
Prima ding!

-2 en ofset bushings zou ik niet doen.
Ik kwam nu al regelmatig met mn 165mm cranks aan de grond

wout360
Berichten:91
Lid geworden op:wo sep 02, 2009 6:46 pm
Locatie:Eindhoven

Bericht door wout360 » vr mar 14, 2014 9:04 pm

Whoeheeee!

Dikke vork Ramon!
'99 Giant ATX DH01
'11 Free Agent Team Limo 24
'11 Giant Glory 00
'13 Giant Reign X
'16 Larry Harry Bullitt
'17 Free Agent Team Limo 24

Gebruikersavatar
Trail Freak
Berichten:218
Lid geworden op:zo feb 26, 2012 7:15 pm
Locatie:Breda

Bericht door Trail Freak » za mar 15, 2014 9:57 am

wout360 schreef:Whoeheeee!

Dikke vork Ramon!
Ja hé?! We hadden het er zondag nog over en bam: maandag mooie aanbieding bij CRC.
Kon hem niet laten liggen :o
Smittie schreef:Ik had een -1.5° angleset van works components.
Prima ding!
Anglesetje 1.5 van Works maar meteen besteld

Gebruikersavatar
de lachende derde
Berichten:1319
Lid geworden op:di jan 18, 2011 6:34 pm
Contacteer:

Bericht door de lachende derde » za mar 15, 2014 12:42 pm

Trail Freak schreef:Als dat verschil slechts 3mm is, dan is dat idd geen hele graad :(
Misschien dan toch maar aan een angleset.
Toevallig ervaring met die van Works Components? Of toch maar voor de duurdere Cane Creek gaan?

Ik moet zeggen dat ik de S toch ook wel heel fijn vind rijden hoor. Heb nog niet op L kunnen rijden dus een vergelijking heb ik niet. En aangezien de S bedoeld is voor rijders tot 190, leek mij de L wat logger.
Ik ga ervan uit dat er bikes zijn die altijd beter zullen rijden, maar hetgeen wat ik nu rijd, voelt voor mij goed iig.

Thnx voor de info!!
Die maatvoering zou ik met een dikke korrel zout nemen, ik heb er zelf ook een in L en ondanks dat ik 1.73m ben rijdt dat perfect. De laatste jaren zie je toch al een tendens om op langere frames te gaan rijden bij DH, met name op snellere tracks voelt het een stuk zekerder om een aardig stuk fiets voor je uit te hebben steken.

Voor FR is een kortere wielbasis misschien beter maar dat kan je ook bereiken met die kortere dropouts. Volgens Scott mogen die dingen alleen gebruikt worden in de 140mm stand maar bij mij werkt het prima in 180mm, ook met een aardige achterband (Wicked Will 2.35" op een ZTR Flow).
www.electronicexplorations.org

Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.

Gebruikersavatar
Trail Freak
Berichten:218
Lid geworden op:zo feb 26, 2012 7:15 pm
Locatie:Breda

Bericht door Trail Freak » ma mar 17, 2014 8:41 am

de lachende derde schreef:
Trail Freak schreef:Als dat verschil slechts 3mm is, dan is dat idd geen hele graad :(
Misschien dan toch maar aan een angleset.
Toevallig ervaring met die van Works Components? Of toch maar voor de duurdere Cane Creek gaan?

Ik moet zeggen dat ik de S toch ook wel heel fijn vind rijden hoor. Heb nog niet op L kunnen rijden dus een vergelijking heb ik niet. En aangezien de S bedoeld is voor rijders tot 190, leek mij de L wat logger.
Ik ga ervan uit dat er bikes zijn die altijd beter zullen rijden, maar hetgeen wat ik nu rijd, voelt voor mij goed iig.

Thnx voor de info!!
Die maatvoering zou ik met een dikke korrel zout nemen, ik heb er zelf ook een in L en ondanks dat ik 1.73m ben rijdt dat perfect. De laatste jaren zie je toch al een tendens om op langere frames te gaan rijden bij DH, met name op snellere tracks voelt het een stuk zekerder om een aardig stuk fiets voor je uit te hebben steken.

Voor FR is een kortere wielbasis misschien beter maar dat kan je ook bereiken met die kortere dropouts. Volgens Scott mogen die dingen alleen gebruikt worden in de 140mm stand maar bij mij werkt het prima in 180mm, ook met een aardige achterband (Wicked Will 2.35" op een ZTR Flow).
Ik kan me voorstellen dat een wat groter frame wat zekerder voelt op full-on DH tracks, maar in dat stadium zit ik nog helemaal niet. Voorlopig gewoon wat bikeparks en FR met een setup die ook DH aankan als ik dat ga rijden.
Is ook best lastig kiezen voor een frame/bike als je geen referenties hebt.
Ik weet dat deze maat "goed" voelt. En of een L beter is? Kan!
Mocht ik de kans krijgen een keer een L te testen en dat bevalt super, dan zie ik dat dan wel weer. Parts zijn altijd over te zetten.
Voorlopig ga ik gewoon vrolijk verder met deze build en heb er nog steeds veel zin in ;)

Gebruikersavatar
Trail Freak
Berichten:218
Lid geworden op:zo feb 26, 2012 7:15 pm
Locatie:Breda

Bericht door Trail Freak » ma mar 24, 2014 7:48 pm

En weer wat spul binnen :
Afbeelding

Hoop deze week de rest binnen te hebben. Met een beetje geluk zaterdag in elkaar en zondag testen bij FT :o

Gebruikersavatar
degoe
Berichten:734
Lid geworden op:wo okt 25, 2006 2:55 pm
Locatie:Pettneu am Arlberg (oostenrijk)
Contacteer:

Bericht door degoe » ma mar 24, 2014 11:44 pm

Nog een tip mocht je nog meer willen veranderen/meer richting dh bike gaan. Koop de tuning wip, hiermee heeft je bike dan achter ook 200mm veerweg en wordt hij minder progressief.
Bastian.

Gebruikersavatar
Trail Freak
Berichten:218
Lid geworden op:zo feb 26, 2012 7:15 pm
Locatie:Breda

Bericht door Trail Freak » di mar 25, 2014 8:00 am

degoe schreef:Nog een tip mocht je nog meer willen veranderen/meer richting dh bike gaan. Koop de tuning wip, hiermee heeft je bike dan achter ook 200mm veerweg en wordt hij minder progressief.
Bastian.
Ik neem aan dat als er een tuning wip in gaat, je ook een andere demper moet nemen aangezien je i2i lengte veranderd. Toch? Dat wordt wel een erg duur geintje samen met de €260 voor de wip. En ik heb net een bijna nieuwe RC4 met Ti spring besteld. Dat zou zonde zijn.
Ook het progressieve en speelse van Voltage zoals ie nu is (icm korte drop-outs) bevalt me prima!!
Nee, dan wacht ik liever tot ik voor mezelf de keuze heb gemaakt of ik volledig DH wil gaan rijden (en dus ook een echt DH frame aan ga schaffen) ofdat ik de combi met FR het leukst vind en het dus bij dit DH-light frame hou.

Gebruikersavatar
degoe
Berichten:734
Lid geworden op:wo okt 25, 2006 2:55 pm
Locatie:Pettneu am Arlberg (oostenrijk)
Contacteer:

Bericht door degoe » di mar 25, 2014 10:18 am

Je hebt toch een 241mm shock nu? Dan past dat zonder wat te veranderen.
Keuze is natuurlijk aan jou, was meer een idee wat ik je meegeef.
Groeten Bastian.

Gebruikersavatar
Trail Freak
Berichten:218
Lid geworden op:zo feb 26, 2012 7:15 pm
Locatie:Breda

Bericht door Trail Freak » di mar 25, 2014 10:39 am

degoe schreef:Je hebt toch een 241mm shock nu? Dan past dat zonder wat te veranderen.
Keuze is natuurlijk aan jou, was meer een idee wat ik je meegeef.
Groeten Bastian.
Ideeën zijn altijd welkom natuurlijk :)
Maar 241 geeft dus met die tuning wip een travel van 200mm? Logisch ook eigenlijk.
Dat verschil in travel wordt ook bereikt met andere shock mounts.

Gebruikersavatar
Trail Freak
Berichten:218
Lid geworden op:zo feb 26, 2012 7:15 pm
Locatie:Breda

Bericht door Trail Freak » ma apr 14, 2014 7:13 am

Zoooooo, van het weekend eindelijk de laatste puntjes op de i gezet, en hier is het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben erg blij met hoe die is geworden :bounce:

2 parts die uiteindelijk anders zijn geworden:
Works Components 1,5 Angleset
Chromag Scarab pedals

Moet wel zeggen dat de WC angleset er wat goedkoop uitzag (veel losse seals/parts) als je het bv vergelijkt met een Cane Creek 40 ofzo. Maar goed, als ie zn werk maar doet.

Dit weekend maar eens flink gaan testen in Filthy, Winterberg en Willingen :o

Gebruikersavatar
dickjansen63
Berichten:580
Lid geworden op:do dec 20, 2012 11:29 pm

Bericht door dickjansen63 » ma apr 14, 2014 10:35 am

Ziet er netjes uit! Vooral met de saints en de RC4 Kashima! Ga je veel plezier mee beleven ;)

Gebruikersavatar
Trail Freak
Berichten:218
Lid geworden op:zo feb 26, 2012 7:15 pm
Locatie:Breda

Bericht door Trail Freak » ma apr 14, 2014 12:58 pm

We gaan het van het weekend meemaken al vermoed ik wel dat dat goed komt. Ik kom alleen van een VAN R en een Domain RC af. Een flink aantal zaken om in te stellen dus vergeleken met wat erop zat.
Rebound is van te voren in te stellen. LSC/HSC/VA/Bottom Out control met laag beginnen lijkt me.

Gebruikersavatar
Trail Freak
Berichten:218
Lid geworden op:zo feb 26, 2012 7:15 pm
Locatie:Breda

Bericht door Trail Freak » di apr 22, 2014 1:20 pm

Nou, van het weekend mn nieuwe setup eens getest en moet zeggen dat ik voor het grootste gedeelte wel tevreden ben. Vooral de 888 is heeeerlijk. Echter vind ik het de Saint shifter te lang en op een verkeerde plek zitten icm met Ispec

Owja, en nog 1 "puntje": de Atlas crank is al naar de klote :x
Kwam op de slopestyle in WB op 1 of andere manier met mn pedaal op de grond. Pedaal scheef :reallymad:
Nog geprobeerd met een inbus weer vast te zetten, maar na 2x de continental track kwam ie er weer uit.
CRC gemaild om te kijken of het een garantie gevalletje wordt, maar ze lieten me al weten dat dat er waarschijnlijk niet in zat als je met je pedaal tegen de grond komt. WTF, een DH/FR crank moet zoiets toch kunnen hebben??
Als het geen garantie wordt maar gewoon een Saint 820 bestellen denk.

gd-on
Berichten:163
Lid geworden op:wo mei 04, 2011 9:53 pm

Bericht door gd-on » di apr 22, 2014 1:22 pm

Bizar! En RF zelf mailen?

Gebruikersavatar
Trail Freak
Berichten:218
Lid geworden op:zo feb 26, 2012 7:15 pm
Locatie:Breda

Bericht door Trail Freak » di apr 22, 2014 1:25 pm

Kan het wel proberen, maar op de raceface site staat:

If you have any further questions regarding warranty or technical issues of Race Face products please email: warranty@raceface.com
Please note: All consumer requests and inquiries about small parts will be directed to their local Race Face dealer.

Maar misschien toch maar doen. Nee heb je....

Gebruikersavatar
WitteReus
Berichten:1479
Lid geworden op:wo jun 09, 2010 1:37 pm
Locatie:Melick
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di apr 22, 2014 1:44 pm

Is de crank scheef of het pedaal?
Of is de draad uit de crank?
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

Gebruikersavatar
Trail Freak
Berichten:218
Lid geworden op:zo feb 26, 2012 7:15 pm
Locatie:Breda

Bericht door Trail Freak » di apr 22, 2014 1:47 pm

Met het uitdraaien van mn pedaal kwam het draad van de crankarm gewoon mee.
Pedaal is nog prima in orde

Gebruikersavatar
WitteReus
Berichten:1479
Lid geworden op:wo jun 09, 2010 1:37 pm
Locatie:Melick
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di apr 22, 2014 2:15 pm

Dus niks is krom; de draad is beschadigd?
Dat kun je gemakkelijk laten oplossen bij een bedrijf in de buurt die draad kunnen tappen; ze boren dan de draad op, tappen een droter draadgat en zetten dan een helicoil erin met de juiste draad.
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

Plaats reactie