Propain Rage III 2012

Toon hier je fiets! Ook voor je nieuwe project in opbouw. (s.v.p. één onderwerp per fiets).

Moderator:Beheerders

sampers

Bericht door sampers » do aug 23, 2012 1:49 pm

Zo en dan nu terug aan het werk! Vorige week een verlof gehad en met vrienden en mijn broer naar Portes du soleil geweest. Was weeral top!

Goed weer gehad, pistes in overvloed, een super chalet met eigen garage, en lekker eten...
Kortom een waar downhillparadijs.

We waren in totaal met 6, al dat we ons hebben opgesplitst per twee. Zo hadden we ruimte genoeg en kon ieder wat op zijn ritme genieten van de vakantie. Anderzijds hebben we meestal samen gereden.

Op een zaterdag aangekomen en in Les Gets naar de contest op de airbag gaan kijken, viel dit jaar wel wat tegen, was vorig jaar grootser.
Zondag de eerste dag meteen gaan rijden, en toch wel 1run gehad zonder problemen.
In de tweede lag mijn ketting naast het tandblad, en blijkbaar was de MRP G2sl in twee gebroken. Ten minste toch de taco/bashguard, en dus het stuk met het wieltje was gewoon weg. Dan maar alle bikeshops opgezocht en uiteindelijk per toeval ergens onderin een vitrinekast toch ng de juiste wisselstukken gevonden. Buiten het afschermplaatje boven het wieltje, dit is er één van een G2versie. Daar is het uitsteeksel om te verschuiven naar gelang welke grootte je tanblad is, dikker. En dus hopelijk ook iets sterker, dat wel even moeten bijveilen maar past nu erg goed.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn broer heeft enkele dagen later op zijn beurt ook zijn MRP G2sl afgebroken, daar was het gelukkig enkel dat afdekplaatje. En dan in Morgins toevallig in een bikeshop de Truvativ X0 tegengekomen, dat zijn identiek dezelfde chainguides.

We hebben vervolgens heerlijk gereden, altijd aan een aanzienlijk tempo. Net als vorig jaar is voor mijn broer en ik, de zwarte piste op de Super Morzine de piste bij uitstek.
Vorig jaar nog beiden op een Kraftstoff, dit jaar op wat ander oorlogstuig!
Afbeelding

Ik op de Propain Rage, mijn broer op de Commencal Supreme DH v3.
(wat is die commencal ook een pracht van een bike!) Eerste echte test voor de supreme, maar Ik die soms erg lomp kan rijden, en een piste zo bruut als de supermorzine is meteen een goede test voor de Propain ook.
Met andere woorden, wat je de Propain ook wilt aandoen, hij neemt alle misbruik alsof hij er deugd van heeft!
Tot nu toe stond hij wat te zacht afgesteld, vooral de sag dan, maar ook nu dat de veren wat anders afgeregeld zijn, blijft hij super plush!
We dragen altijd goed zorg voor onze bikes, maar zeker op zo'n vakantie is dagelijks reinigen en onderhouden van de fietsen niet overbodig! Toch heb ik slechts één maal een bout die door een pivoterende linkage zit moeten aanspannen.
Ik hoor wel eens dat mijn rijstijl is als die van Sam Hill, niet omdat ie zo goed is, maar omdat mijn achterwiel ook vaak alle kanten uitslingert zoals bij Hill. Daarmee wil ik zeggen dat ik niet iemand ben die een lijn kiest en daar niet meer vanaf wijk, maar er mij juist aan verwacht dat ik verschillende lijnen neem op sommige passages.
Daar waar de Commencal (net als de mondraker summum bevoorbeeld) erg stabiel is en eenmaal een lijn gekozen je daarop blijft als een trein op rails, is de Propain gevoeliger. Beide fietsen zijn erg speels (ook absoluut in de lucht) en zijn beiden niet uit hun lood te slaan door obstakels, is het vooral de gevoeligheid voor de input van de gebruiker die opvalt bij de Propain. Dat samen met het extra gevoelige veerprincipe en een voorvork die daarvoor ook gekend is, maakt deze fiets heel gevoelig.En sterk als een bulldozer.
Voor mijn rijstijl is de Propain dus een goede match.

Wat ze op pinkbike van de 888 zeggen:
This should all add up to a fork that is as sensitive as an emo teenager kid, but a whole lot more fun to abuse.
Ook de onderdelen zoals de voorvork en achterdemper zijn super en vangen alles netjes op en vertalen alle regelingen rechtstreeks in grip op de baan. Voornaamste verschil dat we merken met een Fox40 kashima is dat de fox wat stijver is. En weeral minder afwijkt van een lijn.
Afbeelding

Maxxis Highroller2 banden vind ik nog steeds wel een redelijke keuze, ze hebben een beter algemeen gripgevoel over de hele oppervlakte van de band, van de linker- tot de rechterflank. Toch zijn er banden met meer grip, zeker in het stoffige of extra modderige.
Steen, rots, wortel of klei/aarde merk je dat je niet aan de banden moet denken en gewoon mag leren harder trappen :D
Rolweerstand is miniem, de fiets rolt zo vlot, zelf op asfalt voel je ogenblikkelijk het verschil met bv muddy mary's.
Remvlak is ook redelijk strak, en zou ik ook als een gemiddelde band durven omschrijven. En vooral op dat vlak is hij op dit moment in het seizoen wel al aanzienlijk toegetakeld. Zeker na een overwegend droge harde ondergrond in de Alpen.
Afbeelding

In Chatel heb ik één maal een lekke binnenband gehad.
De nacht voor Morgins heeft het geregend en het lag er daar erg vettig bij.
Vonden ik en mijn broer niet zozeer de moeite. Hier nog in de ochtendmist.
Afbeelding

Verder blijven we zweren bij Hope tech remmen, uiterst tevreden over.
Sram X0 9speed ook nog steeds trouwens. Moet je ook wel me opletten, ze hebben in Portes du soleil niet veel wisselstukken meer, volgend seizoen komen zowel shimano als sram met hun volledig vernieuwde derailleurs. De lokale bikeshops nemen je trouwens voor achterlijke toeristen, niet erg aangenaam... Maar als je geluk hebt en je vindt wat je zoekt maakt dat weinig uit. (balhoofdlagers zoek je best elders).

Overigens hadden ik en mijn broer voor deze vakantie een Troy Lee Designs Sprint short gekocht, en ook daar alweer erg tevreden over. Net als de D3helm. Tot op heden geen aangenamere helm gevoeld!
Ter plaatse heb ik nog een TLD Moto short gekocht, waren in promotie bij Evasion sports in Les Gets.

Stilaan tijd om eens een nieuwe achterband te halen, misschien ook remblokken en grips. Zou graag de TLD ODI's hebben in het zwart mar je vindt ze alleen in rood,wit of fluo geel...

Graag zou ik ook een stuur vinden met minder backsweep, en denk er dan aan om terug een Boobar aan te schaffen...
dead straight to live wrong

sampers

Bericht door sampers » di sep 18, 2012 1:42 pm

Na de bikevakantie in de Alpen afgelopen Augustus heb ik zelf niet zoveel meer op de fiets gezeten. Mijn broer daarentegen wel, en is zo'n 2 weken geleden op de Berlaymontrails slecht geland na een jump. Zonder te vallen is hij met zijn voet blijven hangen en dat heeft blijkbaar zijn kruisbanden afgerukt. Dus die is nu een hele tijd uit. Hij gaat dan ook zijn Commencal DH V3 de deur uit doen, en is daarvoor die nu aan het klaarstomen. (wachten nog op een uitgeleende Hope M4 schijf). De Commencal zal verkocht worden met allemaal toponderdelen in topstaat, waaronder deze 888 EVO V2 TI (5maanden oud, super onderhouden!)

Wat mij een deal bracht om een Fox 40 kashima uit te testen. Heb er enkel op andere fietsen al mee gereden en weet nu niet of ik die zal verkiezen boven de 888, waar ik van ben gaan houden. Die vork is zo smooth! Meer dan die Kashima, en die open bad cartridges zijn ook zo simpel om aan te werken. En nu dus zonder de Fox op mijn bike getest te hebben is het de nieuwsgierigheid die me parten speelt.

Afbeelding

Afbeelding

De vork staat wel mooi op de fiets, zeker in combinatie met de CCDB vind ik.
Alleen vind ik de rood geanodiseerde onderdelen er steeds minder bij passen.
De fluo oranje decals met wit en grijstinten (shares of gray, pun intended) gaan goed met het zwarte frame, en ik denk aan in die kleurstelling verder te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

De decals bevallen me nog steeds heel erg, enkel zijn er al wat beschadigingen op, en eigenlijk volledig te wijten aan mezelf. Ze werden in een mat laminaat gezet die beschadigingen moeten tegengaan, zodat je geen heli tape nodig hebt. Echter moeten de stickers daarvoor best uitharden en dan vooraleer ze op de bike komen opnieuw uitharden. Dit heb ik niet gedaan en meteen vastgeschroefd in de fietsendrager op de auto, vanaf dag 1 al schade. Maar die is door de fiets te gebruiken en dus door veelvoudig vastspannen op de drager en er tegen te wrijven met broek, lift,
… steeds verder gaan lossen en is nu dus meer zichtbaar.
Langs de positieve kant, dit is dus te vermijden bij de volgende bestickering en ze hebben nu toch gedaan waarvoor ze bedoelt zijn!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De één zijn 'dood' is de ander zijn brood, zullen we maar zeggen. Mijn broer (mister D.) moet ondertussen naar de Kinesist, alvorens ze hem eind deze maand opereren en dan begint het revalideren. Een tijdje zonder bike dus, en daarom gaat de Commencal de deur uit, en wanneer hij dan toch terug mag bikken, krijgt hij stilaan meer zin in enduro. Mede dankzij jullie uitgebreide en indrukwekkende overzichten op dit forum!

Foto's in groter formaat

sampers

Bericht door sampers » ma mei 06, 2013 9:42 pm

Het nieuwe seizoen is een tijdje weer van start gegaan, en dan hoort daar soms een nieuwe bike bij, maar dit seizoen nog niet voor mij. De Propain bevalt me nog altijd reuze!
Ondertussen heb ik al wat topfietsen getest van vrienden, maar durf nog steeds met overtuiging zeggen dat ik geen fiets ken die aangenamer of beter rijd.

Wel stonden er al een tijdje een aantal onderdelen op mijn verlanglijstje. En volgden er ook onderhoudsgewijze veranderingen.

Afbeelding

Het truvativ Boobar stuur staat voor mij ook nog steeds op nummer 1. Misschien wel net zoals de Propain de echte underdog. Hope brengt binnenkort wel een stuur uit, en de 35mm Easton Havoc maken me ook wel nieuwsgierig maar als je prijs in de vergelijking in rekent gaat er niks boven de Boobar.

Afbeelding

Afbeelding

Ook nieuwe rubbers, na ze via wat vrienden getest te hebben, wou ik de ODI lock-on troy lee designs grips ook eens langdurig gebruiken. Helaas vind je ze de meeste winkels waar ik fysiek langs ging enkel nog in het rood of fluo geel. Dan maar mee besteld op CRC bij een andere aankoop.

Afbeelding

Eén van zo'n aankopen was hope hoops. Een verjaardag aan het begin van het seizoen is handig, en kreeg ik dus mijn hope pro II achternaaf ingespaakt in een verse mavic ex721.
Dus daar hoort een voorwiel bij, en dan is de keuze een hope hoops voorwiel geworden.

Afbeelding

Ook nieuwe Maxxis banden horen bij die nieuwe rubber, High Roller II vooraan; Minion DHR achteraan. Door de jaren heen ben ik steeds minder gaan voelen voor quick release, en ik was nu toch al bezig met de rode accenten weg te werken op de Rage. Dus kwam er ook een slanke zwarte goedkope zadelpenklem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan had mijn ketting nogal veel zijwaartse speling en was het tijd om te vernieuwen, gekozen voor een kmc X9L, en hoewel de kasette eigenlijk helemaal niet verlseten is, heb ik deze ook maar voor een nieuwe gewisseld. Een goedkoop 11-25 shimano model.

Afbeelding

Het voorste tandwiel is nog steeds een standaard Descendant, maar nu eentje met 38 tanden, wil wel eens wat anders, maar wil eerst weten welke maat, en het is nog goed en niet te zwaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De onderdelen zijn voorlopig wel zoals ik ze wil hebben, al dat er altijd wel een aantal items op mijn verlanglijstje blijven.
Eén daarvan is een titanium veer, die is besteld.
Verder wil ik de look nog eens aanpakken. Candy oranje zoals bij intense een optie is vind ik wel vet. Misschien komt dat wel, maar ik denk dat hij op kortere termijn eerst mat zwart wordt. Ik begrijp waarom je glanzend zwart tegenwoordig niet zo vaak meer ziet op downhillfietsen...

Trekrules

Bericht door Trekrules » ma mei 06, 2013 10:04 pm

Mooie upgrades en het blijft een gave bike 8)
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

sampers

Bericht door sampers » wo jun 05, 2013 1:28 pm

Zoals reeds aangegeven in mijn laatste post, er werd een titanium veer besteld.
Ik had al een op verschillende manieren gehoord van een nieuwe aanbieder die goede prijzen had, en wilde dat nu toch wel zelf eens gaan uitzoeken. Namleijk via ti-springs.com.
Eerst maar wat reviews gelezen. Dan maar besteld. 100 pond (was 113 euro) inclusief verzenden lichter en een maand later (want ze worden op bestelling gemaakt).

Afbeelding

Afbeelding

Het gewicht van de nieuwe titanium veer in 400x3".

Afbeelding

Voorlopig kan ik enkel zeggen dat ik de afwerking vind zoals ik ze mag verwachten. Niks opvallends, ze is langs beide kanten mooi afgevlakt.

Afbeelding

De Cane Creek Double Barrel met oude veer vs. nieuwe veer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volledig gemonteerd. Ziet er goed uit en is zo'n 220 gram lichter.

Afbeelding

En dan wilde ik hel wel eens in een nieuw jasje.
Dat glanzend zwart is moeilijk mooi te houden en om hem in het mat zwart te hebben was het weinig werk en kon dat snel gaan. Enkel schuren, klein beetje verf over oude decals onder blanke lak, en dan een matte blanke lak eroverheen. Dan wilde ik wel strakke simpele stickers, gewoon voor de verandering. Ik zie graag fluo, en als je staat aan te schuiven aan de bikeparks dit seizoen zie je ook meer opvallende kleuren dan wat anders.

Afbeelding

Afbeelding

Een gepersonaliseerde fiets is altijd leuk!
Afbeelding

Ook Troy Lee Designs staat altijd mooi. Wel voorlopig enkel glanzende beschermfolie gevonden waardoor het fotograferen wat moeilijker ging.

Afbeelding

Ook de binnenzijde van de achterbrug verdient wat aandacht.

Afbeelding

Afbeelding

De rode Dmr Vault pedalen vallen nu wel extra op. Alleen zijn het zo'n goeie en wil ik ze alleen maar omruilen voor Hope pedalen, alleen het kostenplaatje bepaalt wanneer de tijd rijp is....
Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe titanium veer op de fiets
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

caspervangeest

Bericht door caspervangeest » wo jun 05, 2013 4:57 pm

Zoww dat ziet er wel heel gaaf uit!

igonnaownu

Bericht door igonnaownu » ma sep 09, 2013 1:54 pm

Wauw puntgaaf fietsje!

mag ik vragen wat dat voor achter spatboardje is?

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » ma sep 09, 2013 7:44 pm

Sicke bike man. 8)
Vond de oude kleur wel net wat mooier maar ook het matzwart/geel ziet er heel mooi uit! Prachtbike!
“You don't stop having fun because you get old,you get old because you stop having fun!â€￾

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » ma sep 09, 2013 7:48 pm

Spatbordje achter trouwens zelf gemaakt?
“You don't stop having fun because you get old,you get old because you stop having fun!â€￾

sampers

Bericht door sampers » vr sep 13, 2013 9:55 pm

Achterspatbord is standaard. Dat voorzien ze bij Propain omdat ze ervoor kiezen de shock net voor het wiel te plaatsen :D . Moet wel zeggen dat het tegen (omhoog)spatten misschien wel helpt, maar als je in het slijk rijdt hangt de shock nog behoorlijk vol. Wel merk je daar niet het minste van. Blijft gewoon altijd goed werken.

De oude kleurstelling was idd wel leuk. Deze is gewoon om eens wat anders te hebben en omdat het gemakkelijk is.
Moest maar op een paar plaatsen wat zwarte lak bij, blanke lak over en klaar.

Effe een update /food for thought / long term plans
Mijn broer heeft een V10C (10.4) in large en das voorlopig de enige fiets waar ik zou willen naar overstappen.
Maar ondertussen is er bij Propain een langer frame in 2013 en heb minstens zoveel zin om daarvoor te sparen.
Het is geen carbon frame, en is dus zwaarder, minder stijf en niet in die mate afgewerkt als een V10.
Maar rijden....! hij doet niet onder voor een Santa Cruz. :arms:

De Fox 40 heeft nieuwe bushings nodig. De CCDB heeft net eens servicebeurt achter de rug. Bij X1 racing in Frankrijk. Daar gaat ook de 40 binnen, want daar kan ze getuned worden. Momenteel staat er een Boxxer RC op ter vervanging.
Ik wil in de 40 een aangepaste shim stack, niet dat ik op een hoog niveau rijd :drunk: maar omdat ik ondertussen de verschillen voel tussen vorken.
En ik denk ongeveer te weten hoe ik ze afgesteld wil hebben.
En uiteraard plusher! Dat gevoel van de 888 RC3 ti is onbeschrijflijk.
De 40 RC2 (zonder fit cartridge, zonder Kashima) van mijn broer is veel plusher! Die is getuned en heeft ook een K9 lager boven de veer. Ik dacht dat het nutteloos was, tot ik het probeerde!
Het werd snel in mijn vork getest en het verschil is enorm. Ook dat gekletter van de veer in de 40 is ermee weg, hoera!
Dat staat ook op mijn verlanglijstje. Maar misschien via ti-springs.com, die bieden ze nu ook aan en na mijn ervaring met hun titanium veer lijkt mij dat het overwegen waard.
Voor de demper bestaan ze ook, maar de CCDB is plush, het Propain linksysteem erg plush, dus voorlopig nog niet bij stilgestaan.

Met andere woorden, als sparen nu wat wil lukken komt er volgend seizoen wel een ander frame maar de vork en demper en wielen en remmen blijven!

sampers

Bericht door sampers » wo mar 05, 2014 11:17 pm

Afbeelding

Updates
Oorspronkelijke stickers terug op de vork na respray en volledig onderhoud.
Hope top crown for Fox 40.
Hope chainring 38t.
Shimano Saint chain guide + guard
Schwalbe Magic Mary.
Nukeproof Sam Hill signature saddle.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding