Goed weer gehad, pistes in overvloed, een super chalet met eigen garage, en lekker eten...
Kortom een waar downhillparadijs.
We waren in totaal met 6, al dat we ons hebben opgesplitst per twee. Zo hadden we ruimte genoeg en kon ieder wat op zijn ritme genieten van de vakantie. Anderzijds hebben we meestal samen gereden.
Op een zaterdag aangekomen en in Les Gets naar de contest op de airbag gaan kijken, viel dit jaar wel wat tegen, was vorig jaar grootser.
Zondag de eerste dag meteen gaan rijden, en toch wel 1run gehad zonder problemen.
In de tweede lag mijn ketting naast het tandblad, en blijkbaar was de MRP G2sl in twee gebroken. Ten minste toch de taco/bashguard, en dus het stuk met het wieltje was gewoon weg. Dan maar alle bikeshops opgezocht en uiteindelijk per toeval ergens onderin een vitrinekast toch ng de juiste wisselstukken gevonden. Buiten het afschermplaatje boven het wieltje, dit is er één van een G2versie. Daar is het uitsteeksel om te verschuiven naar gelang welke grootte je tanblad is, dikker. En dus hopelijk ook iets sterker, dat wel even moeten bijveilen maar past nu erg goed.

Mijn broer heeft enkele dagen later op zijn beurt ook zijn MRP G2sl afgebroken, daar was het gelukkig enkel dat afdekplaatje. En dan in Morgins toevallig in een bikeshop de Truvativ X0 tegengekomen, dat zijn identiek dezelfde chainguides.
We hebben vervolgens heerlijk gereden, altijd aan een aanzienlijk tempo. Net als vorig jaar is voor mijn broer en ik, de zwarte piste op de Super Morzine de piste bij uitstek.
Vorig jaar nog beiden op een Kraftstoff, dit jaar op wat ander oorlogstuig!

Ik op de Propain Rage, mijn broer op de Commencal Supreme DH v3.
(wat is die commencal ook een pracht van een bike!) Eerste echte test voor de supreme, maar Ik die soms erg lomp kan rijden, en een piste zo bruut als de supermorzine is meteen een goede test voor de Propain ook.
Met andere woorden, wat je de Propain ook wilt aandoen, hij neemt alle misbruik alsof hij er deugd van heeft!
Tot nu toe stond hij wat te zacht afgesteld, vooral de sag dan, maar ook nu dat de veren wat anders afgeregeld zijn, blijft hij super plush!
We dragen altijd goed zorg voor onze bikes, maar zeker op zo'n vakantie is dagelijks reinigen en onderhouden van de fietsen niet overbodig! Toch heb ik slechts één maal een bout die door een pivoterende linkage zit moeten aanspannen.
Ik hoor wel eens dat mijn rijstijl is als die van Sam Hill, niet omdat ie zo goed is, maar omdat mijn achterwiel ook vaak alle kanten uitslingert zoals bij Hill. Daarmee wil ik zeggen dat ik niet iemand ben die een lijn kiest en daar niet meer vanaf wijk, maar er mij juist aan verwacht dat ik verschillende lijnen neem op sommige passages.
Daar waar de Commencal (net als de mondraker summum bevoorbeeld) erg stabiel is en eenmaal een lijn gekozen je daarop blijft als een trein op rails, is de Propain gevoeliger. Beide fietsen zijn erg speels (ook absoluut in de lucht) en zijn beiden niet uit hun lood te slaan door obstakels, is het vooral de gevoeligheid voor de input van de gebruiker die opvalt bij de Propain. Dat samen met het extra gevoelige veerprincipe en een voorvork die daarvoor ook gekend is, maakt deze fiets heel gevoelig.En sterk als een bulldozer.
Voor mijn rijstijl is de Propain dus een goede match.
Wat ze op pinkbike van de 888 zeggen:
Ook de onderdelen zoals de voorvork en achterdemper zijn super en vangen alles netjes op en vertalen alle regelingen rechtstreeks in grip op de baan. Voornaamste verschil dat we merken met een Fox40 kashima is dat de fox wat stijver is. En weeral minder afwijkt van een lijn.This should all add up to a fork that is as sensitive as an emo teenager kid, but a whole lot more fun to abuse.

Maxxis Highroller2 banden vind ik nog steeds wel een redelijke keuze, ze hebben een beter algemeen gripgevoel over de hele oppervlakte van de band, van de linker- tot de rechterflank. Toch zijn er banden met meer grip, zeker in het stoffige of extra modderige.
Steen, rots, wortel of klei/aarde merk je dat je niet aan de banden moet denken en gewoon mag leren harder trappen

Rolweerstand is miniem, de fiets rolt zo vlot, zelf op asfalt voel je ogenblikkelijk het verschil met bv muddy mary's.
Remvlak is ook redelijk strak, en zou ik ook als een gemiddelde band durven omschrijven. En vooral op dat vlak is hij op dit moment in het seizoen wel al aanzienlijk toegetakeld. Zeker na een overwegend droge harde ondergrond in de Alpen.

In Chatel heb ik één maal een lekke binnenband gehad.
De nacht voor Morgins heeft het geregend en het lag er daar erg vettig bij.
Vonden ik en mijn broer niet zozeer de moeite. Hier nog in de ochtendmist.

Verder blijven we zweren bij Hope tech remmen, uiterst tevreden over.
Sram X0 9speed ook nog steeds trouwens. Moet je ook wel me opletten, ze hebben in Portes du soleil niet veel wisselstukken meer, volgend seizoen komen zowel shimano als sram met hun volledig vernieuwde derailleurs. De lokale bikeshops nemen je trouwens voor achterlijke toeristen, niet erg aangenaam... Maar als je geluk hebt en je vindt wat je zoekt maakt dat weinig uit. (balhoofdlagers zoek je best elders).
Overigens hadden ik en mijn broer voor deze vakantie een Troy Lee Designs Sprint short gekocht, en ook daar alweer erg tevreden over. Net als de D3helm. Tot op heden geen aangenamere helm gevoeld!
Ter plaatse heb ik nog een TLD Moto short gekocht, waren in promotie bij Evasion sports in Les Gets.
Stilaan tijd om eens een nieuwe achterband te halen, misschien ook remblokken en grips. Zou graag de TLD ODI's hebben in het zwart mar je vindt ze alleen in rood,wit of fluo geel...
Graag zou ik ook een stuur vinden met minder backsweep, en denk er dan aan om terug een Boobar aan te schaffen...