Nieuwe Trek .......

Toon hier je fiets! Ook voor je nieuwe project in opbouw. (s.v.p. één onderwerp per fiets).

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Christiaan
Berichten:6303
Lid geworden op:wo jul 18, 2001 9:27 pm
Nieuwe Trek .......

Bericht door Christiaan » wo apr 02, 2014 2:48 pm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

2014 Trek Session 9.9 large
2014 Vivid R2C, Obtainium 375 veer
Boxxer WC met Blackgold stanchions
K9 DM stem, Enve DH Stuur
X0 DH cranks, derailleur, Avid XO Trail remmen
MRP G3 Mini guide
DT 240S wielenset, EX500 velgen
Carbon I beam, met Team zadel

Moet alleen de remleiding nog door t frame trekken, maar nog geen zin in gehad, hahaha

Gebruikersavatar
Tinus96
Berichten:409
Lid geworden op:di jul 05, 2011 8:18 pm
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Bericht door Tinus96 » wo apr 02, 2014 7:33 pm

Tsja....jammer van het wit.
Achterbrug niet van carbon?
Wat weegt die?

Verder mooi bikie, vooral vork.

Rutger1992
Berichten:356
Lid geworden op:za mar 12, 2011 3:54 pm
Locatie:Neerpelt

Bericht door Rutger1992 » wo apr 02, 2014 8:38 pm

Super opgebouwd!! Ben ook wel benieuwd naar het gewicht
Scott scale 40
Ghost Dh 9000 Custom
http://rutger1992.pinkbike.com/

Christiaan
Berichten:6303
Lid geworden op:wo jul 18, 2001 9:27 pm

Bericht door Christiaan » do apr 03, 2014 5:59 am

Tinus96 schreef:Tsja....jammer van het wit.
Achterbrug niet van carbon?
Wat weegt die?

Verder mooi bikie, vooral vork.
Chainstays wel carbon, 14,94kg met pedalen

Gebruikersavatar
Smittie
Berichten:2028
Lid geworden op:wo dec 10, 2003 1:35 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Smittie » do apr 03, 2014 11:42 am

Christiaan schreef:
Tinus96 schreef:Tsja....jammer van het wit.
Achterbrug niet van carbon?
Wat weegt die?

Verder mooi bikie, vooral vork.
Chainstays wel carbon, 14,94kg met pedalen
Chainstays alu, seatstay carbon

Christiaan
Berichten:6303
Lid geworden op:wo jul 18, 2001 9:27 pm

Bericht door Christiaan » do apr 03, 2014 4:54 pm

Dat bedoel ik idd

Gebruikersavatar
Tinus96
Berichten:409
Lid geworden op:di jul 05, 2011 8:18 pm
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Bericht door Tinus96 » do apr 03, 2014 7:29 pm

Christiaan schreef:
Tinus96 schreef:Tsja....jammer van het wit.
Achterbrug niet van carbon?
Wat weegt die?

Verder mooi bikie, vooral vork.
Chainstays wel carbon, 14,94kg met pedalen
hmm, das weer tegen de 'te' lichte kant.
Beetje stevige remmen en je vibreert de berg weer af :D

Gebruikersavatar
Smittie
Berichten:2028
Lid geworden op:wo dec 10, 2003 1:35 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Smittie » vr apr 04, 2014 5:28 am

Tinus96 schreef:
Christiaan schreef:
Tinus96 schreef:Tsja....jammer van het wit.
Achterbrug niet van carbon?
Wat weegt die?

Verder mooi bikie, vooral vork.
Chainstays wel carbon, 14,94kg met pedalen
hmm, das weer tegen de 'te' lichte kant.
Beetje stevige remmen en je vibreert de berg weer af :D
Dat vind ik een beetje onzin....
De druk van je banden op de ondergrond komt niet alleen van je fiets.
Je staat er zelf ook nog op met +- 80 kg.

Dus waarom zou die gaan vibreren? (Neem aan dat je stuiteren bedoelt?)

Christiaan
Berichten:6303
Lid geworden op:wo jul 18, 2001 9:27 pm

Bericht door Christiaan » vr apr 04, 2014 11:46 am

Hij rijdt top! mooi gewicht, niet te zwaar, niet te licht

leendewinterpeen
Berichten:153
Lid geworden op:di sep 25, 2012 9:11 pm
Locatie:Sint Philipsland

Bericht door leendewinterpeen » vr apr 04, 2014 12:40 pm

ja wat bedoel je eigenlijk met vibratie :?

Een trilling of oscillatie is een periodiek herhaalde omkering van de bewegingsrichting. Een trilling wordt vaak veroorzaakt door de verstoring van een stabiele evenwichtsituatie.

Een voorbeeld van een trillend systeem is een massa op een veer die in beweging is gebracht, of een slinger in een klok. Ook de naald van een platenspeler vertoont een trilling als hij de groef in een grammofoonplaat volgt, al is deze trilling minder regelmatig dan de andere voorbeelden. Zoals uit dit laatste voorbeeld al blijkt, hebben trillingen een sterke relatie met geluid. Geluid is een trilling van de lucht.

Naast de bovenstaande mechanische trillingen, zijn er ook trillingen van elektrische aard, zoals de stroom in een trillingskring.

Ook licht, dat zowel een golf- als een deeltjeskarakter heeft, kan gezien worden als een trilling, maar dan van elektromagnetische aard. Het is het elektromagnetische veld dat trilt.

De eenvoudigste trilling is de harmonische trilling zonder demping. Deze trilling treedt op bij een systeem dat voldoet aan de Wet van Hooke.

F = ma = -kx
Waarbij x de afwijking vanaf het evenwichtspunt is, m de massa, a de versnelling en k de veerconstante. Het minus-teken geeft aan dat de kracht tegengesteld is aan de verplaatsing vanaf het evenwichtspunt. Maar zowel a als x zijn functies in de tijd t, dus:

F = ma(t) = -kx(t)\, Nu zegt de tweede wet van Newton dat:

a(t) = \frac {dv} {dt} = \frac {d^2x} {dt^2}
Vervanging van a(t) levert een differentiaalvergelijking:

m\frac {d^2x} {dt^2} = - kx(t)
De oplossing ligt dan voor de hand, want de beschrijving "een periodieke functie wiens tweede afgeleide min een keer de functie zelf is", past perfect op de usual suspect.

x(t) = A\,\sin(\omega t + \alpha)
dus met behulp van de kettingregel:

v(t) = \frac {dx} {dt} = A\omega\,\cos(\omega t + \alpha)
en nogmaals:

a(t) = \frac {d^2x} {dt^2} = -A\omega^2\,\sin(\omega t + \alpha)
Hierin is A de amplitude, \alpha de fase en \omega de hoekfrequentie, waarvoor geldt: \omega=2\pi f, met fde frequentie. Omdat \alpha constant is, valt deze term weg in de differentiaal.

Als:

A gegeven wordt in meter
\omega in radialen per seconde, dus fin hertz,
en

t in seconde,
is

a uitgedrukt in meter per seconde per seconde, ofwel m/s2.
v uitgedrukt in meter per seconde.
x uitgedrukt in meter.
Hieruit blijkt dat de vorm van de snelheid en de versnelling sterk lijken op die van de verplaatsing, en ook dezelfde frequentie bezitten. Echter blijkt hieruit ook dat de verplaatsing en de versnelling met elkaar in tegenfase zijn (dat wil zeggen dat de versnelling en de verplaatsing tegelijkertijd op hun maximum zijn, maar met tegengesteld teken), maar dat de snelheid en de verplaatsing 90 graden uit fase zijn. De snelheid bereikt zijn maximum als de verplaatsing nul is.

Dit is aanschouwelijk te maken aan de trillingsbeweging van een slinger, zoals een schommel. De snelheid van de schommel is maximaal als de schommel door de middenpositie gaat (de uitwijking is daar nul). De snelheid is echter gelijk aan nul als de schommel in een uiteinde staat (de uitwijking is daar maximaal). Op dat punt keert de snelheid ook van teken om (de grafiek van de snelheid gaat door nul). N.B.: Bij een enkelvoudige harmonische trilling is de frequentie onafhankelijk van de amplitude. Bij een slinger is dit niet geheel het geval. Huygens ontdekte dat de kracht die op een slinger werkt niet evenredig is met de uitslag. Om dat op te heffen bedacht Huygens de cicloidale boogjes in zijn klokken, waardoor de slingerlengte verkort werd bij een grotere uitslag.

In onderstaande figuur zijn de verplaatsing (zwarte lijn), snelheid (paarse lijn) en de versnelling (groene lijn) getekend als functie van de tijd op de x-as. De amplitude van deze trilling is op 1 gesteld, evenals de frequentie ω.

Samenvattend : Beschrijving in het complexe vlak[bewerken]
Een harmonische op en neer gaande beweging kan worden gezien als de projectie van een eenparige cirkelbeweging in het complexe vlak. Dit is een van de toepassingen van de complexe getallen. Deze gedachte ligt ten grondslag aan de Wetten van Maxwell waarin periodieke elektrische en magnetische velden worden verenigd in elektromagnetische straling en die zo een verklaring bieden voor de eigenschappen van licht en radiogolven.

of bedoel je een gedempte trilling aangezien je op een fiets met vering rijdt en banden die in en uit kunnen veren ?

Gedempte trilling[bewerken]
In het model van de ongedempte trilling blijft deze altijd in beweging, als de massa eenmaal uit evenwicht is gebracht. Dit is niet erg realistisch, omdat in de meeste gevallen kinetische energie door wrijving verloren gaat. Een meer realistisch model is de gedempte trilling, hierbij ondervindt de trillende massa een wrijvingskracht, die uiteindelijk de massa tot stilstand brengt.

Een eenvoudige benadering voor wrijving is:

F_w = -\lambda v \qquad\mathrm{(1)}
Dat wil zeggen dat de wrijvingskracht (Fw) recht evenredig is met de snelheid, maar, vanwege het minus-teken, in tegengestelde richting. De factor λ staat ook wel bekend als de wrijvings-constante. Gecombineerd met de wet van Hooke levert dat:

F_{tot} = F_v + F_w = -kx -\lambda v \qquad\mathrm{(2)}
Substitutie zoals bij de ongedempte trilling levert dan het volgende op:

F= m a = m \frac {d^2x} {dt^2} = -kx -\lambda \frac {dx} {dt} \rightarrow
m \frac {d^2x} {dt^2} + \lambda \frac {dx} {dt} + kx = 0 \qquad\mathrm{(3)}
Om de factor massa, die constant mag worden geacht, niet in de weg te laten lopen, wordt dit vaak geschreven als:

\frac {d^2x} {dt^2} + 2\gamma \frac {dx} {dt} + \omega_0^2 x = 0 \qquad\mathrm{(4)}
Waarbij \ 2 \gamma = \lambda/m en \omega_0^2=k/m, waarbij \omega_0 de eigenfrequentie weergegeven als hoeksnelheid is. Beide schrijfwijzen zijn differentiaal-vergelijkingen die tamelijk eenvoudig zijn op te lossen met behulp van de productregel.

x(t) = A\,e^{-\gamma t}\cos(\omega t + \alpha) \qquad\mathrm{(5)}
dus:

v(t) = \frac {dx} {dt} = \gamma.\omega.A.e^{-\gamma t}.\sin(\omega t + \alpha) = \qquad\mathrm{(6)}
en:

a(t) = \frac {d^2x} {dt^2} = -\gamma^2 A.e^{-\gamma t}.\omega^2.\cos(\omega t + \alpha) \qquad\mathrm{(7)}
Uit subsitutie van vgl. 5, 6 en 7 in vgl 4 volgt:

-\gamma^2 A.e^{-\gamma t}.\omega^2.\cos(\omega t + \alpha) - 2 \gamma^ 2 A.e^{-\gamma t}.\omega.\sin(\omega t + \alpha) + A\,e^{-\gamma t}\cos(\omega t + \alpha) = 0 \qquad\mathrm{(8 )}
of:

De gedempte trilling heeft dan de vorm:

x(t) = A\,e^{-\gamma t}\cos(\omega t)
De snelheid v wordt nu gegeven door:

v(t) = -A\,e^{-\gamma t}\left(\gamma \cos(\omega t)+\omega \sin(\omega t)\right) .
De formule voor de snelheid bestaat uit twee termen, een met \cos(\omega t) en een met \sin(\omega t). De snelheid krijgt hierdoor een ander faseverschil met de verplaatsing dan bij de ongedempte trilling. Hetzelfde geldt voor de versnelling.

Zelf heb ik tijdens het fietsen ook weleens last van Resonantie.

Resonantie (Latijn: resonare, weerklinken) is een natuurkundig verschijnsel dat voorkomt bij trillingen. Een trillend voorwerp zal bij een ander voorwerp resonantie teweegbrengen, als dit voorwerp met de trillingen gaat meetrillen, sterker dan men op grond van de aanstoting zou verwachten (de trilling vindt weerklank). Dit gebeurt als de frequentie van de trilling overeenkomt met de frequenties die in het tweede voorwerp gemakkelijk worden aangeslagen. Resonantie kan optreden bij vrijwel elk object. Bij objecten met een kleine interne demping, zoals een object van metaal of glas, is resonantie sterker dan bij een object met een grote interne demping (zoals hout).

Dit gebeurt dan op een rockgarden hierdoor weetje dat je vering zachter afgesteld moet worden. zo hopelijk schept dit want (on)duidelijkheid

P.S. leipe bike hoop dat je der lekker mee kan scheuren
8)
Al is de auto nog zo snel de downhiller achterhaalt hem wel.

GW
Berichten:101
Lid geworden op:do jun 21, 2012 11:15 pm

Bericht door GW » vr apr 04, 2014 6:03 pm

waaaaaaattttt????? :shock:

Gebruikersavatar
BQDHFR
Berichten:723
Lid geworden op:do sep 06, 2012 10:29 am
Locatie:sint philipsland

Bericht door BQDHFR » vr apr 04, 2014 7:51 pm

Wel je bronnen vermelden @leendewinterpeen,
Zo hebben andere ook een idee van betrouwbaarheid op je informatie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trilling

leendewinterpeen
Berichten:153
Lid geworden op:di sep 25, 2012 9:11 pm
Locatie:Sint Philipsland

Bericht door leendewinterpeen » vr apr 04, 2014 8:21 pm

BQDHFR schreef:Wel je bronnen vermelden @leendewinterpeen,
Zo hebben andere ook een idee van betrouwbaarheid op je informatie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trilling
ahhahahahah random je weet :arms:
Al is de auto nog zo snel de downhiller achterhaalt hem wel.

illuminatastigmata
Berichten:2836
Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
Locatie:limburg
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » vr apr 04, 2014 9:19 pm

Jammer, weer een topic naar de klote.
Dikke fiets, maar in MIJN beleving balen dat er TREK op staat.
Gewoon niet mijn merk. Waarschijnlijk wel een van de beste die je opt moment kopen kan.
;)
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Gebruikersavatar
Tinus96
Berichten:409
Lid geworden op:di jul 05, 2011 8:18 pm
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Bericht door Tinus96 » vr apr 04, 2014 9:41 pm

Smittie schreef:
Tinus96 schreef:
Christiaan schreef: Chainstays wel carbon, 14,94kg met pedalen
hmm, das weer tegen de 'te' lichte kant.
Beetje stevige remmen en je vibreert de berg weer af :D
Dat vind ik een beetje onzin....
De druk van je banden op de ondergrond komt niet alleen van je fiets.
Je staat er zelf ook nog op met +- 80 kg.

Dus waarom zou die gaan vibreren? (Neem aan dat je stuiteren bedoelt?)
Niet te serieus mannen.
Beetje nare ervaring met de carbon Session/remmen en vibreren.
Niet stuiteren, maar vibreren.
Denk gewoon dat te licht niet heel erg helpt aan een goede downhillbak.

Gebruikersavatar
Jean-Pierre
Berichten:3138
Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
Locatie:Cuijk

Bericht door Jean-Pierre » vr apr 04, 2014 9:52 pm

Tinus96 schreef:
Smittie schreef:
Tinus96 schreef: hmm, das weer tegen de 'te' lichte kant.
Beetje stevige remmen en je vibreert de berg weer af :D
Dat vind ik een beetje onzin....
De druk van je banden op de ondergrond komt niet alleen van je fiets.
Je staat er zelf ook nog op met +- 80 kg.

Dus waarom zou die gaan vibreren? (Neem aan dat je stuiteren bedoelt?)
Niet te serieus mannen.
Beetje nare ervaring met de carbon Session/remmen en vibreren.
Niet stuiteren, maar vibreren.
Denk gewoon dat te licht niet heel erg helpt aan een goede downhillbak.
Lag niet aan het frame, maar aan je remmen. Don't blame the bike.

Schuren volgende keer!
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de

Gebruikersavatar
Tinus96
Berichten:409
Lid geworden op:di jul 05, 2011 8:18 pm
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Bericht door Tinus96 » vr apr 04, 2014 10:00 pm

Jean-Pierre schreef:
Tinus96 schreef:
Smittie schreef: Dat vind ik een beetje onzin....
De druk van je banden op de ondergrond komt niet alleen van je fiets.
Je staat er zelf ook nog op met +- 80 kg.

Dus waarom zou die gaan vibreren? (Neem aan dat je stuiteren bedoelt?)
Niet te serieus mannen.
Beetje nare ervaring met de carbon Session/remmen en vibreren.
Niet stuiteren, maar vibreren.
Denk gewoon dat te licht niet heel erg helpt aan een goede downhillbak.
Lag niet aan het frame, maar aan je remmen. Don't blame the bike.

Schuren volgende keer!
Haha, hij is wakker.
Dat had ik er ook bij gezet...remmen.

Waar is die van jou?

Plaats reactie