Cube Fritzz

Toon hier je fiets! Ook voor je nieuwe project in opbouw. (s.v.p. één onderwerp per fiets).

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
joddi
Cube Fritzz

Bericht door joddi » do mar 22, 2012 10:41 pm

Na al 2 jaar weinig gefietst te hebben, begon het toch weer te kriebelen, ik wou dit keer alleen een bike die wat meer buitenland vriendelijk was.

Aangezien mijn ex bikes altijd goed bevallen zijn (Cube Reaction, Cube Agree GTC) weer gaan kijken in de keuken van Cube. De Fritzz heeft mij altijd al aangesproken de keuze redelijk snel gemaakt, een bike die XCen niet uitsluit mits de conditie het toelaat en het toch mogelijk maakt eens een bikepark te bezoeken, en wat ik het meest wil gaan doen is het enduro werk.

Upgrades staan nog niet in de planning, eerst moet ik alleen nog wat geschikte kleding aanschaffen, pedalen en wil ik op den duur zo'n makkelijke zadelpen ;)

Meteen een vraagje erbij, wat vinden jullie fijne pedalen voor enduro gebruik?

Afbeelding

nonsens

Bericht door nonsens » do mar 22, 2012 11:16 pm

mooie bike !

Voor het Xc vriendelijke had ik de Stereo genomen ;) maar voor het beter endurowerk heb je
hier denk ik een betere aan.

Zelf gebruik ik de 50/50 platforms van Crankbrothers, grip is super alleen lagers iets minder.
Ik zou er wel een seat-dropper in zetten.

Veel plezier ermee!

stennis

Bericht door stennis » vr mar 23, 2012 7:14 am

dmrs of replicas v8

martinv77
Contacteer:

Bericht door martinv77 » vr mar 23, 2012 4:16 pm

Ik gebruik Shimano DX pedalen. Dat zijn de voordelen van SPD, maar als je ff los wilt toch een stevige kooi om op te staan. Je hebt dan wel andere schoenen nodig.
Afbeelding

Als upgrade zou ik snel een Dropper Post (Reverb of Joplin) overwegen. heb je echt super veel lol van tijdens enduro.

:) En het toeval wil dat ik een zo goed als nieuwe Joplin 4 heb liggen 8)
Mijn nieuwe fiets kwam met een gratis reverb, dus de joplin ligt netjes in de doos. Nieuw istie tussen de 200 a 250 euro (afhankelijk waar je hem koopt). Buis maat is 31.6.

Als je interesse hebt, laat maar weten.

winnfield

Bericht door winnfield » vr mar 23, 2012 5:57 pm

Wow Nice ride!

ik rij zelf een stereo! Vind dit echt super gave fietsen!

veel plezier ermee!

joddi

Bericht door joddi » zo mar 25, 2012 10:50 am

Een Stereo heb ik ook overwogen, maar uiteindelijk toch voor de Fritzz gekozen met het oog op toch wel wat buiteland tripjes en een mooie lange zomervakantie in de Alpen.

Pedalen heb ik indd naar de DX gekeken maar nadeel vind ik de kuntstof kooi, zo ben ik wat gaan zoeken en kwam ik bij een setje Time Z pedalen uit wat me ook wel wat leek.

De seatdropper moet er indd wel in. Zadelpen heeft een diameter van 34,9mm dus die gaat niet passen :( Nu zie ik alleen op CRC dat er helemaal geen 34,9 leverbaar is.

fucalot

Bericht door fucalot » zo mar 25, 2012 10:53 am

joddi schreef:
De seatdropper moet er indd wel in. Zadelpen heeft een diameter van 34,9mm dus die gaat niet passen :( Nu zie ik alleen op CRC dat er helemaal geen 34,9 leverbaar is.
Dat moet je eens nameten, schat ik. Ik denk dat je zadelpenklem die maat heeft.

Lautje

Bericht door Lautje » zo mar 25, 2012 3:46 pm

Je kunt altijd een shim kopen, dan past de zadelpen wel.

joddi

Bericht door joddi » zo mar 25, 2012 4:25 pm

Dat lijkt me wel de beste optie, aangezien er volgens mij geen seatdroppers zijn in 34,9mm (zadelpenklem is 38mm)

joddi

Bericht door joddi » vr apr 13, 2012 10:20 am

Setje TIME Z pedalen gekocht, maar vind ze eigenlijk minder fijn rijden dan SPD's ze geven voor mijn gevoel minder beweginsvrijheid dan SPD's.

Nu wil ik ook nog een setje DMR's gaan aanfschaffen en kijken wat het lekkerst rijd. 27 April Winterberg!

Nu heb ik nog een vraagje, ik heb geen eerdere ervaring met vorken met 120mm+ Veerweg, maar ik heb het tabelletje op de vork aangehouden voor mijn gewicht, maar vind hem wel erggg soepel, opzich heel fijn maar ga ik hem niet te hard naar het einde van zijn veerweg helpen als ik naar Winterberg bijv. ga?

Zijn er mensen met ervaring met een Fritzz of anders een Lyrik, gewoon spec's aanhouden? of gewoon de druk erin van een 10kg zwaardere rijder?

Tuup J

Bericht door Tuup J » vr apr 13, 2012 10:36 am

joddi schreef:Setje TIME Z pedalen gekocht, maar vind ze eigenlijk minder fijn rijden dan SPD's ze geven voor mijn gevoel minder beweginsvrijheid dan SPD's.
Moet je daar niet gewoon even aan wennen? Ik heb altijd platform gereden, ga nu ook met clicks rijden en dan met de time x roc s, voor op de dh bike en enduro. Laatst een tochtje mee gereden, pedalen en schoenen geleend van een vriend. Ik vond het kwa bewegingsvrijheid goed meevallen, je staat goed vast, maar je bent ook super easy en snel uit geklikt. En het feit dat spd pedalen zeer gevoelig voor modder zijn en de time's juist niet lijken mij een groot voordeel.
Life begins at the end of your comfortzone.

joddi

Bericht door joddi » vr apr 13, 2012 1:08 pm

Het kliken enzo was indd erg fijn. Alleen kreeg ik binnen 15km last van mijn knie, het gevoel van een blessure van 4 jaar geleden toen ik redelijk fanatiek wielrende.

De reden dat ik nu eerst met platforms wil gaan rijden is om te voorkomen dat ik weer last ga krijgen van mijn knie. Als ik dan weer gewend ben geraakt aan het fietsen aanzich wil ik wel weer de Time pedalen monteren.

Jij rijdt toch ook met een lyrik? hoeveel bar doe jij erin met welk lichaams gewicht?

xRemcox

Bericht door xRemcox » vr apr 13, 2012 1:21 pm

Dat staat toch op de vork. Ik heb een Totem Solo Air, en daar hou ik het tabel gewoon aan, ik ga er zelfs iets onder zitten...

fredo

Bericht door fredo » vr apr 13, 2012 9:19 pm

time versus shimano versus crankbrothers is echt een puur persoonlijke kwestie. Ik heb jaren met shimano rondgereden, dan overgeschakeld naar time en gelukkig terug naar shimano gegaan. Time heeft meer zijdelingse bewegingsruimte, het zou beter voor je knieen zijn dan de shimanos. Persoonlijk heb ik echter niet gevoel vast te zitten....

fredo

Bericht door fredo » vr apr 13, 2012 9:42 pm

joddi schreef:Nu heb ik nog een vraagje, ik heb geen eerdere ervaring met vorken met 120mm+ Veerweg, maar ik heb het tabelletje op de vork aangehouden voor mijn gewicht, maar vind hem wel erggg soepel, opzich heel fijn maar ga ik hem niet te hard naar het einde van zijn veerweg helpen als ik naar Winterberg bijv. ga?
die druk bepaalt je sag, maw hoeveel je inveert wanneer je op de fiets gaat zitten. Sag bepaalt de mate van inveren bij bvb stilstand.

Als je daarentegen vindt dat de vork te soepel is, dan moet je compressie verhogen. Compressie bepaalt dus de snelheid van inveren. (zoals rebound de snelheid van uitveren bepaalt)

Als je xc gewoon bent, kan het wel zijn dat je even moet wennen aan een vork die soepeler veert. Ga er gewoon met rijden, je kan er nog altijd druk bij pompen als je vindt dat het kut rijdt.

joddi

Bericht door joddi » wo apr 18, 2012 11:49 am

@ Remco: Ik heb die tabel aangehouden maar vind de sag wel erg veel (al ik actief op de pedalen sta is die 20-25%)

Ik ga er gewoon wat bij doen zodat de sag iets minder word, het zal een kwestie zijn van veel rijden en ervaren wat voor mij het beste werkt.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » wo apr 18, 2012 12:17 pm

20-25% SAG is voor freeride helemaal niet zo veel, veel rijders zullen zelfs 25-35% SAG gebruiken. Maar dan nog, SAG is een uitgangswaarde. Neem onderweg gewoon een vorkpompje mee in je rugzak en doe er naar eigen gevoel een beetje lucht bij/uit.

Probeer tijdens het testen de compressie zoveel mogelijk uitgeschakeld te houden, zodat je je eerst kunt concentreren op de juiste druk van de vering en de rebound. Pas als dat goed is ingesteld kan je wat gaan fine-tunen met de compressie-demping.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Tuup J

Bericht door Tuup J » do apr 19, 2012 9:22 am

joddi schreef:Het kliken enzo was indd erg fijn. Alleen kreeg ik binnen 15km last van mijn knie, het gevoel van een blessure van 4 jaar geleden toen ik redelijk fanatiek wielrende.

De reden dat ik nu eerst met platforms wil gaan rijden is om te voorkomen dat ik weer last ga krijgen van mijn knie. Als ik dan weer gewend ben geraakt aan het fietsen aanzich wil ik wel weer de Time pedalen monteren.

Jij rijdt toch ook met een lyrik? hoeveel bar doe jij erin met welk lichaams gewicht?
Ik had die dag dat ik die pedalen met schoenen teste ook redelijk last van kuiten en knie. Maar dit kwam omdat de plaatjes te ver naar voren stonden onder de schoenen en ik met flatpedalen wat meer op het midden van me voet sta.

Ik heb idd een lyrik, ik rijdt volgens mij met 10 psi meer dan dat die aangeeft voor mijn gewicht, dit moet jezelf echt testen in het terrein.
Life begins at the end of your comfortzone.

joddi

Bericht door joddi » zo jul 01, 2012 10:58 am

De fiets nu alweer een tijdje in bezit, en net terug van een vakantie in Embrun, hier een heerlijke enduro track gevonden en 1 volle dag naar bikepark Les Orres geweest wat helemaal top was.

Wel heb ik het id dat de achter demper voor dergelijke bikeparken aan de lichte kant is. aangezien er buiten de rebound, pro pedal en luchtdruk niets aan te passen is kan ik eigenlijk niet met 25% SAG rijden omdat hij dan snel door zijn veerweg heen is. nu rij ik met 15% SAG en ging het redelijk.

Nu is mijn vraag wat zou een goede demper zijn om bij Fox RP23 200x57mm mee te vervangen, zoiezo vraag ik me af of ik een echt grotere demper wel kwijt kan, en dan wil ik hem het liefst niet al te zwaar hebben.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » wo okt 24, 2012 1:28 pm

Fox of RS met een piggyback.

Een demper met staalveer is voor Enduro AM een meerwaarde, wel brengt dat meer gewicht mee.

Christiaan

Bericht door Christiaan » do okt 25, 2012 6:14 pm

Jurriaan schreef:Fox of RS met een piggyback.

Een demper met staalveer is voor Enduro AM een meerwaarde, wel brengt dat meer gewicht mee.
Waarom? Met de ccdb air, de Bos void, vivid air is de noodzaak voor een coil shock niet echtmeer nodig vind ik

ernestj

Bericht door ernestj » zo dec 23, 2012 9:04 pm

een klein nadeel aan deze fiets (heb er ook een gehad).
demper met piggy pack is onmogelijk doordat er niet genoeg ruimte is met het brugje aan de band.
ik heb het geprobeerd met een dhx 4.0 coil en dat was onmogelijk
zonde van de weg gegooide centjes :oops:

baconstrips

Bericht door baconstrips » zo dec 23, 2012 10:11 pm

ernestj schreef:een klein nadeel aan deze fiets (heb er ook een gehad).
demper met piggy pack is onmogelijk doordat er niet genoeg ruimte is met het brugje aan de band.
ik heb het geprobeerd met een dhx 4.0 coil en dat was onmogelijk
zonde van de weg gegooide centjes :oops:
wat ga je ook een dhx 4.0 op een cube fritz zette? koop dan van de eerste keer een two 15?

ernestj

Bericht door ernestj » zo dec 23, 2012 10:26 pm

two15 was toen nog niet op de markt, en ik vind 160mm genoeg voor wat ik het gebruik.
en ik wou het verschil eens ervaren tussen air en coil ;)

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » zo dec 23, 2012 10:54 pm

Een grotere inbouw lengte gaat je niet helpen maar een shock met een groter luchtkamer doet denk ik al genoeg kijk eens naar een RS Monarch of een Fox RP 23 hv of als je echt coil wilt heeft Marzo een demper zonder piggyback de Roco die ook in de Scott Voltage zit!
What goes up must come down(hill)

Plaats reactie