Kunnen fietsers gelaser-gun-t worden?

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Erikje
Kunnen fietsers gelaser-gun-t worden?

Bericht door Erikje » di jul 10, 2007 9:34 pm

Jazeker,

Dit was op zondagmiddag bij toeristisch Appelscha langs de vaart..... :cry:
Gezellig een middagje met vrouw en kinders aan het fietsen..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nee.... ik moet harder trainen, ben niet aangehouden.. :angelnot:

Zie je trouwens mijn vrouw hard wegfietsen, die wou even niet bij mij horen gezien mijn nimmer aflatende commentaar op deze wezens... :lol:

Erikje

Rudie

Bericht door Rudie » wo jul 11, 2007 8:08 am

Hehe, wel een leuke foto :) Volgens mij kan je niet eens geflitst worden, dus zal laseren ook wel niet werken. Waarschijnlijk heeft de laser een te klein oppervlak om op terug te kaatsen.

Bash

Bericht door Bash » wo jul 11, 2007 11:25 am

Jazeker kun je als fietser wel gelaserd worden, heeft een lollige agent bij ons ook wel eens gedaan. Hi schreeuwe toen dat we 28 reden ofzo.

Hij kan er niets mee, want er zijn geen snelheidlimieten voor fietsers, je bent namelijk niet verplicht om een km-teller te hebben. Ze kunnen het hooguit gooien op roekeloos rijgedrag ...

Rudie

Bericht door Rudie » wo jul 11, 2007 11:53 am

Dat dacht ik ook altijd, totdat ik onlangs over een fietspad kwam waar een maximumsnelheid geldt van 30 km/u. Waarschijnlijk vanwege de vele onoverzichtelijke bochten en er vaak wielrenners over dat fietspad komen.

tist

Bericht door tist » wo jul 11, 2007 12:02 pm

Normaal gelden de snelheidswetten ook voor fietsers, ken een coureur die er 40 reedt ipv 3O, ik dacht dat hij een boete had gekregen, zal eens navragen...
mja is dom hé

Mvg TiSt

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo jul 11, 2007 2:06 pm

Bash schreef:
Hij kan er niets mee, want er zijn geen snelheidlimieten voor fietsers, je bent namelijk niet verplicht om een km-teller te hebben. Ze kunnen het hooguit gooien op roekeloos rijgedrag ...
Die zijn er wel degelijk. De aangegeven maximum snelheden zijn er niet alleen voor automobilisten, motorrijders etc etc maar gelden ook gewoon voor fietsers. Maar ja, een doorsnee woon/werk/winkel/recreatie fietser haalt de 30 nog niet eens, mountainbikers en wielrenners dus wel geregeld. Dit zou dan ook alleen maar in een 30km zone voorkomen. 50 km per uur, dat haalt de gemiddelde wielrenner/mountainbiker nog niet eens fatsoenlijk.

Overigens wordt er regelmatig getest in de nieuwe boteringestraat in Groningen. Onlangs is dit 30 km zone ingevoerd en staat de politie regelmatig te laseren. Tevens is er een matrixbord aan een lantaarnpaal bevestigd die bij iedereen de snelheid en een smiley weergeeft. Boven de 30 :( , onder de 30 :) . Hij geeft het ook aan bij fietsers. Laatst reed ik er nog met 20 langs, gaf dat ding aan.

En dat doet dat apparaat over een vrij lange afstand (ongeveer 50 m).

Bash

Bericht door Bash » wo jul 11, 2007 3:08 pm

Weet niet meer precies hoe het zat, maar je bent niet verplicht om een snelheidsmeter te hebben, dus daarom was bekeuren niet (goed) mogelijk. Weet niet meer hoe het zat, en heb nu ook niet de tijd om het uit te zoeken ;)

Enne ... die bekeuringen, wat die niet gewoon voor de grote bek nadien?

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » wo jul 11, 2007 4:42 pm

pff luister
Ik ben na halt moeten komen omdat ik ene weelie maakten.
Sorry, ze hebben echt nix te doen...
Gr.

Qprs

Bericht door Qprs » wo jul 11, 2007 5:03 pm

Whaha :lol: moest je serieus naar halt voordat? Ik wist wel dat 't nie mag (leidt andere weggebruikers af oid), maar dat ze 't ook nog serieus doen gaat wel ver...

Ik heb zelf een paar waarschuwingen gehad en 1 boete (wat fietsen betreft dan :lol: ) Waarschuwingen waren voor roekeloos rijden (te hard/lomp dus) en de boete kwam direct na een waarschuwing (ik zei dat ik vond dat hun manier van aanhouden nog veel roekelozer was -> belediging).

Maar gelasert worden op de fiets :shock: nog nooit van gehoord. Zou voor mij op de racefiets niet zo chill zijn, wordt duur dan denk ik 8)

Die smiley-borden langs de weg kloppen trouwes voor geen meter, wijken met gemak tien kmpu af.

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jul 11, 2007 5:35 pm

ik zei dat ik vond dat hun manier van aanhouden nog veel roekelozer was
Dat is idd echt stom om te zeggen. Als je een beetje nadenkt weet je dat de politie gewoon meer mag. Daarvoor zijn het agenten. En dan zo'n grote bek opzetten werkt inderdaad averechts.
Die smiley-borden langs de weg kloppen trouwes voor geen meter, wijken met gemak tien kmpu af.
Of wijkt de teller van jouw auto af? Doe maar eens met een GPS in de auto rijden en alles nameten. Zal je zien dat de teller van je auto nu niet echt nauwkeurig is. Vooral als het een redelijk oude auto is. Mijn fiesta uit 2003 rijdt pas 120 als er 130/135 op de teller staat. Als de teller op 50 staat rij ik eigenlijk maar 40/45.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Qprs

Bericht door Qprs » wo jul 11, 2007 5:49 pm

Ik ben er na 3 boetes idd achter gekomen (:frusty:) dat je gewoon niets moet zeggen tegen hun. Is helaas een probleem van mij, zoek iets te vaak (verkeerde) grenzen op..

Ik heb zelf nog geen wagen (geef me geld op 't moment nog liever aan fietsen uit), maar weet wel dat die idd erg afwijken.
Scooters ook, laatst een vriend op z'n scootertje ingehaald. LAterna zei 'ie dat 'ie 't wel vet vond dat ik 60kmpu kan fietse.. Ik ging 45 zo'n beetje :lol:

GPS of een goed afgesteld fietscomputertje is beter..

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo jul 11, 2007 6:30 pm

Arnetteman schreef: Tevens is er een matrixbord aan een lantaarnpaal bevestigd die bij iedereen de snelheid en een smiley weergeeft. Boven de 30 :( , onder de 30 :)
Die hebben ze bij ons ook.
Als je boven de 80 gaat zie je helemaal geen gezichtje meer! :oops:
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

joddi

Bericht door joddi » wo jul 11, 2007 8:27 pm

Ik ben laatst om half 5 sochtends aangehouden toen ik bezig was met me krantenwijk, ik had geen licht aan :angelnot:

oké je bent fout maar om nou op zo'n tijd een bon uit te gaan schrijven terwijl je niemand tegenkomt en je nog op de stoep bent om bij de huizen te komen gaat nergens over.

ff on-topic, je kan fietsers wel flitsen maar een stuk lastiger, alles wat van metaal is kan je laseren, tog zijn motoren, scooters en fietsen veel lastiger te laseren als een auto.

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » wo jul 11, 2007 8:28 pm

pliep
Laatst gewijzigd door Mrtnrider op zo okt 18, 2009 9:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jul 11, 2007 8:53 pm

ff on-topic, je kan fietsers wel flitsen maar een stuk lastiger, alles wat van metaal is kan je laseren, tog zijn motoren, scooters en fietsen veel lastiger te laseren als een auto.
Bij mijn weten werkt zo'n laser door de reflectietijd/terugkeerfrequentie van een uitgezonden puls te meten. Het materiaal is dus niet van belang maar de reflectiekwaliteit. Ik denk dat als ie op een reflector op je helm mikt hij een mooie meting kan maken aangezien die dingen bedoeld zijn om inkomend licht voor 100% te reflecteren. auto heeft meer oppervlakte dus ik makkelijker te laseren. Geoefende agent kan denk ik alles laseren.

De idee is dat je iets maakt wat of de inkomende straling zo vreemd reflecteert dat ie geen meting kan maken of juist de straling absorbeert.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

joddi

Bericht door joddi » wo jul 11, 2007 8:58 pm

Haha, ja ik bedoel idd als het reflecteerd maar bijv. scooters zijn vaak van veel plastic dus lastiger, fietsen hebben een klein opvervlak wat reflecteerd dus ook stuk lastiger, en idd oefening baart kunst en aangezien er elke dag flink wat gelaserd word zullen ze het wel kunnen :roll:

Rudie

Bericht door Rudie » do jul 12, 2007 7:05 am

Dat bord in Groningen is idd een leuke 'gadget'. Elke keer als ik er langs fiets, zet ik toch even aan. Maar goed, ik vraag me werkelijk af of je echt door middel van laseren aangehouden kan worden voor je snelheid. Neem nou de Oude Boteringen (de weg met dat matrix bord). Dat is een lange, rechte weg waar je makkelijk 35 kunt fietsen, zonder dat het 'roekeloos' is. Je hebt geen km-teller op je fiets, dus je weet niet hoe hard je rijdt. Kunnen ze je daar dan voor aanhouden? Lijkt mij sterk.

behind these eyes

Bericht door behind these eyes » ma jul 23, 2007 1:54 pm

ben wel vaak van mijn fiets gelazerd
Ow jee...we zijn de melk vergeten!

Rob G

Bericht door Rob G » ma jul 23, 2007 5:02 pm

behind these eyes schreef:ben wel vaak van mijn fiets gelazerd
Niet grappig...

Maar goed, om even iets verder te gaan dan laseren. Is er al eens iemand geweest die geprobeerd heeft om op de foto te gaan bij een flitskast?

Moet makkelijk te doen zijn als iemand of een paar man de sprint voor je kan aantrekken en je uit het wiel kunt komen. Met een goeie sprint (op de racer) kom ik vaak al tegen de 60km per uur. Dan zou de apparatuur toch al moeten flitsen. Misschien een leuk experiment? ;)

Wie het eerst de foto kan tonen wint! :lol:

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » ma jul 23, 2007 5:32 pm

Rob G schreef:Wie het eerst de foto kan tonen wint! :lol:
Waar kan ik de kentekenplaat van mijn fiets vinden? 8)
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Rob G

Bericht door Rob G » ma jul 23, 2007 5:44 pm

Het rolletje wordt hoe dan ook een keer uit de kast gehaald. Je kunt de foto bij de politie opvragen als je de locatie van de kast en de datum door geeft. Dat je wellicht bekeurt wordt voor de overtreding is wel het risico dan...

b-dirt

Bericht door b-dirt » ma jul 23, 2007 6:04 pm

ik heb laatst 50.7km gehaald in een sprint op de mtb
en dat was een 30km zone nou geen flits gezien (jammer ik wou je billen nog laten zien leuk voor de foto)maar jammer genoeg niet geflitst

maar ik wil het nog wel eens gaan proberen word moeilijk want bij mij in het dorp hebben flitspalen niet echt een lang leven(worden en uit getroken door trekkers :lol: )

greetz bas

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » wo aug 15, 2007 11:07 am

Volgens mij kun je wel gelazerd worden, maar een boete voor een snelheidsoverschreiding wordt moeilijk.
Volgens mij is in de wegen verkeerswet geen artikel opgenomen m.b.t. maximum snelheden van niet motorrijtuigen.
Wel kan uiteraard weer het "kapstokartikel" van stal worden gehaald. (Art. 5 WvW)
Kort samen gevat een artikel waarmee je alles kunt "aanpakken" dat zichzelf en/of andere verkeerdeelnemers in gevaar brengt.
Ik weet niet wie, maar volgens mij is er iemand hier op het forum die een keer een boete heeft gekregen voor te hard rijden met zijn fiets, maar de agenten in kwestie hierop heeft aangesproken dat dit niet mogelijk is.
Vervolgens heeft hij dacht ik een boete gekregen op grond van artikel 5 WvW.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » wo aug 15, 2007 3:45 pm

Jumping Hansje schreef:Volgens mij kun je wel gelazerd worden, maar een boete voor een snelheidsoverschreiding wordt moeilijk.
Volgens mij is in de wegen verkeerswet geen artikel opgenomen m.b.t. maximum snelheden van niet motorrijtuigen.
Wel kan uiteraard weer het "kapstokartikel" van stal worden gehaald. (Art. 5 WvW)
Kort samen gevat een artikel waarmee je alles kunt "aanpakken" dat zichzelf en/of andere verkeerdeelnemers in gevaar brengt.
Ik weet niet wie, maar volgens mij is er iemand hier op het forum die een keer een boete heeft gekregen voor te hard rijden met zijn fiets, maar de agenten in kwestie hierop heeft aangesproken dat dit niet mogelijk is.
Vervolgens heeft hij dacht ik een boete gekregen op grond van artikel 5 WvW.
Ik heb altijd braaf geleerd dat snelheids beperkingen op locaties gelden voor alle verkeersdeelnemers. Dus ook fietsers wandelaar e.d.

Rinse
Whoop Whoop!

Qprs

Bericht door Qprs » wo aug 15, 2007 4:08 pm

Ik heb van drie verschillende agenten drie verschillende verhalen gehoord:
- de één zei: je moet je aan de max. snelheid houden die er voor iedereen geldt (wat Rinse Appelstroop zegt dus)
- de volgende wist het niet
- de laatste zei dat een fietser bijv. niet verplicht is zijn eigen snelheid te weten, dus is hij niet op snelheid te bekeuren. Wel op roekeloos rijden e.d.

Ik weet nu wel dat meneer agent ook niet alles weet :?

Een dezer dagen eens 'n keertje proberen geflitst te worden, kijken of het lukt. Wel valspelen natuurlijk, slipstreamen achter vriend z'n auto, en dan hopen voor hem dat hij net niet op de foto staat :lol:

Plaats reactie