fietsen die hetzelfde zijn

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
crazy canuck
Contacteer:
fietsen die hetzelfde zijn

Bericht door crazy canuck » ma mei 14, 2007 10:54 pm

het begint mij eigelijk een beetje te storen dat veel fietsenmerken frames namaken of er toch een deel van kopieren. bij xc fietsen zie je het niet zo direct, zeker niet bij hardtails. maar ik heb het vooral over DH en FR fietsen.

even een voorbeeld

SX trail

Afbeelding

mondraker plunder R

Afbeelding

trek diesel

Afbeelding

orange 223

Afbeelding

dirt bag

Afbeelding

session 77

Afbeelding

Kona coiler deluxe

Afbeelding

zelfs deze

giant glory

Afbeelding

lapierre

Afbeelding

duidelijk?
ja ze zien er soms wel een beetje anders uit, de een heeft een heel klein beetje meer veerweg hier of daar, maar de linkages zijn toch zo goed als hetzelfde.

ik heb helemaal niks tegen deze fietsen, vindt het nu gewoon s tijd om antwoord te krijgen op de vraag die ik me stel als iemand met een fiets rijdt die eigelijk hetzelfde is maar dat dan ook niet is.

nu mijn vraag

moeten fietsenfabrikanten eigelijk betalen aan iemand voor zoiets "na te doen" ? er was toch ooit zoiets met specialized met hun achterbruggen die door verschillende merken werden gebruikt waar zelfs nog opstond dat die van specialized was terwijl de fiets een azonic of gelijk wat is.

iemand?

Segunda3

Bericht door Segunda3 » di mei 15, 2007 7:10 am

Beetje beroerde voorbeelden ;-)
Ga maar eens kijken in het goedkope HT segment, veel van die frame komen rechtstreeks uit dezelfde Taiwaneese fabriek.
De voorbeelden die jij geeft zijn juist niet echt 'standaard'. Azonic misschien, die laten o.a. ook bij Kinesis bouwen dacht ik... en dan nog, bepaalde ontwerpen werken nou een maal goed zou je ook kunnen zeggen !

Rudie

Bericht door Rudie » di mei 15, 2007 7:56 am

De enige duidelijke overeenkomst die ik weet is tussen Radon en Cube. Geen flauw idee of die ook met elkaar in verband staan, maar iig de HT-frames lijken exact op elkaar, hoewel ik de Cube frames wel net wat mooier vind afgewerkt :)

crazyfuck

Bericht door crazyfuck » di mei 15, 2007 11:10 am

man, leer eerst is iets van suspensie, wat de verschillende veersystemen zijn (4-bar, faux-bar, horstlink,....) Zoveel zijn er namelijk niet....
En het is toch normaal dat het design van kona (is een fauxbar geloof ek, verbeter me als het niet juist is!) bij andere bikes worden gebruikt.... Je kan toch niet voor elke nieuwe fiets een nieuw veersysteem gaan bedenken als er al zijn die zich bewezen hebben...
En die specialized, dat is een patent dat andere merken kunnen kopen om toe te passen....
ditzelfde geld voor andere systemen...

Rudie

Bericht door Rudie » di mei 15, 2007 11:35 am

Weet je wel hoe duur een fiets zou worden als men iedere keer voor iedere fiets een nieuw systeem zou moeten ontwikkelen? Het is alsof men dan iedere keer opnieuw het wiel zou moeten uitvinden. Bij HT's is het wel eens zo dat de achterbrug/vork identiek is van verschillende merken. Of dit een kwestie is van "plagiaat" of ook het wiel niet opnieuw willen uitvinden, dat weet ik verder niet.

Pino

Bericht door Pino » di mei 15, 2007 12:04 pm

Bij Specialized gaat het om de "Horst Link", oorspronkelijk door Horst Leitner op de AMP's gebruikte tweede draaipunt op de liggende achtervork, voor de achternaaf.
Kenmerk van een (echte) 4-bar linkage

crazyfuck

Bericht door crazyfuck » di mei 15, 2007 12:10 pm

dan is eigenlijk heel deze topic voor niets :D
Alle fietsen lijken op mekaar, ze hebben een frame, vork en 2 wielen :D
Zeker de hardtails dan....

Rudie

Bericht door Rudie » di mei 15, 2007 12:51 pm

Dus, het moreel van dit verhaal: een fiets is een fiets ;)

Rabelista

Bericht door Rabelista » di mei 15, 2007 1:31 pm

Rudie schreef:Dus, het moreel van dit verhaal: een fiets is een fiets ;)
maar er zijn ook fietsen die zijn doelgericht op bepaalde dingen.. zo kan je het ook zien.. :arms:
tenminste, ik dirt liever niet met een oma fiets.. :|

Rudie

Bericht door Rudie » di mei 15, 2007 1:44 pm

Hehe, okee, okee. Maar goed, je kan het van verschillende kanten bekijken. Als je het heel erg abstract bekijkt, is een fiets een frame met twee wielen. Maar eigenlijk is geen één fiets hetzelfde. Maar wanneer er frametechnisch wordt gekeken, dan zijn er bepaalde overeenkomsten te zien. Maar de overeenkomsten tussen de verschillende manieren van achtervering vind ik erg vergezocht. (om het maar weer even terug te brengen naar het onderwerp van dit topic 8) )

Plip

Bericht door Plip » di mei 15, 2007 1:48 pm

Als een systeem toch goed werkt, dan snap ik dat verschillende merken het zullen toepassen.

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » di mei 15, 2007 2:14 pm

waar slaat dit op :?

je gaat toch ook niet alle mtb's met 24" wielen, 26" wielen en 29" wielen hier posten en dan zeggen van "ja, waarom verzinnen ze niet iets anders"

om een demper goed te laten werken is echt niet zo makkelijk, het wordt jaren getest en verbeterd en getest en verbeterd en getest voordat het op de markt uit komt

en dat over betalen om het na te mogen doen: dat hangt er van af of er patent op staat

cHoc

Bericht door cHoc » di mei 15, 2007 4:00 pm

Afbeelding
origineel ontwerp
Afbeelding
wat Jamis inkoopt bij Kinesis.

Het verschil?? 1 draaipunt, meer niet.
(het extra draaipunt zit net boven de achteras)

maakt het uit?? nee....
shoot me again, I ain't dead yet

Plaats reactie