Garantie-afhandeling PlayStation 2

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Sven
Garantie-afhandeling PlayStation 2

Bericht door Sven » ma mar 05, 2007 4:44 pm

Op 28 april 2005 heb ik een playstation 2 aangeschaft. Na 1 jaar en 10 maanden bleek mijn PS2 geen disks meer te kunnen lezen, continue foutmeldingen. Ook na een zelfdiagnose bleef hetzelfde foutje voorbij komen.

Na intertoys Sittard te hebben gebeld, kreeg ik geen reactie op eventuele garantie, buiten dat na 1 jaar de garantie verloopt en dat ik daarna Sony zou moeten contacteren.

Ik vond dit raar en heb Intertoys Nederland gemaild. Oplossing: 81 euro neerleggen voor een reparatie.
Buiten het feit dat ik de reperatiekosten buitenproportioneel hoog vind, kan van een PlayStation redelijkerwijs verwacht worden dat het een langere levensduur heeft dan 22 maanden.

Nu wordt er zeer bot gereageerd op mailtjes van mijn zijde, die netjes zijn opgesteld. Heeft iemand hier ook ervaring mee, of heeft iemand dit al een keer kunnen oplossen?

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » ma mar 05, 2007 4:54 pm

Naar mijn beste weten is van EU wege de garantie op duurzame consumentengoederen gesteld op 24 maanden.... (of valt een spelcomputer niet onder die regelgeving?)

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma mar 05, 2007 5:55 pm

inderdaad, bellen, mailen, schrijven naar Sony dus!

Mijn PS2 doet het nog steeds, en die is zeker wel 4 jaar oud. Still good fun.
Ich Heisse Super Fantastisch!

mr.Monster

Bericht door mr.Monster » ma mar 05, 2007 7:37 pm

mijn ps2 ging diezelfde klacht ook vertonen!
tijdens een spel geen beeld en dan weer wel ,en andere discs werden helemaal niet meer gelezen.
was ook al net uit de garantie.
heb toen van een kennis een nieuwe gekocht die m gewonnen had met een prijsvraag... en m niet gebruikte.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di mar 06, 2007 8:44 am

ik zou ook contact opnemen met Sony (bellen wie je daarvoor moet hebben) en vermelden dat Intertoys niet mee werkt...

Sven

Bericht door Sven » di mar 06, 2007 9:25 am

Nou...
Op aanraden van meerdere mensen heb ik gebeld naar de Helpdesk van Sony.
Resultaat: helaas, je garantie is verlopen. Had je maar de extra garantie moeten nemen bij aanschaf.
Ik: extra garantie?? Nooit van gehoord.
Dan heb je geen recht op garantieverlening, en moet je 81€ betalen voor reparatie.
Ik wederom het verhaal gehouden dat ik het buitenproportioneel hoog vind in vergelijking met een nieuwe aanschaf.
Zij: helaas, dit zijn de procedures.
Ik: je hoort nog van me.

ik gekeken op http://www.consuwijzer.nl en dan ga ik daar maar eens naar bellen.
Wat een onzinnige afhandeling...

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di mar 06, 2007 9:31 am

Er staat in de garantieverklaring expliciet: 1 jaar garantie, maar...

er staat ook in: Consumenten hebben wettelijke rechten onder van toepassing zijnde nationale wetgevingen die
betrekking hebben op de verkoop van consumentenproducten. Deze garantie heeft geen gevolgen
voor de wettelijke rechten waar u zich op kunt beroepen

Als op deze producten 2 jaar geldt, heb je een poot om op te staan. Echter, met dit soort garantieafhandeling heeft Sony voor mij zijn eigen ruiten ingegooid.

Sjef

Bericht door Sjef » di mar 06, 2007 9:42 am

Maar het is toch een onduidelijk verhaal?
Als de EU wetgeving 2 jaar garantie eist op "duurzame" producten, waarom zie je dan bij zoveel producenten dat ze nog steeds maar 1 jaar garantie willen geven? Dat geeft toch alleen maar slechte reclame?

Ik heb bij mijn digitale camera net geluk, 1 week binnen het jaar ging hij stuk. Als ik iets lakser was geweest met naar de winkel gaan was ik de sjaak geweest. (Ik dacht namelijk ook, EU => 24 maanden)
Ook toen heb ik wat rondgezocht op i-net maar niet echt duidelijke antwoorden gevonden...

Sven

Bericht door Sven » di mar 06, 2007 9:50 am

Inderdaad heel onduidelijk.
Opvallend was in het gesprek met Sony, nadat er was besproken dat ie ouder dan een jaar was, dat er zeeeer snel werd aangegeven dat aanspraak op garantie niet meer mogelijk was, ook niet via rechtsbijstand.

Ik proefde er duidelijk uit dat hier al eens een keer eerder een discussie is geweest bij Sony.

Ik laat jullie horen hoe het met consu-wijzer is gegaan, zit nu op stage...

// Edit-update: 'U heeft het klacht-formulier ingevuld op ConsuWijzer.nl'
Binnen 6 werkdagen reactie op Uw mail.

superbenieuwd.....

b-dirt

Bericht door b-dirt » vr mar 09, 2007 5:47 pm

hoor het vaker vin je gek dat ik een x-box heb gekocht en trouwens ik vin de controllers van sony ook kut
je moet gwn naar sony gaan en dan aanklopen en zo voor de deur staan :guns: dan geven ze je wel een nieuwe

greetz bas

Chmod

Bericht door Chmod » vr mar 09, 2007 6:56 pm

Soms zijn ze gewoon niet op de hoogte van de EU wetgeving. En moet je hen dit duidelijk maken. Ook dat je van de EU bent natuurlijk. Vele merken geven 1 jaar garantie. En ergens in het klein staat er 2 jaar voor EU...

Komt wel in orde. Gewoon niet opgeven.

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr mar 09, 2007 7:09 pm

gewoon 1 jaar zeggen en hopen dat mensen het slikken. Meeste mensen doen dat ook.

En degene die zeurt en met wetteksten aankomt kan altijd via via nog geholpen worden.,

Maar volgens mij geldt de twee jaar voor duurzame goederen. Hieronder wordt verstaan koelkasten etc . Witgoed. Ik denk niet dat spelcomputers daaronder vallen. Maar ik kan verkeerd zitten. En zeuren bij zo'n fabrikant werkt vaak wel.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Jappe

Bericht door Jappe » zo mar 11, 2007 12:44 am

b-dirt schreef: je moet gwn naar sony gaan en dan aanklopen en zo voor de deur staan :guns: dan geven ze je wel een nieuwe

greetz bas
Misschien kan Plons je effe helpen....
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=31134

Caramba

Bericht door Caramba » zo mar 11, 2007 6:15 pm

Niet dat ik je de garantie niet gun Sven, maar eerlijk gezegd vind ik Sony nog heel redelijk in deze zaak. Van Sony krijg je 1 jaar garantie en die is ruim verstreken. De EU 2 jaar garantie is nogal onduidelijk geregeld en geldt volgens mij ook niet voor alle producten.
Vervolgens biedt Sony je een reparatie aan van 81 euro, ook dat vind ik niet overdreven. Voor de arbeids- , verzend- , materiaal- en administratiekosten vind ik dat een heel redelijk bedrag.

Natuurlijk moet je wel proberen of je recht hebt op de 2 jaar EU garantie, ik gok alleen dat je naast het net vist :(

hund

Bericht door hund » ma mar 12, 2007 12:39 pm

hmzz...

Ongeveer hetzelfde gehad met mijn digitale camera. Ging na een jaar en ietwat niet meer scherpstellen. Ik dacht garantie verlopen laat maar eens nakijken. (camera was een minolta van ongeveer 300 euro)
Ja meneer, minolta is overgenomen door sony dus het wordt erg lastig om aan onderdelen te komen. Later bleek de reparatie alles bij elkaar 250 euro te kosten voor een camera van 300. Ja dacht het dus niet.
Dus ik contact opgenomen met minolta, ik had inmiddels al gehoord van de twee jarige europa regeling. krijg je bij sony te horen dat je daarvoor de service van minolta moet hebben. Maar via de minolta website krijg je weer te horen dat alle servicegevallen worden afgehandeld via sony. Lekker van het kasje naar de muur dus. Na heel wat heen en weer gemail en gebel (het schiet echt niet op als je steetds zo'n stomme huppelk*tjes aan de telefoon krijgt die alleeen maar zeggen nee meneer ik kan u ook niet verder helpen) toch maar een andere camera gekocht (vakantie kwam eraan en wou toch wel een paar foto's kunnen maken)

maar je raadt het al voor mij geen sony meer (en ook geen minolta 8) )

kortom het is een hoop onduidelijke regelgeving waardoor je er nooit fatsoendelijk een beroep op kunt doen.

no more sony for me..........

ik snap zo'n bedrijven niet maja

hund
if you ain't having fun, get of your bike

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma mar 12, 2007 10:34 pm

Ff Copy Paste van kieskeurig.nl:
Rechten
Sinds 1 mei 2003 kunt u een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die u er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. U dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. Van de verkoper kunt u één van de onderstaande punten eisen:

1. Dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert.
2. Dat het product wordt hersteld of vervangen.
3. Dat de verkoper een gedeelte van de verkoopprijs aan u terugbetaalt.
4. Dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.

Bewijslast
Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag u ervan uitgaan dat dat gebrek er al was toen u het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet aan kunnen tonen dat het gebrek niet aanwezig was toen u het product kocht.
Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of u een nieuw exemplaar geven. De wettelijke garantie is dan van toepassing.

Wettelijke garantie en fabrieksgarantie
Wettelijke garantie geldt altijd, voor alle bovenstaand omschreven consumentengoederen. Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. U moet dit eigenlijk zien als een extra garantie, hoewel deze garantie wel heel vaak gegeven wordt en bijna standaard lijkt. Aangezien u als consument geen koop sluit met de fabrikant maar met de verkoper, kan de fabrikant allerlei beperkingen stellen aan de fabrieksgarantie. Meestal is de fabrieksgarantie echter iets uitgebreider dan de wettelijke garantie, maar dat verschilt dus per producent. De verkoper moet zich aan beide houden. Na het verstrijken van de garantietermijn kunt u nog steeds verlangen dat de leverancier een gebrek herstelt of u een nieuw exemplaar geeft. En dit kan na de wettelijke garantie van een half jaar, maar ook na het aflopen van de fabrieksgarantie die u bij veel producten krijgt.

Na het verstrijken van beide soorten garantie bent u degene die moet bewijzen dat het gebrek bij normaal gebruik ontstaan is. De bewijslast ligt dan dus bij u als consument.

Voorbeeld 1: U koopt een product en na drie maanden gaat het stuk. Vanaf dit moment heeft u nog twee maanden de tijd om contact op te nemen met de winkelier. U neemt dus contact op en legt uit wat er aan de hand is. Waarschijnlijk lost de winkelier het direct voor u op. Hij geeft u een nieuw exemplaar, geeft u uw geld terug of repareert het product kosteloos. Doet hij dit niet en komt u er niet uit met de winkelier, dan moet u hem op zijn plichten wijzen en hem duidelijk maken wat u van hem eist. Het is het beste om dit via een aangetekende brief te doen.
Op deze manier staat u in uw recht. Want in dit geval is het aan de verkoper om te bewijzen dat het defect niet aanwezig was toen u het product kocht. En u heeft netjes volgens de regels gehandeld, dus u staat sterk.

Voorbeeld 2: U koopt een product en na zes maanden en twee weken gaat het stuk. Nadat u dit ontdekt heeft gaat u gewoon door met gebruiken van het product, of u laat het links liggen. Het defect wordt nog wat erger. Vier maanden later bedenkt u dat het defect toch eigenlijk wel vervelend is en u neemt contact op met de winkelier. De winkelier biedt u geen oplossing aan. U legt hem mondeling uit wat zijn plichten zijn en wat u van hem eist.
U begrijpt dat u op deze manier lastig uw gelijk kunt behalen. De bewijslast ligt nu namelijk bij u, omdat de wettelijke garantie van 6 maanden voorbij is. Bovendien heeft u niet zwart-op-wit staan dat u samen met de winkelier geprobeerd heeft een oplossing te vinden. Hierdoor staat u niet sterk. Als de fabrieksgarantie nog wel geldig is, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Overige punten bij garantie
Extra punten waar u goed op moet letten bij garantie zijn:

- De verkoper kan u extra garanties geven, naast de wettelijke rechten die u sowieso heeft. Deze extra garantie verandert echter helemaal niets aan deze wettelijke rechten. Als er in de garantie staat dat uw aangeschafte product gedurende één jaar na de koop gratis wordt gerepareerd, dan betekent dat niet dat u geen recht meer heeft op vervanging van het product. U mag gewoon om een ander exemplaar vragen.

- Het komt vaak voor dat verkopers een extra garantie bieden in de vorm van een service-verzekering. U moet goed overwegen wat de "extra's" hiervan precies zijn, want het kan goed zijn dat deze verzekering helemaal niet zoveel meer biedt dan de wettelijke rechten die u altijd heeft.

- in de garantie moet u duidelijk kunnen lezen wat uw rechten zijn. Verder moet de naam en het adres van de verkoper zijn vermeld, evenals de duur van de garantie en het gebied wat deze omvat.

KIESKEURIG wijst u ook graag op een handige website van de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (Opta). Het adres van deze site is: www.consuwijzer.nl.

Deze webpagina bevat alle informatie die u nodig heeft bij vragen en problemen omtrent garantie. U vindt er een overzicht van uw rechten en plichten als consument, makkelijke tips voor het schrijven van brieven en adresgegevens van allerlei geschillencommissies.
Laatst gewijzigd door BLRacing op ma mar 12, 2007 10:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma mar 12, 2007 10:35 pm

[edit] even een andere bron aangehaald :D
Laatst gewijzigd door BLRacing op ma mar 12, 2007 10:51 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Sven

Bericht door Sven » ma mar 12, 2007 10:46 pm

True. Heb ook een mail van www.consuwijzer.nl:
Hartelijk dank voor uw e-mail van 06 maart 2007.
In uw e-mail vertelt u dat de door u aangeschafte Playstation2 na een jaar en tien maanden kapot is gegaan en dat de verkoper Intertoys u naar de fabrikant verwijst.
In dit geval kunnen wij u het volgende meedelen.

De verkoper is, op grond van de koopovereenkomst die u met hem heeft afgesloten, wettelijk verplicht om u een deugdelijk product te leveren. Bij normaal gebruik is de levensduur van een Playstation2 doorgaans langer dan een jaar en tien maanden. De verkoper mag u niet zomaar doorverwijzen naar de fabrikant. Natuurlijk kan het in sommige gevallen juist makkelijk zijn om gebruik te maken van een fabrieksgarantie.

Een product is ondeugdelijk wanneer deze:
niet compleet is;
beschadigd is;
kapot is of niet goed werkt.

Als uw product ondeugdelijk is, heeft u in beginsel recht op aflevering van het ontbrekende, kosteloos herstel of vervanging binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast . U heeft echter niet in alle gevallen de vrije keuze tussen herstel of vervanging. De verkoper heeft vaak het recht om voor reparatie te kiezen in plaats van vervanging.

Het is alleen redelijk dat u (een gedeelte van) de reparatie- of vervangingskosten zelf betaalt, als hiermee de levensduur van het product wordt verlengd. De hoogte van deze gebruikersvergoeding is afhankelijk van de periode dat u reeds probleemloos van het product gebruik heeft kunnen maken. Reparaties die het gevolg zijn van normale slijtage en verkeerd gebruik komen echter voor uw eigen rekening.

Stappenplan:1. Schrijf uw verkoper een (aangetekende) brief waarin u inhoudelijk uw klacht aangeeft. Stel een redelijke termijn voor een (kosteloze) oplossing. Geef aan welke vervolgstappen u onderneemt als de verkoper niet aan uw verzoek tegemoet komt. Kijk voor voorbeeldbrieven op www.consuwijzer.nl.

2. Komt de verkoper, binnen de door u gestelde termijn, niet aan uw verzoek tegemoet dan heeft u de volgende mogelijkheden:
de betaling (of een gedeelte daarvan) opschorten totdat een oplossing gerealiseerd is.
de reparatie laten uitvoeren door een derde en de kosten hiervan op de verkoper verhalen.
(gedeeltelijk) ontbinden van de koopovereenkomst. Dit betekent dat u het product kunt retourneren en u recht heeft op (gedeeltelijke) terugbetaling van de aankoopsom.

3. Is de verkoper aangesloten bij de UNETO-VNI of bij de Geschillencommissie geregistreerd, dan kunt u in de regel de hulp inroepen van de Geschillencommissie Electro. Kijk voor meer informatie op www.geschillencommissie.nl.

4. Is de verkoper niet aangesloten dan kunt u de kwestie voorleggen aan de rechter. Als u hiervoor geen rechtsbijstandverzekering heeft afgesloten, dan is het raadzaam om de eerst een goede kostenafweging te maken.

Mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen hebben, neemt u dan gerust weer contact op met ConsuWijzer. Vermeld daarbij uw contactnummer. Op www.consuwijzer.nl vindt u naast informatie over uw rechten als consument ook handige infobladen en voorbeeldbrieven.

Met vriendelijke groet,
Deze gaat dus ook naar intertoys.

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma mar 12, 2007 10:54 pm

Aha jij was er ook al achtergekomen. www.consuwijzer.nl inderdaad.
Je niet laten kisten hoor.

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » za apr 14, 2007 9:50 pm

Tuurlijk niet... zou ik ook niet doen.. Succes HULK SVEN ;)

Plaats reactie