ombouwen oto

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

yare
ombouwen oto

Bericht door yare » ma okt 23, 2006 10:16 pm

hej iedereen!!!

ik heb mijzelf een fiat ducato aangekocht om te verbouwen tot een soort van camper
ik ga er proberen zoveel mogelijk bikes in te kunnen zetten en dan nog zelf in de oto te kunnen slapen
ik ga ook nog proberen zoveel mogenlijk opbergruimte te maken

heb nu al:
-mijn muren geïssoleerd
-platen tegen de muren gezet
-betonplex op de vloer gelegd
-blaffont geïssoleerd
-platen op het blaffont gerivetteerd
-belichting gestoken en aangesloten in mijn blaffont
-kastjes gemaakt over mijn wielkassen
-heel het geraamte van de grote kast langst 1 kant van mijn auto gemaakt
-een extra klein kastje gemaakt

ik ga een extra batterij steken om er mijn belichting, extra radio voor achteraan, extra stopcontacten te plaatsen!

mijn vraag aan jullie:

hebben jullie soms ideeën dat ik er zeker nog moet inbouwen (elektriciteit, frullen,...)
of hebben jullie zelf foto's van jullie eigen omgebouwde cammionette!

THX, de yare!!! :evil:

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma okt 23, 2006 10:40 pm

Goed bezig! Ik heb zelf niet zo veel ervaring met dergelijke projecten, maar er zijn vast andere die dat wel hebben. Heb je foto's van je Campert?
Ich Heisse Super Fantastisch!

Scaluner

Bericht door Scaluner » ma okt 23, 2006 10:41 pm

Blaffont??

Is dat een Belgische vertaling van wat Nederlanders een plafond noemen?? :?

Geinig bedacht plan, maareh waar zijn de foto's van de vorderingen?

yare

Bericht door yare » ma okt 23, 2006 10:43 pm

srry da is wa plat antwerps blafond!

vertaling => zoldering :lol:

maar ik moet toch ni hier ABN praten zekers :angelnot: 8)

spijtig genoeg heb ik zelf geen fototoestel!
maar als ik de kans heb zal ik er foto's van de vorderingen op zetten!

amigo

Bericht door amigo » di okt 24, 2006 6:14 am

Heb je al gedacht aan een waterkraan? kun je je camelbag vullen en je fiets schoonmaken (dan heb je wel een groot reservoir nodig)

wictor

Bericht door wictor » di okt 24, 2006 7:26 am

Twee dingen heb je nodig:

- Park Tool kist
- tap

De rest komt van zelf wel.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di okt 24, 2006 7:32 am

Ik zou ook eens goed kijken naar de regelgeving mtb campers in Belgie. Meestal moeten die voorzien zijn van minimaal een keuken/bed/ bepaalde binnenhoogte. Dat is tenminste zo in Nederland. Als je jezelf houdt aan die regelgeving kan je eventueel belastingkortingen krijgen door de wagen te keuren als camper.

Daarnaast is een goede laadinrichting voor de twee accu's aan te raden.Dit met een goed eletrisch circuit. dan zit je niet ineens in de middle of nowhere zonder stroom om te starten. Ik zou daarvoor wel even langs een goede installateur gaan als je dit zelf niet bent.

Voor water is een tankje van 20 liter genoeg hoor. Je moet alleen leren om zuinig aan te doen met water. Fietsen schoonmaken moet je gewoon bij een tankstation ofzo doen. Is alleen maar verspilling als je al dat water ook gaat meezeulen. Kleine watertank met een dompelpompje en een wasbak (zie eventueel benodigde keuken) is wel aan te raden. Je kan jezelf wassen met 2 liter als je het goed doet.

Fietsen zou ik zoveel mogelijk buiten de bus houden. Al die rotzooi (zand/modder/olie/vet) in de bus is niet prettig als je er ook nog in moet slapen. Of je moet een wandje maken tussen fietsenstalling/leefgedeelte. Klinkt als ruimteverspilling maar als je de boel netjes houdt leeft het gewoon prettiger in een camper.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Chmod

Bericht door Chmod » di okt 24, 2006 10:08 am

Het is wel de bedoeling waarschijnlijk om te gaan biken met deze bus, ik zou ook opteren om deze binnen te zetten. Niets is dommer dan een busje te hebben en niet eens je fiets binnen te kunnen vervoeren/ plaatsen. Mischien door ze aan een haak aan het blafond te hangen? Of op een kastje een soort rekje te plaatsen? De plaats boven de bikes is anders volledig verloren.

Erikje

Bericht door Erikje » di okt 24, 2006 10:10 am

Bouw er in ieder geval een compressor in.... 6 Bar moet genoeg zijn, bike afspuiten, bandjes pompen, bike schoonblazen, zelf douchen...

Erikje

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » di okt 24, 2006 11:29 am

Douchen onder een compressor :?
Ijzeren paarden eten geen haver....

yare

Bericht door yare » di okt 24, 2006 12:10 pm

een keuken ga ik zeker niet inbouwen omdat dit te veel plaats verspilt!
maar ik zet gewoon een bidon van 20L in de auto en daarmee kan ik altijd wel verder

ik ben aan het proberen van zo weinig mogelijk ruimte te verliezen met in te bouwen, om bv nog veel dingen te kunnen vervoeren
daarom komt er geen vast bed in, dat ik het er enkel in steek als het nodig is
dit bed komt op een hoogte te liggen dat als ik voor een trip er gerief onder kan leggen
mijn vloer wordt een novylon over gelegd dat ik als de vloer vuil is gewoon met een borstel mijn camionette kan proper vegen

en een compressor kan ik eventueel er in zetten maar enkel zou ik dit kunnen gebruiken om banden op te pompen
en daarvoor wil ik wel nog altijd een pomp gebruiken hoor ;)

didadunlop

Bericht door didadunlop » di okt 24, 2006 1:22 pm

Ik geef ook alleen tips voor wat betreft de regelgeving zoals deze in NL geldt. Het lijkt me handig om te bekijken hoe dat is in Belgie. Het kan u een bom duiten schelen.

Een keukentje lijkt me juist ideaal. Al is het alleen maar om na het biken warme soep te kunnen maken en eten te kunnen opbergen op lange trips. Het enige wat je hoeft te doen is op een van die kasten die je toch aan het bouwen bent een twee pits gasstel en een kleine spoelbak te zetten/in te bouwen. Scheelt een kratje bier aan ruimte (inclusief gasfles).

Dit is een grote uitvoering. Dan twee maten kleiner en vlakker ingebouwd. Mijn vader heeft er een in zijn camper die is 1 cm hoger dan het kastje waar ie in is ingebouwd. Tevens kan je de spoelbak gebruiken om onderdelen schoon te maken (wel een vuilwatertank installeren)

Afbeelding

En fietsen buiten zetten is gewoon veel netter dan binnen in. Als je een mooi roofrack maakt kan je daar de fietsen op kwijt zonder gevaar voor diefstal. En vuil worden ze toch als je gaat fietsen dus een paar uur op de auto zal ook geen ramp zijn denk ik zo. Reken maar dat je dan lekkerder slaapt in je camper.

Wat je eventueel ook kan doen is een hoge brede kast maken waar je je bed op legt. Als je van de fietsen het stuur dan 90 graden draait kun je er wel twee kwijt in die kast. (inclusief onderdelen als je een beetje logisch bouwt).

Tevens is een inverter naar 220 volt ook handig. Dat in combinatie met een goede laadinrichting van je twee accu's. Kan je onderweg je laptop gebruiken/telefoons opladen zonder al die lastige aansteker stekkers etc etc etc (en je fohn voor als de meid haar haar wil droger)
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di okt 24, 2006 3:38 pm

En wat denk je van een bed op scharnieren zodat je veel bergruimte hebt voor de bikes en als deze er uit zijn je alleen je bed maar naar beneden hoeft te klappen. :)
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

Gène

Bericht door Gène » di okt 24, 2006 8:12 pm

Investeer in een trekhaak. Dan kan je een caravan meenemen en duw je de bus vol met fietsen :evil:

Ik zou er niet teveel flauwekul instoppen. Het is wel handig een keukenblok etc, maar ja heb je het echt nodig?

Ik weet niet of je deuren of een klep hebt, maar probeer anders een soort van voor tent voor de achter ingang te maken, zo kun je je onder een afdak omkleden (handig als het regent) je wat schoonmaken en schoon je bus betreden. Dan heb je alle zooi buiten liggen en niet in de bus.

Als lange reisjes gaat maken zou ik zorgen, dat je een proviant kastje maakt en misschien wel handiger: een koelkastje/ koelbox. Let wel op dat deze niet veel stroom trekt of alleen aan staat wanneer je aan het rijden bent. Koken kan je ook op een pitje op de vloer van de bus en afwassen kan met een afwas bak en wat water uit een jerry kan.

Verder zou ik alles in zekere mate demontabel houden, zo kan je alles eens per jaar goed schoon maken en de bus gebruiken wanneer je eens gaat verhuizen.....

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

didadunlop

Bericht door didadunlop » di okt 24, 2006 10:11 pm

Dan is het ook geen camper maar gewoon een kale bus. Idee van een camper is juist dat je alles goed vastkit en schoonmaakbaar maakt. En vooral geschikt maakt voor bewoning.

Tuurlijk is met een teiltje etc een hoop op te lossen maar dan is het geen camper. Neem dan gewoon een tent mee en stop je fietsen achterin de bus met wat weekendtassen. Dan is het hele probleem ook opgelost..:P.

Koelbox etc op electriciteit is geen enkel probleem. Het kost alleen wat. Beetje goede (12/24/110/220 volt) kost rond de 400/500 euro in NL (30 liter inhoud). Tevens schakelen die zichzelf uit als de spanning onder de 11 volt komt. Dan kan je misschien nog starten. Beter is om dan een extra circuit aan te leggen voor het laden van een tweede accu (zie bovenstaande posts).

yare

Bericht door yare » wo okt 25, 2006 12:59 pm

ik had in het begin gezegt dat ik een soort van camper wilde maken
en niet enkel alles ombouwen tot een camper om erin te kunnen leven

het probleem dat ik heb is dat ik nogal wat soms moet vervoeren voor onze vzw
en dat ik soms mensen help met hun verhuis
en dit is mijn enigste auto

maar mijn vraag naar jullie was of jullie nog ideeën hadden dat ik zeker in mijne oto kan plaatsen om het mijzelf soms handiger te maken

maar je moet nu ni denken dat ik nix inbouw, ik ga er wel wat inbouwen hoor!
zoals die handige kasten, een bed da ik eruit kan halen, er komt extra belichting in,...

maar ik kan momenteel niet meer verder werken omda ik thuis moet liggen met mijne voet omhoog
omdat ik mijne voet gebroken heb en nu in de gips lig :(
en daarom vond ik het intressant om zelf nu wat op het internet te zoeken, jullie vraag voor ook nog ideeën om mijn camionnet naar mijn normen te kunnen maken!!!

THX, de yare! :evil:

Chmod

Bericht door Chmod » wo okt 25, 2006 1:23 pm

als je veel erin en eruit gat halen kan je best eens je inspiratie opdoen bij een plooicaravan. Alles kan op zeer eenvoudige en snelle manier in elkaar gestoken worden.

Vergeet er zeker geen tafeltje in te gooien, eventueel in een tafel/bed combo. eventueel kan je dan wel alles er permanent in laten.

zo heb ik er 1:

Afbeelding

de tafel laat je neer tot op de hoogte van de zitbanken. De zitbanken zelf zijn opbergkasten. (kussens zitten hier in) Neem voor jou de minimumhoogte van zitbanken en verlies je het minste plaats vb 30cm. Als je ook een kookplaat wil voorzien kan je deze hier gewoon in kwijt.

Ik zou werken met een kook/kast combo voor wat bestek ed. Gooi alles in een houten blok met een schuifje of 2 en voorzie gewoon ergens een hangertje waaraan je de ganse console kan ophangen. Gooi de gasfles er gewoon onder.

Kleding gooi je best in een curver-bak die je goed kan stapelen.

Je kan waarschijnlijk in de breedte van je camionette slapen? Dan hoeft die ganse constructie maar 80cm breed te zijn en heb je zeker nog plaats over voor massas bikes en een ev. verhuis.

Wa peisde?

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo okt 25, 2006 1:26 pm

klere dat je met je poot omhoog moet zitten. Nou kan je wel goed rondneuzen op internet en tevens veel schetsen maken van wat je wil maken.

amigo

Bericht door amigo » zo okt 29, 2006 7:41 am

mischien nog een jacuzzi en lcd scherm aan de wand en een ps2
kun je als het regent in de jacuzi met de ps 2 downhill domination spelen .
en je word nog nat ook net echt :lol:

King Zeus @ DirtE19

Bericht door King Zeus @ DirtE19 » zo okt 29, 2006 8:09 pm

wictor schreef:Twee dingen heb je nodig:

- Park Tool kist
- tap

De rest komt van zelf wel.
idd!

En yare ik denk dat ge op u manier veel plek hebt gewonnen, door op u wielkasten een plaat te leggen die ineens u bed is en deronder nog curver bakken te kunnen zetten...

De velo's kunne dan in de breedte van de bus aan u schuifdeur staan. Ik weet da ge daar u kast hebt gebouwd maar als ge da stuk ni dichtmaakt (zoals onze garage) kan u wiel der nog in (die kast is toch 20cm ofzo, nni?)

En verder zou ik zeker volgende site eens raadplegen (kwestie van wa kosten te onderdrukken)
pimp my van!!!

yare

Bericht door yare » ma okt 30, 2006 11:19 am

@ amigo

als jij mij wil sponseren zal ik het er zeker in zetten

:arms:

en thx derek voor informatie!

yare

Bericht door yare » do nov 02, 2006 8:57 pm

heb vandaag verder gedaan en heb in nederland een bullbar gaan halen :evil:

Afbeelding

zoals de deze maar dit is wel gene foto van mijne oto :(

didadunlop

Bericht door didadunlop » do nov 02, 2006 10:57 pm

Bullbars, duidelijk het meest onzinninge accessoire wat je kunt krijgen..:D

yare

Bericht door yare » vr nov 10, 2006 12:30 pm

zo zien ze er op mijne oto uit

Afbeelding

tank24

vet

Bericht door tank24 » vr nov 10, 2006 4:04 pm

he strak plan graag nog wat meer foto´s .
wat ook mooi is met zo´n lompe bus is om hem plat op zijn gat te gooien. dat ziet er echt gaaf uit als je hem ziet langsrijden...wel onpraktisch maar ja :evil:

Plaats reactie