Hoe kan ik een internationale betaling veilig laten verlopen

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
N I E L S
Hoe kan ik een internationale betaling veilig laten verlopen

Bericht door N I E L S » do okt 27, 2005 2:01 pm

Een persoon uit Polen heeft mijn frame gewonnen via Ebay. Hij wil betalen door middel van Western Union of gewone bank. Paypal heeft ie helaas niet.

Kan hij zijn betaling gewoon terugtrekken nadat het op mijn bank is overgemaakt? Is er een manier waarop ik zeker kan weten dat het geld van mij is en niet meer terugboekbaar?

Ik weet van Paypal dit:

Als iemand je met een gestolen creditcard betaalt en je laat het geld erop staan kan de gedupeerde creditcard maatschappij het geld terugvorderen omdat het nog niet is omgezet in "echt geld".

Ik heb geen zin om al het geld van mijn bank af te halen zodat ik zeker ben dat hij het niet meer terug kan halen. Daarnaast, als hij het dan nog zou kunnen zou hij me het frame in euros rood laten staan.

Ik hoop dat iemand me kan helpen met dit probleem

Luc

Re:Hoe kan ik een internationale betaling veilig laten verlo

Bericht door Luc » do okt 27, 2005 2:12 pm

Ik heb het een tijdje geleden eens bij mijn bank nagevraagd. De veiligste manier voor een internationale betaling is een internationale overschrijving tussen banken. Zo heb ik het dan ook gedaan toen ik mijn Foes Mono kocht in de States. Je bank heeft dan alle mogelijke gegevens nodig van de bestemmingsbank en controleert dan zelf of die allemaal correct zijn alvorens tot overschrijving over te gaan.
Voor Polen zou het kunnen dat je Poolse koper een eenvoudige Europese overschrijving kan doen met de IBAN en SWIFT codes van jouw rekening. Dan is het maar een kwestie van te wachten tot het geld op jouw rekening staat alvorens je het frame verstuurt.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do okt 27, 2005 2:12 pm

Western Union NOOIT aan beginnen, gewoon banktransfer met alle kosten voor zijn rekening. IBAN nr en BIC code heeft ie dan nodig. Dan moet het wel heel raar zijn wil hij het geld nog van jou rekening af kunnen halen...

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » do okt 27, 2005 2:14 pm

Als het geld is overgemaakt en op jouw rekening staat kan de betaler het niet terug halen.
Dit kan alleen als de betaler jou gemachtigd heeft voor een (automatische)incasso. De betaler heeft dan het recht om binnen 30 dagen de betaling te storneren. (terug te draaien)
Dus als het geld is overgemaakt en op jouw rekening staat dan kan het alleen terug gestord worden door de rekening houder.(jij dus)
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Bovenstaande heb ik nog gecheckt bij mijn vrouw die bij een bank werkt en het klopt.
Wat betreft die betaling via western union daar kan ik geen onderbouwd antwoord op geven. Ik weet alleen dat deze manier van betalen wel gebruikt wordt bij fraude zaken in het buitenland. Hoe het een en ander exact in elkaar steekt kan ik je niet vertellen, maar op opgelicht.nl staat er wel wat over. Succes ermee.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do okt 27, 2005 3:42 pm

Western Union NIET NIET NIET doen.

gewoon via de bank een overschrijving laten doen

dusssss©

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » do okt 27, 2005 3:45 pm

De reacties zijn nogal behoorlijk anti Western Union.
Is hier een specifieke reden voor die iemand mij uit kan leggen?!?

N I E L S

Bericht door N I E L S » do okt 27, 2005 6:26 pm

Bedankt allen voor de snelle antwoorden! Ik heb de koper het laten weten en ik wacht de zaak af.

BLRacing

Bericht door BLRacing » do okt 27, 2005 8:30 pm

Jumping Hansje schreef:
De reacties zijn nogal behoorlijk anti Western Union.
Is hier een specifieke reden voor die iemand mij uit kan leggen?!?

Western Union is oplichtingsgevoelig. Zoiezo moet je nooit maar dan ook nooit zaken doen met onbekende via WU. WU adviseerd haar klanten dit. Ook de postbank zegt dat je zo nooit met WU transacties moet plegen.

@ Duckrip: Het is bijna onmogelijk om via WU je geld terug te vragen. Hier zijn al vele klachten over geweest. Zaken doen met die pool stinkt nu al. Als hij niet wil betalen via paypal doe dan zoiezo geen zaken met hem. Is absoluut niet te vertrouwen.

Zoek maar eens op google

bikertek

Bericht door bikertek » za okt 29, 2005 1:39 pm

Als je een Western Union doet, dan ligt het risico toch volgens mij echt bij de koper en niet bij jou. Op het moment dat jij je geld ophaalt is het van jou (contant), en is het voor de koper dus afwachten of jij het frame wel opstuurt...

Om dus zo hard te roepen dat je nooit aan een WU moet beginnen lijkt me dus een geval van de klok en de klepel. Wel eerst zorgen dat je het geld hebt alvorens je iets opstuurt, maar dat is logisch...

BLRacing

Bericht door BLRacing » za okt 29, 2005 8:58 pm

Dus je lapt een waarschuwing van de postbank, WU, talloze fora en zelfs de consumentenbond aan je laars. Maakt mij niet uit hoor Afbeelding

bikertek

Bericht door bikertek » za okt 29, 2005 11:46 pm

Ja 8), die waarschuwing geldt nl. voor het geval je geld overmaakt naar iemand die je niet kent. Dan loop je idd het risico nooit meer iets terug te zien (je geld danwel hetgeen je had willen kopen). Als jij geld van iemand anders ontvangt hangt er GEEN ENKEL risico voor jou aan!!!

Het gaat er de topicstarter immers over om geld te ontvangen :-*

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » zo okt 30, 2005 2:38 pm

WU is zo safe als de NL bank EN harstikke snel.
Als ze dat nu zakelijk ook konden bieden............................

Echter heb je de tijd dan moet hij even iban overmaken [iban staat onderaan je afschrift linksonder als ik me niet vergis] wel opletten dat hij netjes invult OUR [costs] anders worden de kosten -9,50 in NL] op jou rek afgeschreven.

Zorg gewoon dat je eerst je poen hebt dan pas versturen zo doe ik het al jaren.

Alleen bij goede relaties stuur ik gelijk met hun screendump van bijv een NL overboeking.

Grt

Erik

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo okt 30, 2005 3:02 pm

Hij heeft het al gedaan op mijn IBAN. Ik zal vanzelf wel zien of hij de kosten voor zijn rekening neemt want dat kan ik nu niet zien.

Plaats reactie