Dirty Pages Fotograven talk part 2!!!! The next roll

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Dennis Katinas
Contacteer:

Bericht door Dennis Katinas » wo feb 18, 2009 1:47 pm

BOSS haha, niet lullig bedoeld, maar die foto van dat gebouw is gewoon een k*t foto. :D Verder maak je leuke foto's hoor, laten we eerlijk zijn.

Natuurlijk maak je geen doortekende foto met tegenlicht, je maakt het gewoon niet :lol: En als je het wel doet, doe het dan gewoon zoals het hoort.

Je zou eens wat vaker moeten kijken naar hoe pro's hun foto's schieten en wat minder blijven hangen, dat is goed voor je, trust me.
En nooit blijven roeien in een zinkend schip mijn vriend.

Wat betreft slecht tegen kritiek kunnen lijken we wel op elkaar dan heh haha.

:lol:

We hebben het er nog wel eens over. Tegen het scherm praten vind ik niet vruchtbaar.

BOSS schreef:
Dennis Katinas schreef:
Wat dat betreft vind ik dat: "JE MOET DAT LICHT ECHTER WEL WETEN HOE DAT LICHT TE GEBRUIKEN!!!!!" En "Als fotograaf voel ik mij vaak MacGyver" een beetje kortzichtig en een blijk van onkunde als er foto's op je site staan met dikke highlights in de lucht om een gebouw er maar goed belicht op te kunnen krijgen. Dat is in mijn ogen weer totaal niet nodig. Zonder flits kun je prima een foto creeeren waarin alle details behouden blijven. Maar dan moet je wel genoeg tijd nemen en weten hoe je het licht moet gebruiken. Zoals jij dat zegt.
Kijk, deze opbouwende kritiek van je geeft dus precies aan dat je het niet snapt. Natuurlijk had die lucht doortekend kunnen zijn, maar dat ziet er niet uit.........
Een lucht in tegenlicht die doortekend is??????

Vergis ik me nou of kan jij slecht tegen kritiek?? :lol: ;)

dussssssssss©
Laatst gewijzigd door Dennis Katinas op wo feb 18, 2009 1:52 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Dennis Katinas
Contacteer:

Bericht door Dennis Katinas » wo feb 18, 2009 1:50 pm

Steelboy schreef:
Dennis Katinas schreef:Misschien treffen we elkaar nog eens in het veld, dan maken we een leuk praatje en maken we er wat moois van.
Maandag 9 mrt? :)

En laat je niet teveel op stang jagen Dennis, in het wild valt BOSS best mee ;)
Hahaha, ik denk dat we zelfs wel goed met elkaar overweg kunnen steelboy, het is maar een discussie tussen twee haantjes met allebei een totaal andere kijk op het spelletje, maar ik respecteer hem wel hoor :lol:

wat is er 9maart?
Laatst gewijzigd door Dennis Katinas op wo feb 18, 2009 1:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

willem12

Bericht door willem12 » wo feb 18, 2009 1:50 pm

Dennis Katinas schreef:..ik zou gewoon eens aan de praktijk gaan proeven. Soms is er gewoon niet meer tijd, soms kan een lelijk shirt niet uit, en soms is het eindwoord niet aan jou als fotograaf... In theorie kan ik het ook mooi vertellen. Maar de praktijk is soms anders.... Maar dan moet je wel genoeg tijd nemen en weten hoe je het licht moet gebruiken. Zoals jij dat zegt.
Dennis
BOSS schreef: Wat ik in het algemeen niet begrijp is waarom je foto's aan een magazine geeft waar je zelf niet helemaal achter staat? Aangezien de magazines er vaak de ballen verstand van hebben kan je op je klompen aanvoelen dat ze de verkeerde gaan kiezen.
Is dit ook niet een kern van jullie "misunderstanding", de maakbaarheid van de wereld t.o.v. de pragmatiek van de broodfotograaf. Uiteindelijk gaan jullie beiden voor een goed resultaat, kijk maar naar de emotie en betrokkenheid van de reacties, maar verschillen jullie duidelijk in gedrag omtrent realisme en haalbaarheid. Jullie vijand is de goedkope bladenmaker, niet elkaar.

Blij dat ik iets eenvoudigs doe als IT manager :)
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo feb 18, 2009 5:58 pm

Dennis Katinas schreef:BOSS haha, niet lullig bedoeld, maar die foto van dat gebouw is gewoon een k*t foto. :D Verder maak je leuke foto's hoor, laten we eerlijk zijn.

Natuurlijk maak je geen doortekende foto met tegenlicht, je maakt het gewoon niet :lol: En als je het wel doet, doe het dan gewoon zoals het hoort.
[flauwmode]Gelukkig vond de klant, die mij een stuk meer betaald dan MTB+ jou betaald voor de foto's, het geen vaginafoto.........[/flauwmode]
Het is geen wereldschokkende foto, maar wel een goede foto van dat gebouw op dat moment.....en dat is nou juist de truuk!

We doelen op deze foto, dit voor de meelezende DPers:

Afbeelding

Kan jij me uitleggen hoe je wel een foto met tegenlicht maakt dan? Ben wel benieuwd.
Ik heb jou proberen uit te leggen hoe je het moet doen, misschien kan je mij nu een handje helpen......

dusssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Dennis Katinas
Contacteer:

Bericht door Dennis Katinas » wo feb 18, 2009 6:25 pm

BOSS schreef:
Dennis Katinas schreef:BOSS haha, niet lullig bedoeld, maar die foto van dat gebouw is gewoon een k*t foto. :D Verder maak je leuke foto's hoor, laten we eerlijk zijn.

[flauwmode]Gelukkig vond de klant, die mij een stuk meer betaald dan MTB+ jou betaald voor de foto's, het geen vaginafoto.........[/flauwmode]
Het is geen wereldschokkende foto, maar wel een goede foto van dat gebouw op dat moment.....en dat is nou juist de truuk!

We doelen op deze foto, dit voor de meelezende DPers:

Afbeelding

Kan jij me uitleggen hoe je wel een foto met tegenlicht maakt dan? Ben wel benieuwd.
Ik heb jou proberen uit te leggen hoe je het moet doen, misschien kan je mij nu een handje helpen......

dusssssssss©
Haha spleet foto was natuurlijk niet zo aardig om te zeggen, ik heb van die melige buien waar ik niet zo goed mee kan om gaan. Sorry daar voor. anyway, Ik ben blij voor je dat je ook betaald krijgt voor commerciele foto's. Maar dat is toch wel een beetje normaal.

De foto is echt wel oke hoor, daar niet van. Maar door jou niet geheel doordachte commentaar op een paar van mij foto's, vond ik het niet meer terecht dan jou te attenderen op het feit dat jou foto's nou ook niet bepaald ultiem zijn. Er had meer in gezeten denk ik persoonlijk.

Hoe je dit beter had kunnen doen? Ik bedoel, is dat een serieuze vraag voor de B to the O to the SS? Drie letters. Je zit me een beetje uit te lokken of niet :angelnot: :lol:

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo feb 18, 2009 7:32 pm

Ja sjezus, wat wil je nou? Eerst kutfoto en als ik vraag hoe het beter kan is de de foto opeens wel OK......over niet doordacht commentaar gesproken........

Als ik zeg dat een foto niet zo goed is kan ik dat onderbouwen en kan ik zeggen hoe het beter gekund had.

Je zegt dat het een kutfoto is, dan neem ik aan dat je ook weet hoe het beter gekund had op dat moment in die situatie, ,dat wil ik dus graag serieus van je horen...............ik denk dat je me dat nu toch wel op z'n minst verschuldigd bent.

Ik wacht in spanning af.

dusssssssss©
DE site

Aerial

Bericht door Aerial » wo feb 18, 2009 7:59 pm

BOSS schreef: Kan jij me uitleggen hoe je wel een foto met tegenlicht maakt dan? Ben wel benieuwd.
Eigen aan de zon is dat haar stand door de dag heen verandert. Als je toekomt en je zit met tegenlicht stel je je camera op en ga je gewoon ff lekker zitten tot de zon goed staat.
Een architectuuropname zou ik zoiezo nooit met tegenlicht doen.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo feb 18, 2009 8:10 pm

Aerial schreef:
BOSS schreef: Kan jij me uitleggen hoe je wel een foto met tegenlicht maakt dan? Ben wel benieuwd.
Een architectuuropname zou ik zoiezo nooit met tegenlicht doen.
Waarom niet?, men zegt van tegenlicht dat het het meest spannende licht is......

Ideale licht voor deze opname zou licht van rechts geweest zijn.......
De voorgevel ligt op het noorden, de foto moest gemaakt worden in december........
Need I say more?

dussssssss©
DE site

Aerial

Bericht door Aerial » wo feb 18, 2009 8:30 pm

waarom zou tegenlicht het 'spannendste' zijn?
Kwam er echt nooit een beetje zijlicht op de voorgevel? Dat zou volgens mij toch nog iets extra hebben gegeven in dit geval. Wat meer volume aan het gebouw. Het is natuurlijk wel makkelijk praten van achter de laptop zonder kennis van de locatie.
Een betrokken lucht met geen direct zonlicht zou misschien ook mooi zijn geweest.

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo feb 18, 2009 8:35 pm

Foto in december, hmm. Wat dacht je van 's nachts? Mooie lampjes enzo. Lijkt me mooier dan deze foto met tegenlicht. Of zoals al gezegd, een paar uur wachten. Of wachten tot de volgende dag. Of ergens bij zonsopkomst, dan heb je pas mooi (tegen)licht. En dan niet zo krap meer kaderen, haha, dat zeggen ze tegen mij altijd :)

Je had er overigens ook een HDR of tonemap van kunnen maken.
Laatst gewijzigd door zonoskar op wo feb 18, 2009 8:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo feb 18, 2009 8:37 pm

Sterker nog tegenlicht IS het spannendste licht en dus het beste in veel landschappelijk achtige situaties. Het leent zich niet voor alle situaties echter.
Waarom?
Kijken is weten!
Maak maar eens 3 foto's van....zeg een boom; frontaal licht, zijlicht en tegenlicht.

dussssssss©
DE site

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo feb 18, 2009 8:42 pm

zonoskar schreef:Foto in december, hmm. Wat dacht je van 's nachts? Mooie lampjes enzo. Lijkt me mooier dan deze foto met tegenlicht. Of zoals al gezegd, een paar uur wachten. Of wachten tot de volgende dag. Of ergens bij zonsopkomst, dan heb je pas mooi (tegen)licht. En dan niet zo krap meer kaderen, haha, dat zeggen ze tegen mij altijd :)

Je had er overigens ook een HDR of tonemap van kunnen maken.
Mooie lampjes? Ik zie alleen maar veel rood plaatwerk wat toch wel essentieel is voor de herkenbaarheid van de foto. De enige lampjes zitten in het kantoor...

Paar uur wachten??? De foto is met zonsondergang gemaakt, Gevel op het noorden midden in de winter.........tel uit je winst!

Zonsopkomst in de winter dan heb ik tegenlicht van links, nog minder ideaal aangezien ik dan de vorm van het gebouw helemaal kwijt ben, nu zit er nog iets van vorm in.

dussssssss©
DE site

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo feb 18, 2009 8:48 pm

BOSS schreef: Paar uur wachten??? De foto is met zonsondergang gemaakt, Gevel op het noorden midden in de winter.........tel uit je winst!
Tsja, die informatie hadden we niet. Misschien komt het wel omdat het een lelijk gebouw is. Daar kan je zo artistiek mogelijk over doen, foto's blijven kut :)

Maar wordt het zo niet een beetje Bosss tegen de rest? Volgens mij heeft ie er goed en lang over nagedacht en dit was de mooiste foto.

Eddy_the_Eagle

Bericht door Eddy_the_Eagle » wo feb 18, 2009 9:09 pm

Helemaal off-topic, maarrr wat maken ze in die rode schuur?

Ik had het niet beter gekund en vind vooral de spiegeling in de plas erg mooi, daar heeft de "overbelichte" lucht wel wat tekening!

Maar grappig dat dit forum nu niet alleen meer gaat over de hoogste sprong, de beste fiets en de langste L*L, maar nu zelfs overgaat in een soort van "ik kan beter fotograferen" topic.

Overigens wel leerzaam zo, wanneer is de eerste Masterclass bij meneer BOSSSSS ©

I'll be there! Lots to learn :P

Dennis Katinas
Contacteer:

Bericht door Dennis Katinas » wo feb 18, 2009 9:15 pm

BOSS schreef:Ja sjezus, wat wil je nou? Eerst kutfoto en als ik vraag hoe het beter kan is de de foto opeens wel OK......over niet doordacht commentaar gesproken........

Als ik zeg dat een foto niet zo goed is kan ik dat onderbouwen en kan ik zeggen hoe het beter gekund had.

Je zegt dat het een kutfoto is, dan neem ik aan dat je ook weet hoe het beter gekund had op dat moment in die situatie, ,dat wil ik dus graag serieus van je horen...............ik denk dat je me dat nu toch wel op z'n minst verschuldigd bent.

Ik wacht in spanning af.

dusssssssss©
Haha wat ik wil kun jij me niet geven beste kerel. :evil:
Verschuldigd? We drinken er eens eentje. De andere forumgebruikers hebben trouwens al opties gegeven hoe het anders kan. HDR, als het donker is, ander moment met een andere stand van de zon.

Ik wil er verder geen drama van gaan maken hoor. Het is goed zo.

Het woord Kutfoto had ik trouwens al terug genomen. Maar sommige mensen gebruiken het woord kut voor andere redenen, jij zegt het namelijk wel erg vaak :lol:

Relax! gezellige avond verder!

Groeten,

Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis Katinas op wo feb 18, 2009 9:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo feb 18, 2009 9:20 pm

Eddy_the_Eagle schreef:Helemaal off-topic, maarrr wat maken ze in die rode schuur?
Daar maken ze wolken, het is een wolkenfabriek genaamd HVC

dusssssssss©
DE site

Plons

Bericht door Plons » wo feb 18, 2009 9:20 pm

skitterende topic...ik lach mij suf

w e i n i g
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

M@lphy

Bericht door M@lphy » wo feb 18, 2009 9:35 pm

:o

Zo kan het dus ook op Dirty Pages!

Ouwe jongens krentenbrood... WUR.

Eddy_the_Eagle

Bericht door Eddy_the_Eagle » wo feb 18, 2009 9:37 pm

BOSS schreef:
Eddy_the_Eagle schreef:Helemaal off-topic, maarrr wat maken ze in die rode schuur?

dusssssssss©
Gevonden, heb je ook de foto's voor de site gemaakt? (allemaal van die gezellige sfeerplaatjes)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo feb 18, 2009 10:27 pm

Eddy_the_Eagle schreef:
BOSS schreef:

dusssssssss©
Gevonden, heb je ook de foto's voor de site gemaakt? (allemaal van die gezellige sfeerplaatjes)
nope

dussssssss©
DE site

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » do feb 19, 2009 1:05 pm

zonoskar schreef: Maar wordt het zo niet een beetje Bosss tegen de rest?
Nee hoor, pracht topic en ik kan me heel erg goed in Boss zijn commentaren vinden.
Zeker nu mijn ogen iets verder open zijn gegaan naar aanleiding van een boek over licht en belichting in de fotografie.

en om nog even terug te komen op een quote van Dennis:
Grenzen stellen aan wat je kunt gebruiken voor het maken van een foto is grenzen stellen aan je creativiteit en aan de mogelijkheden die je hebt. Maar dat is mijn mening, maakt verder niet uit.
oneens, dat is juist grenzen verleggen!

Dennis Katinas
Contacteer:

Bericht door Dennis Katinas » do feb 19, 2009 1:54 pm

Arnetteman schreef:
zonoskar schreef: Maar wordt het zo niet een beetje Bosss tegen de rest?
Nee hoor, pracht topic en ik kan me heel erg goed in Boss zijn commentaren vinden.
Zeker nu mijn ogen iets verder open zijn gegaan naar aanleiding van een boek over licht en belichting in de fotografie.

en om nog even terug te komen op een quote van Dennis:
Grenzen stellen aan wat je kunt gebruiken voor het maken van een foto is grenzen stellen aan je creativiteit en aan de mogelijkheden die je hebt. Maar dat is mijn mening, maakt verder niet uit.
oneens, dat is juist grenzen verleggen!
Ik zie dat anders, en met mij veel pro's die ik als collegas heb en tegen kom op internationale wedstrijden. Ook ik maak foto's met minimale middelen, voor de lol en om te zien wat daar uit komt, en dat gaat prima. Maar er zijn zoveel middelen die je kunt inzetten om net even een iets mooiere/andere foto te maken. Als jullie dat anders zien, dan maakt mij niet uit, jullie smaak en mening is net zo veel waard als de mijne.

Maar omdat ik momenteel werk voor Mountain Bike Plus, Bike&Trekking, Fietssport Magazine, FIETS magazine, FietsActief Magazine, enkele websites. En omdat mijn foto's van de White Style Slopestyle in alle internationale Magazines komen. Denk ik wel dat ik minimaal op het goede spoor zit. Omdat ik open sta voor nieuwe methoden en technieken en niet altijd blijf hangen in wat voor handen is. Ik probeer iets nieuws af te dwingen en dat o.a. te combineren met oude technieken. En dat lukt.

Dit is trouwens mijn cover voor de nieuwe fietssport magazine. De originele foto was groter, deze is erg gecropped waardoor de zonnestralen die door de bomen schijnen iets weggevallen zijn. Bij deze foto heb ik heel minimaal geflitst om het puur en realistisch te houden.

Afbeelding

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » do feb 19, 2009 3:55 pm

Altijd leuke discussies. Smaak is 1, kwaliteit 2, foto's geschikt voor doel 3. Regels zijn er om gebroken te worden, te vaak hoor ik geleuter over compositie regels, belichting, flitsen, scherpte enz. Als iedereen zich aan de "geldende" regels zou houden, zaten we nu gezellig met zijn allen aan tafel voor een flinke portie eenheidsworst.

Ik snap Boss zijn punt over flitsen....het is erg verleidelijk om voor iedere foto een dergelijke flits setup te gebruiken en op deze manier andere, potentieel misschien mooiere (of simpelweg andere) methodes ongebruikt te laten. Dit kan natuurlijk ook andersom; kortom, je kan jezelf erg beperken door heilig in je "eigen" methode te geloven en alleen deze maar te gebruiken. Nu denk ik dat iedere fotograaf daar in meer of mindere fase last van heeft, al dan niet onder het mom "mijn stijl". Zelf probeer ik af en toe volledig te breken met mijn eigen gewoontes. Ipv je volledig gear mee te nemen, alleen eens met een prime op stap te gaan, waardoor je je ogen opent voor andere perspectieven, mogelijkheden en beperkingen.

Ook wel even leuk om probleem B in mountainbike wereld aan te stippen (zoals anderen hier dat ook al deden) en dan voornamelijk in het notabene sterk beconcurreerde NL wereldje op bladen gebied. Over het algemeen vind ik de kwaliteit (fotografie) erg sneu, iets wat twee redenen heeft a) geen budget (WILLEN) uittrekken voor foto's en b) redacties die er niets van snappen. Laat staan bladen die uitsluitend gebruik maken van foto's van (adverterende) fabrikanten en/of het af en toe jatten van foto's.... Creativiteit, originaliteit zijn ver te zoeken helaas.

Kom ik toch nog eens terug op gebruik van flitsers....in mijn geval STERK afhankelijk van het gebruik, omgeving en omstandigheden. Maw; is het voor een reportage, dient het dus een journalistieke rol, cover, reclame foto....enz. Moet het een representatie zijn van de werkelijkheid, of wil ik specifiek een "rijder - actie" foto...waarbij de rest er eigenlijk niet toe doet. Keuzes, keuzes keuzes...

@Dennis; mooie sfeer plaat.
@Boss; tegenlicht, zeker fantastisch... http://flickr.com/photos/irmokeizer/2048247912/ natural light only, volle bak licht van achteren

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do feb 19, 2009 4:49 pm

@ Dennis, wie heeft die cover uitgekozen, jij of fietssport magazine?

dusssssssss©
DE site

Dennis Katinas
Contacteer:

Bericht door Dennis Katinas » do feb 19, 2009 5:07 pm

BOSS schreef:@ Dennis, wie heeft die cover uitgekozen, jij of fietssport magazine?

dusssssssss©
Hoi BOSS,

Ik heb op aanvraag een aantal foto's gemaakt, Ik heb er een paar gemaild en deze hebben ze gekozen.

Plaats reactie